Ivo del Scandi
Aktiv medlem
Visa din Lavin!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
”Liten” slasklavin jag såg i morse. Den stora kokan var väl stor som en Smart ungefär
Flackat ut där, därför det har stannat! Bild på var jag kom i från. Var läskigt som fan för det var hal skare och mina stavar gled i från mig, de välte när jag stannade till en bra bit längre upp. Hann ikapp den ena men den andra försvann över ett stup så jag åkte runt för att se om jag kunde hitta den. Borde åkt ut över klippan till höger om de stora istapparna i bilden nedan. Får bli ett litet äventyr i sommar att leta efter den i buskarna eller bäcken.Redigerade litet för att få med lutningen bättre - vad säger Kalle, är det falsk blygsamhet?Ser fint ut annars, solig vårdag, snö överallt.
Edit: ser nu att jag överkompenserat, telefonstolparna blev raka men istapparna ska nog inte luta...
Visa bilaga 38561
Undrar om vi sprungit på varandra på fjället idag? Var uppe på Storebjörn och tittade på hela Norge. Vår guide var noga med att peka på lavinen på din bild imorseJotunheim vid Krossbu
Bra viktigt att kolla vad som finns ovanför ett åk....Igår morse gick det en flaklavin från toppen av Vorderer Brunnenkogel. Den drog över hela pisten och ända fram till släpliften. Man lyckades rätt snabbt ploga ren pisten igen, men den förbannade lavinen lade sig på mitten av den fina lättillgängliga offpistrepan med 1000 m längd direkt skiers right från pisten.
Nu fick man nöja sig med några hundra meters åkning nedanför lavinen.
Visa bilaga 38954
Visa bilaga 38955
Jag la märke till det branta nordfacet på Vorderer Brunnenkogel när vi var där på försäsongsåkning okt/nov 2021, och tänkte redan då att det ser lite riskabelt ut. Då fick vi mycket mer snö än nu, +1 m under några dagar, men det hände inget då, var också mycket kallare då 12-14 minusgrader. Jag körde många åk då mellan pisten och branten och jag tänkte att de vet väl vad de gör, liften har funnits där 35 år.Bra viktigt att kolla vad som finns ovanför ett åk.....
Ja, är ju samma som på bilderna jag la upp. Mitt i vintern är det helt normalt att bara åka förbi och (nästan) noll risk för att något ska rasa ner. På första bilden ser man spåren som alltid går där på traversen tillbaka till liften efter Sülz, kanske 5 små laviner som gått där.Jag la märke till det branta nordfacet på Vorderer Brunnenkogel när vi var där på försäsongsåkning okt/nov 2021, och tänkte redan då att det ser lite riskabelt ut. Då fick vi mycket mer snö än nu, +1 m under några dagar, men det hände inget då, var också mycket kallare då 12-14 minusgrader. Jag körde många åk då mellan pisten och branten och jag tänkte att de vet väl vad de gör, liften har funnits där 35 år.
Här är en bild från början på nov -21, gröna linjen där jag åkte, och röda linjen på facet som släppte igår.Ja, är ju samma som på bilderna jag la upp. Mitt i vintern är det helt normalt att bara åka förbi och (nästan) noll risk för att något ska rasa ner. På första bilden ser man spåren som alltid går där på traversen tillbaka till liften efter Sülz, kanske 5 små laviner som gått där.
Då sågs vi när ni selade på innan ni gick ut på Leirbrean om det var ni med en ung norsk (tror jag) guide?Undrar om vi sprungit på varandra på fjället idag? Var uppe på Storebjörn och tittade på hela Norge. Vår guide var noga med att peka på lavinen på din bild imorse![]()
Ja men precis, det kan vi ha gjort? Kan det ha varit du (eller någon i ditt sällskap) med Rammstein-skidorna?Då sågs vi när ni selade på innan ni gick ut på Leirbrean om det var ni med en ung norsk (tror jag) guide?
Fan va roligt (och lite sjukt) att springa på en Freeride-skribent på en såpass avlägsen plats! Hoppas ni hade en fin dag. Vilket sinnessjukt väder vi hadeVad blev det för er idag?
Inte snarare så att du helt enkelt inte hörde om dem för 15-20 år sen?Är det inte oroväckande ofta laviner går i liftsytem och över pister?
Mitt selektiva minne säger att det inte var så för 15-20år sedan?
Inte snarare så att du helt enkelt inte hörde om dem för 15-20 år sen?
Jo minnet är selektivt.Inte snarare så att du helt enkelt inte hörde om dem för 15-20 år sen?