"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Gear talk Världscupen 25/26 | Freeride

Gear talk Världscupen 25/26

zzzchrille

Aktiv medlem
Har kollat några åk i både Levi och nu i Gurgl. Tycker det är kul att materialspana och se vad det åks på. Inser att jag bott under en sten senaste åren, inte haft kanal för världscupen och det var ett tag sedan det var OS - det åks på lite andra grejor än vad jag minns.

Skidor
Nytt märke för mig är Van Deer (i WC alltså, har sett dem några år i butik), med flera norska åkare. Kul. Åkarna verkar köra med marker Comp-bindningar och jag tror pjäxor från Lange.

Annars väldigt få som kör Völkl, Fischer, Nordica, Salomon och Blizzard. Fischer är nog de som minskat mest sedan jag såg wc- och OS-sändnigar senast.

Augment skulle ju kunna ha någon åkare kan jag tycka, och gamla goda Kästle. Ser heller ingen på Elan.

Förhärskande verkar vara Atomic, Head, Ross.

Saknar också någon japan som kör Yamaha. Men det var nog längesedan!

Bindningar
Två stora spaningar. Den första är att Marker monterar både de äldre Comp och de nyare Xcell på sina partnerskidor. Och då är Comp i flertal skulle jag säga. Bomb proof enlig mig.

Den andra är att Look har en helt ny bindning med både ledade tvåvingar och ledad häldel. Den äldre PX (med den ännu äldre helgjutna tån) är i klar majoritet, men detta var förvånande! Har inte sett dessa i butik eller i klubben än. Någon som vet mer?

Pjäxor
Vet inte om det är så mycket nytt förutom att Van Deer kör med gråa Lange (tror jag). Någon enstaka Tecnica och Dalbello, annars som med skidorna - Atomic, Ross/Lange, Head.

Stavar
Här var det lite nytt. Både OneWay och Vola är nya för mig. Annars är det ju Leki och Komperdell som gäller. Var ju kul när Scott var med - många är vi som kört med svart-gula, blå-gula eller de sista blå-röda Scott World Cup med skönaste gummigreppet. Swix var väl ganska etablerade en period i modern tid, men nu helt borta.

I övrigt gillar jag när det kommer en åkare med högt nummer med hopplockad utrustning.

Som jag förstått det är Augments race-skidor numera brandade som Van Deer.
Aha! Bra spaning!

Jag har förstått även italienska Blossom, i alla fall tidigare, gjort så. Undrar om det var Nordicas raceskidor som tillverkades av Blossom?

Oavsett kul att det är lite mindre fabrikanter med.

Tänker på det här med bindningar. Det är ju en del status i det, tänker då främst på Look Piivot. De ses i X-games, Freeski och puckel, men inte längre i WC (det var riktigt längesedan). Varför används de inte i WC om de nu är så bra? WC-åkarnas knän är sannolikt försäkrade till högre belopp än vad de övriga aktivas är. De mest gedigna bindningar jag åkt i är Marker Xcell, därefter Marker Comp och Look PX. Därefter Solly 916. Nu kör jag flera par Look Pivot men är inte imponerad av precisionen i hälen.

Fun fact angående bindningarna: Marcel Hirscher åkte mycket med Marker bindningarna som var ommålade i Atomic färger. Kristofferson gjorde likadant när han fortfarande åkte för Rossi.

Fun fact angående bindningarna: Marcel Hirscher åkte mycket med Marker bindningarna som var ommålade i Atomic färger. Kristofferson gjorde likadant när han fortfarande åkte för Rossi.
Kul, visste inte att man gjorde så med bindningarna.

Kanske det som gjorts med Look-bindningen. Men tån ser väldigt ”bulkig” ut, liknar Looks Full Action-tå som inte lanserats för seniora tävlingsåkare. Den ledade hälen liknar många andra tillverkares häl, svårt att hinna se. Vet inte vilken annan tillverkare tån skulle vara från. Kanske en ny modell från Look på gång.

Jag har fattat det som att Kristoffer Jakobsson delvis åkte på Marker-bindning i fjol, trots annan sponsor. I försnacket inför Levi så sade han något i stil med att han hade haft en bindning som han åkte bra på, och en annan som gav honom bättre isgrepp. Vet inte vilken som var vilken :-)

Jag har också åkt en del på Look Pivot och tänker att hälen kanske känns för fipplig. SPX-bindningen är väl samma tådel som pivot, men med en mer traditionell häldel? Kände inte till att Look även har en annan tådel.

Som nybliven masters-åkare har det varit en hel del att sätta sig in i när det gäller utrustning för race, så kul med lite analys av vad som används i världscupen.

Jag har fattat det som att Kristoffer Jakobsson delvis åkte på Marker-bindning i fjol, trots annan sponsor. I försnacket inför Levi så sade han något i stil med att han hade haft en bindning som han åkte bra på, och en annan som gav honom bättre isgrepp. Vet inte vilken som var vilken :-)

Jag har också åkt en del på Look Pivot och tänker att hälen kanske känns för fipplig. SPX-bindningen är väl samma tådel som pivot, men med en mer traditionell häldel? Kände inte till att Look även har en annan tådel.

Som nybliven masters-åkare har det varit en hel del att sätta sig in i när det gäller utrustning för race, så kul med lite analys av vad som används i världscupen.
Kul med masters. Kör du GS?

Håller med om pivot. Maken till fransk konstruktion…

Look har ju tre olika häldelar, pivot, px och spx. Alla är oledade och px är den som används av seniorer.

Så här långt har jag kört SL och GS, och kommer väl att köra SG om tillfälle ges. I tävlingsväg har jag bara kört en lokal GS-tävling, och det var utan att någonsin tränat GS. Gick sisådär :-)

Det är väl Hirscher som ligger bakom Van Deer.
Förra säsongen var det ett par världscupstävlingar i sl som de som åkte på Van Deer hade stora problem då det var ganska runt och lite tätare stakat. Undrar om de är väldigt hårda eller inte lika tajt radie. De var betydligt bättre när det var rakare och öppnare bansättning.
Spännande när det dyker upp lite nytt.
Har inte kanalen i år så ingen koll hur det har sett ut hittills.

Förra säsongen var det ett par världscupstävlingar i sl som de som åkte på Van Deer hade stora problem då det var ganska runt och lite tätare stakat. Undrar om de är väldigt hårda eller inte lika tajt radie. De var betydligt bättre när det var rakare och öppnare bansättning.
Här tror jag att du höftar lite – analysen om problem med tätare/rundare banor känns som en ren killgissning om man kollar på fjolårets statistik.

Resultaten för 24/25 är grymma (och då är det ju främst Kristoffersen och Haugan vi pratar om):
  • 5 segrar (bl.a. Val d'Isère, Schladming).
  • 8 pallplatser på 12 tävlingar.
  • Sämsta placeringen för den bästa Van Deer åkaren (bortsett från Kitz) är en 6:e plats.
Dvs de levererar toppresultat på alla typer av banor. Skidorna fungerar, det är ingen tvekan om det.

Vilken annan sponsor? Han har åkt med Marker i flera år, tom då han åkte för Rossi.
Fischer. Antar då att sponsringen gäller skidor, bindningar och pjäxor, vilket verkar vara det normala. Kalla det killgissning om du vill. Men, eftersom du nämner Rossignol och Kristoffer Jakobsen mig veterligen inte kört på rossi undrar jag om du tänker på Henrik Kristoffersen? De har blandats ihop förr...

Här tror jag att du höftar lite – analysen om problem med tätare/rundare banor känns som en ren killgissning om man kollar på fjolårets statistik.

Resultaten för 24/25 är grymma (och då är det ju främst Kristoffersen och Haugan vi pratar om):
  • 5 segrar (bl.a. Val d'Isère, Schladming).
  • 8 pallplatser på 12 tävlingar.
  • Sämsta placeringen för den bästa Van Deer åkaren (bortsett från Kitz) är en 6:e plats.
Dvs de levererar toppresultat på alla typer av banor. Skidorna fungerar, det är ingen tvekan om det.
Inga uråkningar?

