Trasig lavinspade

Maasp

Medlem
Trasig lavinspade
Har en bca spade som gick sönder (!).

Knappen för att fästa skaftet med bladet försvann in i skaftet vilket gör att det inte går att sätta fast längre. Samma sak hände min kille som har spade av märket ortovox. (Vi var ute en vecka och sov i tält och gjorde dagsturer, men inget extremväder.) Känns inte så bra när man inte vet om spaden funkar nästa gång man tar ur den ur ryggsäcken och behöver gräva fram en kompis.

Någon annan som haft samma problem?

Senast ändrad:
Trasig lavinspade
Tack för tipset!

Det var ganska enkelt att laga spaden och pilla tillbaka knappen när jag väl var hemma och hade tillgång till lite bättre verktyg.

Problemet är väl mer att det inte känns så bra i magen om man inte vet om spaden fungerar när man har 10 min på sig att gräva fram sin kompis innan de dör. Då vill man liksom inte börja med att leta fram en kniv och laga spade…

Så frågan är väl mer om det är fler som upplevt det och de som inte har haft några problem… vilket märke 😅

Trasig lavinspade
Men fy vad dåligt! Får också ont i magen när jag läser detta. Vad har ni för ortovox spade? Vi har två här hemma, beast och alu pro. Inga problem hitintills men vi har bara övat när det inte är stressigt.

Trasig lavinspade
Men fy vad dåligt! Får också ont i magen när jag läser detta. Vad har ni för ortovox spade? Vi har två här hemma, beast och alu pro. Inga problem hitintills men vi har bara övat när det inte är stressigt.
Ortovox spaden som min kille har heter pro ligth 2.1. Det dåliga med den är att piggarna sitter vinkelrätt mot varandra, så om den som ska fästast i bladet går sönder går det inte att använda spaden. (Den andra piggen är för att förlänga spaden).

Min BCA har piggar som sitter på samma sida, vilket gör att jag kan använda den andra om den ena går sönder. Spaden blir ju väldigt kort då men det går iaf att använda den. Så det är ett tips till alla som funderar på att köpa, att hålla koll på :)

Tillbaka
Topp