Skydd mot skidåkartumme?

Bajsmatte

Aktiv medlem
Skydd mot skidåkartumme?
Efter att idag ha satt mig lite försiktigt på sidan vid skidåkning men haft otur och dragit till tummen för andra gången på 22 år så funderade jag på om det finns någon som någonsin försökt tillverka någon form av skydd mot skidåkartumme? Jag tänker mig en liten hätta av simpelt slag som kunde sitta på stavens översta del som skyddar tummen litegrann i alla fall. Typ som överdelen av slalomåkarnas stora handskydd i nätt format. Finns nåt sånt? Det är ju sjukt segt att få ordning på en stukad tumme och det är en vanlig skada.

Skydd mot skidåkartumme?
Trist att du har gjort dig illa. Jag har råkat ut för samma sak en gång för en massa år sedan. De blev att tejpa, som i att fästa staven i handsken med silvertejp. Trillade såklart på samma tumme under efterföljande träning. H-vete vad det gjorde ont.

Så som jag föll så tror jag inte riktigt att nåt skydd hade räddat mig. Jag fick armbågen i backen, underarmen upp i luften och landade med höften mot tummen. Om du bara skyddar tummen bakom plast på handtaget så hindrar det ju inte att staven själv bryter tummen ur led. Kanske det till och med ökar risken om skyddet ger fler sätt att utöva våld mot tummen. Man vill ju inte sitta fast i en lång hävstång.

Däremot kanske nåt som stänger tumme mot övriga fingrar, såsom en tejpning, kanske kan vara nåt. Typ en flärp kardborre över tumme och pekfinger?

Eller så kanske jag inte förstår din tanke helt, men att testa fram nåt låter ju som ett jobb för en 3d printer.

Lärde mig förresten att skidåkartumme faktiskt var en riktig term. Hade aldrig hört det förut trots att jag råkat ut för det.

Skydd mot skidåkartumme?
Ja det har du nog rätt i. Det är nog troligare att staven fastnar och drar sönder tummen än att faktiskt tummen fastnat i underlaget så att säga… Då hjälper nog inte sånt skydd jag fantiserade kring.

Skydd mot skidåkartumme?
Råkade ut för skidåkartumme 2024 då jag råkade ramla och staven fastnade. Finns stavar som löser ut vid liknande situation, alltså att handledsstrapen släpper, t ex leki och black diamond. Annars kan man inte använda strapen för att undvika det. Efter det hände mig behövde jag inte operera men var avrådd riskaktivitet i 3v, skulle dock iväg på påsken 2v senare. Så min lösning var att jag köpte en sån här och och hade på mig för att skydda.

Skydd mot skidåkartumme?
Råkade ut för skidåkartumme 2024 då jag råkade ramla och staven fastnade. Finns stavar som löser ut vid liknande situation, alltså att handledsstrapen släpper, t ex leki och black diamond. Annars kan man inte använda strapen för att undvika det. Efter det hände mig behövde jag inte operera men var avrådd riskaktivitet i 3v, skulle dock iväg på påsken 2v senare. Så min lösning var att jag köpte en sån här och och hade på mig för att skydda.

Har lite svårt att tro att den rent mekaniskt kan göra nån större nytta, men mentalt kan det nog kännas bra. (Jag borde väl iofs testa nu eftersom jag alltid sågar den typen av grejer utan praktisk erfarenhet.)

Skydd mot skidåkartumme?

Tror tyvärr inte en ”utlösningsstrap” (underbart ord) gör nån nytta heller iom att rörelsen i traumat inte borde påverkas av själva remmen.

Skydd mot skidåkartumme?
Nej det är inte relevant. Fundera på var skadan ”skidåkartumme” sitter och hur den uppkommer.
Att använda remmen på korrekt sätt, som visas i videon är i högsta grad relevant. Ännu bättre för att undvika skada är att inte använda remmen alls, det har ju såklart sina nackdelar också som att man ibland råkar kasta ifrån sig staven.

Skydd mot skidåkartumme?
Har lite svårt att tro att den rent mekaniskt kan göra nån större nytta, men mentalt kan det nog kännas bra. (Jag borde väl iofs testa nu eftersom jag alltid sågar den typen av grejer utan praktisk erfarenhet.)
Det räddade dock min tumme då jag under påsken råkade få en smäll på staven av ett ankare när jag släppte i samband med att jag åkte med mitt barn. Kände direkt men eftersom skyddet fixerade tummen blev det inget trauma. Men men du verkar allmänt negativ mot alla förslag så jag ser inte syftet med tråden.

