Var går gränsen i bredd på skidor , när det blir negativt med bredd vid piståkning?

pinn

Aktiv medlem
Var går gränsen i bredd på skidor , när det blir negativt med bredd vid piståkning?
Hej alla.

Jag är på jakt efter skidor till min kompis. 185cm lång man, 85-90kg
Kört 10dagar/vinter i 10år. Kör på rätt bra. Sällskapet han kör med håller sig 80% i pisterna och kanske lite lek utanför.

Skall jag satsa på 92, 96, 99, 100??

Jag kör 86 i midja och 99% pist. Jag känner att 92+ för mig skulle bli jobbigt att hantera och svänga med. Är det så? Jag förstår att flexet och längden samt sidskärning och material troligtvis gör en skida lättare eller svårare att manövrera...

Kan man säga att mina 175cm ger mindre hävstångs-effekt vilket gör det svårare för mig att få upp ett par 100mm breda skidor, på kant.... jämfört med hans 185cm... vilket borde generera större hävstång och således göra det lättare att kanta/hantera en 100mm bred skida.

Kan ni generalisera lite åt mig angående midjebredd.

& längden.. han vill kunna dra på lite, men kör nog med gänget på autobahn-cruide-speed..

Hans 185cm ger mig ett spann runt 182-187 typ för allroundåkning, mest i pisten, men lite lek utanför..

Hur resonerar ni?

&. Han och jag och gänget, är nog mer; personer som åker skidor, , än: skidåkare... om ni förstår vad jag menar. Tack.

Senast ändrad:
Mina ”pistskidor” numera är ett par QST 92.
De är naturligtvis sämre än riktiga pistskidor i en brant hård pist eller i en nypistad morgonbacke. Men det vägs upp mer än väl av att de är så mycket mer lättåkta när pisterna blir uppkörda med snö- och slaskhögar.
QST 99 är också sköna att åka pist med, man får köra lite större cruisingsvängar bara, och man kan ta en avstickare i pudret bredvid när man vill.
Första gången när jag tyckte att det blev tydligt klumpigare var när jag åkte på QST 106, men de är inte heller till för pist.
Jag är ingen SL carvingåkare heller, så ta det med i beräkningen när du läser ovanstående.

Pistskidor eller freerideskidor, fanns det att välja i forumet. Men kanske skulle detta inlägg passa inom; all mountain-skidor?
Tack för ditt svar. Är det coolt att köra med 100mm+ skidor, eller varför ligger det ute, så många bredare skidor, på köp&sälj-forumet?
Tror man att man kommer att köra, utanför pisterna, mer än man gör i verkligheten?

Jag tycker att vid strax över 100 i midja börjar man tappa pistprestanda. Det går såklart att åka ändå men det ger liksom inte så mycket. Bättre att hålla sig lite under 100. En skida på ~85-95 i ~185 längd blir antagligen perfekt.

Tack så mycket för svar... kunskapen som bor här, hos hundratals skidåkare och snöälskare är underbar att kunna ta till vara ❄️🙏🩵

Det är väl inte bara bredden. En bred puderskida är ju oftast mjuk - så hög fart i pist blir fladdrigt. Eller är det en bred stenhård stora berg freeride WC skida så funkar väl den för störtlopp i hård pist men inte så kul i lägre fart typ offpist i skogen. Pjäxorna bör sitta bättre ju bredare skidor i pist. 92 funkar säkert bra men lagom hård skida är en parameter samt montera bindningen så skidan inte dyker i djupsnön.

En annan parameter - för (oss…) mindre ambitiösa åkare som inte absolut premierar ingrepp, max snygg carving, fartegenskaper, som vågar sladdsvänga även när de duktigare skidpolarna tittar på etc så blir fördelarna med smalare skidor mindre uttalade, och fördelarna med bredare skidor mer framträdande. Tycker jag.

Iofs finns en faktor åt andra hållet också, att smalare skidor kan premiera en utveckling till ”bättre” åkning med mer skärande svängar hos mindre erfarna åkare.

För min del, som inte alltid tillhör de duktigaste 2% i en skidbacke, så var det en ren uppenbarelse att för första gången få testa ett par 90+ skidor, i mitt fall Salomon Sentinel, i lätt uppkörd snö i ett iskallt Gästrappet v 51. De påfrusna isvallarna och hårda ojämnheterna blandat med mjukt snöskrap och lätt nysnö blev mina nya vänner. Men visst, det blev ju litet mer sladd här och där och inte alltid så tajta svängar.

Är det coolt att köra med 100mm+ skidor, eller varför ligger det ute, så många bredare skidor, på köp&sälj-forumet?
Tror man att man kommer att köra, utanför pisterna, mer än man gör i verkligheten?

Se ovan. Det ligger kanske något i det, att man hoppas på mer nysnö (i och utanför backarna) än vad som blir verklighet. Men att det ligger ute så många såna skidor här beror nog mest på att många här trivs på dem men vill skaffa en nyare årsmodell, eller ngt helt nytt. Utvecklingen går framåt - skidmodeller som tidigare kallats ”krävande” blir allt mer lätthanterliga utan att tappa prestanda etc
Coolfaktorn med breda skidor är nog tveksam. Min släkt undrar varför jag åker på vattenskidor. Coolast är nog att äga ett par smala stenhårda ”FIS”-slalom raceskidor och visa att man behärskar dem.

Senast ändrad:
På trådfrågan. För mig blir gränsen runt 85. Åker nu 82 bredda. Fixar uppkörda backar bra.

Bredda skidor tycker jag ofta blir sånt arbete få på kant vid korta svängar. Behöver kastas kant till kant. Är ju kul men blir enformigt tillslut.

Kommer det rejält med snö så hyr jag bräda eller breddare skidor. Men kanske kan bero på var man åker jag är ju 95% i systemen runt värmland och dalarna.

Senast ändrad:
Intressanta frågeställningar överlag! Kul!
Jag har idag fyra par skidor, jag ser fortfarande mina Black Crows Atris som mitt första par (100+ i midjan).

Även om jag åker mest i Sverige så brukar jag få till en vecka i Alperna per år. Min tanke kring bredden på skidor är att den dagen det blir puder, även om det bara blir en dag på året så vill jag inte riskera att ha fel utrustning så jag inte kan njuta av det vita guldet. Det innebär en stor kompromiss, jag åker mestadels på för breda skidor men dom är tillräckligt lekfulla och bra i pist att jag njuter ändå.
När jag är i Sverige och det är solklart att det inte finns eller är på g med snöfall så går jag på mina Mirus cor. Varför? Jag är med största sannolikhet i Sverige i rätt korta backar och vill därmed leka runt på berget med kort svängradie.
Mina racelagg har inte sett dagens ljus på ett par år nu, sen är jag rätt morgontrött så det blir sällan manchestermorgon.

Vad gäller bredd så skulle jag satsa på mellan 85-95 i midjan och en längd på 180-190 beroende lite på skida. Det flesta skidor är en kompromiss, så välj mellan 85 och bättre pistprestanda eller 95 för lite roligare utanför pisten.

Wow, vilka bra svar. Det ser ut som att min frågeställning var hyfsat pedagogiskt ställd... (Jag kör också snowboard, och har en lite "för bred" bräda så att den också fungerar utanför och vid snöfall/djupsnö) detta gör att den kanske känns som 90% bra i pisterna..det räcker för mig. Läser in i era svar, att några tänker likadant.

Spännande och intressant läsning. Tack till er, allihopa som tar er tid att skriva långa innehållsrika svar, det uppskattas väldigt mycket..

🌲🎅🎁🙏🩵❄️

De flesta av oss drömmer om den där perfekta puderdagen. Men jag landar i en helt annan slutsats: Man bör utrusta sig för de förhållanden man faktiskt åker i 95 % av tiden, inte för den där enda drömdagen per år.

Moderna 85:or är extremt kapabla: Skidor som Blizzard Anomaly 84/88, Elan Ripstick 88, Armada Declivity 82 Ti, Rossignol Arcade 88, Völkl Mantra 88 dör inte för att det kommer 15 cm snö. Om man vill ha mera sväng i pist, skulle jag kika in på skidor som Nordica Steadfast 85, Elan Wingman 86, Stöckli Montero, Fischer The Curv 85 GT osv.

Wow, vilka bra svar. Det ser ut som att min frågeställning var hyfsat pedagogiskt ställd...
Vilken tur att vi lyckades knäcka koden och svara på det du faktiskt frågade om! 😃
1766484506483.webp

Det beror helt på vad det är för typ av terräng man åker i, storleken på berget, underlag och vilken upplevelse man söker. Även sällskapet spelar stor roll.

Vad menar man egentligen med att åka pist? Tja, det är ju att åka innanför markeringarna i vilket väder och snö som helst. Då krävs det olika verktyg. Jag har följande skidor som jag väljer mellan om jag ska åka enbart pist (även om flera av dom används även till offpist):

Rossignol Pursuit - 74 (mm bred), 177cm
En klassisk anonym massmarknadsskida med kort radie och mycket lättfunnet isbett som passar perfekt på fast underlag i mindre anläggningar, typ låglandsbackar och när jag åker med barnen. Skapar underhållning av Söderbacken i Grönklitt eller Yxbacken i Norrköping, tex när man tar en avstickare från barnbacken i en kvart. Lätt och smidigt, men definitivt inget jag drar Gästrappet i fem stora med bandana med. En kanonbra skida för ändamålet.

Extrem Frontier 85, 177cm
Några år gammal, men fortfarande väldigt högpresterande. Kraftfull och obeveklig med dubbla titanallager. Bettar jämnt och förutsägbart över hårda partier såväl som mjuka partier. Ersatte vid införskaffande två par racestock SL och GS i en skida. Många klasser bättre än en smalare gammal klassisk raceskida i praktiken pga mångsidigheten i att den kan hantera alla typer av underlag och ojämnheter. Det här är min teoretiskt bästa pistskida, men den får ändå ganska lite användning. Jag åker den oftast på kvällsåkning faktiskt, när man är sugen på att ladda på.

Elan Ripstick 106, 188cm
Den mest allrounda skidan jag äger. Klarar allt som dyker upp framför spetsarna, om det så är ett stort puderfält eller en röd nypreppad pist. Bredden känns som en perfekt avvägning där jag inte känner av några nackdelar alls av bredd, men däremot får man mycket fördelar av att den inte påverkas av sämre underlag, slask, pärlsocker, uppkört osv. Inte riktigt fullbett på piss-is om den inte är helt nyslipad, men det löser jag genom att helt enkelt ta det lite lugnare vid de få tillfällen den inte räcker till isbettsmässigt. Typisk användning av den här är när jag ska åka runt i pisten i Åre eller Alperna och man inte vet riktigt vad det blir för typ av åkning. Även om det visar sig att det bara bli pist har jag alltid möjligheten att hitta en bra repa utanför om andan faller på. Sen kan jag lägga en veckas enbart offpist eller toppturer på den här skidan också (har inserts för tech i den också). Sett över tid har jag haft mer kul i pisten på den här än på de två smalare skidorna.

Extrem Final Opinion 118 187cm
118mm i pisten? JA FÖR FAN. Det här är min absoluta favoritskida för riktig hårdkörning i pisten när det är stökigt eller om det är nysnö på morgonen och därefter gradvis ökande grad av rockn´roll. I lägen där nybörjare till medelgoda står ovanför en uppkörd brant och undrar hur dom ska ta sig ner i misären drar jag en jublande storsväng ner i lekparken och laddar över skrot och skit, man tar några svepare i kanten där det fortfarande är orört och luftar iväg över ett krön för att sen ta ner farten i några hårdpressade skär. En oerhört underhållande katerogri av skida den typen av dagar. Eller i alperna för den delen där man kan låta terrängen diktera svängtakten och man har mentalt råd med lyxen att beta av fallhöjdsmeter effektivt och kraftbesparande. Det krävs ett någorlunda stort berg dock. Tar man den här i Gustavbacken i Lindvallen med barnen får man inte känna på tryck i svängen på en hel dag. Men ojojoj vad kul den här typen av skida är i en större pist när det är stökigt.

Line Pescado 180cm, 125mm bred
Den använder jag mestadels till pudersökande toppturer, men de är också kingarnas king när det är riktigt blött och mjukt i pisten, typ när det är +10 på påsken och vårfloden rinner utför berget. I typisk Lineanda är det ett rätt kass belag på den, men efter en planing och tillförande av den grövsta strukturen som går att uppbringa går den som ett skott i slask. När alla andra kör fast carvar Pescado som om det vore nysnö. Helt suveränt där och då. I pisten. Så ja, den kan också vara en pistskida på rätt dag.

De tre sistnämnda skidorna är inte köpta baserade på hur de presterar i pisten ska sägas, men de är ändå skidor som jag verkligen gillar att åka pist med när förhållandena är rätt. Tex skulle jag ALDRIG ta en ren högprestandapistskida om jag skulle åka en heldag i Alperna, oavsett syfte med dagen. Det är alldeles för jobbigt och passar inte alls i den typen av terräng tycker jag. En kvällsåkning i Tandådalen däremot, då åker pistlaggen fram. Så don efter berg säger jag.

118mm i pisten? JA FÖR FAN. Det här är min absoluta favoritskida för riktig hårdkörning i pisten när det är stökigt eller om det är nysnö på morgonen och därefter gradvis ökande grad av rockn´roll. I lägen där nybörjare till medelgoda står ovanför en uppkörd brant och undrar hur dom ska ta sig ner i misären drar jag en jublande storsväng ner i lekparken och laddar över skrot och skit, man tar några svepare i kanten där det fortfarande är orört och luftar iväg över ett krön för att sen ta ner farten i några hårdpressade skär.
Hallelujer! Jag blir alldeles tårögd. Det låter som en fantastisk reklamfilm för Red Bull med typ Max Palm i huvudrollen.

Men jag vill ändå påpeka att TS beskriver kompisen som någon som har åkt 10 dagar/vinter i 10år och mestadels ägnat sig åt att ploga och hänga i baksätet.

Vilken tur att vi lyckades knäcka koden och svara på det du faktiskt frågade om! 😃
Visa bilaga 42582
😁 . Well ibland är det svårt att skilja mellan en skidåkare och en person som åker skidor..(för skidåkare)(svårt att tänka i enklare basic-tankar/termer)... och jag älskar både ironi och sarkasm. Underbart 🩵

Hallelujer! Jag blir alldeles tårögd. Det låter som en fantastisk reklamfilm för Red Bull med typ Max Palm i huvudrollen.

Men jag vill ändå påpeka att TS beskriver kompisen som någon som har åkt 10 dagar/vinter i 10år och mestadels ägnat sig åt att ploga och hänga i baksätet.

Nu känner jag inte till Line Pescado och MnOs scenario är litet filmatiskt (och kul) men i vanligt vårslask skulle säkert en stor andel medelåkare ha betydligt roligare på t ex mina gamla Rossignol Soul 7 (106 mm midja) än på de 72 mm skidor som de blivit tilldelade i hyrshoppen.

Visst, de är inga kryssningsmissiler men de är... breda, apropå rubriken och kompisen, och de är nog ganska härliga även för mindre krävande åkare i en stor andel av verklighetens pister (utom förstås i knallhård is, om man vill åka jättefort eller vill slå världsrekord i G-kraft med Carv 2).

IMG_9318.webp
Idealt ska du kunna lösa alla problem på vilken skida som helst. Men är man inte så duktig så får man välja lite. Mina 98 breda kan iaf inte jag åka stenhård blank is med utan hasar bara runt som en nybörjare, men det får man ta för dom är grymma på det uppåkta och utanför pisten.

Takbox och skidhållare sätter gränsen på kompromissförmågan på en skidresa för den medelgoda åkaren.

Tillbaka
Topp