Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Man byggde världens första skidtunnel här 97. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skidtunnel
Då va de massa stohej kring den.. ivern har nog lagt sig de senaste 20 åren… men @KalleBackeus har rätt om hopptornet.. hur liten backe de än e i finland finns det en eller flera hoppbackar.. Vuokatti e väl ingen ort jag skulle rekommendera, om man int bor nära, har barn i lågstadiet eller annats har nån udda bucketlist. Eller som jag då, sjukskriven o har tid att hälsa på bekanta som av nån outgrundlig anledning flyttat dit

Passo Spluga säger vi på den sidan om passet ;)

Men annars helt rätt givetvis.
Hade gärna velat kunna italienska, men får nöja mig med tyska.🤷‍♂️

Ser tyvärr risigt ut med snöläget där i Madesimo? (söder om Hauptkamm)
För ett par år sedan när vi var i Graubünden, så funderade vi en dag på att besöka skidområdet Splügen på andra sidan passet, men avstod pga dåligt snöläge. Samtidigt hade Davos 2,5 m.

Bildgåta kommer!

Nu tycker jag att det är dags för lite Kaiserwetter! ☀️😎
Vad heter sittliften till vänster?
1737981739762.webp

Jag bjuder på en ledtråd direkt.
Jag tycker att de två bergen i bakgrunden liknar Grande Casse och Grande Motte i Tignes, men dessa är nästan 1000 m lägre.🏔️

Hade gärna velat kunna italienska, men får nöja mig med tyska.🤷‍♂️

För ett par år sedan när vi var i Graubünden, så funderade vi en dag på att besöka skidområdet Splügen på andra sidan passet, men avstod pga dåligt snöläge. Samtidigt hade Davos 2,5 m.

Bildgåta kommer!
Bilden är några veckor gammal (strax efter nyår), och då var det inte så mycket snö. Men det snöar nu, och ska komma en hel del vad det verkar.

Jag bjuder på en ledtråd direkt.
Jag tycker att de två bergen i bakgrunden liknar Grande Casse och Grande Motte i Tignes, men dessa är nästan 1000 m lägre.🏔️
Hmmm....säger du det... Formmässigt kanske där finns en liten likhet ja.
Dock anser jag att den specifika vyn gör sig mkt bättre i mer snö och aprilsol.
1737985654448.webp

Hmmm....säger du det... Formmässigt kanske där finns en liten likhet ja.
Dock anser jag att den specifika vyn gör sig mkt bättre i mer snö och aprilsol.
Visa bilaga 37091
Ja, vilken skillnad!
Det där med att förboka skidresor långt i förväg är kass. Våra skidor ligger alltid vallade och redo i förrådet, och väntar på att packas ner och följa med till bergen när det är bra förutsättningar. Synd att man själv inte är lika flexibel och startberedd… 🥴

Dumpar där nere nu, de räknar med 50-80 cm. Kanske lite hög snöfallsgräns bara?

Liften heter Razis?

Där satt den. Högst i Alperna utanför huvudkedjan. Bilden tagen ovanför Oberalppass.

Din tur @KalleBackeus
Med ledtråden att man skulle leta söderut, och att det var högre än de andra gissningarna blev det inte alltför svårt.

Nästa bild är inte på skidåkning, men väl på berg i vintertid. Jag undrar vad den gamla vackra stenbron på bilden heter?
20250101_163436.webp

Nissedal är helt rätt men tyvärr så var det inte via lara utan Agent Orange som @Bultfeber skrev. Men det var ändå namnet på berget som jag frågade efter främst så tillbaks till dig @KalleBackeus
Fin bild på en cool vägg är det hur som helst.

Tillbaka till skidåkning. Var är denna bild tagen? Namnet på byn räcker, men bonuspoäng för haket jag satt på när bilden togs.
20240203_151252.webp

Tillbaka
Topp