Hendryx

TopiNieminen

Aktiv medlem
Hendryx
Hej!
Det är väl dags att starta en tråd om Hendryx-skidor?
De finns att beställa på www.hendryxskis.com
Jag har inget med skidmärket att göra mer än att jag gillar dem.
Min bakgrund är att jag började åka skidor 1980 när jag var 6 år gammal och var aktivåkare till 1997 när jag flyttade till Sverige och Stockholm. Jag kände ingen där som åkte skidor eller att jag kände inte att Stockholm var någon speciell skidort. Då släppte jag skidåkningen i 20 år. Tog upp saken igen 2017/2018 och nu åker vi igen. Skit i min historia och låt oss prata om Hendryx-skidor.

Hendryx
Den hypen är väl över. Verkar mest vara en mindre grupp av ”välbeställda” medelålders män som fortfarande är ”insnöade” på skidmärket.
Jag ägde ett par PH och har åkt de flesta ”gamla” modeller, när dom kom var det något unikt.
Henrik beställer väl skidorna som byggs efter hans specifikation på Blossom fabriken i Italien. Degüello och Boiler är ju Blossomskidor byggda i samma format men med lite styvare uppbyggnad. I övrigt identiska mått. Nu verkar dom ha blivit så ”extrema” så det är väl bara Boiler som är anpassad till den normalt duktiga åkaren.
Sällan man ser en HX åkare som verkligen använder eller kan använda prestandan i skidorna.

Hendryx
Du har helt rätt om att de är inte skidor för alla åkare. Då får väl denna tråd rätt få svar, men vore kul om det fanns någon eller några välbeställda medeålders man/kvinna att skriva om sina erfarenheter av de nya modellerna.

Hendryx
Gillar ändå att de är svenska och skulle gärna prova, men finns de att prova? Och i så fall var?

Hendryx brukar inte vara med på skidtester längre, utan kör oftast egna events där de frälsta möter upp och har det gott.
Så gilla dem på Facebook och kontakta dem där, så får du reda på om de kör något i närheten där du är, så du kan testa.
Henrik som ligger bakom allt, är en skön snubbe, så är du skön du med så brukar det lösa sig :D

Hendryx
Hendryx brukar inte vara med på skidtester längre, utan kör oftast egna events där de frälsta möter upp och har det gott.
Så gilla dem på Facebook och kontakta dem där, så får du reda på om de kör något i närheten där du är, så du kan testa.
Henrik som ligger bakom allt, är en skön snubbe, så är du skön du med så brukar det lösa sig :D
Är nog inte så skön trots allt, men tack iaf för info.
Har precis köpt ett par gamla 917 som jag inte hunnit testa än, men lever fortfarande i förhoppningen om ett par bra pistskidor i 95-ish bredden.
Skulle vara intressant att höra vad folk utanför ”sekten” tycker om de nya HX.

Hendryx
Är nog inte så skön trots allt, men tack iaf för info.
Har precis köpt ett par gamla 917 som jag inte hunnit testa än, men lever fortfarande i förhoppningen om ett par bra pistskidor i 95-ish bredden.
Skulle vara intressant att höra vad folk utanför ”sekten” tycker om de nya HX.
Nya Hendryx har jag inte testat. Men gamla 917 180cm riktiga ånglok. Något av dert brutalare jag åkt på, efter Rhino Chaser.
visserligen åtskillig år sedan, men nyslipade av Henrik, så var det nästan omöjligt att få stopp ekipaget. Var som att åka på räls. Är väl en FIS skidas uppbyggnad i en bred skidas skepnad. Så du lär nog införliva din önskan, se bara till att dom är välslipade med de vinklar Henrik rekommenderar. Då är dom brutala.
Skulle tro att även de nya är lika dana och kräver rejäl benstyrka, teknik och fart. Inte var mans egendom då då dom snarare försämrar åkningen om du inte är tillräckligt stark, törs stå på rejält och har bra teknik.

Hendryx
Nya Hendryx har jag inte testat. Men gamla 917 180cm riktiga ånglok. Något av dert brutalare jag åkt på, efter Rhino Chaser.
visserligen åtskillig år sedan, men nyslipade av Henrik, så var det nästan omöjligt att få stopp ekipaget. Var som att åka på räls. Är väl en FIS skidas uppbyggnad i en bred skidas skepnad. Så du lär nog införliva din önskan, se bara till att dom är välslipade med de vinklar Henrik rekommenderar. Då är dom brutala.
Skulle tro att även de nya är lika dana och kräver rejäl benstyrka, teknik och fart. Inte var mans egendom då då dom snarare försämrar åkningen om du inte är tillräckligt stark, törs stå på rejält och har bra teknik.
Tack!
Får hoppas man orkar några åk, tröttnade på att lägga pjäxorna i snön på mina smala och ville ha ett par bredare med bra bett. Lär nog snart bli varse, nästa helg åker vi norrut.

Hendryx
Var helt inne på ett par 917 för några år sedan då de fortfarande var med på skidtesterna.
Blev grymt besviken så det inte allt ar ngt bett i dem. Fick då svaret att nä de har varit nere i Frankrike några veckor och vi har inte hunnit slipa dem.

Lite dåligt kan jag tycka och blev ett par PT Extreme istället.

Hendryx
" Det är väl dags att starta en tråd om Hendryx-skidor? "
Detta är den 44:e tråden om Hendryx skidor. Kul att dom återuppstått.

Hendryx
Då fortsätter jag på den 44:e tråden om Hendryx-skidor, dock är dessa bara nya modeller jag berättar om.

Jag hade en gyllene möjlighet att testa samtliga nya Hendryx-modeller dock inte alla längder, i förra veckan (v.6) i Vemdalen.

Jag försöker nu summera mina erfarenheter, - känningar och - åsikter av dessa finingar. Jag åker i Head R2 RD i flex 160 pjäxor, om det nu avgör något för er.
  • 917, 180cm. Superfin allväderspistskida som tål det mesta såsom även de gamla moddelen gjorde. Kände dock att duckstancen ev. gjorde att skidan kändes lite instabil vid högre hastigheter, då föredrar jag rakt montering av bindningarna.
  • Bonzo, 177cm. Bergsraket utan desslike som är rolig även i pist, dock saknade jag lite längd på skidan, men det är på G en på 182cm som tur är.
  • The Boiler, 184cm. Kändes mest alldaglig med grymt bett. Personligen har jag inte riktigt behov denna skida eftersom det blir för litet gap mellan De Güello och 917. Jag vet att detta väcker heta känslor hos vissa pga. midjebredden för ändamålet.
  • De Güello, 174cm & 182cm. Dra mig baklänges!!! Om dessa fanns i 190cm/ R30m skulle jag delta WC i GS!!!
    😍
    Dessa är verkligen supervassa pistraketer som kan sopa banan med, bokstavligen alltså! Själv föredrar denna i längd 182cm.

Hendryx
Blir väldigt taggad på att testa Hendryx då de ju har lite legendstatus. Tycker att det allra mesta jag testar känns vekt och fladdrigt. Nån som har ett par lagg till salu? Gärna någon av de smalare modellerna

Hendryx
Blir väldigt taggad på att testa Hendryx då de ju har lite legendstatus. Tycker att det allra mesta jag testar känns vekt och fladdrigt. Nån som har ett par lagg till salu? Gärna någon av de smalare modellerna
Legendariska Hendrix är breda😉
Möjligen kan väl Cobra anses tillhöra de legendariska. De nya smala är väl mest Blossom skidor med annan grafik. Men inte enligt klanmedlemmarna 🤣

Hendryx
Vår klan har en Facebook-grupp som du kan hitta beggade Hendryx lagg å köpa. Annars finns dem för provning och köp i Skishopen i Vemdalen.
Enligt lamineringsbeskrivning är de inte samma som Blossom som GöranC vill påstå. Annars kan du köpa Blossom och bli medlem i Görans klan. 😅🤣😂

Senast ändrad:
Hendryx
Vår klan har en Facebook-grupp som du kan hitta beggade Hendryx lagg å köpa. Enligt lamineringsbeskrivning är de inte samma som Blossom som GöranC vill påstå. Annars kan du köpa Blossom och bli medlem i Görans klan. 😅🤣😂
Har du kollat Blossoms FIS skidor?
Är väl Squadra Corse innanmäte i Numero Unos form.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp