Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Skånska Vattentornsällskapet kommer till undsättning... Håll till godo! Bara 318 torn i Svealand och 166 torn i Norrland att bläddra bland! Den som söker ska finna!

Hmmm... Kungsängen?

1767092222197.webp

Senast ändrad:
I väntan på att Hawk ska ge mig rätt (självförtroendet på topp!) så lägger jag ut nästa fråga. OBS inte svara förrän Hawk har sagt ok (eller inte)!

PC får bara svara om han lovar att inte föredra bredare skidor än sina QST92 i sån snö som på bilden! 😉

Vilken toppstation för en skidort ligger fågelvägen ca 22 km bort från toppstationen för (och nästan i linje med) den gulmarkerade liften?

1767114094577.webp

Liten video, det är ju helg och ibland längtar man till sommaren också. R. I. P. Chris Rea.

Senast ändrad:
PC får bara svara om han lovar att inte föredra bredare skidor än sina QST92 i sån snö som på bilden! 😉
I dare you!☝️
I början av 90-talet med ett par 205cm Blizzard V20 Thermo RS med ca 60mm bredd och svängradie kanske 50m?:)
1767118977029.webp

1767118165052.webp

Vilken toppstation för en skidort ligger fågelvägen ca 22 km bort från toppstationen för (och nästan i linje med) den gulmarkerade liften?

Visa bilaga 42686
Borde vara ett ställe där jag har varit, Cima Bianca drygt 3000 möh i Bormio. 🏔️ 🚠

Senast ändrad:
I väntan på att Hawk ska ge mig rätt (självförtroendet på topp!) så lägger jag ut nästa fråga. OBS inte svara förrän Hawk har sagt ok (eller inte)!

Visa bilaga 42686

Liten video, det är ju helg och ibland längtar man till sommaren också. R. I. P. Chris Rea.

Det där måste vara någon jävla svenska fusk! Killarna börjar använda (supa) priset innan de inte ens har fått det!

Skånska Vattentornsällskapet kommer till undsättning... Håll till godo! Bara 318 torn i Svealand och 166 torn i Norrland att bläddra bland! Den som söker ska finna!

Hmmm... Kungsängen?

Visa bilaga 42670
Självklart har du helt rätt!!👍
Sorry att jag dröjt att svara!! Jag har varit otrogen och sysslat med annat än skidåkning idag…..🫣
IMG_7895.webp

ett par 205cm Blizzard V20 Thermo RS med ca 60mm bredd och svängradie kanske 50 m
Jag kontrar med drygt 60 mm, kanske 63, och knappt 50, kanske 45 m radie på sidkantskärningen. Vilket i sig aldrig någonsin ska förväxlas med svängradie. Svängradien på rent skär är avhängig på hur du böjer skidan, inte på hur kanten är skuren..!

Sorry för OT, men vänligen också notera, jag tar samtidigt av mig hatten i vördnad, för PC:s bergsbevandring och livslånga resor på snö som den götalänning han är! 🤩

Jag kontrar med drygt 60 mm, kanske 63, och knappt 50, kanske 45 m radie på sidkantskärningen. Vilket i sig aldrig någonsin ska förväxlas med svängradie. Svängradien på rent skär är avhängig på hur du böjer skidan, inte på hur kanten är skuren..!

Sorry för OT, men vänligen också notera, jag tar samtidigt av mig hatten i vördnad, för PC:s bergsbevandring och livslånga resor på snö som den götalänning han är! 🤩
Tackar för detaljinfon angående mina gamla V20.(y)
Tyvärr har jag dem inte kvar längre och kunde inte mäta (hittade heller inga uppgifter på dem).

Tackar för detaljinfon angående mina gamla V20.(y)
Tyvärr har jag dem inte kvar längre och kunde inte mäta (hittade heller inga uppgifter på dem).
Sådana uppgifter var väl inte ens intressanta att publicera back in the day. Då var det nog viktigare att man t.ex. på belagen (efter att de tidigare bara var enfärgade) kunde läsa saker som "fully sintered race ready base" och dylikt!

Sådana uppgifter var väl inte ens intressanta att publicera back in the day. Då var det nog viktigare att man t.ex. på belagen (efter att de tidigare bara var enfärgade) kunde läsa saker som "fully sintered race ready base" och dylikt!
Vad jag kommer ihåg så marknadsfördes de som ”Thermo”, de hade bimetall inbyggt och ändrade spannet på skidan beroende på snötemperaturen.
Och så hade de svarta belag som innehöll grafit, och skulle vara snabbare än andra belag. När Blizzard V20 Thermo kom i slutet på 80-talet så hade skidor generellt annars transparenta plastbelag.
Jag var precis ute i förrådet och hittade gammal valla som man använde till V20 skidorna. Den innehöll också grafit och den luktar verkligen som en blyertspenna ✏️.
Och vilket namn på vallan sen: ”Space Glider”…. 😀
1767177450274.webp

Som uppvärmning till kvällens festligheter och medan ni funderar på bildgåtan, så bjuder jag här på en musikvideo till en låt med det skönaste "groove" som någonsin gjorts.
Michael Jackson framför sin "You Rock My World".🔊🕺
I videon (som har tydligt "Gudfadern tema") gästspelar även flera kända skådespelare, bl a Marlon Brando.

I vilket skidområde befinner sig fru PC?
Visa bilaga 42697

Ser ut som ett sådant där vackert öppet nysnöfält men så flackt att det krävs breda skidor för att hålla rimlig fart utan att sjunka igenom och bromsa upp… 😉

Blå pist till höger. Känner inte igen mig… Kanske högt upp i Bormio?

Jag hade ett par Blizzard Thermo nånting, och sedan nedastående ljusblå metallic 203 cm långa Fischer Vacuum RC4 (bild från webben) som jag fick via en kort sejour som bussguide för La Piste. Radien gick nog mot oändligheten, den fick man skapa själv dynamiskt med plöstryck och kantning.., Det gick det också.

1767183536259.webp

Senast ändrad:
Ser ut som ett sådant där vackert öppet nysnöfält men så flackt att det krävs breda skidor för att hålla rimlig fart utan att sjunka igenom och bromsa upp… 😉

Blå pist till höger. Känner inte igen mig… Kanske högt upp i Bormio?
Bilden är tagen vid ett ställe där den blå offpisten övergår i röd (passar lagom för mig).
Bormio är fel.
Bjuder på en ledtråd: Bilden är tagen detta året.

Kusligt tyst här… 👻 Dags för en galen gissning.
Galibier Thabor?
Oj oj oj...en gissning. Och en bra sådan, visst är det Galibier Thabor, sett från Les Karellis!
Båda områdena står på listan som säger GO för återbesök vid tillfälle. Galibier Thabor för vi inte hann utforska hela området pga storm och stängda liftar, samtidigt som jag gillade det vi körde. Och Les Karellis känns helt klart värt för en pudersession när det puffat lite.

Över till Kalle.

Tillbaka
Topp