Ska jag ha pistskidor?

Snowgod

Aktiv medlem
Ska jag ha pistskidor?
Eftersom det inte finns nån snö i den lokala skidbacken så får man dagdrömma om skidåkning istället för att åka på riktigt. Jag tänkte på piståkning...

Mina nuvarande "pistskidor", Down Showdown 95 som hängt med mer än ett par år, har ett midjemått på 95mm och en hel del metall i konstruktionen. Ett par riktigt rappa rackare som dessutom inte gör bort sig utanför pisten och är egentligen helt perfekta om man bara ska ha ett par skidor. Men jag har ju fler än ett par och just nu är de andra ännu mer offpistskidor och det känns som om jag kanske borde ha ett par som är mer inriktade på piståkning.

Jag har provat en hel del och haft ett gäng olika pistlagg med midja ända ner till 70mm med kort svängradie och lite "bredare" med midja runt 80mm. Det har alltid blivit så att jag efter ett tag tröttnat på den stumma och döda känslan och sålt dom vidare. Nu när jag är utan så känns det som nåt fattas trots att jag när jag har aldrig är nöjd.

Bör jag söka efter något med mer friåkningskänsla än de raceinspirerade pistskidorna? Finns det att få tag på? Kanske något utan mycket metall men ändå med prestanda som passar en stark och duktig skidåkare?

Ska jag ha pistskidor?
Var det tänkt att du skulle ha skidorna i din lokala backe? Vilken är det, och vilka förutsättningar brukar finnas i den backen? I min lokala skidbacke har vi typ 95 fhm och is alternativt is under snön. Om jag vet att jag inte kommer åka i parken, vilket jag nästan alltid gör, så är mitt svar, för min åkning och mina förutsättningar, FIS 165 SL. Att åka med det bästa kantgrepp som finns är underbart. Jag unnar alla att få uppleva det. Har du liknande förutsättningar som jag, och du ändå inte vill ha FIS 165 SL, så kan jag inte rekommendera något. För detta är det bästa och roligaste som finns i en kort och isig stadsbacke. Om man BARA ska köra pist. Enligt mig.

Om du bor i en landsända där det är snö under snön, kan annat vara åkbart. Likaså om du har mer fallhöjd än jag.

Ska jag ha pistskidor?
Tack @zzzchrille
Jag har tänkt att skidorna ska användas i den lokala backen, Hammarbybacken, och de mindre anläggningar man når över dagen från Stockholm. Brukar inte vara alltför isigt för min smak, oftast några fläckar och uppkörd konstsnö. Ibland tar jag tåget till Åre och kör nån dag där, det är ju inte alltid det är bra förhållanden för offpist där men bra i pisterna så då hade det passat med en mer pistanpassad skida.

Ska jag ha pistskidor?
Jag skulle aldrig ta SL till Åre. Inte GS heller om det inte är 8-i-8 som gäller på morgonen. Och Hammarbybacken har jag aldrig åkt. Men du vill ha samma skida i Hammarbybackens pist som i Åres. Då vet jag tyvärr inte.

Ska jag ha pistskidor?
Jag skulle aldrig ta SL till Åre. Inte GS heller om det inte är 8-i-8 som gäller på morgonen. Och Hammarbybacken har jag aldrig åkt. Men du vill ha samma skida i Hammarbybackens pist som i Åres. Då vet jag tyvärr inte.
Hammarbybacken är kort, oinspirerande och karaktärslös... Men nära hem.
Jag tror att jag borde ha någon slags lekfull carver men kanske inte med suprkort radie, jag kan ju trycka till om det behövs för att få till kortare svängar.

Ska jag ha pistskidor?
Jag tror att jag borde ha någon slags lekfull carver men kanske inte med suprkort radie, jag kan ju trycka till om det behövs för att få till kortare svängar.
Har du bil? Ta dig då till Flottsbro i Huddinge. Jag har aldrig åkt i Hammarbybacken, men var där i söndags med ett av barnbarnen på skidskola, och kunde efter det besöket konstatera att jag aldrig kommer att åka där heller.
Du har förmodligen erfarenhet av Flottsbros tre backar, så jag ska inte gå in på deras kvaliteter/brister. Men backarna ger förutsättningar för att använda nästan hela min uppsättning, Head Rebels E-Race när det är stenhårt, Enforcer 88 när det är blötsnö men som alltid har hårt under och sist men inte minst cruising med mina K2 Disruption Ti2 när den längre och bredare familjebacken öppnat. Just nu är tävlingsbacken och stora backen öppna och har ordentligt med snö och bjuder på hårt underlag. Skidor med bra grepp på hårt underlag är för mig ett måste i Flottsbro. Hade ett tag Racetiger SL som Flottsbroskida, jättekul till att börja med, men lessnade på den korta radien på 165:an, kanske hade behållit dom om jag tagit 170:an istället.
Ska väl tillägga att jag sällan åker där på helgerna, på veckorna (ons-fre) är det i princip aldrig nån trängsel i backarna eller liftkö. Dessutom finns det en riktigt bra lunchrestaurang, med pommes i högsta klass.

Senast ändrad:
Ska jag ha pistskidor?
Jag har samma förutsättningar som du. Funderar just nu på Line Blade. Har aldrig testat den men verkar vara liiite mer allround än BC Mirus Core och framförallt billigare. Tror att den megabreda nosen funkar bra i uppkörd konstsnö. 😊

Ska jag ha pistskidor?
Line blade, black crows mirus cor eller extrem formula låter väl som klippt och skuret for ändamålet? Eller söker du längre radie? I så fall finns det ju gott om skidor med 90-100mm midja med halvmetallslager och en radie runt 18m

Ska jag ha pistskidor?
Har du bil? Ta dig då till Flottsbro i Huddinge. Jag har aldrig åkt i Hammarbybacken, men var där i söndags med ett av barnbarnen på skidskola, och kunde efter det besöket konstatera att jag aldrig kommer att åka där heller.
Du har förmodligen erfarenhet av Flottsbros tre backar, så jag ska inte gå in på deras kvaliteter/brister. Men backarna ger förutsättningar för att använda nästan hela min uppsättning, Head Rebels E-Race när det är stenhårt, Enforcer 88 när det är blötsnö men som alltid har hårt under och sist men inte minst cruising med mina K2 Disruption Ti2 när den längre och bredare familjebacken öppnat. Just nu är tävlingsbacken och stora backen öppna och har ordentligt med snö och bjuder på hårt underlag. Skidor med bra grepp på hårt underlag är för mig ett måste i Flottsbro. Hade ett tag Racetiger SL som Flottsbroskida, jättekul till att börja med, men lessnade på den korta radien på 165:an, kanske hade behållit dom om jag tagit 170:an istället.
Ska väl tillägga att jag sällan åker där på helgerna, på veckorna (ons-fre) är det i princip aldrig nån trängsel i backarna eller liftkö. Dessutom finns det en riktigt bra lunchrestaurang, med pommes i högsta klass.
Har åkt en hel del i Flottsbro men nu hr jag ingen egen bil längre och Hammarbybacken finns inom gångavstånd så då får det bli den för vardagskvällar, när det är snö förstås.

Ska jag ha pistskidor?
Line blade, black crows mirus cor eller extrem formula låter väl som klippt och skuret for ändamålet? Eller söker du längre radie? I så fall finns det ju gott om skidor med 90-100mm midja med halvmetallslager och en radie runt 18m
Verkar kul men lite udda så jag skulle vilja testa några åk. Någon av de här kanske kan vara det jag söker.

Ska jag ha pistskidor?
Verkar kul men lite udda så jag skulle vilja testa några åk. Någon av de här kanske kan vara det jag söker.
Förståeligt. Min bästa beskrivning är nog SL med friåkningskänsla, lite lösare, inte lika exakt men bra mycket mer allsidiga och på många sätt roligare.

Formula finns säkerligen att testa i Åre om du är där @Glisseur vet säkert om det finns fler möjligheter. Har du vägarna förbi Ulricehamn och åker med 25.5 kan du få prova mina Blade

Ska jag ha pistskidor?
Förståeligt. Min bästa beskrivning är nog SL med friåkningskänsla, lite lösare, inte lika exakt men bra mycket mer allsidiga och på många sätt roligare.

Formula finns säkerligen att testa i Åre om du är där @Glisseur vet säkert om det finns fler möjligheter. Har du vägarna förbi Ulricehamn och åker med 25.5 kan du få prova mina Blade
Tackar för erbjudandet! Har sällan vägarna förbi Ulricehamn, har nog aldrig varit där...
Ska kolla vad det finns för demomöjligheter i Åre.

Ska jag ha pistskidor?
Stöckli Montero AX eller de äldre Laser AX.
Dom är varken stumma eller döda, ”Fun in all conditions” som Stöckli själva beskriver dom stämmer väl.