Skydd mot skidåkartumme?
Att använda remmen på korrekt sätt, som visas i videon är i högsta grad relevant. Ännu bättre för att undvika skada är att inte använda remmen alls, det har ju såklart sina nackdelar också som att man ibland råkar kasta ifrån sig staven.
Ok, förklara hur det skulle förhindra den skadan som diskuteras?
Förtydligande då det verkar behövas: skadan uppkommer alltså av att tummen sett uppifrån hållandes i staven dras mot underarmen i lätt pronerat läge vilket leder till uttänjning eller skada av det stabiliserande ligamentet som heter UCL, kolla anatomibild för ökad förståelse.
(För övrigt så håller jag staven ”korrekt” även om det som sagt känns rätt off topic.)

Skydd mot skidåkartumme?
Tror det kan vara relevant för tråden:
Hmm, den förklaringen har jag aldrig hört förut. Ja, man ska in i loopen "underifrån" men det är ju inte (primärt) för att man ska kunna glida ur om man trillar. Det händer inte såtillvida man inte sitter sådär löst som videomakaren gör och har vad som ser ut som liners till vantar. Vilket kanske är nåt som är önskvärt i offpist, det kan jag för lite om. Men i pist så ska det sitta tight så man får kraftöverföring och stabilt grepp om staven, samtidigt som man vill ha en led mellan stav och handen för bästa balans och känsla.

Korrekt iförd hand underifrån låser tumme/pekfinger mot staven vilket gör att man kan staka och överföra kraft oavsett vinkel mellan hand och staven. Det är samma anledning som längskidåkare har loopen på samma sätt, men de låser också över handen för att kunna hålla handen så avslappnad som möjligt och ändå inte tappa staven. Det är inte riktigt lika nödvändigt alpint, även om det ju finns vissa lösningar för det också. Men att kunna släppa staven så den hänger och dinglar är ju långt mer praktiskt om man vill göra nåt annat med händerna utan en större process.

Går man ovanifrån genom öglan så kan man inte släppa staven och så får man en hävstång som beror på vinkeln mellan hand och stav, vilket gör att det drar och släpper I öglan beroende på hur man håller staven. Kraften vid stavtag och stötar går in i handleden istället för musklerna runt tumme och handrygg vilket möjligen kan skapa visst våld mot handleden (det är definitivt obekvämt), men framförallt vill jag mena att problemet ligger i dålig kraftöverföring och kontakt med staven.

Skydd mot skidåkartumme?
Det räddade dock min tumme då jag under påsken råkade få en smäll på staven av ett ankare är jag släppte i samband med att jag åkte med mitt barn. Kände direkt men eftersom skyddet fixerade tummen blev det inget trauma. Men men du verkar anmält negativ mot alla förslag så jag ser inte syftet med tråden.
Oj, låter jag så negativ? Är det negativt att ställa följdfrågor och fundera vidare? Det är ju kanon om skyddet skyddade din tumme, får väl ge det en chans.
Syftet med tråden var att undra om det fanns något slags skydd som sitter på staven, som sagt så var det nog inte en helt genomtänkt tanke från min sida. Ett skydd på tummen eller tejpning är nog rimligare när man betänker hur skadan uppkommer.

Skydd mot skidåkartumme?
Om du funderat lite på var skadan "skidåkartumme" sitter och hur den uppkommer hade du nog kommit fram till att det (bland annat) kan hända ungefär såhär:
:)
Eehhh. Nej, det blir ju inte mer korrekt för att det är inspelat på 2 olika video? Han visar inte hur en UCL-skada generellt uppkommer. Det sker oftast genom att man sätter ned handen i snön och den eller staven ”fastnar” och belastar UCL på fel sätt. Inte för att stavremmen drar sönder ligamentet. Jag fattar knappt ens hur den skulle uppkomma så som det visas i filmen.

För övrigt så har inga av mina stukade tummar skett med ”felaktigt” stavgrepp som sagt, så även om man teoretiskt möjligen kan ådra sig skadan som beskrivs i filmen så är det inte fallet för mig.

