Ska jag ha pistskidor?

Ska jag ha pistskidor?
Annars kanske Völkl Kanjo kunde vara ngt? Har själv Kenja som all round frontsideskida och den levererar både i bättre och sämre pister. Möjligen är de lite för mycket GS karaktär för att göra sig bland 1000 barn och nybörjare i HBB men trevlig är den.
Obs, Kanjo är en snällare skida än damskidan Kenja (vars motsvarighet på herrsidan hette Kendo). Tror att alla dessa nu har ersatts med nya modeller/namn. Fru fredw älskar sina Kenja, som har hjälpt henne utvecklas betydligt.

Ska jag ha pistskidor?
SL 165 i parken?
Hua!

Naturligtvis åker jag inte SL165 i ur och skur utan när det är läge. Att komma med en sån på em när det är helt uppkört är ju ren missär, det vet alla som har provat.
Oftast ligger det 3-4 par i takboxen så det är bara att välja lämpligt vapen.
Att jag sålde Bladen berodde nog mer på att jag ville testa något annat än att jag inte gillade dom.

Ska jag ha pistskidor?
Precis sålt Bladen efter några år och kan bara intyga kommentarer ovan. Fantastiskt kul skida när man vill ha roligt på berget utan att behöva kämpa. Var skidan jag valde när man inte riktigt visste hur det var för de funkade ju faktiskt (nästan) överallt. Inte när det isigt såklart och för ren offpist finns det enligt min mening bättre alternativ med mindre sväng även gick förvånansvärt bra här med.

Bytte inför säsongen ut de mot Mirus Cor och de är väldigt snarlika (minus utseendet där Mirusen faller mig mer i smaken). Dock ger jag en liten fördel för Bladen när det gäller fart. Tål lite mer utan att tappa lekfullheten. Oavsett vilket val man gör kommer man ner för backen med ett stort smil i facet😀.
På senaste resan till Italien 🇮🇹 fick man höra några ”Bono” av några skidlärare…..då carvade jag i låg fart i blåa pister.

Men de dagar man känner sig stark och föret är hårt är valet 65mm.

Köpte själv Mirus Cor för 650€ ink frakt från tysken på Black Friday, gudsonen klickade hem ett par Blade i mellandagarna för ca 400€. Båda men griffon 13…..så har men inte bråttom går det att fynda 😀.

Tyvärr inte testet formulan men enligt vad man läst är det en liknande. Hade jag valt idag kanske plånboken fått styra lite.

Ska jag ha pistskidor?
Obs, Kanjo är en snällare skida än damskidan Kenja (vars motsvarighet på herrsidan hette Kendo). Tror att alla dessa nu har ersatts med nya modeller/namn. Fru fredw älskar sina Kenja, som har hjälpt henne utvecklas betydligt.
Ja just det, Kendo, inte Kanjo! 🙈 Kanjo var nog mer Yumi skulle jag isf gissa.

Ska jag ha pistskidor?
Tycker det är lite sketchy att åka i parken med mina SL 165. Anledningen är att minsta lilla felskär i en aningen nött och bökig landning gör att den tar mig på en åktur i sidled som jag kanske inte är förberedd på. Vad i konstruktionen hos exempelvis Mirus Cor, med liknande radie och det exemplariska isgrepp den beskrivs ha, gör att den skulle vara särskilt bra i park? Gör det något bredare midjemåttet något för att den i exempelvis ett felskär ska vara mer förlåtande? Eller är den inte lika ”nedåtsträvande” i brättena, och därmed aningens mer förlåtande? Rocker? Eller utan spann? Men dessa konstruktioner borde ju i så fall påverka kantgreppet negativt. Tycker kort radie, bra kantgrepp och hopp är en läskig kombo.

En annan sak - det här att ”köra fast” eller ”gräva ner sig” som nämns ovan. Jag kan förstå uttrycket och har nog upplevt det med både SL och GS när det är mjukt eller ligger lite för mycket lössnö i pisten. Vad är det egentligen som händer? Är det att bindning/stopper/pjäxa tar i snön och därmed bromsar eller hugger tag? Eller är det att jag är för dålig på att justera kraften bakåt och trycka iväg bakänden?

