Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan vara en kombination av allt. Missbedömning av väder, för lite utbyggda snö kanoner, for lite vatten etc.Än en gång så är det intressant att se att Romme i Borlänge har 34 av 34 nedfarter öppna trots kasst väder.
Jag förstår att det är fler nedfarter i Sälen men då borde det även vara fler snökanoner.
Beror det på vattentillgång, kvalité på utrustning eller vilja att lägga pengar på snölägning?
Beror väl lite på hur många fasta och transportabla kanoner de har? Romme har väl fast i 26 av backarna och transportabla i de andra om jag inte missminner mig sist jag räknade. Och var därför det inte var öppet i allt under nyår. ( men jävlar vad de producerade där i de transportabla kanonerna) Kan tänka mig att Sälen har ett större % areal att täcka med deras transportabla kanoner. Kommer ihåg att de flyttar kanonerna mycket för tre vintrar sen i alla fall.Än en gång så är det intressant att se att Romme i Borlänge har 34 av 34 nedfarter öppna trots kasst väder.
Jag förstår att det är fler nedfarter i Sälen men då borde det även vara fler snökanoner.
Beror det på vattentillgång, kvalité på utrustning eller vilja att lägga pengar på snölägning?
Miljötänket går bort jättesnabbt då det kommer till Skistar annars håller jag absolut med.Kan vara en kombination av allt. Missbedömning av väder, för lite utbyggda snö kanoner, for lite vatten etc.
Har en förståelse både med tanke på pengar och miljö att man inte tillverkar en väldigt massa snö överallt där man i de allra flesta åren har tillräckligt med snö.
Skulle man bo i Alperna då vet man aldrig hur det blir.
De har ingen kanon som producerar snö i plusgrader så tror inte det. Sen har de alltid producerat enorma mängder snö.Kan det vara så att Romme inte kan förlita sig alls på natursnö längre medan högre upp i landet så gör dom fortfarande det?
Det finns en tidigare diskussion om vattentillgång och hur Romme Alpin har ordnat det. Länken till din egen kommentarÄn en gång så är det intressant att se att Romme i Borlänge har 34 av 34 nedfarter öppna trots kasst väder.
Visserligen en ära att kunna erbjuda turisterna snö i december men säsongen håller knappast fram till april. Vissa stationer har inget vatten kvar att pumpa pga brist på vatten - eller att det är förbud bl a i La Cluzaz. Det jag menar är att man ska inte klaga på att det är brist på snö i svenska fjällen. Det kan visserligen avvika men i stort sett är det lång säsong och bra med snö.Nu jämför du äpplen och päron. Iofs naturligt eftersom vi svenskar har högre förväntningar på snön i Alperna bl.a. eftersom det är jobbigare/dyrare att ta sig dit, och många förväntar sig ”dump” och perfekt offpist.
Min poäng - med samma krav har du större chans till en fin snösäsong i Alperna jämfört med de större skidorterna i fjällen.
Skidorter i Alperna av en viss rang (även de som inte ligger i de mest snörika områdena) brukar ha snö pisterna i december, om det så är konstsnö eller natursnö. T o m Limone Piemonte som ligger nära Medelhavet hade åkbara pister före jul denna snöfattiga vinter, och Dolomiterna (där det inte snöar lika ofta som i t ex franska och schweiziska Alperna) öppnade i början av december precis som de brukar göra.
Ja de lägger mer energi på konstsnö där det behövs i Alperna och det kan/bör de göra eftersom kundunderlaget är mycket större. De måste ha vitt i backarna i mitten av december, annars riskerar de att tappa kunder under jul/nyår som är absolut högsäsong i Alperna då de tjänar som mest pengar.
Det jobbiga är ju om det är snöbrist på lov-veckorna.Visserligen en ära att kunna erbjuda turisterna snö i december men säsongen håller knappast fram till april. Vissa stationer har inget vatten kvar att pumpa pga brist på vatten - eller att det är förbud bl a i La Cluzaz. Det jag menar är att man ska inte klaga på att det är brist på snö i svenska fjällen. Det kan visserligen avvika men i stort sett är det lång säsong och bra med snö.
Konstig nog är att här i vemdalen är de väldigt mycket folk på helgerna. Massor av bilar på parkeringen och bussar. Vet inte var dom kommer ifrån. Gissar att det folk som har boende här och kommer från typ Sundsvall o d med ca 3 timmars avstånd från skidorten. Det vart någon form att studenthelg i helgen med allt vad det innebär....Var förbi Klövsjö igår och det var inte mycket folk där.Det jobbiga är ju om det är snöbrist på lov-veckorna.
En ort som t.ex. Cortina i Italien har ju full fräs hela säsongen då halva Milano och hela Veneto kommer upp varje helg. I Sverige ligger de stora befolkningscentran långt från skidorterna varför folk åker upp på loven, inte varje helg.
Jo, det är stor skillnad på mängden folk fredag-söndag i Vemdalen/Björnrike och resten av veckan, då det är väldigt glest. Klövsjö är nästan alltid glest me folk (var fantastiskt i dag) Många besökare är som maci skriver från närområdet, Sundsvall o Östersund som passar på nu när backarna o längdspåren är fina. Sedan är det många bussar från 08 också.Konstig nog är att här i vemdalen är de väldigt mycket folk på helgerna. Massor av bilar på parkeringen och bussar. Vet inte var dom kommer ifrån. Gissar att det folk som har boende här och kommer från typ Sundsvall o d med ca 3 timmars avstånd från skidorten. Det vart någon form att studenthelg i helgen med allt vad det innebär....Var förbi Klövsjö igår och det var inte mycket folk där.
Nu var det iofs någon som klagade på Alpernas snösäsong och min erfarenhet är att säsongen där är minst lika snösäker. Har aldrig sett stora jordhål i backarna i januari eller att påskveckan riskerar att ställas in på större skidorter. Åtminstone inte sedan man började med kanonsnö på allvar. Vi som åkte skidor i alperna även före 1990 typ minns att det kunde vara jordigt på sydsluttningarna och ner mot byn även under högsäsong.Det jag menar är att man ska inte klaga på att det är brist på snö i svenska fjällen.
När Tesla vägrar att skriva på kollektivavtal får de skit för det. När Skistar erbjuder kollektivsavtalad lön och OB hånas de för det.Å så va d de där med lönen....
![]()
Tusentals unga servar fjällturister – så mycket tjänar säsongsjobbarna
Varje år jobbar tusentals säsongsanställda åt Skistar – den största aktören inom svensk skidturism. Och bland unga är jobben eftertraktade. – Man gör det inte för pengar, säger flera SVT träffar. SVT har tittat närmare på vad en ”säsongare” tjänar.www.svt.se
Nu är det väl fullt rimligt att betala mer än mini-lön om man som företag vill dettaNär Tesla vägrar att skriva på kollektivavtal får de skit för det. När Skistar erbjuder kollektivsavtalad lön och OB hånas de för det.
Svårt att förstå vad SVT vill uppnå med sitt inslag, är det fel på Skistar eller Hotell- och restaurangfacket![]()
Vet inte men när man kollar på deras sida verkar dom i varje fall erbjuda personalbostäder som något typ av gruppboende, så även om det inte är gratis lär dom inte betala så mycket för sitt boende.Gratis boende?
Tveksam tveksam
När hörde du talas om en gratis lunch senast ?
Bara liftkortet ökar lönen nästan 2000kr/mån om man jobbar 5 månader.Vet inte men när man kollar på deras sida verkar dom i varje fall erbjuda personalbostäder som något typ av gruppboende, så även om det inte är gratis lär dom inte betala så mycket för sitt boende.
Jag tycker det är något som SVT borde ha tagit upp i sitt repotage då för många människor så är boedekostnaden en rätt stor utgiftingspost och man inte har den så är ju inte lönen så dålig.
Hur menar du, liftkortet får dom ju som en förmån, sen vet jag inte om dom måste betala förmånsskatt för detta ?Bara liftkortet ökar lönen nästan 2000kr/mån om man jobbar 5 månader.
Det får dom säkert göra. Om dom inte lyckas runda det som någon form av hälsogrej. På mitt jobb måste vi ju betala förmånsskatt bara jobbet bjuder på lunch en dag…Hur menar du, liftkortet får dom ju som en förmån, sen vet jag inte om dom måste betala förmånsskatt för detta ?
