Blir det någon skidåkning i vinter?

Ja haa...
För mkt snö, igen.
Vägen stängd, igen.
Dax för planer B, igen....

Bilagor

• 20250503_083257.webp
    20250503_083257.webp
    226 KB · Besök: 121
Eftersäsongstips:
Det går fortfarande att åka vinterpuder för de som har möjlighet att ta ut lite ledighet.❄️⛷️
Nästa helg ser ut att bli ”traumhaft” i Hintertux.
Ja, ser ut att komma en del här också. Tyvärr stänger de skidåkningen för säsongen på Titlis efter i dag. Blir bra med påfyllning på höjd, ser rätt illa ut efter extremt varm och solig vecka. 27 grader här i fredags. 🤬🥵
51 skiddagar fick jag ihop, inte så illa när jag vet hur många helger jag fått stå över av olika skäl.

Avslutade för egen del säsongen på bästa sätt förra helgen. Magiskt vinterföre och härliga vyer i Narvik och Riksgränsen. Fick in totalt 30 skiddagar under säsongen. Det är jag nöjd med givet att jag ändå bor rätt långt bort från närmaste bra åkning (GBG). Nu blir det att damma av och låta golfklubborna jobba några månader framöver!
IMG_3879.webp
IMG_3963.webp
IMG_6875.webp

Dom sista liftburna svängarna för säsongen las i ett slaskigt Gästrappet. Skönt vårväder med växlande snöstorm och vårsol.
Majväder i Åre.
I år var det på håret att skamgränsen nåddes 😅
100 liftdagar.
Nästa gång kortet blippas blir det i Bikeparken med endurohojen.
Den här säsongen är redan glömd!
IMG_9805.webp

Huvva… spår alldeles intill crevasses….😨

Var i systemet är bild 2 tagen?
Det där var väl inte så nära? Puderdag i slutet av mars var det en klåpare som lyckades köra ner i enda sprickan som finns kvar uppe på Titlis. Syns tydligt från liften, så finns ingen ursäkt. Vet inte hur det gick, patrullen var där och räddningshelikoptern kom och landade vid toppstationen precis när vi gick ut för att köra Steinberg.
Tidigare i vinter hade de 3 pers på två dagar som lyckades köra ner i samma spricka i Zermatt. De hade tur och kom undan med lindriga skador.

Tyvärr är det många som inte fattar den risken när de kör på glaciär.

Det där var väl inte så nära? Puderdag i slutet av mars var det en klåpare som lyckades köra ner i enda sprickan som finns kvar uppe på Titlis. Syns tydligt från liften, så finns ingen ursäkt. Vet inte hur det gick, patrullen var där och räddningshelikoptern kom och landade vid toppstationen precis när vi gick ut för att köra Steinberg.
Tidigare i vinter hade de 3 pers på två dagar som lyckades köra ner i samma spricka i Zermatt. De hade tur och kom undan med lindriga skador.

Tyvärr är det många som inte fattar den risken när de kör på glaciär.
Ja, men du vet ju inte hur långt ut ifrån den synliga sprickan som den fortsätter med eventuell snöbrygga?

Ja, för att inte tala om alla sprickor som är helt täckta och inte syns alls… Var ju lite av en ögonöppnare första gången jag var på Titlis i oktober efter en varm sommar. 😨 Numera är det färre sprickor pga att glaciären smält bort.

Huvva… spår alldeles intill crevasses….😨

Var i systemet är bild 2 tagen?
Absolut, glaciär ska man ha respekt för. Under sensäsong när snötäcket är som tjockast, är risken lägre, men gäller självklart att kolla upp med erfarna från områden var crevasses eventuellt finns och skanna snön noggrannt efter ojämnheter.

Turade upp mot Weißseespitze över Nörderjoch-liften.

Absolut, glaciär ska man ha respekt för. Under sensäsong när snötäcket är som tjockast, är risken lägre, men gäller självklart att kolla upp med erfarna från områden var crevasses eventuellt finns och skanna snön noggrannt efter ojämnheter.

Turade upp mot Weißseespitze över Nörderjoch-liften.
Coolt! Gick det att gå hela vägen upp till toppen/ weissespitze på skidor från det hållet eller var det scrambling sista biten?

Det blir med största sannolikhet en kortvecka i dalarna med omnejd
någongång i Januari eller Mars, bara jag lyckas få ta ledigt någon vecka

Förra året blev det italenska alperna en vecka, så i år blir det nog lite beskedligare. Gissningsvis några dagar i Romme, samt ev en långhelg/kortvecka i Trysil....

Planerna än så länge är ungefär följande 😊Säsongspremiär 23 dec i Romme, Japan i början av januari, Alperna sannolikt en vecka i början/mitten av mars, en vecka i svenska fjällen och sannolikt en långweekend i Norge eller Alperna med jobbet. Sedan förhoppningsvis något mer i form av strödagar eller weekend i Sverige och/eller Norge 👍

Min svärdotter som aldrig stått på skidor uttryckte just en vilja att pröva på under en alpvecka… Hurra! Så vi planerar litet utefter det. Nu gäller det att få henne fast på skidåkarekroken! 😆 Några testresor till Ulricehamn under förvintern finns i planen. Eller möjligen Norge om allt faller på plats.

