Vi måste inte tycka likadant, och behöver inte bli ovänner om det.

Och jag har ett konstruktivt förbättringsförslag för Cervinia

.
Om man spränger bort den markerade delen på berget, och drar ihop ytterbitarna så blir det ett ganska bra skidområde

:
Visa bilaga 37848
Vi bor med ski-in/ski-out mitt i pisten, då börjar jag inte dagen med att åka ner och promenera med pjäxor och skidor 400 m genom byn.
Som jag visat med bilder tidigare finns det också jättefin skidåkning Cervinia.
Då tar jag den där andra anledningen som jag hintat om tidigare men inte sagt något om ännu (och då handlar det inte om transportpister), varför jag tycker så.
När jag ger mig ut i backen på morgonen så jag vill känna frihet att göra dagen till vad jag vill, och styra kosan dit jag för tillfället känner för. När jag blir hungrig så svänger jag in på närmaste trevliga backrestaurang och slår mig ner vid ett ledigt bord där. Så har jag kunnat göra på
samtliga skidorter jag har besökt - men inte i Cervinia!
Vi har blivit nekade plats mååånga gånger den här veckan fast det alltid har funnits en hel del lediga bord på terrasserna. ”Har ni bokat bord?” ”Till en lunch i backen?!!! Nej, det har vi inte”
En dag blev vi nekade på ställe efter ställe (fast där var ”lediga” bord på terrasserna) och till slut stod vi nere Valtournenche by och var fortfarande hungriga.
En annan dag ovanför Cervinia stannade vi till vid terrassen på La Bricole vid halv två tiden, där var fem ”lediga” bord. ”Har ni reserverat bord?” Det hade vi ju inte… Då upplyser en beskäftig amerikan bakom mig: ”This is a very good restaurant, you have to book a table, I reserved mine four days ago”. Då rann det över för mig “Ridiculous, it’s just a f*cking ski lunch!”.
Alltså, Cervinia är för dem som tycker det är OK att i förväg begränsa sin skiddag och hålla koll på att vara vid ett visst ställe i skidsystemet vid en viss tidpunkt, och prioritera att använda några timmar av dagen på en restaurangterrass, i stället för att åka skidor där man vill. Det tar bort friheten och glädjen med skidåkningen. Och det tar tid att få beställa och få maten på bordet också. Hade man inte haft det här systemet i backrestaurangerna så hade fler kunnat få komma till och restaurangerna hade tjänat mer pengar. För det finns hela tiden ”lediga” bord som inte används. Nu har vi ju upptäckt att det finns några självservice restauranger också där man bara kan gå in och sätta sig, men då ska man hålla koll på vilka de är och var de finns, och så himla trevliga är inte de restaurangerna heller.
Så nej fredw, med allt adderat, Cervinia är inte en skidort för ”skidåkare”. Det är en skidort för de som prioriterar andra saker högre.
För mig är det en ”deal breaker” som gör att jag väljer något annat nästa gång. En annan irriterande detalj är att vi inte har kunnat åka en sittlift en enda gång under hela veckan utan att den har stannat minst en gång på vägen upp. Cervinia är en utpräglad nybörjarort, och många har problem vid på- och avstigning.
Men solen har skinit från en blå himmel hela veckan!