Ska jag ha pistskidor?
Kortare backar med stort inslag av konstsnö.
Inte Line Blade, jag har haft ett par. Skitkul skida men den är för vek. Tänk större åk med blandsnö.
Som det ser ut här hemma nu, så varvar jag med Fis carver 165SL och Fusion 95.
Jag har nog aldrig åkt så mycket SL som dom sista veckorna.
DPS Wailer 112 dom står och skäms i ett hörn 😩

Ska jag ha pistskidor?
Väntar bara på att de ska ringa från Svenska Spel och säga att miljonerna är på väg...
Ja men du skrev inte om någon begränsning i pris. Kostar för övrigt inte mer än ett par Völkl Peregrine 82 om du köper fjolårets direkt från Stöckli.
Men det kanske krävs en vinst på Svenska spel även för det 😉

Ska jag ha pistskidor?
Efter att ha åkt Formula 88 under ett antal dagar i allt från mjuk till i princip stenhård pist så känns de som ett bra alternativ om du inte vill gå på race-spåret eller närliggande skidtyper. Skulle säga att de känns trygga, lugna, hysteriska och rappa på samma gång beroende på hur mycket engagemang man lägger ner...eller så :) Har åkt på dem i St Anton, Ischgl och inte minst Bygdsiljum (typ 135fhm) och har inte haft så kul i pist på länge. Ber om ursäkt för novellen, eventuella tendenser till lovsång och förklädd produktplacering men de är väl värda ett test i vart fall. Jag har själv lite för många skidor tror jag, vet inte om man kan ha det, och gillar egentligen inte Extrem så mycket (sorry) men jag måste ha ett par är jag rädd. För att undvika ev funderingar om min kompetens att bedöma dessa skidor så åker jag ju självfallet sjukt snabbt och brutalt aggressivt...

Ska jag ha pistskidor?
...har inte haft så kul i pist på länge.

Man ser ju många som säger så om dessa skidor, typ Formula 88 och Mirus Cor. 10000-kronors-frågan (bokstavligen...) är ju om det är "nyhetens behag" eller om det intrycket håller i längden.
Verkar ju kunna bli det perfekta komplementet till det bredare paret skidor för många av oss som har 1+1 par skidor, även vi som inte åker "sjukt snabbt och brutalt aggressivt".

Ska jag ha pistskidor?
Ja men du skrev inte om någon begränsning i pris. Kostar för övrigt inte mer än ett par Völkl Peregrine 82 om du köper fjolårets direkt från Stöckli.
Men det kanske krävs en vinst på Svenska spel även för det 😉
Såg att det finns Montero AX Orea för 22 lakan (inkl. bindning). Men det ska vara en välavvägd konstruktion sägs det...

Men det verkar inte vara svårt att hitta några år gamla Laser AX för mycket mindre pengar. Har också åkt på Black Crows Vertis som är lite liknande (fast inte riktigt lika bra grepp men mkt roliga). Där kan man få ett par beg. för 4 tusenlappar.

Ska jag ha pistskidor?
Är inte Vertis
Såg att det finns Montero AX Orea för 22 lakan (inkl. bindning). Men det ska vara en välavvägd konstruktion sägs det...

Men det verkar inte vara svårt att hitta några år gamla Laser AX för mycket mindre pengar. Har också åkt på Black Crows Vertis som är lite liknande (fast inte riktigt lika bra grepp men mkt roliga). Där kan man få ett par beg. för 4 tusenlappar.

Är inte Verits och Octo nästan samma skida? Oavsett så verkar Octo grym. :)

Ska jag ha pistskidor?
Man ser ju många som säger så om dessa skidor, typ Formula 88 och Mirus Cor. 10000-kronors-frågan (bokstavligen...) är ju om det är "nyhetens behag" eller om det intrycket håller i längden.
Verkar ju kunna bli det perfekta komplementet till det bredare paret skidor för många av oss som har 1+1 par skidor, även vi som inte åker "sjukt snabbt och brutalt aggressivt".
Någonstans är det ju en form av nyhetens behag, helt klart. Men samtidigt så är det heller inte svårt att se att en ultrakort svängradie ihop med en lite bredare midja och något mer mittmonterad bindning passar många olika typer av skidåkare. Det finns ju en tjusning i att man kan carva utan att behöva köra med samma insats som en WC-åkare i varje sväng, eller att skidorna kan hantera uppkörd snö och pucklar utan att skära fast, eller att de är lite mer allround rent allmänt.

Men om man är ute efter 100% carving, fullt kantgrepp och total prestanda, och har både tekniken, musklerna och pjäxorna för det så är det ju inget snack om att en traditionell racecarver är bättre på att svänga.

Pick your poison helt enkelt.

Ska jag ha pistskidor?
Är inte Vertis

Är inte Verits och Octo nästan samma skida? Oavsett så verkar Octo grym. :)
Octo verkar vara en utveckling av Vertis, som du säger.

"The Vertis was an awesome ski. Whoever skied it loved it. The problem was that it just wasn’t that appealing to a broad audience. By replacing it with the Octo (not an official statement from Black Crows, just our take on the situation), they made the Vertis cool and desirable."
test Octo

Vidare:

"Pop was a big thing with Vertis, and it continues on forward into Octo. What it doesn’t do, due to the build, is rip high-speed GS turns on firm snow—this ski’s construction leans more to the moderate."
test Octo

Octo verkar lite "vekare" än Vertis, så tolkar jag det i alla fall.

Ska jag ha pistskidor?
Det finns ju en tjusning i att man kan carva utan att behöva köra med samma insats som en WC-åkare i varje sväng, eller att skidorna kan hantera uppkörd snö och pucklar utan att skära fast, eller att de är lite mer allround rent allmänt.
Det låter ju som att det här är lite vad jag är ute efter. Kompetenta skidor med mer fokus på att ha kul än att räkna hundradelar.

Ska jag ha pistskidor?
Mycket relevant fråga, det kan vara nyhetens behag absolut. Men som @Glisseur bl a säger precis spot on (tycker jag), "Det finns ju en tjusning i att kunna carva utan att behöva köra med samma insats som en WC-åkare i varje sväng...", vilket inte är min paradgren exakt. Needless to say kanske så åker jag ju inte sjukt snabbt och brutalt aggressivt såklart om nu någon tog mig på orden och kanske just därför är dessa skidor grymt roliga och väldigt allround. Hade också varit kul för egen del om det finns någon här som testat både Mirus Cor och Formula 88 och kan jämföra dessa.

Senast ändrad:
Ska jag ha pistskidor?

Har fått för mig att Vertis är en snäll mysskida för sportlovsåkare... Men det är den alltså inte?

Ska jag ha pistskidor?
Needless to say kanske så åker jag ju inte sjukt snabbt och brutalt aggressivt såklart om nu någon tog mig på orden och kanske just därför är dessa skidor grymt roliga och väldigt allround.

Jag anade det, de som skriver så är nog antingen självironiska eller befriade från självinsikt... och jag hoppades på det första! :) Just därför blir jag ännu mer sugen på dessa.
Synd att de ska vara så ### dyra, det är ju inget man köper utan att ha testat.

Ska jag ha pistskidor?

Beställde ett par Montero AR som komplement till Laser AX. Klart biffigare skida med betydligt bättre isgrepp. Dryga 12kkr är helt ok pris.
Fördelen med Stöckli är att dom har ett jäkligt bra andrahandsvärde, så kostnaden blir totalt sett lägre om man kan hitta dom till ”rätt pris”

Ska jag ha pistskidor?
Beställde ett par Montero AR som komplement till Laser AX. Klart biffigare skida med betydligt bättre isgrepp. Dryga 12kkr är helt ok pris.
Fördelen med Stöckli är att dom har ett jäkligt bra andrahandsvärde, så kostnaden blir totalt sett lägre om man kan hitta dom till ”rätt pris”
Jaså, är den lika lätt att få i sväng och så där som Laser AX? Kräver den mer kraft? Ser att den är lite bredare. Finns det något som Laser AX gör bättre, passar bättre för?

Ska jag ha pistskidor?
Har fått för mig att Vertis är en snäll mysskida för sportlovsåkare... Men det är den alltså inte?
Det kanske den kan beskrivas som. Här är några andra lagg som den jämförs med:
Some comparisons include the Nordica Navigator 85, Volkl Kanjo, and Salomon QST 85. This Black Crows Vertis can certainly hang with the best of those, allowing for a strong edge grip, a light weight, and a fantastic level of versatility that will handle a huge range of applications.

Själv är jag gammal och lätt och den passade mig bra. Jättelätt att sätta in i sväng och påminde om mina Laser AX, men kanske ännu mer "pop" och kanske mindre av att ligga fast i backen. Det är nog inget för den lite tyngre och kraftfullare åkaren.

Ska jag ha pistskidor?
Jaså, är den lika lätt att få i sväng och så där som Laser AX? Kräver den mer kraft? Ser att den är lite bredare. Finns det något som Laser AX gör bättre, passar bättre för?
AX är mer ”lekfulla” och kan åkas lite hur som helst, carvar bra och grymt lätta att gå i och ur skär med lite sladd med bakändarna.
AR är ju bygd som Laser GS och biffigare men ändå lättåkta, styvare tail så dom håller skäret bättre på riktigt hårt underlag. Men oavsett inget svåråkta.
Testade några åk med Laser WRT PRO nu i helgen, där kan man snack om carvingmaskiner som är lite mer krävande i fråga om teknik.
Men anledningen att jag köpte AR var för att jag blivit för gammal å klen för att köra på Enforcer 88 och Bonafide som jag hade innan.
Så summa summa summarum är nog AR ett mer mångsidigt val för den duktige åkaren som önskar ett par skidor med mer prestanda i.

Senast ändrad:
Ska jag ha pistskidor?
Har åkt en hel del i Flottsbro men nu hr jag ingen egen bil längre och Hammarbybacken finns inom gångavstånd så då får det bli den för vardagskvällar, när det är snö förstås.
Jag har sagt liknande förutsättningar i en av de andra lika korta, fostrande men ändå alldeles underbara stockholmsbackarna (jo, det ÄR nice med hemmabacke även om den är kort).

För mig är go-to-skidan för hemmapisten utan tvekan en kort, tight, SL-liknande skida. Hur kul som helst. Som att köra gokart, fast i pisten. Man hinner med fler än tre svängar ned, kan ligga på kant med bra isgrepp och nöta massa teknik. Kan varmt rekommendera en SL-skida för dessa förhållanden. Som någon skrev är säkert en FIS 165 SL-skida perfekta laggen om du har tekniken för det. Själv behöver jag något mjukare än stenhård FIS och kör på 12.1 mm radie i 163 cm. Och ja, det funkar super i Åres pister också, ävem om jag där föredrar mina 100 mm Enforcers för att bättre hantera stökig snö som det alltid blir där efter några timmar.

Köp kort och tight, säger jag. En vinnare i stockholmsbackarna.

Ska jag ha pistskidor?
Jag testade BC Octo och blev glatt överraskad. Svängvillig och lite poppig men ändå bra isgrepp för den typen av skida och skulle med all sannolikhet vara rolig i en i övrigt tråkig Stockholmsbacke.

Annars kanske Völkl Kanjo kunde vara ngt? Har själv Kenja som all round frontsideskida och den levererar både i bättre och sämre pister. Möjligen är de lite för mycket GS karaktär för att göra sig bland 1000 barn och nybörjare i HBB men trevlig är den.

Ska jag ha pistskidor?
Kortare backar med stort inslag av konstsnö.
Inte Line Blade, jag har haft ett par. Skitkul skida men den är för vek. Tänk större åk med blandsnö.
Som det ser ut här hemma nu, så varvar jag med Fis carver 165SL och Fusion 95.
Jag har nog aldrig åkt så mycket SL som dom sista veckorna.
DPS Wailer 112 dom står och skäms i ett hörn 😩
Skidan är gjord för att vara allsidig och kunna bygga vinklar i lägre farter. Ganska optimalt i mindre bäckar om du frågar mig. Visst är en SL-skida precisare osv men de är också enormt endimensionella. Blade, mirus cor och förmodligen de flesta liknande skidor är också roliga i park och allmän lek

Ska jag ha pistskidor?
Blade, mirus cor och förmodligen de flesta liknande skidor är också roliga i park och allmän lek
Tycker det är lite sketchy att åka i parken med mina SL 165. Anledningen är att minsta lilla felskär i en aningen nött och bökig landning gör att den tar mig på en åktur i sidled som jag kanske inte är förberedd på. Vad i konstruktionen hos exempelvis Mirus Cor, med liknande radie och det exemplariska isgrepp den beskrivs ha, gör att den skulle vara särskilt bra i park? Gör det något bredare midjemåttet något för att den i exempelvis ett felskär ska vara mer förlåtande? Eller är den inte lika ”nedåtsträvande” i brättena, och därmed aningens mer förlåtande? Rocker? Eller utan spann? Men dessa konstruktioner borde ju i så fall påverka kantgreppet negativt. Tycker kort radie, bra kantgrepp och hopp är en läskig kombo.

En annan sak - det här att ”köra fast” eller ”gräva ner sig” som nämns ovan. Jag kan förstå uttrycket och har nog upplevt det med både SL och GS när det är mjukt eller ligger lite för mycket lössnö i pisten. Vad är det egentligen som händer? Är det att bindning/stopper/pjäxa tar i snön och därmed bromsar eller hugger tag? Eller är det att jag är för dålig på att justera kraften bakåt och trycka iväg bakänden?

Jaja, friåkning i pist är ju också freeride…

Tillbaka
Topp