Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Har också jobbat på andra skidorter och Skistar är enligt mina erfarenheter inte sämre arbetsgivare än andra aktörer. Mitt problem med skistar är framförallt deras attityd mot kunder. Jag klantade mig kapitalt för några år sedan och stressbokade en stuga en vecka i Åre. Märkte inte att ankomstdatumet ändrades till dagens datum när man hoppade runt för att jämföra stugor. Bokade och la till avbokningsskydd och tänkte inte mer på det. I slutet på veckan som spenderades på annan skidort fick jag tack-SMS av skistar som hoppades att veckan varit bra. Fick lite panik o ringde Skistar. Jag behövde knappt avsluta första meningen förrän jag blev avbruten. Killen på kundservice fattade direkt vad som hänt och det lät som att det hände ofta. Framförde min åsikt om att systemet var dåligt och att systemet borde larma om man bokar avbokningsskydd som inte ens gäller eller om man inte hämtar ut nyckeln. Fick inget gehör av kundsupport som stängde av luren för att konsultera sin chef några ggr. Bad att få prata med chefen men det fick jag inte. Fortsatte med mailkorrespondens där jag bad om någon form av rabatt på framtida bokning men jag fick inte ens tillbaka avbokningsskyddet (som inte ens gällde) med motiveringen "Skistar är ett stort företag som inte kan särbehandla vissa kunder". Bojkottar alltid stuga via Skistar sedan dess men tar korthelger i Åre då det är så smidigt med tåg. I år blir det Alperna och sen Funäsdalen för att slippa dem helt. Har blivit personligt 😈
Har också varit med om att boka fel vecka pga krångligt system och de vägrat ändra för att "det är för nära inpå".
Tycker generellt deras sida är dålig då den har alla skidorter på samma ställe.
Varför finns det inte dedikerade Åre, Sälen, Hemsedal etc-sidor?

Har också varit med om att boka fel vecka pga krångligt system och de vägrat ändra för att "det är för nära inpå".
Skistar själva kanske tänker att de är ett företag och inte olika destinationer? Som i mina tankar är helt rimligt också, men jag har inte någonsin tänkt på att det skulle vara enklare på att surfa på olika sidor för bokningens skull. Nu behöver jag inte stress boka för en familj eller halva släkten heller.
Kan inget om IT heller, men kan det vara enklare/billigare å sköta en hemsida/plattform än flera?

Skistar själva kanske tänker att de är ett företag och inte olika destinationer? Som i mina tankar är helt rimligt också, men jag har inte någonsin tänkt på att det skulle vara enklare på att surfa på olika sidor för bokningens skull. Nu behöver jag inte stress boka för en familj eller halva släkten heller.
Kan inget om IT heller, men kan det vara enklare/billigare å sköta en hemsida/plattform än flera?
Vid tiden för min bokning så funkade Idre helt annorlunda. Mycket enklare och datumen ändrades inte när jag gick in på olika stugor för att jämföra. Pratade med en skistar-anställd förra veckan (obekant, fick dela bord pga fullsatt restaurang). Fiskade lite om felbokningar och hon sa att det var vanligt förr men inte nu längre så de kanske har ändrat i systemet.

Om man följer samma logik, borde tex Scandic har egen bokningssida för varje hotell eller varje stad. Hur smidigt blir det då?

Jag tycker nog skistars sida funkar hyfsat bra
App-app-app, försiktigt nu. ”Skistar” och ”bra” i samma mening där ”bra” åsyftar just Skistar... Du får skapa dig en egen tråd med din oerhörda entusiasm där du i din ensamhet kan sitta och troll-hylla Skistar 😉. Komma här och försöka ta över tråden… Hmpffff.

App-app-app, försiktigt nu. ”Skistar” och ”bra” i samma mening där ”bra” åsyftar just Skistar... Du får skapa dig en egen tråd med din oerhörda entusiasm där du i din ensamhet kan sitta och troll-hylla Skistar 😉. Komma här och försöka ta över tråden… Hmpffff.
Standard på detta forum är väl att allt som är någorlunda populärt bland den breda allmänheten är skit ;)

Nu var det väl inte så att jag enhälligt hyllar skistar men jag tycker nog att deras bokningssida är hyfsat bra i alla fall :)

En sak som dock är dåligt, och det fick jag även bifall från skistars kundtjänst, det var just när man skall boka skidhyra, så har dom 4 olika nivåer har jag för mig men det saknas helt info om vad dessa olika nivåer betyder, när jag ringde deras kundtjänst inför vår senaste resa så frågade jag om detta och då tog han jag frågade fram den infon och han var själv frågande varför inte samma info fanns på sidan, han skulle ta detta vidare sa han men det vet man dock inte om det sker.