Jaja, friåkning i pist är ju också freeride…
Ingen vid sina sinnes fulla bruk påstår att någon av de nämnda lekskidorna har exemplariskt grepp. Att de funkar i park är under premissen att de är småbergsskidor, jag skulle inte ta dem till svarta linjen i vare sig Hemsedal eller Åre. Av delvis samma anledning som jag trivs bäst på friåkningsskidor med längre radier.

De är däremot avsevärt mycket mer förlåtande än SL-skidor på grund utav, men inte begränsat till:

- indragen skärning
- rocker
- lägre spann
- mer centrerad montering
- mindre aggressiv hängning
- rundare flexprofil

De är helt enkelt mer avvaktande på input. Troligtvis åks de också oftare på mindre reaktiva pjäxor och bindningar än vad SL-skidor gör.

Jag kan inte svara på vad andra menar med att gräva ner sig, det är inget jag själv reflekterat över att skidor gör i preparerade nedfarter. Däremot är det ju inte ovanligt att pjäxor och bindningar hakar tag i snöhögar och liknande. Vid tyngre och mjukare snö är en del skidor lite väl mjuka i nosen för att spåra och agerar sedemera bromskloss. Sällan ett problem för raceskidor dock

Ska jag ha pistskidor?
Screenshot_2025-02-04-21-01-40-055.webp

Kanske kommer ha gott om tid att fundera på nya skidor :(

Ska jag ha pistskidor?
Tycker det är lite sketchy att åka i parken med mina SL 165. Anledningen är att minsta lilla felskär i en aningen nött och bökig landning gör att den tar mig på en åktur i sidled som jag kanske inte är förberedd på. Vad i konstruktionen hos exempelvis Mirus Cor, med liknande radie och det exemplariska isgrepp den beskrivs ha, gör att den skulle vara särskilt bra i park? Gör det något bredare midjemåttet något för att den i exempelvis ett felskär ska vara mer förlåtande? Eller är den inte lika ”nedåtsträvande” i brättena, och därmed aningens mer förlåtande? Rocker? Eller utan spann? Men dessa konstruktioner borde ju i så fall påverka kantgreppet negativt. Tycker kort radie, bra kantgrepp och hopp är en läskig kombo.

En annan sak - det här att ”köra fast” eller ”gräva ner sig” som nämns ovan. Jag kan förstå uttrycket och har nog upplevt det med både SL och GS när det är mjukt eller ligger lite för mycket lössnö i pisten. Vad är det egentligen som händer? Är det att bindning/stopper/pjäxa tar i snön och därmed bromsar eller hugger tag? Eller är det att jag är för dålig på att justera kraften bakåt och trycka iväg bakänden?

Jaja, friåkning i pist är ju också freeride…
Min erfarenhet av vad som händer när skidan som du skriver ”gräver ned sig” eller hugger, är att kanten på skidans tip/brätte fastnar och hugger i snön. Det händer ju lättare när du kantar, men det där huggandet kan upplevas även när man ligger helt plant. Genom att lite lätt slipa av främre delen av brättets/tippens stålkant med ex en gummisten så blir jag av med den känslan. Dvs är kanten där fram sylvass är risken större att skidan hugger.

Ska jag ha pistskidor?
För åkning i lokala backen skulle jag ju kanske kolla på begagnatgrupperna på FB för race-grejer. Junior-GS med 17m radie är ju en ganska trevlig upplevelse för oss gubbar. Brukar gå att hitta för 500-1000:- I värsta fall gillar man det inte och kan sälja vidare...

Ska jag ha pistskidor?
Får man fråga vad som har hänt?
Vaknade med ett värkande knä, svullet och ser ut som ansiktet på en gammal gubbe... Besökte VC och blev skickad på röntgen och fick sen tid på magnetröntgen. Har opererat knät tidigare, två ggr pga att jag lyckades böja det åt fel håll... Har haft konstant smärta i flera år men nu är det inte hanterbart längre.

Det kanske var drömmarna om kvick respons och snäv svängradie som gick rakt ner i knät.

Ska jag ha pistskidor?
Mycket mysko med knän som börjar j*klas utan fall eller annat trauma. Jag har ett sånt. Vi får klaga nånstans.