Fischer. Antar då att sponsringen gäller skidor, bindningar och pjäxor, vilket verkar vara det normala. Kalla det killgissning om du vill. Men, eftersom du nämner Rossignol och Kristoffer Jakobsen mig veterligen inte kört på rossi undrar jag om du tänker på Henrik Kristoffersen? De har blandats ihop förr...
Fan oxå, så är det! My bad.

Jo, det fanns bilder att han (och några andra Fischer åkare) hade Marker bindningar.

1763909939985.webp

Van Deer-pjuck: Från början var det Lange men gråa. Sen hoppade Lange av, de fick tillverka själva. Scarpa är nu producenten. Jag vet inte om HK, Timon åker på den nya Scarpa-pjucken eller har några gamla Lange kvar i lager?

Marker: Är det verkligen någon som åker på Xcell? Det var länge sedan jag såg någon sådan på högsta nivån i tävlingssammanhang. Det är ju säkra, löser ut, men har tyvärr lite sämre isgrepp. Jag får spana in sändningarna lite noggrannare!

Ny Look: Även den har jag missat. Letad upp den på ett annan skidforum:
1763928917036.webp

En annan spaning är att väldigt många Head-åkare använder den gamla silverfärgade bindningen, som försvann för fem år sedan. Bild på vinnaren igår:

1763929037075.webp

Senast ändrad:
Van Deer-pjuck: Från början var det Lange men gråa. Sen hoppade Lange av, de fick tillverka själva. Scarpa är nu producenten. Jag vet inte om HK, Timon åker på den nya Scarpa-pjucken eller har några gamla Lange kvar i lager?

Marker: Är det verkligen någon som åker på Xcell? Det var länge sedan jag såg någon sådan på högsta nivån i tävlingssammanhang. Det är ju säkra, löser ut, men har tyvärr lite sämre isgrepp. Jag får spana in sändningarna lite noggrannare!

Ny Look: Även den har jag missat. Letad upp den på ett annan skidforum:
Visa bilaga 41825

En annan spaning är att väldigt många Head-åkare använder den gamla silverfärgade bindningen, som försvann för fem år sedan. Bild på vinnaren igår:

Visa bilaga 41826
Shit, är det du som är Spanar’n?😄
Tyckte mig se Xcell-tån i Levi, men kan ha missat.

Scarpa i WC, den såg jag inte komma. Kul.

Nu har det nämnts två gånger ovan gällande isgrepp. Vari ligger isgreppet i en bindning? Är det ståhöhd? Eller har det med tå- vs hälhöjd att göra? Känns ju som att man borde kunna shimsa höjder och vinklar. Eller är det lite ”vidskepelse” att man gillar en bindning, kanske för att det gick bra vid några isiga tävlingar? Är ju inte sällan idrottspersoner är skrockfulla…

Bindningarna från Look liknar inget annat som WC-åkarna kör. Tycker tån ser smäckig ut, men den är sannolikt bra på mycket. Look har ju ingen ledad häl, om de någonsin haft det?

Oledade häldelar (alla Look, flera Marker, typ alla barnbindningar etc) måste ju vid en position, när pjäxan går i eller är på väg ur, nypa mycket mer än en ledad häl. Det kan väl knappast kallas elasticitet? Även ledade bindningar borde ju nypa vid en viss position, men mindre än oledade. Eller är det något mekaniskt jag inte fattar? Är kemist, så ni förstår ju kunskapsluckorna…

Aha! Bra spaning!

Jag har förstått även italienska Blossom, i alla fall tidigare, gjort så. Undrar om det var Nordicas raceskidor som tillverkades av Blossom?

Oavsett kul att det är lite mindre fabrikanter med.

Tänker på det här med bindningar. Det är ju en del status i det, tänker då främst på Look Piivot. De ses i X-games, Freeski och puckel, men inte längre i WC (det var riktigt längesedan). Varför används de inte i WC om de nu är så bra? WC-åkarnas knän är sannolikt försäkrade till högre belopp än vad de övriga aktivas är. De mest gedigna bindningar jag åkt i är Marker Xcell, därefter Marker Comp och Look PX. Därefter Solly 916. Nu kör jag flera par Look Pivot men är inte imponerad av precisionen i hälen.
Inte konstigt att Pivot inte används i WC. Pivoten är bland annat känd för att ha kort monteringsyta. Motsatsen till vad man vill i WC där man står på baseplates o grejor.

Pivoten har typ 1 mm höjdskillnad mellan tå och häldel medan bindningarna som används i WC har 3+.

Dessutom tror jag inte att man vill ha en bindning med horisontell utlösning i häldelen vid de krafterna i WC?

Din fråga går att likställa med: Om F1-bilar är så snabba och bra, varför används de inte i rally?

Inte konstigt att Pivot inte används i WC. Pivoten är bland annat känd för att ha kort monteringsyta. Motsatsen till vad man vill i WC där man står på baseplates o grejor.

Pivoten har typ 1 mm höjdskillnad mellan tå och häldel medan bindningarna som används i WC har 3+.

Dessutom tror jag inte att man vill ha en bindning med horisontell utlösning i häldelen vid de krafterna i WC?

Din fråga går att likställa med: Om F1-bilar är så snabba och bra, varför används de inte i rally?
Hej,

Fattar resonemanget, bindningarna är bra på olika saker. Men pivotens korta monteringsyta (om man nu kan kalla en yta lång eller kort, men jag fattar) påverkar väl egentligen inte skidans beteende just tack vare plattorna. Det är väl plattans montage i skidan snarare än bindningens montage i plattan som avgör åkegenskaperna? Pivot bör alltså ha andra nackdelar än just det.

Pivotens korta monteringsyta kan ju däremot uppskattas vid montage utan plattor, då skidans flex påverkas på ett annat sätt jämfört med en bindning med lång monteringsyta.

Tror du är inne på rätt spår när det gäller just pivoteringen, eller utlösning horisontellt. Det önskar sannolikt inte en WC-åkare, medan en puckelåkare och en friåkare med rotationer kan önska det. Frågan är ju bara varför ingen annan tillverkare utvecklar detta. Tyrolia hade tidigare en häl som släppte diagonalt (utåt/uppåt), tror den hette Diagonal.

Låg monteringshöjd har jag förstått att många här inne beskrivit att de faktiskt upplever som positivt. Och där är ju Pivot låg jämfört med de flesta (alla?) andra modeller. Frågan är hur mycket man faktiskt känner. Vore kul med ett blindtest.

Vet inte vad FIS’ regelverk säger om olika vinklar mellan tå och häl, men där kan man ju tänka att åkarna mixtrar en del för att få till rätt känsla.

Snart WC-helg igen, blir att spana lite mer utrustning.

Lämnar resten av diskussionen vid sidan. Vill bara inflika att Pivot har ingen lateral (sidledes) utlösning i hälen.

Det som skiljer den från andra bindningar är att häldelen och därmed pjäxhälen och underbenet kan rotera fritt när den löser ut sidledes i tån. Plus att den är väldigt elastisk i häldelen, d.v.s. pjäxan kan röra sig en hel del och ändå återgå tiil normalläge utan att den släpper helt, och när den väl släpper så sker det relativt mjukt.

Jag inbillar mig att just elasticiteten i hälen kan ge en vag känsla i kraftöverföringen för rejsknuttar, men det finns det säkert de som kan mycket bättre än jag så jag lämnar det här som min inbillning bara....

Vill bara inflika att Pivot har ingen lateral (sidledes) utlösning i hälen.

Det som skiljer den från andra bindningar är att häldelen och därmed pjäxhälen och underbenet kan rotera fritt när den löser ut sidledes i tån. Plus att den är väldigt elastisk i häldelen, d.v.s. pjäxan kan röra sig en hel del och ändå återgå tiil normalläge utan att den släpper helt, och när den väl släpper så sker det relativt mjukt.
Vet inte om det går att länka till ett facebookklipp, men provar. Filmen visar hur häldelen vrider med men att det är tådelen som löser ut. Eller, det ser man inte, eftersom man aldrig visar själva releasen, men man ser hur hälen samverkar med tån.

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp