Blir det någon skidåkning i vinter?

(På tok för sen) premiär idag med Väsjöbacken och Hammarbybacken.
Är ändå något pirrigt med att dra på sig skidkläderna för första gången.

(Mindre pirrigt när man upptäcker att man tappat bort skidbyxorna ur skidväskan. Får bli jägarbyxor med extra underställ. Tur man upptäckte det här i stan och inte när man är i fjällen 😄 )

Soliga hälsningar från Väsjöbacken 😎

Bilagor

• 20250220_121903.webp
    20250220_121903.webp
    1.2 MB · Besök: 85
  • 20250220_123048.webp
    20250220_123048.webp
    844 KB · Besök: 88
Tyvärr finns det en del andra irriterande saker som diskvalificerar Cervinia som en skidort för skidåkare, men mer om det en annan dag, nu gläds vi över den fina skidåkningen idag!⛷️:)

Det låter något motsägelsefullt, men det kanske bara är i mina öron! :) Hoppas att resten av veckan fyller på er positiva upplevelse och inväntar den slutliga domen med spänning!

Det låter något motsägelsefullt, men det kanske bara är i mina öron! :) Hoppas att resten av veckan fyller på er positiva upplevelse och inväntar den slutliga domen med spänning!
Jag gör kanske en tråd med ”Geheimtipps” för förstagångsresenärer (som vi också är) till Cervinia när jag kommit hem.
Folktomt i svart 62 i Pancheron kl 10.15 idag, är det skylten som skrämmer bort folk? Cervinias bästa piståkning finner man här.
1740070558827.webp

1740070613059.webp

1740070668552.webp

Bara en bit därifrån ovanför Plan Maison samtidigt, liftköer och ett myller av folk i alla transportpisterna. Sittliftarna stannar ofta pga många ovana åkare som har problem vid på och avstigning. Allt det där måste man tidskrävande ta sig igenom om man vill komma till en annan liten del av liftsystemet där det finns bra åkning.
1740071171372.webp

bästa piståkning finner man här.

Visa bilaga 37818
Visa bilaga 37819
Bara en bit därifrån ovanför Plan Maison samtidigt, liftköer och ett myller av folk i alla transportpisterna. Sittliftarna stannar ofta pga många ovana åkare som har problem vid på och avstigning. Allt det där måste man tidskrävande ta sig igenom om man vill komma till en annan liten del av liftsystemet där det finns bra åkning.

Vad måste man tidskrävande ta sig genom…? Jag trodde man nådde sittliften som servar den där svarta pisten direkt från gondolen (eller kabinen) till Plan Maison men jag kanske minns fel. Eller via sittliften direkt från skidtorget bredvid byns nyare delar?

Vad måste man tidskrävande ta sig genom…? Jag trodde man nådde sittliften som servar den där svarta pisten direkt från gondolen (eller kabinen) till Plan Maison men jag kanske minns fel. Eller via sittliften direkt från skidtorget bredvid byns nyare delar?
Om jag är i Pancheron och vill åka i någon annan del av systemet med bra åkning (t ex röd 46 vid Bontadini) så måste jag igenom ett stort trist område med transportåkning och en massa liftåkning inkl. en del köer.
Om du bor i den centrala delen av byn måste du ta Cretaz liften upp. En fm ville vi prova Ventina nr 7 uppifrån Testa Grigia. För att komma dit måste vi först ta. Cretazliften, sedan Pancheronliften, därefter en lååång transportpist till Plan Maison, sedan Gondolen till Bianche Laghi, därifrån Kabinen (liftkö) till Testa Grigia.
Det tog 1 h och 20 min att komma dit. Det går fortare att ta bilen från Lanersbach, parkera i Hintertux och ta liftarna upp till Gefrorene Wand.
Vill jag ta mig till övre delen av Valtournenche som också är bra, så är det också tidsödande klydd att ta sig dit.
Det mesta av Cervina skidområde är ointressant skidåkning, men det är ju förstås bara min åsikt. Det är en utpräglad charterort där nästan alla kör på hyrskidor och tycker att de långa breda transportpisterna är trevliga (måste de tycka eftersom nästan alla håller till där).

Om jag är i Pancheron och vill åka i någon annan del av systemet med bra åkning (t ex röd 46 vid Bontadini) så måste jag igenom ett stort trist område med transportåkning och en massa liftåkning inkl. en del köer.
Om du bor i den centrala delen av byn måste du ta Cretaz liften upp. En fm ville vi prova Ventina nr 7 uppifrån Testa Grigia. För att komma dit måste vi först ta. Cretazliften, sedan Pancheronliften, därefter en lååång transportpist till Plan Maison, sedan Gondolen till Bianche Laghi, därifrån Kabinen (liftkö) till Testa Grigia.
Det tog 1 h och 20 min att komma dit. Det går fortare att ta bilen från Lanersbach, parkera i Hintertux och ta liftarna upp till Gefrorene Wand.
Vill jag ta mig till övre delen av Valtournenche som också är bra, så är det också tidsödande klydd att ta sig dit.
Det mesta av Cervina skidområde är ointressant skidåkning, men det är ju förstås bara min åsikt. Det är en utpräglad charterort där nästan alla kör på hyrskidor och tycker att de långa breda transportpisterna är trevliga (måste de tycka eftersom nästan alla håller till där).
Finns många som gillar transportbacker, tydligen. När vi var I norefjell var den populäraste backen (för de flesta, inte oss...) den gröna vid 6stolsliften. En grön backe där iaf jag knappt når styrfart. Men folk trängdes där och stod i kö vid 6-stolen. Köer fanns annars bara i böseter området, där fattar jag att folk vill åka, och ankarliften är ju segt där. Men ingen åkte i de andra fina backar, och ingen annanstans fanns det köer.

Senast ändrad:
Det där är väl problem i många större områden. Kommer ihåg när jag var i Meribel. Hade i princip ski in/out, men en dag när vi ville köra några åk i VT och Orelle var det lagom med lunch när vi kommit fram till första åket. 😅
Fördelen med ställen som Titlis och Gemsstock, minimalt med ointressanta transporter i pist eftersom systemen är kompakta. Lite liftköproblem ibland, speciellt kabinen till Gemsstock på helger med fint väder. Sen är ju iofs nästan all pist trist transport för mig. :ROFLMAO:

Finns många som gillar transportbacker, tydligen. När vi var I norefjell var den populäraste backen den gröna vid 6stolsliften. En grön backe där iaf jag knappt når styrfart. Men folk trängdes där och stod i kö vid 6-stolen. Köer fanns annars bara i böseter området, där fattar jag att folk vill åka, och ankarliften är ju segt där. Men ingen åkte i de andra fina backar, och ingen annanstans fanns det köer.
Jag har ”åkt” den gröna backen i motvind.🤣
Annars har Norefjell massor av suverän piståkning, och en del lättillgänglig offpist.

Började dagen i björnen och fick sedan lite egen åktid och tog mig upp till högzon. Så härligt med sol och ingen vind igen. Ser ut att bli bra imorgon igen innan vädret slår om till skit. Synd bara att snöläget är som det är, idag körde de snökanoner ifrån toppen ned till VM8an.
1000035256.webp
1000035279.webp
1000035281.webp

Det där är väl problem i många större områden. Kommer ihåg när jag var i Meribel. Hade i princip ski in/out, men en dag när vi ville köra några åk i VT och Orelle var det lagom med lunch när vi kommit fram till första åket. 😅
Njae, Zermatt har inga stora, flacka transportområden förutom området mellan Plateau Rosa och Trockener Steg, men det är bara en kvick genomåkningszon med ett fantastiskt panorama i fonden.
St Anton/Stuben (var iofs länge sedan jag var där) är varierat och spännande i hela området.
Davos Parsenn likaså.
Fördelen med ställen som Titlis och Gemsstock, minimalt med ointressanta transporter i pist eftersom systemen är kompakta. Lite liftköproblem ibland, speciellt kabinen till Gemsstock på helger med fint väder. Sen är ju iofs nästan all pist trist transport för mig. :ROFLMAO:
Ja, mindre områden som Kappl, Nauders, Hintertux och Rinerhorn är kanonbra, inga döda ytor att ta sig igenom. Rinerhorn som bara består av en gammal gondol från dalen och tre släpliftar är ett av de bästa skidområden som jag har besökt.
Savognin som är ett mellanstort område är också suveränt med bra skidåkning överallt, också ett av de bästa jag har besökt.
Rinerhorn och Savognin skulle jag väldigt gärna besöka igen, men så är det ju det där med CHF = 12 SEK….. 🥴
Savognin:):
1740089402175.webp

Om Cervinia - ja det är kanske en fråga om "halvtomt" eller "halvfullt" glas. Som i alla stora system är det mindre effektivt att åka på kors och tvärs, och det kan vid första besöket ta ett tag att hitta bäst strategi för egen del. Vi testade fina Serfaus en dag förra vintern och där blir det en hel del rena transporter om man ska ta sig genom hela systemet och tillbaka. Men jag skulle ändå inte beskriva systemet som "gröna transportbackar".

En röd backe, en fem-minuters bred transportpist och två kabiner i sekvens till Plateau Rosa på 3480 m så når du pisten röd 46 - ovanifrån.

Om du bor i den centrala delen av byn måste du ta Cretaz liften upp. En fm ville vi prova Ventina nr 7 uppifrån Testa Grigia.

Ja att ta sig från den delen av byn snett upp genom hela liftsystemet till 3480 meter tar litet längre tid. Snabbare vore att promenera 400 m ner till kabinen så blir det bara tre liftar så är du där.

Visst, de delarna ligger i en helt annan dal. Men klydd? Tre liftar att ta sig dit från Cervinia, och då får du översta delen av Ventina-backen på köpet på vägen dit. Som att ta sig rakt upp i en och samma dal i Hintertux (förutom till favoritpisterna dit det är fyra liftar).

Det är ett mycket stort system men trots det räcker det oftast med tre liftar att ta sig mellan de bästa backarna. Så du tänker att backarna vid Cretaz, Pancheron, Ventina och dalen mot Valtournenche är intressant skidåkning, och då har vi täckt in stora delar av systemet. Kanske storpotatens favoritpister i skogen till höger är litet speciella. Har ni förresten testat de röda backarna vid nya Goillet-liften?

Det finns ett platt område i mitten, som tar max 4-5 minuter att skida igenom om man måste. Kalla det tidskrävande om du vill. Ja, där håller många nybörjare till och jag tycker det är bra att de håller sig där. Precis som du beskriv tidigare blir därför de bättre pisterna runt om och högre upp i systemet ganska tomma.

Cervinia är inte allas favorit, inte heller min, men att den domineras av "gröna transportbackar" och att det sammantaget "diskvalificerar Cervinia som en skidort för skidåkare" tycker jag är direkt missvisande även om det är din åsikt. Dessutom i princip ski in/out (eller typ två minuters promenad) för nästan alla boenden.

Senast ändrad:
Problemet med Cervinia är att om man ner till Zermatt så tänker man, va fan bor jag inte här för? (ja, vi vet ju varför...).
Ja Zermatt trumfar säkert Cervinia för majoriteten av oss på detta forum… Kan bli litet bättre om/när de får till den nya kabin som planeras upp till Plateau Rosa. Men ändå alltid bättre att bo där man faktiskt vill åka.

Problemet med Cervinia är att om man åker ner till Zermatt så tänker man, va fan bor jag inte här för? (ja, vi vet ju varför...).
Zermatt är på det stora hela vassare åkning. Och mysigt med bilfria byn. Men det är inte direkt smidigt att ta sig från ena änden av systemet till andra heller om det är vad man vill kunna göra. Sen kan det ju också ha inverkan om man gillar italiensk eller schweizisk inriktning utanför backarna.

Tycker Cervinia är bättre än PCs beskrivning men man har ju sina egna preferenser. Som fredw påpekar tror jag att snabbaste sättet att ”byta sida” i Cervinia är att åka ner till botten och ta lift upp åt det hållet man istället vill. Vilket jag tycker är ett schysst sätt att förflytta sig men kanske inte det mest effektiva om man har lite tidsnöd.

Zermatt är på det stora hela vassare åkning. Och mysigt med bilfria byn. Men det är inte direkt smidigt att ta sig från ena änden av systemet till andra heller om det är vad man vill kunna göra. Sen kan det ju också ha inverkan om man gillar italiensk eller schweizisk inriktning utanför backarna.

Tycker Cervinia är bättre än PCs beskrivning men man har ju sina egna preferenser. Som fredw påpekar tror jag att snabbaste sättet att ”byta sida” i Cervinia är att åka ner till botten och ta lift upp åt det hållet man istället vill. Vilket jag tycker är ett schysst sätt att förflytta sig men kanske inte det mest effektiva om man har lite tidsnöd.
Åka ända ner till Zermatt kan ju vara kul men det blir då buss in till byn och liftarna/tåget där. Annars ner till Furi upp till Riffelalp se en stol upp till under Gornergrat. Därifrån direkt ner till Gant. Sen upp till Blauherd och vidare till Rothorn.
Tillbaka ner till Gant upp till Hothälli håll i stavarna, sen faktiskt direkt ner till Furi. Men håll fart vid Gornergrat.

Om Cervinia - ja det är kanske en fråga om "halvtomt" eller "halvfullt" glas. Som i alla stora system är det mindre effektivt att åka på kors och tvärs, och det kan vid första besöket ta ett tag att hitta bäst strategi för egen del.
Vi måste inte tycka likadant, och behöver inte bli ovänner om det.;)
Och jag har ett konstruktivt förbättringsförslag för Cervinia☝️.
Om man spränger bort den markerade delen på berget, och drar ihop ytterbitarna så blir det ett ganska bra skidområde😁:
1740150209378.webp

Ja att ta sig från den delen av byn snett upp genom hela liftsystemet till 3480 meter tar litet längre tid. Snabbare vore att promenera 400 m ner till kabinen så blir det bara tre liftar så är du där.
Vi bor med ski-in/ski-out mitt i pisten, då börjar jag inte dagen med att åka ner och promenera med pjäxor och skidor 400 m genom byn.;)
Det är ett mycket stort system men trots det räcker det oftast med tre liftar att ta sig mellan de bästa backarna. Så du tänker att backarna vid Cretaz, Pancheron, Ventina och dalen mot Valtournenche är intressant skidåkning, och då har vi täckt in stora delar av systemet. Kanske storpotatens favoritpister i skogen till höger är litet speciella. Har ni förresten testat de röda backarna vid nya Goillet-liften?
Som jag visat med bilder tidigare finns det också jättefin skidåkning Cervinia.
Cervinia är inte allas favorit, inte heller min, men att den domineras av "gröna transportbackar" och att det sammantaget "diskvalificerar Cervinia som en skidort för skidåkare" tycker jag är direkt missvisande även om det är din åsikt. Dessutom i princip ski in/out (eller typ två minuters promenad) för nästan alla boenden.
Då tar jag den där andra anledningen som jag hintat om tidigare men inte sagt något om ännu (och då handlar det inte om transportpister), varför jag tycker så.
När jag ger mig ut i backen på morgonen så jag vill känna frihet att göra dagen till vad jag vill, och styra kosan dit jag för tillfället känner för. När jag blir hungrig så svänger jag in på närmaste trevliga backrestaurang och slår mig ner vid ett ledigt bord där. Så har jag kunnat göra på samtliga skidorter jag har besökt - men inte i Cervinia!
Vi har blivit nekade plats mååånga gånger den här veckan fast det alltid har funnits en hel del lediga bord på terrasserna. ”Har ni bokat bord?” ”Till en lunch i backen?!!! Nej, det har vi inte”
En dag blev vi nekade på ställe efter ställe (fast där var ”lediga” bord på terrasserna) och till slut stod vi nere Valtournenche by och var fortfarande hungriga.
En annan dag ovanför Cervinia stannade vi till vid terrassen på La Bricole vid halv två tiden, där var fem ”lediga” bord. ”Har ni reserverat bord?” Det hade vi ju inte… Då upplyser en beskäftig amerikan bakom mig: ”This is a very good restaurant, you have to book a table, I reserved mine four days ago”. Då rann det över för mig “Ridiculous, it’s just a f*cking ski lunch!”.
Alltså, Cervinia är för dem som tycker det är OK att i förväg begränsa sin skiddag och hålla koll på att vara vid ett visst ställe i skidsystemet vid en viss tidpunkt, och prioritera att använda några timmar av dagen på en restaurangterrass, i stället för att åka skidor där man vill. Det tar bort friheten och glädjen med skidåkningen. Och det tar tid att få beställa och få maten på bordet också. Hade man inte haft det här systemet i backrestaurangerna så hade fler kunnat få komma till och restaurangerna hade tjänat mer pengar. För det finns hela tiden ”lediga” bord som inte används. Nu har vi ju upptäckt att det finns några självservice restauranger också där man bara kan gå in och sätta sig, men då ska man hålla koll på vilka de är och var de finns, och så himla trevliga är inte de restaurangerna heller.

Så nej fredw, med allt adderat, Cervinia är inte en skidort för ”skidåkare”. Det är en skidort för de som prioriterar andra saker högre.;)

För mig är det en ”deal breaker” som gör att jag väljer något annat nästa gång. En annan irriterande detalj är att vi inte har kunnat åka en sittlift en enda gång under hela veckan utan att den har stannat minst en gång på vägen upp. Cervinia är en utpräglad nybörjarort, och många har problem vid på- och avstigning.

Men solen har skinit från en blå himmel hela veckan!☀️😎(y)

Om man spränger bort den markerade delen på berget, och drar ihop ytterbitarna så blir det ett ganska bra skidområde😁:
Visa bilaga 37848

Litet synd iofs att spränga bort en av de backar du gillar… 😉

Ja det kanske kan vara irriterande att det tar litet tid att ta sig till backar på andra sidan systemet som är inom synhåll men faktiskt många kilometer bort.

Vi bor med ski-in/ski-out mitt i pisten, då börjar jag inte dagen med att åka ner och promenera med pjäxor och skidor 400 m genom byn.;)

Nja alltså ni bor ju bara några meter ifrån den dalstation jag föreslog om man vill snabbare upp till Plateau Rosa. Men jag förstår att du refererar till dem som bor i nyare delen av byn.

Vi har blivit nekade plats mååånga gånger den här veckan fast det alltid har funnits en hel del lediga bord på terrasserna. ”Har ni bokat bord?” ”Till en lunch i backen?!!! Nej, det har vi inte”
En dag blev vi nekade på ställe efter ställe (fast där var ”lediga” bord på terrasserna) och till slut stod vi nere Valtournenche by och var fortfarande hungriga.

Det låter helt galet och jag instämmer helt i att det kan bli en dealbreaker. Själv aldrig råkat ut för det utom just på Etoile i Cervinia men det gällde då bara inomhus . Absolut oacceptabelt. 💩

Nu har vi ju upptäckt att det finns några självservice restauranger också där man bara kan gå in och sätta sig, men då ska man hålla koll på vilka de är och var de finns, och så himla trevliga är inte de restaurangerna heller.

Så nej fredw, med allt adderat, Cervinia är inte en skidort för ”skidåkare”. Det är en skidort för de som prioriterar andra saker högre.;)

Som att äta restaurangmat till lunch i backen? 😉 Vi gör mycket sällan det, kanske också en anledning till att vi tycker olika.

Det gläder mig och jag hoppas att inte de andra ”skuggorna” förmörkar helheten alltför mycket! 😀 Vi får säkert mindre sol nästa vecka, men möjligen nån dm nysnö på onsdag.

PS om Lufthansa inte accepterar våra skidfordral imorgon och du ser ett par banangula Soul 7 lämnade i ett hörn på Kastrup så förstår du vad som hänt… 😉

Senast ändrad:
Nja alltså ni bor ju bara några meter ifrån den dalstation jag föreslog om man vill snabbare upp till Plateau Rosa. Men jag förstår att du refererar till dem som bor i nyare delen av byn.
Nej, från vårt hotell kan man bara åka ner till Cretaz liften.

Perfekt läge för att åka i Pancheron iofs.

Några tankar från mig.

Jag var i Cervinia förra säsongen. Visst märkte jag av ett plattare parti på mitten, men gled bara snabbt förbi det och vidare till intressantare åkning. Det var verkligen inte hela världen. Jag skulle säga att Cervinia tillsammans med Zermatt är bland de bästa systemen jag har varit i. Dock viss risk för recency bias :)

Tycker faktiskt även att åkningen högst upp mot Theodulpass är rätt trevlig (dvs. den översta delen av "mitten"). Finns schysst och enkel liftnära och mer vågad offpist, särskilt skiers left.

Det jag framförallt saknar på Cervinia-sidan är mer och bättre skogsskidåkning vid dåligt väder (och kanske några till brantare pister). Men det är ju ge och ta. Hög höjd = bra för kallsnö, men inga träd.

Jag var där i mitten/slutet på mars. Kom ett rejält snöfall, så det blev lite puder och annars mycket sol. Ett fåtal lite längre liftköer (t.ex. för att komma upp med första liften direkt på morgonen, men det är ju inget ovanligt). I stort inga problem och många gånger inga köer alls.

Sedan skulle jag gärna bo i Zermatt nästa gång, då även jag tycker att åkningen är klart bättre där. Det som inte är bättre är ju prisnivån. Blir en avvägning. Ett bra alternativ kan nog vara att åka just i mitten/slutet av mars. Föreställer mig att det innebär generellt goda väderförutsättningar för att komma över kammen mot Zermatt, samtidigt som bägge orter har så mycket hög åkning att snötillgången inte bör vara några problem. För oss var övergången stäng en dag under veckan tror jag och vi åkte nog minst lika mycket i Zermatt som i Cervinia.

Vi hann hela vägen lägst bort i Zermatt och åka en del där inkl. längre lunch och sedan tillbaka, utan problem. Dessutom tycker jag att åkningen runt Hirli-liften, som inte ligger så långt bort, är riktigt fin. En ensam, effektiv och medern sittlift i en avkrok/återvändsgränd i systemet. De stora horderna som är på "utflykt" kommer inte hit eftersom man inte kommer vidare någonstans. Bra pister och lättillgånglig offpist samt de bästa vyerna av Matterhorn.

På tal om tidigare diskussion; skidsystem utan tråkiga nödvändiga transportpartier? Val D'isare. Branta svarta backar och fina offpist-områden direkt från byn, med effektiva gondoler. Om du vill längre bort i systemet går det också rätt snabbt. Sedan förstår jag inte riktigt logiken i att klaga på stora system för att de är .. stora? Som Tre Dalarna till exempel. Klart att det tar tid att ta sig runt, när varje dal i systemet, var för sig, är större än Åre och väldigt många system i Alperna.

Edit. Det där om att man måste boka restaurang låter ju kasst. Vi hade en bokning på Ullas och en på Fluhalp. Men det var för att vi var ett större sällskap och verkligen ville testa de två. Annars tog vid restauranger på uppstuds och det funkade alla gånger, men vi kanske hade tur.

Senast ändrad:
Edit. Det där om att man måste boka restaurang låter ju kasst. Vi hade en bokning på Ullas och en på Fluhalp. Men det var för att vi var ett större sällskap och verkligen ville testa de två. Annars tog vid restauranger på uppstuds och det funkade alla gånger, men vi kanske hade tur.
Jag vet inte om v.8 är något speciellt i Cervinia, men här är mycket folk och hotellen är fullbelagda. Rena ”svensk-kolonin” är det här också.
På samtliga backrestauranger där de har haft bordsservering på terrasserna (de vi har försökt äta lunch på) har de krävt bordsbokning i förväg. Det råkade vi bl a ut för när vi tog pist röd 1 från toppen av Bec Carre, och vi blev nekade på samtliga restauranger ända ner till byn fastän det fanns lediga bord när vi kom förbi. På restaurangen Chez Gabriel uppe i Valtournenche systemet är det bara att sätta sig vid ett ledigt bord, de har SB och ingen bordsservering.
Förra året v.8 i Livigno var inte alls som här, och det var både vänligare service och lägre priser. ”Bombardino-Index” €5- vs. €8-.
På Fluhalp åt vi också lunch under Zermatt-touren, det var resebyrån som hade bokat bord där. En liten lunch med Rösti och en Cola gick på 1000 pistoler för två pers.💸

Vissa backar har en särskild plats i hjärtat, och det där är en av dem. Fina bilder, fin dag. Bra att du visar hur det kan vara under ett sportlov i Åre/Duved.
Sen till liftköernas försvar har jag inte åkt speciellt mycket i byn. Men är väldigt positivt överraskad av helhetsupplevelse här!

Idag är det galet milt, +6-7 grader. Har smält väldigt mycket, blir nog tuff vecka. Förstår varför de körde kanonerna i byn. För två dagar sen var -15.
1000035392.webp

Åka ända ner till Zermatt kan ju vara kul men det blir då buss in till byn och liftarna/tåget där. Annars ner till Furi upp till Riffelalp se en stol upp till under Gornergrat. Därifrån direkt ner till Gant. Sen upp till Blauherd och vidare till Rothorn.
Tillbaka ner till Gant upp till Hothälli håll i stavarna, sen faktiskt direkt ner till Furi. Men håll fart vid Gornergrat.
Apropå Zermatt dök denna magiska video upp i flödet.

Visa bilaga 37848

Som jag visat med bilder tidigare finns det också jättefin skidåkning Cervinia.

Då tar jag den där andra anledningen som jag hintat om tidigare men inte sagt något om ännu (och då handlar det inte om transportpister), varför jag tycker så.
När jag ger mig ut i backen på morgonen så jag vill känna frihet att göra dagen till vad jag vill, och styra kosan dit jag för tillfället känner för. När jag blir hungrig så svänger jag in på närmaste trevliga backrestaurang och slår mig ner vid ett ledigt bord där. Så har jag kunnat göra på samtliga skidorter jag har besökt - men inte i Cervinia!
En annan dag ovanför Cervinia stannade vi till vid terrassen på La Bricole vid halv två tiden, där var fem ”lediga” bord. ”Har ni reserverat bord?” Det hade vi ju inte… Då upplyser en beskäftig amerikan bakom mig: ”This is a very good restaurant, you have to book a table, I reserved mine four days ago”. Då rann det över för mig “Ridiculous, it’s just a f*cking ski lunch!”.
Alltså, Cervinia är för dem som tycker det är OK att i förväg begränsa sin skiddag och hålla koll på att vara vid ett visst ställe i skidsystemet vid en viss tidpunkt, och prioritera att använda några timmar av dagen på en restaurangterrass, i stället för att åka skidor där man vill. Det tar bort friheten och glädjen med skidåkningen. Och det tar tid att få beställa och få maten på bordet också. Hade man inte haft det här systemet i backrestaurangerna så hade fler kunnat få komma till och restaurangerna hade tjänat mer pengar. För det finns hela tiden ”lediga” bord som inte används. Nu har vi ju upptäckt att det finns några självservice restauranger också där man bara kan gå in och sätta sig, men då ska man hålla koll på vilka de är och var de finns, och så himla trevliga är inte de restaurangerna heller.

För mig är det en ”deal breaker” som gör att jag väljer något annat nästa gång. En annan irriterande detalj är att vi inte har kunnat åka en sittlift en enda gång under hela veckan utan att den har stannat minst en gång på vägen upp. Cervinia är en utpräglad nybörjarort, och många har problem vid på- och avstigning.

Sprängförslaget fick mig osökt att tänka på problemet med markägare på Åreskutan; hur är ägandeförhållandena på bergen i Alperna?
Vem äger egentligen dessa majestätiska toppar? :)

Har blivit en del åkning i år trots varmt väder. Senaste veckan var bra med en tur med puder i Trollheimen och sen 3 lokala toppturer i djup lössnö.

Nu är det dock varmt igen och snön försvinner igen. Testade VM spåren idag och de kommer ha snö men om väderprognosen slår in så kommer det antagligen vara lite snö utanför spåren vilket är tråkigt. Snön försvinner fort när det är 5-8 grader på natten ... Valla trailerna hade kommit till Granåsen, Sverige, Norges och Finnland är gigantiska men länder som Tjeckien, USA och några fler hade också trailers. (Den norska i bilden är Norges kombinations lag sin). Undrar om Sverige kommer satsa på ruggat i år också.
PXL_20250222_153505343.webp

edit: Möjligt att bara Finland och Norges var gigantiska. Sveriges ser rätt liten ut på bilden.

Marmolada i mitten får jag kanske ta själv. Sella Ronda (Sella syns till höger) medsols imorgon. Kanske kommer nån dm snö på onsdag.

Man rör sig över enorma ytor så självklart blir det ibland litet mer horisontellt än vad som är idealiskt… Men jag trivs här.

1740345313967.webp

En hel del ”gnäll” över transportvägar och andra bekymmer. Ett lyxproblem helt klart. Har genomfört årets skidsemester med två veckor i Lech/St Anton och två veckor i Val Gardena.
Om man åker i de områden och ”vägar” som finns och inte bekymrar sig om var man istället skulle vilja åka går det lättare 😊.

Största utmaningen är att när man åkt i 25 dgr i sträck börjar diskbråcket och ischiasen göra sig påmind. Måste vara åldern. 😊

Största utmaningen är att när man åkt i 25 dgr i sträck börjar diskbråcket och ischiasen göra sig påmind. Måste vara åldern. 😊
Kanske obekväma stolar på Afterski ? Skämt åsido. Jag känner igen problemet med rygg när jag åkt många dagar i sträck. Gammal kropp men huvud som vill som när man var ung. Jag brukar ta någon tur på längdskidor då o då för att låta andra muskler jobba lite. Tycker att min rygg mår bra av det, och att utförsåkningen blir bättre dagen efter lite längdåkning. Halva säsongen avklarad, men många veckor återstår o då gäller det att man håller ihop ända till 4 Maj när det stänger.

Kanske obekväma stolar på Afterski ? Skämt åsido. Jag känner igen problemet med rygg när jag åkt många dagar i sträck. Gammal kropp men huvud som vill som när man var ung. Jag brukar ta någon tur på längdskidor då o då för att låta andra muskler jobba lite. Tycker att min rygg mår bra av det, och att utförsåkningen blir bättre dagen efter lite längdåkning. Halva säsongen avklarad, men många veckor återstår o då gäller det att man håller ihop ända till 4 Maj när det stänger.
Problemet är att sedan ska det turas tills snön är borta. Och med en kall vår kan det dröja ett tag.
Det är ett jäkla slit för gamla kroppar 😉

Nej, från vårt hotell kan man bara åka ner till Cretaz liften.

Perfekt läge för att åka i Pancheron iofs.

Har följt Cervinia-inläggen i den här tråden med stort intresse senaste tiden, då det börjar bli dags för mig att dra dit den 8 mars.

Har du PC, eller någon annan, varit uppe på Glacier Paradise och kikat om det är någon trafik upp på Breithorn? Sett några klättrare? Jag har ju för avsikt att knata upp dit (fast utan skidor) men är osäker på om det är för tidigt på säsongen, eller ens genomförbart. Det mesta man ser på YouTube är klättringar genomförda på sommaren.

/Masen

Tillbaka
Topp