Skydd mot skidåkartumme?
Ok, förklara hur det skulle förhindra den skadan som diskuteras?
Förtydligande då det verkar behövas: skadan uppkommer alltså av att tummen sett uppifrån hållandes i staven dras mot underarmen i lätt pronerat läge vilket leder till uttänjning eller skada av det stabiliserande ligamentet som heter UCL, kolla anatomibild för ökad förståelse.
(För övrigt så håller jag staven ”korrekt” även om det som sagt känns rätt off topic.)
Givetvis ökar risken för skidåkartumme om man inte kan släppa stavarna ordentligt, vilket man inte kan om man använder remmen fel. (Gissar att videon Rando postat ovan förklarar detta)

Jag använder bara remmar när jag stakar eller om jag på grund av terrängen verkligen inte vill tappa en stav.

Skydd mot skidåkartumme?
Eehhh. Nej, det blir ju inte mer korrekt för att det är inspelat på 2 olika video? Han visar inte hur en UCL-skada generellt uppkommer. Det sker oftast genom att man sätter ned handen i snön och den eller staven ”fastnar” och belastar UCL på fel sätt. Inte för att stavremmen drar sönder ligamentet. Jag fattar knappt ens hur den skulle uppkomma så som det visas i filmen.

För övrigt så har inga av mina stukade tummar skett med ”felaktigt” stavgrepp som sagt, så även om man teoretiskt möjligen kan ådra sig skadan som beskrivs i filmen så är det inte fallet för mig.
Jag vet inte vad en UCL-skada är för nånting.

Jag känner (minst) en person som skaffat sig skidåkartumme grund av att ha haft skidåkarremmen "fel". Fastnade i nånting i skogen, kraftigt ryck bakåt som helt togs upp av tummen -> liknande belastning som om man skulle ta emot sig med ett fall. Ganska ofta finns det trots allt andra sätt för än skada att uppkomma än den som är vanligast, många vägar som leder till Rom och allt det där.

Gällande relevansen i övrigt
a) Du har (fortfarande) inte sagt något om hur dina skador uppkommit, att då få tips lite vitt och brett är kanske inte så konstigt.
b) Om någon i framtiden söker i forumet efter skidåkartumme, eller läser en tråd den tycker verkar kunna innehålla bra information om att skydda sig mot skidåkartumme är tipset absolut relevant.

Nu gör jag dock som DrDim och slutar lägga energi här, det känns bortkastat. Jag hoppas du slipper fel tumrelaterade skidskador, oavsett hur du väljer att ha din skistrap.

Skydd mot skidåkartumme?
Jag vet inte vad en UCL-skada är för nånting.

Jag känner (minst) en person som skaffat sig skidåkartumme grund av att ha haft skidåkarremmen "fel". Fastnade i nånting i skogen, kraftigt ryck bakåt som helt togs upp av tummen -> liknande belastning som om man skulle ta emot sig med ett fall. Ganska ofta finns det trots allt andra sätt för än skada att uppkomma än den som är vanligast, många vägar som leder till Rom och allt det där.

Gällande relevansen i övrigt
a) Du har (fortfarande) inte sagt något om hur dina skador uppkommit, att då få tips lite vitt och brett är kanske inte så konstigt.
b) Om någon i framtiden söker i forumet efter skidåkartumme, eller läser en tråd den tycker verkar kunna innehålla bra information om att skydda sig mot skidåkartumme är tipset absolut relevant.

Nu gör jag dock som DrDim och slutar lägga energi här, det känns bortkastat. Jag hoppas du slipper fel tumrelaterade skidskador, oavsett hur du väljer att ha din skistrap.
UCL-skada = skidåkartumme. Det känns ändå som rimligt att veta (eller ta reda på en googling bort) om man ska uttala sig om just det tänker jag.

Varför skulle din bekant rent logiskt ha klarat sig från tumskada om han haft stavremmen annorlunda tror du?
Men jag håller med om att man ska hålla i staven som de gör i de filmer du lagt upp. Det har jag gjort sen jag började åka med stavar 1985 och jag har alltid enfaldigt trott att de flesta rimligt vana skidåkare gör det. Men det är av andra skäl än för att minska risken för skidåkartumme man bör göra det.
Men tack och god natt alla som svarat, jag har tack vare Widski tänkt till och nog fattat lite mer om skadeuppkomsten.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp