Flowbindningar - för och nackdelar

Christozzz

Aktiv medlem
Vad är för och nackdelarna med flowbindningar? Jämfört med ”vanlig”. Har fattat att de är smidigare att ta av och på, är det stor skillnad? Lämpar de sig bättre för en viss typ av åkning?

Jag körde bara snowboard i många år. Pist, offpist och hopp. Några vändor till alperna m.m. Jag ser inga nackdelar med flow bindningar. Tips är köpa SP vilket blir billigare, dottern har det på sin bräda.

Ser bara nackdelar med vanliga bindningare. Tar lång tid i ur, måste sitta ner för spänna fast sig.

Senast ändrad:
Ser bara nackdelar med vanliga bindningare. Tar lång tid i ur, måste sitta ner för spänna fast sig.
Det där är ju lögner som bara skidåkare sprider 😁
Tar inte mer än 40 sekunder för min 10 åriga dotter att ståendes spänna fast båda bootsen.
Har ingen åsikt om flow då jag aldrig testat.

Flow är bra bindningar, lätt att komma i och ur såklart men hur svårt är det egentligen? Jag stoppar i foten och spänner åt samtidigt som jag glider av liften, behöver inte sitta i vägen för andra i en halvtimme...

Det bästa med Flow är det jämna "trycket" över foten jämfört med två separata straps. Man ska dock testa noga innan köp så att det blir harmoni mellan boots och bindning. Funkar det så har man en behaglig känsla och blir mindre trött i fötterna än traditionella bindningar.

Jag har ett par Flow NX2 Hybrid på min styva freeride/carvebräda och där passar de perfekt. Framför allt för att det är en mycket mer direkt respons pga vajern som kopplar bak-kappan med den styva bottenplattan. Jag trodde inte själv att det skulle kännas så stor skillnad. Men även att de är kortare (ingen hälbåge) och dämpar små vibrationer otroligt bra gör dem bra när man vill ha en exakt känsla. De är absolut mycket snabbare på och av, men det tänker jag bara på om jag snurrar i riktigt små backar.

Nackdelarna är att de är tyngre än t.ex mina vanliga Nitro Team och sen kan man inte vrida bak-kappan (om man tycker det är viktigt). Känslan är också mer "locked in", inte alla som gillar det. Men det tog faktiskt ett tag innan jag insåg att jag kunde ha dem lösare spända men med lika bra respons. De är också känsligare för bra passform sko/bindning, även om Hybrid-varianten minskar det problemet rejält.

Personligen föredrar jag numer bara "vanliga" bindningar i lössnö eller snällare åkning.

Det där är ju lögner som bara skidåkare sprider 😁
Tar inte mer än 40 sekunder för min 10 åriga dotter att ståendes spänna fast båda bootsen.
Har ingen åsikt om flow då jag aldrig testat.
Säger du det till alla på toppen som sitter på marken och spänner fast sig. 😉. Och lite typiskt snowboard åkare säga så som alldrig testat den typ av bindning.

Senast ändrad:
Toppen och tack för olika åsikter! Min slutsats är att det är värt att testa på när man har chansen, men inte köpa oprövat.

Säger du det till alla på toppen som sitter på marken och spänner fast sig. 😉. Och lite typiskt snowboard åkare säga så som alldrig testat den typ av bindning.
Dom får träna under försäsongen 😁
Men jag har ju inte sagt något om flow bindning så jag förstår inte vad du menar med andra meningen.

Nu var det inte igår jag provade flow men jag gillade dem inte.
1. Foten spänns ju fast genom tryck bakifrån inte ovanifrån som vanliga bindningar.
2 funkar ok att ta på om det är flakt/platt är det brant så får man sitta på knä för att spänna fast.
3. Är man osmidig är det ganska långt ner till bakkappan som ska dras upp med viss kraft.

Till trådskaparen. Köp och prova, är bra andrahandsvärde på flow. Finns även några beg. på blocket. Och tänk på att titta på modeller. Som alltid så finns det ju olika nivåer på modeller. Och som Andereas80 skrev så var det lätt få ojämt tryck över foten om det var fel justerat, men då hade jag den billigaste varianten(köpta slutet 90-tal). Tror sp löst det med ett spänne över tån istället för över hela fotryggen.

Till trådskaparen. Köp och prova, är bra andrahandsvärde på flow. Finns även några beg. på blocket. Och tänk på att titta på modeller. Som alltid så finns det ju olika nivåer på modeller. Och som Andereas80 skrev så var det lätt få ojämt tryck över foten om det var fel justerat, men då hade jag den billigaste varianten(köpta slutet 90-tal). Tror sp löst det med ett spänne över tån istället för över hela fotryggen.
Toppen, tack! Håller på och kittar mig för en nystart på bräda efter 15+ år på skidor. Så det är lite nytt att ta in. :)

Det är garanterat en smakfråga. Jag själv har inga problem med bindningar med vanliga straps. Däremot kan jag förstå storheten i step-onsystemet som Burton tog fram.

Behöver man sätta sig ner varje gång efter liften så kan man nog behöva öva på att bygga en hylla innan man spänner fast sig. Sitter bara ner om det blåser så mycket att man inte kan hålla balansen alls stående. Dvs +20 sekundmeter i mitt fall. Gillar personligen ritualen med att strappa in. Argumentet för att det går långsamt är väl relevant. Men ingen deal breaker i mitt fall iaf.

Mina 5 cent om det här är att man ska inte stirra sig blind på att något har en alternativ funktion. Alla system har sina nackdelar. Som i flows fall är att man som sagt får stå på knä ibland för att sätta fast foten.

Att bindningarna inte är för tunga är viktigt för mig och vissa step-onsystem är rätt jäkla tunga alltså. Som typ supermatic.

Inte ett enda riktigt proffs kör med Flow, så det borde tala nog för hur bra det egentligen är.
Gissar att du inte provat någon step-in bindning typ flow. För det argumentet är ju rätt kasst. Det som tävlas med är ju rätt ofta inte rätt för andra. Varför åker inte alla med tävlingsskidor? Sätt en 110kg person på en tävlingsrace cykel. En formula 1 bil måste ju va det bästa osv.osv.

Senast ändrad:
En Flow-bindning från 90-talet har väldigt lite gemensamt med en ny med Hybrid-straps. Det är 2+1 straps som du om du vill kan ta på som en vanlig bindning, d.v.s inget av det som beskrivs ovan stämmer att det är svårare att få på dem etc. Däremot en helt annan känsla med mer direkt respons.

försvinner inte lite av poängen med själva systemet öht på supermatic och flow om man strappar in som en vanlig bindning? Då kan man ju lika gärna välja traditionella straps om man ändå måste strappa in?

Jag köpte mina första Flow-bindningar kanske 1999, Fl-11-Fr! De var jätte bra de, och, Flow-bindningar är ännu jätte bra. Nu har jag några gamla Flow Fives på min liten krogbräda. Tar den för påsklovet, då man åker bara småkullar och från en krog till en annan krog i Tahko. För litet allvarligare åkandet, i Anton osv. har jag nog gamla goda Cartels.

Supermatic? Jag tyckte inte om dem, och de är tunga som fan.

En Flow-bindning från 90-talet har väldigt lite gemensamt med en ny med Hybrid-straps. Det är 2+1 straps som du om du vill kan ta på som en vanlig bindning, d.v.s inget av det som beskrivs ovan stämmer att det är svårare att få på dem etc. Däremot en helt annan känsla med mer direkt respons.
Som jag skrev tididigare Flow gör som alla andra märken lite olika nivåer med lite olika finesser. Tex Flow fenix är ju en frow bindning i mer traditionel flow bindning utförande. Även andra märken har ju någon liknade bindning som flow i sitt sortiment.

Pros: Flow bindings offer quick entry and exit, convenience, and a consistent stance without needing to strap in each time.

Cons: They can be heavier, may collect snow/ice more easily, and might not offer the same level of support or customization as traditional bindings.

försvinner inte lite av poängen med själva systemet öht på supermatic och flow om man strappar in som en vanlig bindning? Då kan man ju lika gärna välja traditionella straps om man ändå måste strappa in?
Om man skulle göra det hela tiden skulle det absolut inte vara snabbare, helt rätt. Men poängen är att man kan göra det i de situationer det är bökigt att bara stampa i. (Brant terräng, lössnö etc) Jag tycker dock inte att den stora skillnaden är att de är snabbare utan att 1) foten är helt inbäddad 2) en styv Flow-bindning har en mer direkt respons bara pga konstruktionen.

Men som sagt var, den känslan passar inte alla.

Flow har som sagt var många modeller & de flesta av dem i både Fusion och Hybrid-utförande. Fusion är deras klassiska (men rejält uppdaterad) medan Hybrid är mer som traditionella straps och det som fördes över till Supermatics. Hälften av de påstådda nackdelarna gäller inte för Hybrid-varianten men jag förstår att en del föredrar Fusion ändå eftersom de har en annan inbäddning av foten och mer "set and forget"

Blev tillslut Flow ändå. Efter tio dagar på ”vanliga” Union Strata testade jag ett par Flow Fusion nx2 och jag måste säga - bara fördelar för mig. Gillar verkligen att de sitter med mer jämnt tryck över hela foten och en allmän känsla att man inte behöver vara så hårt spänd i boots och bindning och ändå få önskad stabilitet/kontroll. Bonus att de är snabba att spänna på. :)

Tillbaka
Topp