Ska jag ha pistskidor?
Jag har ett bra svar: snowboard! Snowboard med en bra duck stance, och dina knä tackar dig och bjuder dig på många öl. Jag vet den här saken väl.
Precis. Fast kanske min kollektion berättar något om min nivå… Nitro Prime och Burton Moto. 😉 Har också glömt vilken fot jag brukar ha framåt.

Ska jag ha pistskidor?
Precis. Fast kanske min kollektion berättar något om min nivå… Nitro Prime och Burton Moto. 😉 Har också glömt vilken fot jag brukar ha framåt.
Du har bra grejor! De e bar å åk.

P.S. Jag skojar nu inte. Någon enkel bräda med duckstance, kanske 12-21/-3- -15 är mycket knä bekvämare än skidåkning. Jag har många polare, som kan inte längre åka skidor i lössnö eller pucklar. Med bräda går det ännu fint.

Senast ändrad:
Ska jag ha pistskidor?
Vaknade med ett värkande knä, svullet och ser ut som ansiktet på en gammal gubbe... Besökte VC och blev skickad på röntgen och fick sen tid på magnetröntgen. Har opererat knät tidigare, två ggr pga att jag lyckades böja det åt fel håll... Har haft konstant smärta i flera år men nu är det inte hanterbart längre.

Det kanske var drömmarna om kvick respons och snäv svängradie som gick rakt ner i knät.
Har problem med knäna också, ett är svullet sen drygt ett år. Har varit hos både fysioterapeuten och vårdcentralen och gjort ultraljud och slätröntgen och en massa knä och benövningar i ett år nu. Har nog aldrig varit så vältränad i benen. Men inget har hjälp än och ingen kan säga vad det är. Har inte fått göra någon MR än så undrar lite vad som krävs för att få göra det.
Pratade med en bekant som direkt sa att det var meniskrarna då han hade haft exakt samma symptom och det blev helt bra efter operation.

Ska jag ha pistskidor?
Har problem med knäna också, ett är svullet sen drygt ett år. Har varit hos både fysioterapeuten och vårdcentralen och gjort ultraljud och slätröntgen och en massa knä och benövningar i ett år nu. Har nog aldrig varit så vältränad i benen. Men inget har hjälp än och ingen kan säga vad det är. Har inte fått göra någon MR än så undrar lite vad som krävs för att få göra det.
Pratade med en bekant som direkt sa att det var meniskrarna då han hade haft exakt samma symptom och det blev helt bra efter operation.
Snowboard heter svaret.

Ska jag ha pistskidor?
Bindningarna är väl på så det klarnar nog i sinom tid…
Nja någon ur den yngre skaran med andra foten fram lånade brädan och jag minns inte om han vänt tillbaka bindningen eller inte… 😂
Flyger denna gång så den kommer inte med. Men visst, har snowboard som plan B om knät blir allt sämre.

Ska jag ha pistskidor?
Som med all vård i Sverige måste man själv driva den vilket du säkert gjort. Men du får helt enkelt ligga på, om du har någon privatsjukvårdsförsäkring genom jobbet är det ofta en gräddfil till snabbare vård.

Ska jag ha pistskidor?
Du har bra grejor! De e bar å åk.

P.S. Jag skojar nu inte. Någon enkel bräda med duckstance, kanske 12-21/-3- -15 är mycket knä bekvämare än skidåkning. Jag har många polare, som kan inte längre åka skidor i lössnö eller pucklar. Med bräda går det ännu fint.
Luthman kanske var något på spåret med duck stance på Hendryx-skidorna?
Är inte läkare men det känns ju bättre att göra knäböj med lätt utvinklade fötter.
Ett par Idiosynaptic med duck stance!?

Senast ändrad:
Ska jag ha pistskidor?
20260102_175912.webp

Det blev ett par M-Cross 82 som fyndades under sommarens rea. Provkörde häromdan i Romme. Väldämpad men ändå med mycket känsla. Väldigt lätt att få in i sväng och de har en bakdel med mycket spänst och en form som skickar en in i nästa sväng utan att styra för mycket. Nånstans finns väl en övre fartgräns men den kommer man inte i närheten av när det är fullt av folk... De var dessutom ganska kvicka från kant till kant. Stökig snö och några mjuka pucklar var inga problem. Känns inte det minsta "race" men har ändå prestanda som räcker ganska långt.

Tillbaka
Topp