Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Sure is. Marknadsförs som världens längsta svarta pist på 16 km med 2000 höjdmeter.
Nog fan är den lång alltid, men svart? Det vette tusan. Den första halvan bjuder på riktigt trevlig åkning som kanske mer går åt röda hållet med vissa svarta partier. Den andra halvan är snudd på längdåkning. Framförallt när det är påsk, och tvivelaktiga snöförhållanden på lägre höjd.
Mycket märkligt att man inte har en lift som tar en upp igen efter första halvan. Det hade varit grymt, alpernas mest givna nya lift?

Fast då skulle de nog ha ännu svårare att kalla hela sträckan (svart plus blå) för Alpernas längsta svarta pist längre… Redan nu något tveksamt som du beskriver det.
I vilket fall, nyhet för mig, det finns mycket att upptäcka.

Ser spännande ut! 😅 ⛷️
Vad tittade jag ut över här?
1749058234404.webp

En sjö och ett alplandskap, vad vill du mer veta?😜

Att du står på Stanserhorn och Sarnersee syns till vänster?🤷‍♂️
Det räcker, men sjön är väl till höger? :unsure: ;) Obwalden kallas väl dalen normalt. Berner Alpen i molnen i bakgrunden.
Gick upp på Stanserhorn på ”baksidan” i söndags från Wirzweli. Vandringssäsongen på g, men ligger en hel del snö på höjd på nordsidorna fortfarande. Just nu mycket åskväder också, hoppas det lugnar sig lite till helgen.

Din tur @PisteCarver

Jag tror mer på Tuolpagorni jag. Men om det är rätt tycker jag ändå @xhib får ta nästa bild!

Nej vafan, man ser ju Tuolpaskålen i bilden ju. Skarttoaivi?

Passar också på att lägga in förhandsgissning på tillsvidare-pausbilden: kebs nordtopp via nygrens led.

Senast ändrad:
Jag tror mer på Tuolpagorni jag. Men om det är rätt tycker jag ändå @xhib får ta nästa bild!

Nej vafan, man ser ju Tuolpaskålen i bilden ju. Skarttoaivi?

Passar också på att lägga in förhandsgissning på tillsvidare-pausbilden: kebs nordtopp via nygrens led.
100 % rätt på pausbilden.
Nygrens led syns i Oskars bild, fast när jag klättrade upp där en augusti-dag var det som synes inte så mycket snö.

Om Skarttoaivi var rätt på förra bilden så blir det din tur.

Rejäl zoom i bilden.
Har tagit ut vinklar i bäring och höjd på mobilen och kommit fram till att det borde vara den här toppen som är drygt 1750m hög.
Den har tyvärr inget namn på min karta.
Visa bilaga 39459
Visa bilaga 39460
Det stämmer bra, vidare till dig! Toppen heter Liddopakte/Liddubakti, har en riktigt fint åk så som vi tog oss upp och åkte ner. För de som vandrat eller cyklat förbi Singi är dess vänstra rygg en riktigt fin syn! Sweden Topo maps är förövrigt en riktigt trevlig app för smidig tillgång till fjällkartan.

Bilagor

• Screenshot_20250605_185034_Sweden Topo Maps.webp
    Screenshot_20250605_185034_Sweden Topo Maps.webp
    317 KB · Besök: 31
Klein Matterhorn, Gobba di Rollin och Testa Grigia? Gobba måste väl vara högsta i Europa? Dessutom bara öppen för sommaråkning, eller har jag fel för mig om det?

Hett tips - när @Kalle_Luzern lägger upp en bild från alldeles nyss och det inte är en stor sjö med i den är Titlis en ganska träffsäker chansning xD

Jag skickar upp ny bild när jag har tillgång till arkivet senare i eftermiddag, det är torrt med nya gissningsbara bilder från i år - för mycket stormväder och skogsåkning, för lite utsikt i år...

Senast ändrad:
Hett tips - när @Kalle_Luzern lägger upp en bild från alldeles nyss och det inte är en stor sjö med i den är Titlis en ganska träffsäker chansning xD

Jag skickar upp ny bild när jag har tillgång till arkivet senare i eftermiddag, det är torrt med nya gissningsbara bilder från i år - för mycket stormväder och skogsåkning, för lite utsikt i år...
Så här på mellansäsong känns det inte värt att åka långt för att gå i bergen, så blir aldrig långt från Titlis med tanke på hur centralt det ligger. :) Men var ju ända borta i kanton Bern förra fredagen!
På vintern blir det så klart oftast ännu närmare Titlis... 😅⛷️

Klämmer till med en enkel höstbild från i fjor. För att göra det lite mer spännande så kommer jag ge mer rätt till den som, utöver var jag tog bilden, kan tala om varför det finns förvånansvärt många som känner till den lilla ön i botten av bilden lite till höger om mitten, ifall det skulle komma flera gissningar!

DSC05393-Pano.webp

Senast ändrad:
Klämmer till med en enkel höstbild från i fjor. För att göra det lite mer spännande så kommer jag ge mer rätt till den som, utöver var jag tog bilden, kan tala om varför det finns förvånansvärt många som känner till den lilla ön i botten av bilden lite till höger om mitten, ifall det skulle komma flera gissningar!

Visa bilaga 39470
Jösses...du har fångat en Yeti, eller Bigfoot eller ngn annan mytisk varelse i bilden. Står på alla fyra där...och gräver i myllan... 😲
1000014022.webp

Men ett sådant delta måste ju vara Rapa-deltat / Rapadalen. Skierfe borta till vänster. Du är väl kanske upp mot Låddebakte?
Men ö-jevelen? Inte en aning, de stora Sarek-älgarnas parningsplats...?

Jösses...du har fångat en Yeti, eller Bigfoot eller ngn annan mytisk varelse i bilden. Står på alla fyra där...och gräver i myllan... 😲
Visa bilaga 39472
Jag ska hälsa det till fru Scando :p

Men visst är det rapadalen från Låddebakte! Skierffeklippan ser man som en handfull pixlar till vänster om Nammasj, den stora klumpen som står där Rapaselet mynnar ut i Lijkkasuollu.

Dock så går bilden över till @Fredrik- som helt korrekt identifierat att ön är riktmärke för Tielmavadet, det enda stället där man kan korsa rapaälven.

Tillbaka
Topp