[Artikel] Detta är Sveriges bästa skidort

Sveriges bästa fjäll? Var ligger skidorten?
En genuin undran, hur många behöver vara bofasta och hur långt är max avståndet till en lift från närmsta bofasta för att det ska räknas som en skidort?
Jag förstår givetvis att du inte sitter på absoluta facit men hur tänker du?
Är Sundsvall en skidort?
Är Bjursås en skidort?
Är Falun en skidort?

Läser man artikeln så står där ju beskrivningen om varför dom anser att det är en skidort.

På samma tanke om att ett gemensamt liftkort innebär att det är en skidort undrar man ju när den gränsen dras. Scandinavian skipass eller SkiStar all (eller vad det nu heter) är ju också ett gemensamt liftkort för ett antal skidanläggningar.

Med det sagt, jag bor i Funäsdalen. Och alla anläggningarna är ju inte direkt nära varandra utan sisådär 3 mil emellan en del av dom. Även om jag som bofast har 5 minuter gångavstånd till närmsta lift.

Läser man artikeln så står där ju beskrivningen om varför dom anser att det är en skidort.

På samma tanke om att ett gemensamt liftkort innebär att det är en skidort undrar man ju när den gränsen dras. Scandinavian skipass eller SkiStar all (eller vad det nu heter) är ju också ett gemensamt liftkort för ett antal skidanläggningar.

Med det sagt, jag bor i Funäsdalen. Och alla anläggningarna är ju inte direkt nära varandra utan sisådär 3 mil emellan en del av dom. Även om jag som bofast har 5 minuter gångavstånd till närmsta lift.
Yes, deras förklaring till Funäs hänger jag med på men vore intressant vad som skiljer en skidort från en tätort med en anläggning, en stad med skidanläggning blir det en skidort eller är en stad för stor.
Egentligen spelar det inte så stor roll. En plats med bra åkning är en bra plats 😁 svårare behöver det inte vara.

Yes, deras förklaring till Funäs hänger jag med på men vore intressant vad som skiljer en skidort från en tätort med en anläggning, en stad med skidanläggning blir det en skidort eller är en stad för stor.
Egentligen spelar det inte så stor roll. En plats med bra åkning är en bra plats 😁 svårare behöver det inte vara.

Motiveringen för att "Funäsfjällen är en skidort" verkar enbart bestå i att de utspridda anläggningarna är samlade under ett liftkort!

Redan påståendet "Funäsfjällen är en skidort" är ju helt bizzart. Funäsfjällen är ett naturområde.

(Enligt en jurymedlem, välkänd här i Freeride..., är det fråga om "tre orter", så Sveriges bästa skidort är alltså då tre orter. Det strider ju rent av mot heltalsaritmetiken...).

Att använda kriteriet "samma liftkort" för att urskilja en ort är ju också helt bizzart, som också @sebmacahan framhåller ovan. Det finns en tråd här i Freeride som handlar om multipass, det finns t.ex. ett sådant, här i Freeride välkänt, som täcker en hel del anläggningar i skandinavien. Vilken skidort hänger ihop med det? Eller ta Magicpass i Schweiz, där täcks en hel rad genuina skidorter in...

Funäsfjällen är ett fantastiskt område och jag lärde mig åka skidor där, bodde ofta i en stuga i Messlingen i ungdomen. Men det är inte en skidort.

Omröstningen om skidorter här i Freeride kan ha ett visst undethållningsvärde men är ju löjeväckande eftersom det bara finns en skidort i Sverige, Åre.

Senast ändrad:
Omröstningen om skidorter här i Freeride kan ha ett visst undethållningsvärde men är ju löjeväckande eftersom det bara finns en skidort i Sverige, Åre.
Jag håller helt och hållet med dig.
Men jag kan inte låta bli att fundera. Åre är en tätort med skidliftar = skidort.
Bjursås är en tätort med skidliftar= skidort?
Behöver det kanske vara så att skidåkningen är det centrala ( det som håller orten vid liv och primärt drar besökare) för att det ska klassas som skidort?
Det är absolut inget påhopp på dig eller freerides förklaring på en skidort utan endast en fundering som vore kul att bolla fram tankar om.

Jag håller helt och hållet med dig.
Men jag kan inte låta bli att fundera. Åre är en tätort med skidliftar = skidort.
Bjursås är en tätort med skidliftar= skidort?
Behöver det kanske vara så att skidåkningen är det centrala ( det som håller orten vid liv och primärt drar besökare) för att det ska klassas som skidort?
Det är absolut inget påhopp på dig eller freerides förklaring på en skidort utan endast en fundering som vore kul att bolla fram tankar om.

Det är väl ett sånt där ämne man gärna diskuterar över en afterski öl (eller två...)! Ska man skriva ut något definittionsmässigt så blir det garanterat fel, dvs finns alltid orter som hamnar fel. Men det hindrar ju inte att det i de flesta fall är solklart om det är en "skidort" eller inte.
Men en viss grad av subjektivitet kan inte frånskrivas begreppet. Satt och tänkte på om Val Thorens är en skidort.... skulle väl de flesta säga trots allt, men ja... Les menuires är det en skidort? La Plagne?
Zermatt, ja solklart, fast kanske har lika många (utsikts och klättrings)turister på sommaren, liksom Chamonix? Sen finns ju en massa små orter i Alperna som nog är skidorter som Wengen t. ex. och ännu mindre orter.

Motiveringen för att "Funäsfjällen är en skidort" verkar enbart bestå i att de utspridda anläggningarna är samlade under ett liftkort!

Redan påståendet "Funäsfjällen är en skidort" är ju helt bizzart. Funäsfjällen är ett naturområde.

(Enligt en jurymedlem, välkänd här i Freeride..., är det fråga om "tre orter", så Sveriges bästa skidort är alltså då tre orter. Det strider ju rent av mot heltalsaritmetiken...).

Att använda kriteriet "samma liftkort" för att urskilja en ort är ju också helt bizzart, som också @sebmacahan framhåller ovan. Det finns en tråd här i Freeride som handlar om multipass, det finns t.ex. ett sådant, här i Freeride välkänt, som täcker en hel del anläggningar i skandinavien. Vilken skidort hänger ihop med det? Eller ta Magicpass i Schweiz, där täcks en hel rad genuina skidorter in...

Funäsfjällen är ett fantastiskt område och jag lärde mig åka skidor där, bodde ofta i en stuga i Messlingen i ungdomen. Men det är inte en skidort.

Benägen att hålla med.
Det är en sak att bo i Björnen och göra en utflykt till Duved.
Hur många bor i Ramundberget och gör en utflykt till Fjällnäs?

Och det sistnämnda stämmer ju faktiskt. Skistarkaos och atlantvindar till trots; inget kan mäta sig med Åre.

Kanske man skulle döpa om tävlingen till Sveriges bästa skidområde?
Alperna har "skidorter", Sverige har det inte, endast Åre är en riktig "skidort".
Tänkte också på detta. Även Alperna har väl iofs skidområden (Trois Vallé, Dolomiti Superski etc), men det är ju en stor skillnad på det och skidort.
Och där är som nämnts Åre en skidort.

Tänkte också på detta. Även Alperna har väl iofs skidområden (Trois Vallé, Dolomiti Superski etc), men det är ju en stor skillnad på det och skidort.
Och där är som nämnts Åre en skidort.
Ja, och därför borde det heta ”Sveriges bästa skidområde”.
Och Funäsfjällen är inte ett ”skidområde” det är väl 5-6 stycken skidområden, och Vemdalen är 3 stycken.
Ett skidområde är ett liftsystem där man åka runt utan att ta bussen eller bilen emellan.
Och ser man på det så, så är alla skidområden i Sverige rätt fjuttiga jmf med Åre. Lindvallen är ju sedan bara liftar på bredden…. man skulle nästan kunna bygga motsvarande genom att hugga ner skogen på norrsidan av Hallandsåsen. ;)