Standard på detta forum är väl att allt som är någorlunda populärt bland den breda allmänheten är skit ;)
Nää nu är du orättvis
Det är många som hyllar Alpernas förträfflighet i alla fall många fler än som dissar.
Och Alperna är populärt även hos "vanligt" folk å fä 😂

Om man följer samma logik, borde tex Scandic har egen bokningssida för varje hotell eller varje stad. Hur smidigt blir det då?
Inte riktigt samma sak då ett Scandichotell är en byggnad där man bokar ett rum.
En skidortsvistelse har en hel del olika delar man kan välja eller inte välja att boka.
Välja olika boendealternativ, olika skidskolor, olika liftkort osv.
Då kan det vara bra med en sida för Åre där man väljer mellan byn, Björnen/Sadeln eller Tege/Duved med skidskolorna där osv utan att behöva få in alternativ från Hemsedal eller Sälen.

Inte riktigt samma sak då ett Scandichotell är en byggnad där man bokar ett rum.
En skidortsvistelse har en hel del olika delar man kan välja eller inte välja att boka.
Välja olika boendealternativ, olika skidskolor, olika liftkort osv.
Då kan det vara bra med en sida för Åre där man väljer mellan byn, Björnen/Sadeln eller Tege/Duved med skidskolorna där osv utan att behöva få in alternativ från Hemsedal eller Sälen.
Går både att välja destination och sen filtrera på områden.

Bilagor

• 1000034559.webp
    1000034559.webp
    54.4 KB · Besök: 64
Tycker också att den är bra. Vad är det som du tycker inte är bra? Det enda jag skulle klaga är att många av kommande aktiviteter inte nämns på sociala medier. Jag brukar inte kolla på deras hemsida. Det borde finnas vanliga anslagstavlor med info om vad som händer.

Kan inte vara så roliga dagar hos Skistar Åre med två dödsfall på bergen och en brand på Intercontinental Inn där personalen bor. :oops: :oops:

Vårt kära husforum har sammanställt liftkortspriser, kan vara intressant i sammanhanget. Går att se på olika sätt beroende på vilka ögon man har men Skistar har lägst pris i Sverige per fhm. Även om jag ibland åker till andra anläggningar av olika skäl(snödump, kompisar etc) så är det Åre som gäller för mig vinter som sommar. I mina ögon oslagbart. V8 o 9 funkar det med, 8iåttan så hinner en med rätt många piståk(om nu det är intressant )innan det fylls på. Sen upp på berget med hudar i ryggan resten av dagen. Det plus resten som erbjuds hittar en inte nån annanstans i Sverige. Räknar lätt hem säsongskortet trots ett antal toppturer i området.

Det finns fler än Skistar som har långa köer.
Vet inte varför jag kom att tänka på Snowroller; "Men det kan ju inte va meningen att vi, era gäster, ska skjuta upp er jävla buss upp för berget. Vi kanske ska veva upp liftarna också? Kan ni tala om vilket hotell vi bor på, så att vi kan skjuta dit bussen?"

"Vi kanske ska klättra upp för skidbacken också?!" :ROFLMAO:

Vill tacka Skistar att de riktat om alla webbkameror i Åre så att man äntligen slipper se hur långa liftköerna är! Kreativt!

Ta en titt i Vemdalen medan ni kan! Snart är nog köerna väl gömda även där.

1739279188837.webp

Senast ändrad:
Vill tacka Skistar att de riktat om alla webbkameror i Åre så att man äntligen slipper se hur långa liftköerna är! Kreativt!

Ta en titt i Vemdalen medan ni kan! Snart är nog köerna väl gömda även där.

Visa bilaga 37516
Tror kamerorna varit sådär i Åre hela säsongen. Tror de är rätt transparenta med köerna med tanke på att de skriver ut det i sin app.
Här är ifrån Grizzlyexpress i Björnrike som i din bild. Bifogar en ifrån Åre i appen.
1000034817.webp

Bilagor

• 1000034816.webp
    1000034816.webp
    65.6 KB · Besök: 48
Tror kamerorna varit sådär i Åre hela säsongen. Tror de är rätt transparenta med köerna med tanke på att de skriver ut det i sin app.
Här är ifrån Grizzlyexpress i Björnrike som i din bild. Bifogar en ifrån Åre i appen.Visa bilaga 37519

Jo fast bilder på köerna gör sig ju betydligt bättre i kvällstidningarna... Vilket troligen är orsaken till att de riktat om kamerorna så att inte köerna syns. Bilderna gav ju faktiskt också god visuell information till besökarna. Kanske inte riktigt lika bra för aktieägarna och VDs bonus iofs. Svår prio.

Jo fast bilder på köerna gör sig ju betydligt bättre i kvällstidningarna... Vilket troligen är orsaken till att de riktat om kamerorna så att inte köerna syns. Bilderna gav ju faktiskt också god visuell information till besökarna. Kanske inte riktigt lika bra för aktieägarna och VDs bonus iofs. Svår prio.
Ser ju dock ut som att kameran vid stjärntorget hade lika riktning förr i tiden.

Var faktiskt i Åre förra året vecka 9. Knappt några köer alls. Kanske hade tur men positivt överraskad. :)
Var där slutten på vecka 8 och helgen förra året och det var inte mycket köer. Fint väder har jag för mig det var på slutet också. Var en dag å Duved helt utan köer.

De som åker mest enligt appen i Åre har de senaste åren åkt mellan 20-25 tusen höjdmeter på en dag. Är väl en del singelköer och val av backar men det tyder inte på enorma köer i alla fall.

VM 6 och Stjärnliften har inte haft köer senaste gångerna jag har varit där. VM 8 har långa köer ett tag på morgonen. Kabinen och sadeln kan ha en del. Sadel liften har ibland alltför mycket kö.

Var där slutten på vecka 8 och helgen förra året och det var inte mycket köer. Fint väder har jag för mig det var på slutet också. Var en dag å Duved helt utan köer.

De som åker mest enligt appen i Åre har de senaste åren åkt mellan 20-25 tusen höjdmeter på en dag. Är väl en del singelköer och val av backar men det tyder inte på enorma köer i alla fall.

VM 6 och Stjärnliften har inte haft köer senaste gångerna jag har varit där. VM 8 har långa köer ett tag på morgonen. Kabinen och sadeln kan ha en del. Sadel liften har ibland alltför mycket kö.

Jag var där på påsken för några år sedan och det var låånga köer vid Sadeln, VM6, VM8 och gondolen (när den var öppen). Plus att högzon var stängd alla dagar utom två. Men då var det fantastiskt. När vi äntligen kom upp i vackra Tväråvalvet så gick en av de antika liftarna där sönder med ännu längre köer som följd.
Instämmer i att Duved är en mycket fin del av systemet, också när det gäller köer. Tyvärr var stolliften stängd just den dagen vi valde att åka dit, så vi hängde i Tegeliften (som inte byggts av Skistar).

Att någon som är där under hela säsongen kan åka 25000 höjdmeter på en dag säger ju knappast något alls om liftköerna.

Har ändå en viss förståelse för att Skistar tar ut närmare 3100 för en vecka i Sälen.

Man åker ju trots allt ca 87% lift i detta systemet, de övriga procenten är fördelade på driftstopp, åkning och woffelstuga😉.

Läääänge sen jag var här, liftkortet gick inte att ladda….men fick tillgång till fritt boende så jag chansade. Inte alltid gratis är bäst.

Men snön var bra de korta åken de bjöd på, de får jag ge dom.

Jag var där på påsken för några år sedan och det var låånga köer vid Sadeln, VM6, VM8 och gondolen (när den var öppen). Plus att högzon var stängd alla dagar utom två. Men då var det fantastiskt. När vi äntligen kom upp i vackra Tväråvalvet så gick en av de antika liftarna där sönder med ännu längre köer som följd.
Instämmer i att Duved är en mycket fin del av systemet, också när det gäller köer. Tyvärr var stolliften stängd just den dagen vi valde att åka dit, så vi hängde i Tegeliften (som inte byggts av Skistar).

Att någon som är där under hela säsongen kan åka 25000 höjdmeter på en dag säger ju knappast något alls om liftköerna.
Min erfarenhet av Åre är att om man prompt ska åka i det centrala liftarna under högsäsong så är det uppåkt och mycket köer. Så jag väljer att åka i andra bättre backar där det är närmare till offpist eller skog och utan köer. Är även sådär udda så att jag äter lunch 11:30 eller 13:00. Men det är ju ingen som tar en bild på liftarna i Rödkullen eller Duved. För det blir en jääääättedålig artikel utan klick.
Ska man hänga ut ett av Skistars områden så tycker jag personligen att Vemdalen är bättre utifrån vinkeln liftkö.

Nej, den är höjd.
Nu kan man bara se om det är kö upp i pisten.
Sedan nya Stjärnliften ersatte gamla WC liften är det sällan kö vid stjärntorget, men sportlov ökar naturligtvis mängden besökare. Jag har precis kommit hem efter 3 veckor i Åre/Vemdalen området och har i stort sett inte haft nämnvärd kö någon gång, och jag kör ganska många timmar om dagen, så inte mycket afterski, men desto tröttare ben. Nu e det sportlov så jag får vila benen fram till vecka 11. Då e det på det igen.

Tillbaka
Topp