Idealiskt vore kanske en mysig höglänt plats i Österrike med snäll åkning ända ner till byn där boendet inte kostar skjortan men den kombinationen är inte lätt.

Senast jag var i samma situation så blev det Selva i Val Gardena, idealiskt men numera svindyrt. Kanske blir det Zillertal där man kan ta liften ner till Mayrhofen eller Finkenberg om orken/geisten tar slut.

Min svärdotter som aldrig stått på skidor uttryckte just en vilja att pröva på under en alpvecka… Hurra! Så vi planerar litet utefter det. Nu gäller det att få henne fast på skidåkarekroken! 😆 Några testresor till Ulricehamn under förvintern finns i planen. Eller möjligen Norge om allt faller på plats.

Idealiskt vore kanske en mysig höglänt plats i Österrike med snäll åkning ända ner till byn där boendet inte kostar skjortan men den kombinationen är inte lätt.

Senast jag var i samma situation så blev det Selva i Val Gardena, idealiskt men numera svindyrt. Kanske blir det Zillertal där man kan ta liften ner till Mayrhofen eller Finkenberg om orken/geisten tar slut.
Hallå! Du vet ju svaret på dina frågeställningar - La Plagne! 😉

Ja Belle Plagne finns på söklistan! Dock inte riktigt samma müüüsfaktor som Österrike kanske!
Jo lite så. Men Champagny, Montchavin och Belle Plagne är helt ok, där Belle är modernt mysig och de andra två lite mer autentiska bergsbyar.

Det man absolut inte vill ha är Plagne Centre, Plagne Bellecote eller Aime.

Men för att svara på frågan då.
Jo det ser ut att bli skidåkning i vinter. Planerna är dock högst lösa - när, var och hur är oklart men under planering. Och planen säger att det skall bli 5 alpveckor i alla fall. Sedan får vi se om det går att realisera, det skall ju godkännas av olika instanser, kroppen skall hålla osv osv.....😝

Senast ändrad:
...+...Jo lite så. Men Champagny, Montchavin och Belle Plagne är helt ok, där Belle är modernt mysig och de andra två lite mer autentiska bergsbyar.

Det man absolut inte vill ha är Plagne Centre, Plagne Bellecote eller Aime.

Men Belle Plagne kanske är bäst som bas för en nybörjare? Och ändå mer centralt i systemet? Ser ut att finnas en massa blå pister därikring Belle, medan de ner mot Montchavin är röda.

Nej Aime Plagne minns jag ännu, åkte förbi där ca 1980, fy tusan...

1753778371480.webp

Men Belle Plagne kanske är bäst som bas för en nybörjare? Och ändå mer centralt i systemet? Ser ut att finnas en massa blå pister därikring Belle, medan de ner mot Montchavin är röda.
Så är det ju. BP ligger väldigt strategiskt i systemet, och det är ju trevligt att börja dagen med att få sig en lagom lång och lätt pist ned till liftarna i PB. Därifrån liften upp till Roche de Mio för att ta den långa och blå pisten genom tunneln. Då är veckan redan en succé. :cool:

Senast ändrad:

Nej Aime Plagne minns jag ännu, åkte förbi där ca 1980, fy tusan...

Visa bilaga 39954
Är den inte lite cool i estetiken ändå? :) Frankrikes motsvarighet till miljonprogram.

Är den inte lite cool i estetiken ändå? :) Frankrikes motsvarighet till miljonprogram.

Ja smaken är ju som baken... Brutalism från 1960-talet är inte min grej. Men det finns kanske ännu värre.
Själv lider jag t ex inte så mycket som en del andra av de mörka träklädda "hyreshus" som är så vanliga i franska skidorter, se t ex Les Arcs eller Avoriaz nedan. Bättre än en del postmodern betong typ "Mitt i Åre" (se längst ner). Men kolossen i Aime La Plagne gillar jag ännu mindre.

1753787309766.webp

1753787385891.webp

Håller tummarna att Arlberg släpper säsongskorten med early bird-alternativ även i år. Helst som ifjol, med bibehållen extra rabatt för innehavare från förra säsongen.

Då blir det nog mest att kajka dit igen under säsongen...

Senast ändrad:

Ja. Smakar det så kostar det 😊. Blir två veckor i Selva och sen 2 veckor på någon valfri, snörik ort i Österrike. Sen får man knapra lite på brödkanterna.

Fan det ser ju riktigt lovande ut :) vi håller skidnäringen flytande :)

Själv håller ”vägföreningen” på att planera årets skidresa. Just nu lutar det åt tåg till 🇦🇹 och någon av Zillertals fina anläggningar :)

Tillbaka
Topp