Ja, och därför borde det heta ”Sveriges bästa skidområde”.
Och Funäsfjällen är inte ett ”skidområde” det är väl 5-6 stycken skidområden, och Vemdalen är 3 stycken.
Ett skidområde är ett liftsystem där man åka runt utan att ta bussen eller bilen emellan.
Och ser man på det så, så är alla skidområden i Sverige rätt fjuttiga jmf med Åre. Lindvallen är ju sedan bara liftar på bredden…. man skulle nästan kunna bygga motsvarande genom att hugga ner skogen på norrsidan av Hallandsåsen. ;)
Ja, och Hallandsåsen har ju inte heller snö till påsk? ;)

Lindvallen är ju sedan bara liftar på bredden…. man skulle nästan kunna bygga motsvarande genom att hugga ner skogen på norrsidan av Hallandsåsen. ;)
Och … där försvann även Tänndalen och Ramundberget. 😇

Men jag håller med, bättre att utse bästa skidområde och då är det inte gemensamt liftkort som ska vara kriteriet. Få lär ju hinna med både Tänndalen, Funäs, Ramis och Kröket på en och samma dag … det skulle bli en hel del tid i bil/buss, mer än på berget.

Då borde rimligtvis även Stöten, Hundfjället, Tandådalen, Högis, Lindvallen och Kläppen kvalificera som ett skidområde (eller skidort).

Men … man får ta det för vad det är.

/MM

Funäsfjällen är antagligen Sveriges bästa skidort/skidområde för längdskidåkning 🏆

Men…
Ja, det är väl Bruksvallarna som främst har en massa mil längdspår?
Håller med om det stora "men" du har där!

Om man är i den här "skidorten" Funäsfjällen och bor i Ramundberget, så vill man testa i annan backe i "skidorten" säg Hamrafjället. Då har man ca 4 mil bilväg att åka (om nu vägen är öppen över mittådalen).

För att få lite perspektiv så är det samma sträcka som bilvägen mellan St Anton och Ischgl....

Varför heter det skidort alla åker inte skidor. Röstar för inkludering och ändra allt med skid... till snö, som snösportort osv.
Jag har en idé. Eftersom snowboardåkningen alltid varit så inkluderande och välkomnande mot folk som kör på andra glidredskap så föreslår jag att man börjar med att bjuda in skidåkare till alla banked slalom-tävlingar så kikar vi lite på det där med benämningen. Deal?

Om man är i den här "skidorten" Funäsfjällen och bor i Ramundberget, så vill man testa i annan backe i "skidorten" säg Hamrafjället. Då har man ca 4 mil bilväg att åka (om nu vägen är öppen över mittådalen).

För att få lite perspektiv så är det samma sträcka som bilvägen mellan St Anton och Ischgl....
Över mittådalen? Hur kör du då?

Jag har en idé. Eftersom snowboardåkningen alltid varit så inkluderande och välkomnande mot folk som kör på andra glidredskap så föreslår jag att man börjar med att bjuda in skidåkare till alla banked slalom-tävlingar så kikar vi lite på det där med benämningen. Deal?
Det får du väl fråga dem som arrangerar de eventen. Är väl perfekt att ena dagen köra bräda och andra dagen skidor. Fler som. Hjälper till att gräva och fler som fyller på ekonomin så snösportanläggningägaren kan stötta eventet ännu mer. Win win för alla. Som sann snösportvän så bad jag några skidåkare testköra Banked Slalom banan på Årenorth Gruvbacken dagarna efter eventet förra året. För att se hur det fungerar med just detta i åtanke.

För We Are North Banked Slalom 2026 är du välkommen att gräva och arrangera din banked skidtävling. Kan bli grymt, vi blir fler som gräver och större fest den helgen med båda eventen. Deal?!

Alltså 1. Hamrafjället är ett fjäll utan liftar, hamra är ett av områdena i Tänndalen. Det som ligger längst västerut. mittemot Hamrafjället. Hamra syd som är den gamla liften som numer är topptursområde utan fungerande lift ligger på sydsluttningen av Hamrafjället.

2. Man åker aldrig via mittådalen om man inte ska till Kappruet. Tänndalen och Ramundberget är ca 1.5 mil fågelvägen över fjället från varandra. Bilvägen via Funäsdalen till hamra är ca 45-60 minuter om man har flax.

3. Nej. Det är verkligen inte bruksvallarna som är platsen där 30 mil längdspår ligger utan det är bland annat uppe på fjället men framför allt mellan anläggningarna. Dom har dock en tävlingsarena till skillnad mot de andra anläggningarna.

FYI. Kolla kartan här.
IMG_7336.webp

Senast ändrad:
Alltså 1. Hamrafjället är ett fjäll utan liftar, hamra är ett av områdena i Tänndalen. Det som ligger längst västerut. mittemot Hamrafjället. Hamra syd som är den gamla liften som numer är topptursområde utan fungerande lift ligger på sydsluttningen av Hamrafjället.

2. Man åker aldrig via mittådalen om man inte ska till Kappruet. Tänndalen och Ramundberget är ca 1.5 mil fågelvägen över fjället från varandra. Bilvägen via Funäsdalen till hamra är ca 45-60 minuter om man har flax.

3. Nej. Det är verkligen inte bruksvallarna som är platsen där 30 mil längdspår ligger utan det är bland annat uppe på fjället men framför allt mellan anläggningarna. Dom har dock en tävlingsarena till skillnad mot de andra anläggningarna.

FYI. Kolla kartan här. Visa bilaga 39117
I stand corrected!
Mina referenser går tillbaka till 70-talet, då fanns en backe i Hamrafjället som vi åkte till, (jag är något av en "gammfaffa"). På den tiden fanns en liten backe i Messlingen ner mot sjön, kanske är borta nu. Annars var det framförallt Ramundberget vi åkte till, ngn gång Kappruet, eller emellanåt Svansjön och Hamra. Nu har jag inte varit i området på över 40 år.
Angående vägen och Mittådalen så tänkte jag på vägen från Messlingen där jag brukade bo, det hände att den vägen var igensnöad. Lite irrelevant om man startar i Ramundberget och ska över Funäsdalen inser jag nu.
Men avståndet bilväg från Ramundberget och bortåt Hamra verkar ändå vara nästan 4 mil.
Angående längdåkning brukade jag åka uppe på Flatruet, en bit ovanför stugan, fantastisk utsikt och härliga längdspår.
Bruksvallarna är väl vad jag tror fina träningsspår där många klubbar tränar?
Som sagt tidigare, Funäsfjällen är ett fantastiskt område och mina invändningar mot förstaplatsen i omröstningen gäller enbart det där med "skidort".

Varför heter det skidort alla åker inte skidor. Röstar för inkludering och ändra allt med skid... till snö, som snösportort osv.
Ja j€*%#ar, äntligen ett intressant område att diskutera. Inledningsvis får vi väl konstatera att BRÄDORT inte är så lysande, finns det ens någon sådan? Ett alternativ skulle då kunna vara SKID OCH BRÄDORT, men njae. Men visst existerar begreppet VINTERSPORTORT? Och då inkluderad även brädorna. 😇

Så jag röstar för VINTERSPORTOMRÅDE! 😎

/MM

Du sa brädort, men gärna för mig när jag blir diktator. Tillsvidare säger och gör jag tvärtemot allt och alla alltid!

Ja j€*%#ar, äntligen ett intressant område att diskutera. Inledningsvis får vi väl konstatera att BRÄDORT inte är så lysande, finns det ens någon sådan? Ett alternativ skulle då kunna vara SKID OCH BRÄDORT, men njae. Men visst existerar begreppet VINTERSPORTORT? Och då inkluderad även brädorna. 😇

Så jag röstar för VINTERSPORTOMRÅDE! 😎

/MM
Det är ju inte så inkluderande mot alla som åker till ett dylikt vintersportområde för att supa.

Tillbaka
Topp