Inte gratis boende, man brukar få ett rum sen dela på kök m.m med andra.. brukar dessutom vara ockerhyraÄr det inte så att dom som säsongsjobbar hos skistar även har typ gratis boende, eller hur ser det ut med det ?
Hur menar du, liftkortet får dom ju som en förmån, sen vet jag inte om dom måste betala förmånsskatt för detta ?
Ja, men då ökar ju inkomsten med 2000kr/mån före skatt. Vad som är oklart? Ni får slå ut det på timmar de jobbar om ni vill få det med i timlön. Klart betalar man skatt på allt det är sedan gammalt.Det får dom säkert göra. Om dom inte lyckas runda det som någon form av hälsogrej. På mitt jobb måste vi ju betala förmånsskatt bara jobbet bjuder på lunch en dag…
Nä det ökar inte inkomsten med 2000 kr/mån.Ja, men då ökar ju inkomsten med 2000kr/mån före skatt. Vad som är oklart? Ni får slå ut det på timmar de jobbar om ni vill få det med i timlön. Klart betalar man skatt på allt det är sedan gammalt.
Jag tycker att om du tänker vara föräldraledig från ditt säsongsjobb så kan du lika gärna stanna hemma utan den anställningen. Vilken bank ger lån mot säsongsjobb som säkerhet? Sjukpenning kommer inte påverkas speciellt mycket pga. anställningens bestämd och kort längd.Nä det ökar inte inkomsten med 2000 kr/mån.
Det minskar din ev utgift med 2000 kr. Skulle du vara sjuk, föräldraledig eller du ska prata med banken om ett lån så hjälper det inte att ditt jobb ger dig ett liftkort. Det hade varit mycket bättre för dig om du fått 2000 kr mer i lön och en köpt ditt liftkort ”privat”.
Det bestämmer skatteverket och inte skistar eller någon annan arbetsgivare.Borde inte liftkortet gå som arbetsverktyg ?
Jo, det vet jag men det hela beror ju på hur skistar kan motivera det.Det bestämmer skatteverket och inte skistar eller någon annan arbetsgivare.
Föräldrapenning baseras på senaste årens (minns ej antal) inkomst så det är en relevant synpunkt. Likaså påverkas pensionen. Och om du blir långtidssjuk gäller även det tidigare inkomster. Men det är klart att som 20-åring är det ju knappast något man bryr sig om och det är väl helt rimligt.Jag tycker att om du tänker vara föräldraledig från ditt säsongsjobb så kan du lika gärna stanna hemma utan den anställningen. Vilken bank ger lån mot säsongsjobb som säkerhet? Sjukpenning kommer inte påverkas speciellt mycket pga. anställningens bestämd och kort längd.
Det finns givetvis banker som ger lån till säsongsanställda, du kan väl kombinera anställningen på SkiStar med en annan anställning osv. Min poäng va bara att det inte är så enkelt att du kan jämföra en gåva/förmåns värde med ett motsvarande lönepåslagJag tycker att om du tänker vara föräldraledig från ditt säsongsjobb så kan du lika gärna stanna hemma utan den anställningen. Vilken bank ger lån mot säsongsjobb som säkerhet? Sjukpenning kommer inte påverkas speciellt mycket pga. anställningens bestämd och kort längd.
Förstår inte heller vad dom vill med detta inslag på svt?När Tesla vägrar att skriva på kollektivavtal får de skit för det. När Skistar erbjuder kollektivsavtalad lön och OB hånas de för det.
Svårt att förstå vad SVT vill uppnå med sitt inslag, är det fel på Skistar eller Hotell- och restaurangfacket![]()
Eller vilken annan säsongsanställning som helst. Campingplatser, Gotland eller västkusten och då får de stackarna inte ens åka skidor! Har under åren träffat på en hel del som pausar sina vanliga jobb för att säsonga en eller flera vintrar på en skidort, o de är väl medvetna om att det inte är någon strålande ekonomi som erbjuds. Tur att de finns !Förstår inte heller vad dom vill med detta inslag på svt?
Kunde lika gärna gjort ett inslag om fordonsbranschen då if metalls motorbranschavtal är sämre...