Visa din Lavin!

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Visa din Lavin!
Mjölkvattnet idag 22 mars.
Lavinkäglan några dagar gammal.
Kanske den största jag sett i Sverige

Har du någon färsk lavin att dela med dig av?

Bilagor

• IMG_1378.webp
    IMG_1378.webp
    294.8 KB · Besök: 885
  • IMG_1361.webp
    IMG_1361.webp
    387.9 KB · Besök: 777
Visa din Lavin!
Ser ju olika stora käglor i princip varje gång jag är på Titlis. Ibland måste man åka genom dem vilket kan vara mindre roligt. Största jag sett var flera år sen när hela Steinberg rasade runt 1000 fhm.
Den här förvånade mig lite, när det släpper hela vägen till marken brukar det vara på gräs eller hällar, oväntat att det gled av riset. Gick för ett par veckor sen, traversen tillbaka till liften efter Steintal.
1742727629179.webp

Visa din Lavin!
På västsidan upp på Nordalsfjellet troligtvis en eller två dagar gammal då brottkanten nästan drevet igen.
Men med tanke på hur mkt det drevar och blåst sista dygnet så kan den vara färskare

Bilagor

• 20250323_115531.webp
    20250323_115531.webp
    117.7 KB · Besök: 245
Visa din Lavin!
Italien 2024/2025 säsongen till dags datum - 45 laviner, 93 st involverade, 59 oskadda, 24 skadade, 10 omkomna

Referens: https://aineva.it/incidenti/

Varje incident är kategoriserad med information såsom tex:
- Datum
- Var (GPS, Bilder)
- Aktuell lavinprognos
- Typ av lavin och orsak (Svaga lager, Vindpåverkad, Värme, etc)
- Vad man gjorde: Skitouring, Offpist, Klättring, etc

Det finns en annan hemsida med information: https://www.data-avalanche.org/

Om ni använder White Risk appen i Schweiz så kan ni också få inrapporterade lavin senaste 24, 48, 72h.

/Christian

Visa din Lavin!
Casanna nord i Parsenn, Davos/Klosters. Den fick jag glida ur. Drog iväg lite. Tre zoomnivåer här, orginalsläppet markerat på de utzoomade. Några rätt luriga sekundärsläpp också, se mellanbilden.

AvalancheClose.webp

AvalanceMid.webp

AvalancheFar.webp

Ibland blir man inte förvånad när det släpper, och det här var en sånt tillfälle. Jag kommer ihåg hur jag kände, "fan, inte bra, för konvext och vindflyttat". Så jag var redan på väg ut åt höger tack och lov. Överlag var det stabilt, men den nordsidan hade plockat in mycket lä-snö. Upptäckte detta en touch för sent bara.

En speciell omständighet var att jag drog direkt ner till tågstationen och drog till flyget efter det åket. Dvs inget som helst eftersnack på plats typ. "Bra, alla hela och rena" på radion och så iväg.

Senast ändrad:
Visa din Lavin!
Lite så. Klassiskt dumt linjeval också pga lite lagom många spår sådär. Drog ner där de 15 första valt att inte köra av goda anledningar.

Visa din Lavin!
”Liten” slasklavin jag såg i morse. Den stora kokan var väl stor som en Smart ungefär

Redigerade litet för att få med lutningen bättre - vad säger Kalle, är det falsk blygsamhet? ;) Ser fint ut annars, solig vårdag, snö överallt.

Edit: ser nu att jag överkompenserat, telefonstolparna blev raka men istapparna ska nog inte luta...

1743163212258.webp

Visa din Lavin!
Redigerade litet för att få med lutningen bättre - vad säger Kalle, är det falsk blygsamhet? ;) Ser fint ut annars, solig vårdag, snö överallt.

Edit: ser nu att jag överkompenserat, telefonstolparna blev raka men istapparna ska nog inte luta...

Visa bilaga 38561
Flackat ut där, därför det har stannat! Bild på var jag kom i från. Var läskigt som fan för det var hal skare och mina stavar gled i från mig, de välte när jag stannade till en bra bit längre upp. Hann ikapp den ena men den andra försvann över ett stup så jag åkte runt för att se om jag kunde hitta den. Borde åkt ut över klippan till höger om de stora istapparna i bilden nedan. Får bli ett litet äventyr i sommar att leta efter den i buskarna eller bäcken. 🤬
1743167681335.webp

Visa din Lavin!
Brant östsluttning som byggt upp av västvinden under hela vintern.
Nu varmt sen en tid tillbaka, och då är det inte om utan när. Och nu drog det iväg, se också det ”mindre ” släppet till höger.
Normala vintrar finns det dom som droppar in över drivan.
Nu finns det dom här som tycker att det ska dras lift upp där och ge tillgång till det här från lift.
Jag säger igen: NEJ!
IMG_9693.webp

Visa din Lavin!
Igår morse gick det en flaklavin från toppen av Vorderer Brunnenkogel. Den drog över hela pisten och ända fram till släpliften. Man lyckades rätt snabbt ploga ren pisten igen, men den förbannade lavinen lade sig på mitten av den fina lättillgängliga offpistrepan med 1000 m längd direkt skiers right från pisten.:(
Nu fick man nöja sig med några hundra meters åkning nedanför lavinen.
1745077112261.webp

1745077180168.webp

Visa din Lavin!
Igår morse gick det en flaklavin från toppen av Vorderer Brunnenkogel. Den drog över hela pisten och ända fram till släpliften. Man lyckades rätt snabbt ploga ren pisten igen, men den förbannade lavinen lade sig på mitten av den fina lättillgängliga offpistrepan med 1000 m längd direkt skiers right från pisten.:(
Nu fick man nöja sig med några hundra meters åkning nedanför lavinen.
Visa bilaga 38954
Visa bilaga 38955
Bra viktigt att kolla vad som finns ovanför ett åk.... ;).

Visa din Lavin!
Bra viktigt att kolla vad som finns ovanför ett åk.... ;).
Jag la märke till det branta nordfacet på Vorderer Brunnenkogel när vi var där på försäsongsåkning okt/nov 2021, och tänkte redan då att det ser lite riskabelt ut. Då fick vi mycket mer snö än nu, +1 m under några dagar, men det hände inget då, var också mycket kallare då 12-14 minusgrader. Jag körde många åk då mellan pisten och branten och jag tänkte att de vet väl vad de gör, liften har funnits där 35 år.

Visa din Lavin!
Jag la märke till det branta nordfacet på Vorderer Brunnenkogel när vi var där på försäsongsåkning okt/nov 2021, och tänkte redan då att det ser lite riskabelt ut. Då fick vi mycket mer snö än nu, +1 m under några dagar, men det hände inget då, var också mycket kallare då 12-14 minusgrader. Jag körde många åk då mellan pisten och branten och jag tänkte att de vet väl vad de gör, liften har funnits där 35 år.
Ja, är ju samma som på bilderna jag la upp. Mitt i vintern är det helt normalt att bara åka förbi och (nästan) noll risk för att något ska rasa ner. På första bilden ser man spåren som alltid går där på traversen tillbaka till liften efter Sülz, kanske 5 små laviner som gått där.

Visa din Lavin!
Ja, är ju samma som på bilderna jag la upp. Mitt i vintern är det helt normalt att bara åka förbi och (nästan) noll risk för att något ska rasa ner. På första bilden ser man spåren som alltid går där på traversen tillbaka till liften efter Sülz, kanske 5 små laviner som gått där.
Här är en bild från början på nov -21, gröna linjen där jag åkte, och röda linjen på facet som släppte igår.
1745089758532.webp

En annan detalj:
Stora glaciärblock alldeles intill släpliften halvvägs upp, idag 3 1/2 år senare fanns det inga spår av dem. :(
1745089939543.webp

Visa din Lavin!
Är det inte oroväckande ofta laviner går i liftsytem och över pister?
Mitt selektiva minne säger att det inte var så för 15-20år sedan?

Visa din Lavin!
Inte snarare så att du helt enkelt inte hörde om dem för 15-20 år sen?

Precis. Visst är det bra att media uppmärksammar laviner men just nu är det delvis ren sensationsjournalistik som passar perfekt i mobilen, med härliga ”virala” lavinfilmer som nyhetssajterna fått tag i gratis, som packas om med långa reklamklipp där man drar in kosing.
Naturliga laviner långt från pisterna hamnar längst upp på SVT.se. Mellan raderna känner man nästan medias besvikelse när ingen ens blivit skadad.

PS ej menat som kritik till den sansade diskussion som ses i t ex denna tråd

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp