Blir det någon skidåkning i vinter?

Ja, det är inte svart och vitt.
Man använder Bergfex kartan för att utifrån de kriterier som @Kalle_Luzern skrev sortera fram intressanta resmål, och utifrån det dyker man sedan djupare ner i annat material.

Men om man inte från början tar hänsyn till saker som väderstreck, höjd över havet, tid på säsongen…. etc….så riskerar man att göra ett dåligt val.

EDIT:
Man bokar t ex inte Saalbach i mars (eller ens på sportlovet) där mer än halva skidsystemet ligger på låg höjd i sydläge, och redan tidigt på säsongen ser ut som gröna betesmarker.

Med samma resonemang kan man leta upp högt belägna skidområden med sydläge, om man vill åka vid Nyår och ha både hyfsat snösäkert och lite sol och värme den mörkaste årstiden.
Ok! Stort tack för infon 🙏

Aww! Förstår att forumet är ett tillhåll för offpist och randonné fantaster, men som barn och nu med egna barn har jag haft riktigt roliga veckor i Sälen. Om man nu vågar säga så 😊. Det sagt var det väldigt roligt att vara tillbaka i Alperna i år 🙂. Puder kom också som en ”välkommen tillbaka” present 😁!

Aww! Förstår att forumet är ett tillhåll för offpist och randonné fantaster, men som barn och nu med egna barn har jag haft riktigt roliga veckor i Sälen. Om man nu vågar säga så 😊. Det sagt var det väldigt roligt att vara tillbaka i Alperna i år 🙂. Puder kom också som en ”välkommen tillbaka” present 😁!
Ja vi behöver inte en till ”hata Sälen”-tråd ;) precis som att folk mer än gärna åker med Ving på All Inclusive för att det gör semestern med mindre barn väldigt smidig så är Sälen också smidigt på sitt vis :) Men ja, åter till Österrike. Lutar det åt snälltåget ner eller?

Ja vi behöver inte en till ”hata Sälen”-tråd ;) precis som att folk mer än gärna åker med Ving på All Inclusive för att det gör semestern med mindre barn väldigt smidig så är Sälen också smidigt på sitt vis :) Men ja, åter till Österrike. Lutar det åt snälltåget ner eller?
Ja, jag vill hemskt gärna åka nattåg Österrike! Med all hjälp härifrån blir det ju väldigt mycket lättare för oss att välja ställe. Tack igen! Vi har redan bokat resa till Norge med en familj som vi brukar åka med, så nu ska vi bara övertyga den andra familjen vi åker med att en vecka i Österrike blir toppen.

Annars kanske vi tar en sista minuten om snön ser bra ut och det passar med skolorna och jobben och så klart Snälltåget :)

Senast ändrad:
Vad tror Cervinia/Zermatt-experter om detta projekt; hur kommer det påverka sammankopplingen?

Nu har jag ju aldrig lyckats komma över till Cervina på 10 skiddagar i Zermatt, men känns inte som att det bli någon ökad tillgänglighet när det blåser mycket? Bara att italienarna slipper ta en kabin från Cime Blanche och kan åka direkt från Plan Maison. Men rätta mig gärna om jag missförstått.

Betydligt bättre driftsmöjlighet i hårda vindar. Snabbare och mera bekvämt. Bättre möjlighet att transportera fotgängare och skidåkare med liftar båda vägarna cervina-zermatt även om vädret (sikt,vind) ändrar under dagens lopp.

Tycker det funkar bra som det är nu också bara vädret tillåter. Cime Bianche Laghi-Plateau Rosa kabinen är ganska drifts säker.

Jo men på Schweiziska sidan stänger dem ju upp till Klein Matterhorn så fort det blåser/kan blåsa över 6 Bft, så då spelar det ingen roll hur lätt och bekvämt det är på italiensidan?
Ja, det är där problemet ligger.
Men som du också påpekade så tar det ganska mycket tid på morgonen att ta sig över från Cervinia. Antingen får man saxa sig upp med alla sittliftarna till Theodulpass (ofta köer), eller ta den gamla långa äggliften till Cime Bianchi Laghi, och sedan stå i kö till kabinbanan till Testa Grigia.
Den här 3-S banan (som ser exakt likadan ut som den i Stubai) kommer att spara massor av tid och den höga kapaciteten kommer att vara effektiv mot köer. Den bygger bort en stor del av det som jag uppfattade som ett problem i Cervinias liftsystem, när jag var där i februari.
De här moderna 3-S banorna från Leitner går lika fort som klassiska kabinbanor, men matar på med 20-pers gondoler kontinuerligt.
Det spretiga och dåligt sammanhängande liftsystemet i Cervinia får en ordentlig förbättring.

Senast ändrad:
Ja det är ju mest en förbättring "internt" på Cervinia-sidan. Men den ökade snabbheten och kapaciteten ökar möjligheten att göra en mer meningsfull tur till andra sidan åt båda håll - det blir mindre tid och mindre behov av marginaler för själva transporten fram och tillbaka och mer tid för åkandet på "andra sidan". Att de nya liftarna är mer vindsäkra ger också mindre risk att schweiziska besökare i Cervinia fastnar i Italien och större möjlighet att "våga" släppa folk över kammen vid osäker vindprognos. Ibland är ju överfarten stängd pga befarad hård vind som inte blir verklighet under dagen. Sammantaget alltså viss fördel även för de som utgår från Zermatt.

Det som nu saknas är väl ett vindsäkert sätt att ta sig från Zermatt till Cervinia /utan/ att behöva upp på Klein Matterhorn.

Det som nu saknas är väl ett vindsäkert sätt att ta sig från Zermatt till Cervinia /utan/ att behöva upp på Klein Matterhorn.
De får starta up släpliftarna Testa 1 och Testa 2 igen.
Förr i tiden kördes dessa även på sommaren, och utgick från Trockener Steg och hade toppstation på Plateau Rosa.

De får starta up släpliftarna Testa 1 och Testa 2 igen.
Förr i tiden kördes dessa även på sommaren, och utgick från Trockener Steg och hade toppstation på Plateau Rosa.
Undrar fortfarande varför de stängde dem. Övertro i de nya liftarna till Klein Matterhorn vad gäller vindstabilitet? Glaciären för osäker att ha kvar lift på? Underhållet på dem måste ju varit försumbart jämfört med alla andra liftar.

Undrar fortfarande varför de stängde dem. Övertro i de nya liftarna till Klein Matterhorn vad gäller vindstabilitet? Glaciären för osäker att ha kvar lift på? Underhållet på dem måste ju varit försumbart jämfört med alla andra liftar.
Ja, och dessutom ett jäkla ”aber” att behöva ta sig ända upp på Klein Matterhorn bara för att ta sig tillbaka.

Eftersom liftstolparna stod direkt på glaciären orsakade glaciärens rörelse extra kostnader och problem med driften.

Eftersom liftstolparna stod direkt på glaciären orsakade glaciärens rörelse extra kostnader och problem med driften.
Så är det på alla släp- och sittliftar som är monterade i glaciärer, inget nytt. I det här fallet borde behovet av underhåll ha minskat eftersom nästan halva Theodulgletscher numera har smält bort.

Så är det på alla släp- och sittliftar som är monterade i glaciärer, inget nytt. I det här fallet borde behovet av underhåll ha minskat eftersom nästan halva Theodulgletscher numera har smält bort.
Vilket skulle innebära en extra investering i en släpliftinfrastruktur som de flesta turisterna avskyr. Inklusiv PC.

Mitt minne från vintertid i den släplift som finns där är att det blåste som f@n, hårt och iskallt, inget som skyddar mot vinden där, och då var alltså överfarten helt öppen. Min dotter höll på att förfrysa sina kinder - det är en lång och långsam släplift som nog funkar bäst för sommaråkning... Så kanske var de släpliftarna i praktiken lika vindkänsliga som övriga existerande alternativ.

Antar att det inte finns någon enkel lösning. Jag har ju en tanke på nån sorts nybyggd överfart vid Furggsattel men det förutsätter att sittliften på Zermattsidan klarar vind. Den ser ut att vara igång även när överfarten är stängd. Och att den konstruktion jag fantiserar om klarar hård vind, hur nu det ska gå till. Kanske en mycket kort 3S-kabin.

1756112693003.webp

Senast ändrad:
Jag misstänker att Zermatts liftkortspriser kommer spilla över till Cervinia-sidan när kabinbanan är klar..
Liftkorten i Zermatt är väl drygt 50% dyrare än Cervinia..?

Jag misstänker att Zermatts liftkortspriser kommer spilla över till Cervinia-sidan när kabinbanan är klar..
Liftkorten i Zermatt är väl drygt 50% dyrare än Cervinia..?
Jo, men det beror på kontinuerliga valutaförändringar genom åren. Sedan 2007 har CHF stigit med nästan 80% mot €.
Det går inte att införa schweiziska priser i Cervinia (det är ju inte heller schweizare som semestrar där), då skulle turisterna åka till andra italienska orter.

EDIT:
Liftarna håller betydligt högre standard på den schweiziska sidan också.

Jag tror iofs inte de där släpliftarna var (eller kan bli) särskilt vindsäkra, åtminstone inte för de levande varelser som ska åka dem i hård vind och minusgrader. Det är 4,5 km från Trockener Steg till Testa Grigia (3,5 km till Theodulpass), den nuvarande (otillräckliga) släpen från 1971 är 1,3 km lång och det är rena vindtunneln där uppe.
Men visst, i fint väder hade det ju funkat som ett alternativ till vägen över Klein Matterhorn.

1756114885545.webp

Ja troligen blir det istället tillägget för Schweiz som blir allt dyrare. Det avgörs väl hur intresserade de är på Zermatt-sidan att ha folk som kommer över från Italien utan att ha råd att betala ordentligt med sina Euro-kopek. Schweizarna kanske har råd att vara "sig själva nog".

Jag tror iofs inte de där släpliftarna var (eller kan bli) särskilt vindsäkra, åtminstone inte för de levande varelser som ska åka dem i hård vind och minusgrader. Det är 4,5 km från Trockener Steg till Testa Grigia (3,5 km till Theodulpass), den nuvarande (otillräckliga) släpen från 1971 är 1,3 km lång och det är rena vindtunneln där uppe.
Men visst, i fint väder hade det ju funkat som ett alternativ till vägen över Klein Matterhorn.
De fungerade bra. 18 minuter brukade det ta från Trockener Steg. Klart man måste vara rätt klädd om man ska upp mot 3500 möh i vinterväder, det är givet för de flesta. Fördelen med en släplift är ju att man kan hoppa av när som helst om det blir för jävligt.
Vet inte hur sanna de är, men florerar ju historier om folk som inte varit rätt klädda som frusit ihjäl i sittliftar som stannat. Främst folk i typ jeans i Frankrike av någon anledning.🤷‍♂️ Svårt att fly där om man hänger 15 meter upp och liften stannar pga vind eller mekaniska/elektriska problem.

De fungerade bra. 18 minuter brukade det ta från Trockener Steg. Klart man måste vara rätt klädd om man ska upp mot 3500 möh i vinterväder, det är givet för de flesta. Fördelen med en släplift är ju att man kan hoppa av när som helst om det blir för jävligt.
Vet inte hur sanna de är, men florerar ju historier om folk som inte varit rätt klädda som frusit ihjäl i sittliftar som stannat. Främst folk i typ jeans i Frankrike av någon anledning.🤷‍♂️ Svårt att fly där om man hänger 15 meter upp och liften stannar pga vind eller mekaniska/elektriska problem.
nu blev jag tvungen att fråga ChatGpt om den saken:
(men oavsett: på hög höjd och väderutsatta ställen är det inte så dumt med släplifter)

