Visa din fika!

Visa din fika!

Bilagor

• 20250730_101154.webp
    20250730_101154.webp
    322.6 KB · Besök: 57
Visa din fika!
Kalle, med schweizer-lön har du väl råd att köpa en riktig kaffemaskin?
Filterkaffe är no-go.;)
Endast dessa två länder gör generellt anständigt kaffe: 🇪🇸+🇮🇹
Agree to disagree. Föredrar kaffe varmt, klart och i mängd. Mao har jag köpt en bra maskin.
Apropå Italiens kaffe ger en snabb googling följande: ”And yet, the average quality of a cup of coffee in Italy remains quite bad. What is more, the country doesn’t seem so eager to embrace better coffee.” Från en fine dining hemsida.
Men du verkar ju gilla ljummet, billigt och halvdant grummel. ;)

Visa din fika!
Agree to disagree. Föredrar kaffe varmt, klart och i mängd. Mao har jag köpt en bra maskin.
Apropå Italiens kaffe ger en snabb googling följande: ”And yet, the average quality of a cup of coffee in Italy remains quite bad. What is more, the country doesn’t seem so eager to embrace better coffee.” Från en fine dining hemsida.
Men du verkar ju gilla ljummet, billigt och halvdant grummel. ;)
Jag tror att vi får ta in @fredw som får fälla avgörandet med en utslagsröst.;)

Visa din fika!
Även om han håller med dig så kommer jag inte springa ut och köpa en energislösande espressomaskin för fyrsiffrigt CHF-belopp. 😜
De förbrukar betydligt mindre energi än en sketen Melitta bryggare.
En De Longhi Magnifica kostar ca 3500 kr (CHF 300-) och gör i kombination med rätt kaffebönor espresso av bättre kvalitet än nästan alla restauranger utanför Roma och Napoli.:coffee:😋
1754743701151.webp

Visa din fika!
Jag tror att vi får ta in @fredw som får fälla avgörandet med en utslagsröst.;)

Jag sammanfattar diskussionen:
Smaken är som røven - kløven! :ROFLMAO:

Den längre versionen, efter 7 år i Italien (av totalt 37 år med nära anhöriga där):

Jag har en De Longhi Dedica som gör hyfsad espresso, även om den inte har samma tryck som en dyrare espressomaskin. En fördel är att den utöver löst kaffe även tar kapslar av ESE-typ, som är ganska vanliga i Italien. Jag köper dem därifrån över internet för ca 1,50 SEK styck, fyllda med italienskt märkeskaffe. Finns massor att välja på. Det är kapslar som utöver färdigkomprimerat färskt kaffe (men inte dagsfärskt malet förstås) endast består av filterpapper typ Melitta. Så de går att slänga direkt i komposten. Både bekvämt och miljövänligt.

1754897077621.webp

Italienarna själva är inte pretentiösa. Hipsterkulturen lyser med sin frånvaro. De lägger inga förmögenheter på hajpade "pro-sumer"-maskiner utan vet att det godaste kaffet får man i baren runt hörnet där de har råd med en professionell espressomaskin, rediga doningar som snabbt får upp det rätta trycket och som lätt kan kosta över 100000 kr. Plus att man där kanske stöter på nån bekant. Om inte annat så kan man ju snacka litet med de som jobbar där. Italienarna är mycket sällskapliga och gillar att snacka!

Istället har man oftast hemma en enkel "moka" som faktiskt kan göra riktigt gott kaffe på morgonen. Se nedan.

1754897771002.webp

Med induktionshällarnas frammarch uppstod problem eftersom dessa mokas är gjorda av aluminium vilket kan lösas genom att köpa en lös liten stålplatta som man lägger under mokan. Nu börjar det också komma mokas med inbyggd stålplatta under, så att den går att ställa direkt på induktionshällen. Vi invigde vår nya sådan i helgen, se nedan! Mycket gott resultat trots billig modell (ca 250 kr).

1754898037112.webp

När det gäller själva kaffebönorna så tycker jag att italienarna måste skärpa sig i den internationella konkurrensen. Det händer mycket nu! Så sista ordet är inte sagt.

Visa din fika!
Är väl precis som med alla andra hobbies att är man intresserad så är det kul att hålla på. Jag har en svensk klassisk kaffebryggare som åker fram ibland när man ska på utflykt och vill fylla en termos, eller ha många gäster varav många bara dricker traditionellt svenskt kaffe. Steget mot espressobaserad dryck gick genom en rostfri bialetti mokabryggare med mjölkskummare på spis, sedan en gaggia classic och nu min nuvarande maskin. Med tanke på vad t ex en cappuccino kostar ute så "tjänar" man snabbt in en maskin. Jobbar dessutom uteslutande hemifrån så blir mycket kaffe hemma.

Ps. Italien är fantastiskt att bara gå och avnjuta en espresso direkt över disk. Drack en mitt i Venedig för 1.1 euro och fick samtidigt ett trevligt samtal att öva på italienskan med bartendern som visade sig ha besökt Sverige flera gånger.

Visa din fika!
Med tanke på vad t ex en cappuccino kostar ute så "tjänar" man snabbt in en maskin. Jobbar dessutom uteslutande hemifrån så blir mycket kaffe hemma.

Ps. Italien är fantastiskt att bara gå och avnjuta en espresso direkt över disk. Drack en mitt i Venedig för 1.1 euro …

Precis, det är ju en stor skillnad! Att kaffet, även gott sådant , är så billigt över disk i Italien beror mycket på att det länge var prisreglerat. Det ansågs som en mänsklig rättighet som alla skulle ha råd med!

Men allt förändras...

Senast ändrad:
Visa din fika!
PS här köper jag ESE-kapslar men de har också vanligt italienskt kaffe (fast jag vet ej om det är prisvärt). Finemang kundservice, snabb leverans till Sverige.

De har ganska rejäl mängdrabatt, vilket tillsammans med fraktkostnaden gör att det är lätt att "förköpa" sig! :-)

Här är Dedica, en prisvärd maskin som klarar både löst kaffe och de prisvärda och miljövänliga ESE-kapslarna:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp