Input val av skida

Oloph

Aktiv medlem
Input val av skida
Så var det dags för ännu en skidvalstråd... topptur denna gång.

Jag villhöver ett par nya topptursskidor och skulle vilja höra om ni har input kring följande tre alternativ.

Atomic Backland 100
Blizzard Zero G 95
Salomon MTN 96 Carbon

Jag vill ha en hyfsat lätt skida för längre turer och oftast är det ju i ärlighetens namn inte knä/midjedjupt puder så en bredd kring 100mm räcker.

Input val av skida
Var ett tag sedan jag testade dem och var bara några åk i pist men vill minnas att Salomon hade imponerande dämpning (för att vara så lätt) och svängig, lätt in i sväng/vill gå på skär (i 174).
Zero G kändes väldigt allround så kan tänka mig att den funkar helt ok i de flesta förhållanden. Gillade mer "traditionell" åkstil men var samtidigt lätt att drifta ut bakändan. För mig bättre längd-indelning än Salomon.Testade 178.
Backland fick jag ingen vidare skön känsla på och har lite svårt att beskriva varför. Tror jag tyckte den hade för diffus svänginitiering och kändes allmänt orolig

Input val av skida
Har föregångaren salomon mtn 95. Mycket trevlig lätt och stabil skida, det ända som sätter begränsningar i åkningen är mina pinbindningar ingen erfarenhet av de andra skidorna.

Input val av skida
Jag provade mina MTN 96 nyligen och tyckte dom var lättåkta, lättsvängda utan att bli instabila eller fladdriga. Har bara åkt Backland 107 (2021), dom var stabila bra på skär och bra flyt, lite mer svårsvängda när det är trångt, den gillar nog mer öppna ytor och större svängar

Input val av skida
Zero G framför Backland alla dagar i veckan.
MTN? Ingen aning.
Annars Völkl Blaze 94, lite tyngre förmodligen men så mycket roligare ner.
Jag bytte Backland 85 till Blaze 86. Hallelulia vilken skillnad 👍

Input val av skida
Conrad har paket med både Salomon MTN 96 respektive Blizzard Zero G med Fisher tour classic bindning och Kohla hudar. 649EUR för Salomon och 799EUR för Blizzard så lite fördel Salomon på pris.
Lite kortare radie på Salomon mest pga bredare bakända vad jag kan utläsa. Mer rocker bak på Blizzard. Blizzard är lite lättare. Svårt det här blev då...

Input val av skida
Jag har haft Zero G 85, blev riktigt överraskad hur bra den var ner för att vara så liten/smal.
Och uppför var det inget att gnälla över.

Input val av skida
Den ena har ju dock t ex ägt ett par zero g så kan ju ge viss input om egenskaper utför. Tycker det ger en ok överblick av touring-lagg. Är det något som är "felaktigt" eller?
Jag skulle inte lägga för mycket vikt vid deras omdöme när det gäller touringlagg. Hur många åk tror du att de hinnar åka med varje skida som de testar?

Input val av skida
Jag skulle inte lägga för mycket vikt vid deras omdöme när det gäller touringlagg. Hur många åk tror du att de hinnar åka med varje skida som de testar?
Nej knappast någon Blister-analys men fortfarande mer info för beslut. Jag hoppas Jeff har hunnit mer än några åk om man har ägt ett par zero g. Med dom argumenten kan man ju även bortse från mina synpunkter.

Tillbaka
Topp