Andra skräckexempel – överlevde, men nära att frysa ihjäl​

• I Austrian Tyrol, 2010, blev en snowboardåkare strandsatt i liften i extrem kyla ( −18°C) utan telefon. Han brände upp pengar för att få upp värmen och överlevde tack vare militär överlevnadsträning. news.bbc.co.uk
  • År 2023 blev en kvinna fast i en gondol i Heavenly, South Lake Tahoe, i cirka 15 timmar i temperaturer kring −5 °C. Hon överlevde genom att gnida sina händer och fötter för att undvika frostskador. womanias.com

Notera att det fanns ett ännu värre fall 2006 i Garmisch-Partenkirchen, Tyskland, där tre tyska turister frös ihjäl i en instängd gondol efter att räddningsförsök misslyckats. womanias.com

Slutsats​

Nej — det finns inga dokumenterade fall där någon frusit ihjäl sittande på en skidlift. Däremot har flera tragiska olyckor inträffat på grund av fall, kvävning eller uteslutning i extrem kyla — där själva dödsorsaken varit mer direkt (fallskada eller kvävning), inte hypotermi.

Skulle du vilja veta mer om säkerhetsåtgärder, statistik eller specifika fall? Jag hjälper gärna vidare.

Visst, men frågan är om de släpliftarna var eller kan bli tillräckligt bra för att släppa över kreti och pleti från Italien som åker över en solig morgon men måste tillbaka ända upp via Testa Grigia senare samma dag, då det kanske blåser småspik. Annars måste man ändå stänga överfarten hela den dagen. Att man kan "hoppa av när som helst om det blir för jävligt" - och alltså landa på den schweiziska sidan - löser ju inte det problemet.

nu blev jag tvungen att fråga ChatGpt om den saken:
(men oavsett: på hög höjd och väderutsatta ställen är det inte så dumt med släplifter)

Andra skräckexempel – överlevde, men nära att frysa ihjäl​

• I Austrian Tyrol, 2010, blev en snowboardåkare strandsatt i liften i extrem kyla ( −18°C) utan telefon. Han brände upp pengar för att få upp värmen och överlevde tack vare militär överlevnadsträning. news.bbc.co.uk
Bra att ungarna får göra lumpen igen så de lär sig sådant här igen!

Visst, men frågan är om de släpliftarna var eller kan bli tillräckligt bra för att släppa över kreti och pleti från Italien som åker över en solig morgon men måste tillbaka ända upp via Testa Grigia senare samma dag, då det kanske blåser småspik. Annars måste man ändå stänga överfarten hela den dagen. Att man kan "hoppa av när som helst om det blir för jävligt" - och alltså landa på den schweiziska sidan - löser ju inte det problemet.
Nej, det håller jag med om. Klart för låg kapacitet för att matcha kabinerna så klart, så de måste ändå hålla koll. Var ju en nödlösning om de blev överraskade av vädret, och även för att nå de andra släpliftarna på glaciären om kabinen av någon anledning inte gick på Zermattsidan.
Bra att ungarna får göra lumpen igen så de lär sig sådant här igen!
Bra argument att alltid ha lite cash på sig! Där är tyskarna mycket bättre än svenskarna! :ROFLMAO:

Hur är vindkänsligheten på kabinerna kontra ”riskerna” att släppa ut människor i extremt högalpin miljö vid kass väder?
Man hade ju kunnat tänka sig scenario i teorin där det går att köra kabin Schweiz-Italien utan att låta folk ge sig ut i backarna vid dåligt väder. Men knappast önskvärt och kanske inte heller görbart om anledningen till stängning är hård vind (som det oftast är).

Jo men på Schweiziska sidan stänger dem ju upp till Klein Matterhorn så fort det blåser/kan blåsa över 6 Bft, så då spelar det ingen roll hur lätt och bekvämt det är på italiensidan?
Har ett par gånger på senare år åkt över till Zermatt på morgonen och sen har vädret blivit sämre och då har de stängt övergången. Har ändå alltid fått åka tillbaka upp till klein matterhorn med 3s liften för att ta mig tillbaka till Italien( trots att den är stängd för de med zermatt liftkort). 3s liften är väldigt driftssäker i hårda vindar.

Ofta går också kabinen på Italien sidan trots att övergången är stängd. Men den är mera väderkänslig. Blir bättre med 3s på Italien sidan.

Hur är vindkänsligheten på kabinerna kontra ”riskerna” att släppa ut människor i extremt högalpin miljö vid kass väder?
Man hade ju kunnat tänka sig scenario i teorin där det går att köra kabin Schweiz-Italien utan att låta folk ge sig ut i backarna vid dåligt väder. Men knappast önskvärt och kanske inte heller görbart om anledningen till stängning är hård vind (som det oftast är).

Precis, liftoperatören måste redan på morgonen ta höjd för alla olämpliga situationer (även ur kommersiell synvinkel) som kan uppstå under dagen. Dvs inte bara rent säkerhetsmässiga aspekter utan även risk för att hundratals blir kvar på fel sida (värt en förstasida i Aftonbladet…) eller att hela världen på Instagram får se skitskraja människor sitta i kringfladdrande liftstolar.
Och de kommer att stänga överfarten hela dagen om den risken finns. Men nu har en komponent av det scenariot desarmerats något.

Ja det är ju mest en förbättring "internt" på Cervinia-sidan. Men den ökade snabbheten och kapaciteten ökar möjligheten att göra en mer meningsfull tur till andra sidan åt båda håll - det blir mindre tid och mindre behov av marginaler för själva transporten fram och tillbaka och mer tid för åkandet på "andra sidan". Att de nya liftarna är mer vindsäkra ger också mindre risk att schweiziska besökare i Cervinia fastnar i Italien och större möjlighet att "våga" släppa folk över kammen vid osäker vindprognos. Ibland är ju överfarten stängd pga befarad hård vind som inte blir verklighet under dagen. Sammantaget alltså viss fördel även för de som utgår från Zermatt.

Du kan ju också åka lift (3s) från matterhorn glacier Paradise ner till testa griga om vädret inte lockar till skidåkning.

Senast ändrad:
Det bästa som hänt mig (förutom de vanliga formlerna) var när jag för 30 år sedan blev jag kvar i Zermatt, kom inte tillbaka till Cervinia. Fick köpa ett par billiga skor och en natt på hotell. Sedan tog jag resväskan med liften över till Zermatt några dagar senare, istället för att åka hem från Cervinia.
Sen blev jag tyvärr inte kvar i Zermatt i 30 år...

Senast ändrad:
Det händer mycket i vår europeiska omvärld. Ryssen vill in och härja. Lek med tanken att så sker kommande halvår, kan vi åka skidor då? 🙂

Ryssen har inte lyckats erövra mer än en tredjedel av Ukraina på 3 år, men du tror att han kommer vara i svenska fjällen, europeiska alperna i vinter? :unsure:
Han saknar säkert Duveds kvällsskidåkning :) Nä men skämt åsido, det finns en övertro på sin egna förmåga och önskan om att utvidga kriget med kinastöd. Det hade satt igång andra kedjereaktioner. En del av mig tycker också att fritidsintressen blir en skum del att hålla på med när grannländer står i brand. Men likväl hade en vardag sannolikt kommit med afterski och brittiska charterturister.

Han saknar säkert Duveds kvällsskidåkning :) Nä men skämt åsido, det finns en övertro på sin egna förmåga och önskan om att utvidga kriget med kinastöd. Det hade satt igång andra kedjereaktioner. En del av mig tycker också att fritidsintressen blir en skum del att hålla på med när grannländer står i brand. Men likväl hade en vardag sannolikt kommit med afterski och brittiska charterturister.
:D

Även i Ukraina så sysslar folk med fritidsintressen där det inte är krig. Nattklubbar och restauranger är öppna, skidorter på vintern, stränder på sommaren. Kan de själva syssla med förströelser så kan vi. :)

Tillbaka
Topp