Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det är ganska ovanligt att det är lite snö i svenska skidorter vid den här tiden. Det brukar aldrig vara brist på snö - och kyla. Skulle man bo i Alperna då vet man aldrig hur det blir.

Än en gång så är det intressant att se att Romme i Borlänge har 34 av 34 nedfarter öppna trots kasst väder.
Jag förstår att det är fler nedfarter i Sälen men då borde det även vara fler snökanoner.
Beror det på vattentillgång, kvalité på utrustning eller vilja att lägga pengar på snölägning?

Än en gång så är det intressant att se att Romme i Borlänge har 34 av 34 nedfarter öppna trots kasst väder.
Jag förstår att det är fler nedfarter i Sälen men då borde det även vara fler snökanoner.
Beror det på vattentillgång, kvalité på utrustning eller vilja att lägga pengar på snölägning?
Kan vara en kombination av allt. Missbedömning av väder, för lite utbyggda snö kanoner, for lite vatten etc.

Har en förståelse både med tanke på pengar och miljö att man inte tillverkar en väldigt massa snö överallt där man i de allra flesta åren har tillräckligt med snö.

Beror väl lite på hur många fasta och transportabla kanoner de har? Romme har väl fast i 26 av backarna och transportabla i de andra om jag inte missminner mig sist jag räknade. Och var därför det inte var öppet i allt under nyår. ( men jävlar vad de producerade där i de transportabla kanonerna) Kan tänka mig att Sälen har ett större % areal att täcka med deras transportabla kanoner. Kommer ihåg att de flyttar kanonerna mycket för tre vintrar sen i alla fall.

Kan vara en kombination av allt. Missbedömning av väder, för lite utbyggda snö kanoner, for lite vatten etc.

Har en förståelse både med tanke på pengar och miljö att man inte tillverkar en väldigt massa snö överallt där man i de allra flesta åren har tillräckligt med snö.
Miljötänket går bort jättesnabbt då det kommer till Skistar annars håller jag absolut med.

Skulle man bo i Alperna då vet man aldrig hur det blir.

Nu jämför du äpplen och päron. Iofs naturligt eftersom vi svenskar har högre förväntningar på snön i Alperna bl.a. eftersom det är jobbigare/dyrare att ta sig dit, och många förväntar sig ”dump” och perfekt offpist.
Min poäng - med samma krav har du större chans till en fin snösäsong i Alperna jämfört med de större skidorterna i fjällen.
Skidorter i Alperna av en viss rang (även de som inte ligger i de mest snörika områdena) brukar ha snö pisterna i december, om det så är konstsnö eller natursnö. T o m Limone Piemonte som ligger nära Medelhavet hade åkbara pister före jul denna snöfattiga vinter, och Dolomiterna (där det inte snöar lika ofta som i t ex franska och schweiziska Alperna) öppnade i början av december precis som de brukar göra.
Ja de lägger mer energi på konstsnö där det behövs i Alperna och det kan/bör de göra eftersom kundunderlaget är mycket större. De måste ha vitt i backarna i mitten av december, annars riskerar de att tappa kunder under jul/nyår som är absolut högsäsong i Alperna då de tjänar som mest pengar.

Kan det vara så att Romme inte kan förlita sig alls på natursnö längre medan högre upp i landet så gör dom fortfarande det?

Det finns en tidigare diskussion om vattentillgång och hur Romme Alpin har ordnat det. Länken till din egen kommentar :)

Nu jämför du äpplen och päron. Iofs naturligt eftersom vi svenskar har högre förväntningar på snön i Alperna bl.a. eftersom det är jobbigare/dyrare att ta sig dit, och många förväntar sig ”dump” och perfekt offpist.
Min poäng - med samma krav har du större chans till en fin snösäsong i Alperna jämfört med de större skidorterna i fjällen.
Skidorter i Alperna av en viss rang (även de som inte ligger i de mest snörika områdena) brukar ha snö pisterna i december, om det så är konstsnö eller natursnö. T o m Limone Piemonte som ligger nära Medelhavet hade åkbara pister före jul denna snöfattiga vinter, och Dolomiterna (där det inte snöar lika ofta som i t ex franska och schweiziska Alperna) öppnade i början av december precis som de brukar göra.
Ja de lägger mer energi på konstsnö där det behövs i Alperna och det kan/bör de göra eftersom kundunderlaget är mycket större. De måste ha vitt i backarna i mitten av december, annars riskerar de att tappa kunder under jul/nyår som är absolut högsäsong i Alperna då de tjänar som mest pengar.
Visserligen en ära att kunna erbjuda turisterna snö i december men säsongen håller knappast fram till april. Vissa stationer har inget vatten kvar att pumpa pga brist på vatten - eller att det är förbud bl a i La Cluzaz. Det jag menar är att man ska inte klaga på att det är brist på snö i svenska fjällen. Det kan visserligen avvika men i stort sett är det lång säsong och bra med snö.

Senast ändrad:
Visserligen en ära att kunna erbjuda turisterna snö i december men säsongen håller knappast fram till april. Vissa stationer har inget vatten kvar att pumpa pga brist på vatten - eller att det är förbud bl a i La Cluzaz. Det jag menar är att man ska inte klaga på att det är brist på snö i svenska fjällen. Det kan visserligen avvika men i stort sett är det lång säsong och bra med snö.
Det jobbiga är ju om det är snöbrist på lov-veckorna.
En ort som t.ex. Cortina i Italien har ju full fräs hela säsongen då halva Milano och hela Veneto kommer upp varje helg. I Sverige ligger de stora befolkningscentran långt från skidorterna varför folk åker upp på loven, inte varje helg.

Det jobbiga är ju om det är snöbrist på lov-veckorna.
En ort som t.ex. Cortina i Italien har ju full fräs hela säsongen då halva Milano och hela Veneto kommer upp varje helg. I Sverige ligger de stora befolkningscentran långt från skidorterna varför folk åker upp på loven, inte varje helg.
Konstig nog är att här i vemdalen är de väldigt mycket folk på helgerna. Massor av bilar på parkeringen och bussar. Vet inte var dom kommer ifrån. Gissar att det folk som har boende här och kommer från typ Sundsvall o d med ca 3 timmars avstånd från skidorten. Det vart någon form att studenthelg i helgen med allt vad det innebär....Var förbi Klövsjö igår och det var inte mycket folk där.

Konstig nog är att här i vemdalen är de väldigt mycket folk på helgerna. Massor av bilar på parkeringen och bussar. Vet inte var dom kommer ifrån. Gissar att det folk som har boende här och kommer från typ Sundsvall o d med ca 3 timmars avstånd från skidorten. Det vart någon form att studenthelg i helgen med allt vad det innebär....Var förbi Klövsjö igår och det var inte mycket folk där.
Jo, det är stor skillnad på mängden folk fredag-söndag i Vemdalen/Björnrike och resten av veckan, då det är väldigt glest. Klövsjö är nästan alltid glest me folk (var fantastiskt i dag) Många besökare är som maci skriver från närområdet, Sundsvall o Östersund som passar på nu när backarna o längdspåren är fina. Sedan är det många bussar från 08 också.

Det jag menar är att man ska inte klaga på att det är brist på snö i svenska fjällen.
Nu var det iofs någon som klagade på Alpernas snösäsong och min erfarenhet är att säsongen där är minst lika snösäker. Har aldrig sett stora jordhål i backarna i januari eller att påskveckan riskerar att ställas in på större skidorter. Åtminstone inte sedan man började med kanonsnö på allvar. Vi som åkte skidor i alperna även före 1990 typ minns att det kunde vara jordigt på sydsluttningarna och ner mot byn även under högsäsong.
Beror förstås på vilka orter man jämför med och vilken möjlighet man har att kuska runt och vara flexibel. Och den som bor norrut i Sverige, eller lika lokalt i alperna, kan ju lättare välja bort en ort med tillfälligt dålig snö jämfört med om man bokat en vecka långt i förväg.

Å så va d de där med lönen....
När Tesla vägrar att skriva på kollektivavtal får de skit för det. När Skistar erbjuder kollektivsavtalad lön och OB hånas de för det.

Svårt att förstå vad SVT vill uppnå med sitt inslag, är det fel på Skistar eller Hotell- och restaurangfacket 🤷‍♂️

När Tesla vägrar att skriva på kollektivavtal får de skit för det. När Skistar erbjuder kollektivsavtalad lön och OB hånas de för det.

