Vart ska vi åka? Tandå,Trysil el Idre

Hubbegutt

Medlem
Hej!
Jag skulle så gärna vilka ha lite synpunkter om resemål till skidort!
Vi är en familj med lågstadiebarn och en småtting så tyvärr måste vi åka på sportlovet. Men kan inte bli klok på var det kan passa oss. Läser och läser men blir mer förvirrad. Vi är medelåkare som helst åker blåa och röda backar, gärna breda och långa. Barnen vill nog ha lite hopp och busbanor också. Vi har varit i Romme som vi tyckte hade fina backar och bra anläggning men som kanske inte riktigt ”räcker” för en sportlovsvecka. Förra året Branäs men det hade vi ingen personkemi med. Lite för spretiga backar med dålig pistning och fick inget flyt på nåt ställe. Vi är inte så noga med restauranger och absolut ingen after-ski. Viktigaste är att det är smidig, bra anläggning med fina, gärna långa backar och välpreparerat.
Just nu är vi inne på Trysil (om vi kan hitta boende under 25t!), Tandådalen eller Idre. Svårt för oss att åka längre norrut tyvärr. Snälla ge era bästa tips och råd och helst motivera varför det stället är bra!
Såå tacksam för hjälp!

Kolla in Kläppen. Passar era behov och inte lika dyrt som Skistars anläggningar. Men visst, det slår ju inte Trysil som på papperet är bäst, och kanske inte så tokigt om erat sportlov är v.9 enligt andra här på forumet som testat. Jag har bara varit i Trysil utanför loven. Idre har ju åkning i alla väderstreck men är vindkänsligt så det är inte säkert att man tar sig runt till andra sidan.

Kläppen har ju gondolen också, och bygger nya backar och 6-stolslift till den här säsongen. Finns tre parker med massa hopp. Värmestuga i direkt anslutning till barnområdet. Sorry för att jag gav tips på något du inte frågade efter.

Men tar ni Tandådalen så har ni ju också Hundfjället med transportliften emellan vilket ger lite fler backar.

Breda o långa blå/röda backar och familjevänligt passar perfekt på Björnrike. Då finns ju även tillgång till Vemdalsskalet o Klövsjö, men Björnrike passar bäst på behovs beskrivningen.

Har varit i Idre och Stöten med barnen när dom var upp till 7-8 års ålder och där fanns allt som behövdes.
Bra kvalité på nedfarter, variation, skogsåkning, hopp och annat skoj.

Kolla in Kläppen. Passar era behov och inte lika dyrt som Skistars anläggningar. Men visst, det slår ju inte Trysil som på papperet är bäst, och kanske inte så tokigt om erat sportlov är v.9 enligt andra här på forumet som testat. Jag har bara varit i Trysil utanför loven. Idre har ju åkning i alla väderstreck men är vindkänsligt så det är inte säkert att man tar sig runt till andra sidan.

Kläppen har ju gondolen också, och bygger nya backar och 6-stolslift till den här säsongen. Finns tre parker med massa hopp. Värmestuga i direkt anslutning till barnområdet. Sorry för att jag gav tips på något du inte frågade efter.

Men tar ni Tandådalen så har ni ju också Hundfjället med transportliften emellan vilket ger lite fler backar.
Tusen tack för svar! 💕
Såklart du får tipsa om annat!
Sportlovet är v 8 för oss så det lär väl vara många 🥲
Mitt intryck av kläppens pistkarta var mycket grönt och ganska lite rött men sen är det verkligen svårt att omsätta en pistkarta till verkligheten tycker jag! Skulle du säga att det är bra och varierande åkning där?
Hur skulle du beskriva Tandådalen/Hundfjället? 🙏

Breda o långa blå/röda backar och familjevänligt passar perfekt på Björnrike. Då finns ju även tillgång till Vemdalsskalet o Klövsjö, men Björnrike passar bäst på behovs beskrivningen.
Tusen tack för svar och hjälp! 💕
Det låter som nåt för mig, mannen kommer nog tycka 8 tim resa är för långt 🤔
Är alla dom tre på samma liftkort och nära varandra?

Mitt intryck av kläppens pistkarta var mycket grönt och ganska lite rött men sen är det verkligen svårt att omsätta en pistkarta till verkligheten tycker jag! Skulle du säga att det är bra och varierande åkning där?
Jo visst, jag kan sakna lite längre röda backar kanske och jag är väl lite partisk då vi i grannkommunerna kan köpa billiga säsongskort där, så det har blivit vår "hemmabacke" i Sälen. Kläppen har ändå en "go" känsla tycker jag, och varierande åkning, men allt är väl relativt. Tycker inte det brukar uppstå massiva liftköer under loven heller så länge både stol och gondol snurrar.

Men som Bobski nämner, så är Björnrike en höjdare, med Vemdalen ett stenkast bort, och jag hade hellre valt det som säsongsbacke framför Kläppen men ligger för långt bort för dagstripper. Men där har jag också bara åkt utanför loven. Trysil är ju maffigast ändå, och de får ju också en ny gondol nu...

Tack! Låter som vi resonerar lika, go känsla låter bra och kan vara bättre på litet 🏔️ än stort! Trysil låter ju bra, galet dyrt boende dock..
Tusen tack för hjälpen!

Tusen tack för svar och hjälp! 💕
Det låter som nåt för mig, mannen kommer nog tycka 8 tim resa är för långt 🤔
Är alla dom tre på samma liftkort och nära varandra?
Kan bara instämma. Björnrike är barnvänligt, bra restauranger (Bageriet, Bräjks). Nästan 500m fallhöjd. Bra pister, skicross, mini och stor park. Bra skidskola. Till vintern öppnar även nyrenoverade hotellet med relax, kallbad, bowling, etc.
Till Vemdalsskalet är det 15 min med bil eller så tar man bussen som ingår i liftkortet.

Tack! 🙏 Det låter jättebra! Är det kanske färre folk och mindre turistigt än Sälen också? Om det inte vore så långt 🥲. Får planera en tur dit med övernattning på vägen kanske 🤔

Vi kör från Jönköping o kommer man iväg på morgonen så brukar jag kunna stå i liften vid 3 tiden, och hinna åka sista timmen. Man kör på 8 timmar med någon fikapaus utan problem. Annars finns det ett trevligt B&B i Orsa gamla station, om man vill dela upp resan. Då kan man också hinna lite längdåkning i Orsa Grönklitt. Björnrike o Klövsjö är inte lika "turistigt" som Vemdalsskalet och en del andra ställen, men sportlov är sportlov. Själva samhället Vemdalen inte speciellt stort eller turistigt, men där finns det som behövs.

Bydalen:

✅ Många breda blå och röda backar
✅ Bra fallhöjd
✅ Välpistat
✅ Inget After-Ski(som jag noterade).
✅ Få restauranger
✅ Hög mysfaktor (personligt).
Bydalen är underskattat.
Men få restauranger? 4st i de olika Byarna och jag får det till 6 st i backarna.
After Skin i själva Bydalen kan vara helt ok med band, allsång och pjäxdans (vissa helger/sportlov).

Personligen tycker jag att det bästa med Bydalen är de lättillgängliga toppturerna i anslutning till liftarna.

Bydalen har också något så ovanligt som avgiftsfria längdspår ✌️

Men trådskaparen bor nog i Skåne/småland (?) och då blir Bydalen kanske för långt bort.
Titta på Norska alternativ till Sälen, Idre och Trysil: kolla Norefjell, Gausta mfl.

Senast ändrad:
Tack! 🙏 Det låter jättebra! Är det kanske färre folk och mindre turistigt än Sälen också? Om det inte vore så långt 🥲. Får planera en tur dit med övernattning på vägen kanske 🤔
Vemdalen generellt är nog inte mindre folk eller mindre turistigt än Sälen men Klövsjö är definitivt. Vi var där delar av v8 i vintras och det var inga som helst bekymmer med liftköer. Visst, det är troligen några timmar längre resa men om "mannen" hellre sparar in 2-3 timmar i bil mot att istället stå i liftkö hela dagarna så får du skicka hit honom så ska vi förklara :)

Vi kör från Jönköping o kommer man iväg på morgonen så brukar jag kunna stå i liften vid 3 tiden, och hinna åka sista timmen. Man kör på 8 timmar med någon fikapaus utan problem. Annars finns det ett trevligt B&B i Orsa gamla station, om man vill dela upp resan. Då kan man också hinna lite längdåkning i Orsa Grönklitt. Björnrike o Klövsjö är inte lika "turistigt" som Vemdalsskalet och en del andra ställen, men sportlov är sportlov. Själva samhället Vemdalen inte speciellt stort eller turistigt, men där finns det som behövs.
Tack för tipset med Orsa!
Björnrike får det bli, iår eller nästa!

Vemdalen generellt är nog inte mindre folk eller mindre turistigt än Sälen men Klövsjö är definitivt. Vi var där delar av v8 i vintras och det var inga som helst bekymmer med liftköer. Visst, det är troligen några timmar längre resa men om "mannen" hellre sparar in 2-3 timmar i bil mot att istället stå i liftkö hela dagarna så får du skicka hit honom så ska vi förklara :)
😂😂😂
Ja så är det! Nu är det väl 2åringen som inte är helt bilkompatibel men ändå! Låter som en bra destination ju!

Bydalen är underskattat.
Men få restauranger? 4st i de olika Byarna och jag får det till 6 st i backarna.
After Skin i själva Bydalen kan vara helt ok med band, allsång och pjäxdans (vissa helger/sportlov).

Personligen tycker jag att det bästa med Bydalen är de lättillgängliga toppturerna i anslutning till liftarna.

Bydalen har också något så ovanligt som avgiftsfria längdspår ✌️

Men trådskaparen bor nog i Skåne/småland (?) och då blir Bydalen kanske för långt bort.
Titta på Norska alternativ till Sälen, Idre och Trysil: kolla Norefjell, Gausta mfl.
Tack, de senare har jag knappt hört om. Ska kolla in dom. Vi åker från Östergötland, ska ta 8,5 tim utan rast säger hitta.se. Men med tre barn kanske ett par tim till 😂. Men övernattning på vägen kan vara bra strategi

Tack, de senare har jag knappt hört om. Ska kolla in dom. Vi åker från Östergötland, ska ta 8,5 tim utan rast säger hitta.se. Men med tre barn kanske ett par tim till 😂. Men övernattning på vägen kan vara bra strategi
då har ni drygt 7 tim till både Lofsdalen och Norefjell (klart bättre alternativ än skistar och Idres trängsel)

Vi bor också i Östergötland. Klövsjö tex kör man E4 via sthlm till Gävle. Där stannar man och käkar. en låter man barnen sova i bilen resten av vägen :)

Tillbaka
Topp