Svårt att förstå vad SVT vill uppnå med sitt inslag, är det fel på Skistar eller Hotell- och restaurangfacket 🤷‍♂️
Nu är det väl fullt rimligt att betala mer än mini-lön om man som företag vill detta :)

Men detta blev väl mer av en reklamfilm för SkiStar, alla verkade ju nöjda och lyfte fram andra värden än lönen. Så varför gnälla på reportaget…det tog väl fram båda sidor.

Gratis boende?
Tveksam tveksam
När hörde du talas om en gratis lunch senast ?
Vet inte men när man kollar på deras sida verkar dom i varje fall erbjuda personalbostäder som något typ av gruppboende, så även om det inte är gratis lär dom inte betala så mycket för sitt boende.

Jag tycker det är något som SVT borde ha tagit upp i sitt repotage då för många människor så är boedekostnaden en rätt stor utgiftingspost och man inte har den så är ju inte lönen så dålig.

Vet inte men när man kollar på deras sida verkar dom i varje fall erbjuda personalbostäder som något typ av gruppboende, så även om det inte är gratis lär dom inte betala så mycket för sitt boende.

Jag tycker det är något som SVT borde ha tagit upp i sitt repotage då för många människor så är boedekostnaden en rätt stor utgiftingspost och man inte har den så är ju inte lönen så dålig.
Bara liftkortet ökar lönen nästan 2000kr/mån om man jobbar 5 månader.

Hur menar du, liftkortet får dom ju som en förmån, sen vet jag inte om dom måste betala förmånsskatt för detta ?
Det får dom säkert göra. Om dom inte lyckas runda det som någon form av hälsogrej. På mitt jobb måste vi ju betala förmånsskatt bara jobbet bjuder på lunch en dag…
Ja, men då ökar ju inkomsten med 2000kr/mån före skatt. Vad som är oklart? Ni får slå ut det på timmar de jobbar om ni vill få det med i timlön. Klart betalar man skatt på allt det är sedan gammalt.

Det borde gå som friskvård, samma som att man bekosta gymkort eller golfklubbsmedlemskap eller liknade, dock är det max 5000 per år, men det kan dom nog lösa ändå genom att ge sin personal kraftig rabatt så att liftkortet ryms in i I det skattefria friskvårdsbidraget.

Ja, men då ökar ju inkomsten med 2000kr/mån före skatt. Vad som är oklart? Ni får slå ut det på timmar de jobbar om ni vill få det med i timlön. Klart betalar man skatt på allt det är sedan gammalt.
Nä det ökar inte inkomsten med 2000 kr/mån.
Det minskar din ev utgift med 2000 kr. Skulle du vara sjuk, föräldraledig eller du ska prata med banken om ett lån så hjälper det inte att ditt jobb ger dig ett liftkort. Det hade varit mycket bättre för dig om du fått 2000 kr mer i lön och en köpt ditt liftkort ”privat”.

Nä det ökar inte inkomsten med 2000 kr/mån.
Det minskar din ev utgift med 2000 kr. Skulle du vara sjuk, föräldraledig eller du ska prata med banken om ett lån så hjälper det inte att ditt jobb ger dig ett liftkort. Det hade varit mycket bättre för dig om du fått 2000 kr mer i lön och en köpt ditt liftkort ”privat”.
Jag tycker att om du tänker vara föräldraledig från ditt säsongsjobb så kan du lika gärna stanna hemma utan den anställningen. Vilken bank ger lån mot säsongsjobb som säkerhet? Sjukpenning kommer inte påverkas speciellt mycket pga. anställningens bestämd och kort längd.

Det bestämmer skatteverket och inte skistar eller någon annan arbetsgivare.
Jo, det vet jag men det hela beror ju på hur skistar kan motivera det.
En anna lösning om företaget vill ge sina anställda en förmån och att inte de anställda skall bli drabbade av förmånsbeskattningen är ju att företaget betalar förmånsbeskattningen på lönen.

Alltså nu har jag jobbat på 6 olika skidorter i Sverige och haft många olika arbetsgivare allt från skistar i någon månad till privata aktörer. Det där med att INTE betala högre än avtal är väldigt ovanligt inom Hotell och restaurang även i storstäderna så varför skulle någon vilja betala en säsongsanställd mer än man behöver när man får arbetskraft utan problem?

Har två-fyra av alla mina arbetsgivare på mina 20 säsonger som betalde mera än avtalet på en skidort. Så att skistar betalar efter avtal är helt normalt.

Boendet är inte gratis, tror vi betalade över 3000 för ett rum i kollektiv på min tid, ett tag hyrde jag och tjejen en tvåa genom Skistar, tror det var 8000 i månaden.

Liftkortet fick vi "gratis", men man behövde jobba mer än 240 timmar på en säsong för att få kortet. Annars bara vid behov, alltså i jobbet när man jobbade. Angående förmånsbeskattning så fick vi betala det på liftkortet men det drogs tillbaka efter en tvist mellan Skatteverket och Skistar. Om läget är detsamma idag är oklart. Lönen låg på ca 120 kr/h och halva säsongen kort arbetstid(ca 75%) eftersom backen är öppen 0930-15.

Det mest snikna var att vi fick skriva på ett separat avtal om övertid, att vi bara jobbade det mot normal timersättning. Om vi inte skrev på blev vi inte erbjudna möjligheter till mer arbete än normal arbetstid, t ex kvällsaktiviteter, flyttgrupp på liften etc. Som glad säsongare så skrev vi på det där, men i efterhand som mer erfaren arbetstagare så hade jag aldrig gjort det.

Jag tycker att om du tänker vara föräldraledig från ditt säsongsjobb så kan du lika gärna stanna hemma utan den anställningen. Vilken bank ger lån mot säsongsjobb som säkerhet? Sjukpenning kommer inte påverkas speciellt mycket pga. anställningens bestämd och kort längd.
Föräldrapenning baseras på senaste årens (minns ej antal) inkomst så det är en relevant synpunkt. Likaså påverkas pensionen. Och om du blir långtidssjuk gäller även det tidigare inkomster. Men det är klart att som 20-åring är det ju knappast något man bryr sig om och det är väl helt rimligt.

Det finns givetvis banker som ger lån till säsongsanställda, du kan väl kombinera anställningen på SkiStar med en annan anställning osv. Min poäng va bara att det inte är så enkelt att du kan jämföra en gåva/förmåns värde med ett motsvarande lönepåslag :)

Förstår inte heller vad dom vill med detta inslag på svt?
Kunde lika gärna gjort ett inslag om fordonsbranschen då if metalls motorbranschavtal är sämre...

Förstår inte heller vad dom vill med detta inslag på svt?
Kunde lika gärna gjort ett inslag om fordonsbranschen då if metalls motorbranschavtal är sämre...
Eller vilken annan säsongsanställning som helst. Campingplatser, Gotland eller västkusten och då får de stackarna inte ens åka skidor! Har under åren träffat på en hel del som pausar sina vanliga jobb för att säsonga en eller flera vintrar på en skidort, o de är väl medvetna om att det inte är någon strålande ekonomi som erbjuds. Tur att de finns !

Har också jobbat på andra skidorter och Skistar är enligt mina erfarenheter inte sämre arbetsgivare än andra aktörer. Mitt problem med skistar är framförallt deras attityd mot kunder. Jag klantade mig kapitalt för några år sedan och stressbokade en stuga en vecka i Åre. Märkte inte att ankomstdatumet ändrades till dagens datum när man hoppade runt för att jämföra stugor. Bokade och la till avbokningsskydd och tänkte inte mer på det. I slutet på veckan som spenderades på annan skidort fick jag tack-SMS av skistar som hoppades att veckan varit bra. Fick lite panik o ringde Skistar. Jag behövde knappt avsluta första meningen förrän jag blev avbruten. Killen på kundservice fattade direkt vad som hänt och det lät som att det hände ofta. Framförde min åsikt om att systemet var dåligt och att systemet borde larma om man bokar avbokningsskydd som inte ens gäller eller om man inte hämtar ut nyckeln. Fick inget gehör av kundsupport som stängde av luren för att konsultera sin chef några ggr. Bad att få prata med chefen men det fick jag inte. Fortsatte med mailkorrespondens där jag bad om någon form av rabatt på framtida bokning men jag fick inte ens tillbaka avbokningsskyddet (som inte ens gällde) med motiveringen "Skistar är ett stort företag som inte kan särbehandla vissa kunder". Bojkottar alltid stuga via Skistar sedan dess men tar korthelger i Åre då det är så smidigt med tåg. I år blir det Alperna och sen Funäsdalen för att slippa dem helt. Har blivit personligt 😈

Tillbaka
Topp