Blir det någon skidåkning i vinter?

Många drar sig nog för att sitta i en öppen långsam sittlift eller dras bakom en ankarlift i sådana temperaturer, men ges man tillfälle att värmas upp mellan åken så finns inga hinder eller ursäkter.

Mer "österrikisk industrikänsla" tack!
Hela anledningen till varför Frankrike går före Österrike, fokus är på att åka skidor och inte åka lift. Produkten skidåkning blir bättre med lägre effektivitet.

En poäng har du dock kopplat till svensk skidåkning. Med gondoler blir kallare temperaturer inget problem. Har varit på Österrikiska glaciärer i minus 25 och gondoler gör att den temperaturen fungerar fint. Gäller bara att hitta sträckor med tillräcklig fallhöjd där det funkar. Idre fjäll och Kläppen gör ju rätt i sin satsning för att få fler familjer att kunna vara ute mer/längre under december till februari. Sittlift i fjällen är egentligen en ganska lurig produkt.

Senast ändrad:
Hela anledningen till varför Frankrike går före Österrike, fokus är på att åka skidor och inte åka lift. Produkten skidåkning blir bättre med lägre effektivitet.

En poäng har du dock kopplat till svensk skidåkning. Med gondoler blir kallare temperaturer inget problem. Har varit på Österrikiska glaciärer i minus 25 och gondoler gör att den temperaturen inte blir något problem. Gäller bara att hitta sträckor med tillräcklig fallhöjd där det funkar. Idre fjäll och Kläppen gör ju rätt i sin satsning för att få fler familjer att kunna vara ute mer/längre under december till februari. Sittlift i fjällen är egentligen en ganska lurig produkt.
Har man franska berg och franskt väder så kan man ha en Pomalift; folk kommer ändå komma. :LOL:

Det är lättare att göra knäböj och åkarbrasor för att hålla värmen om man åker lift upp i ankar eller knapplift än i en sittlift en gondol.
Problemet är det omvända när man går upp

d9ecf33a8a55f1fc4cfd3ee794bc0ab3.webp

Livet som skidåkare är ganska rofyllt en dag som denna ⛷️

Bra dag i Romme idag. Fick hela dagen för mig själv så det blev några timmar åkning i sol och ca - 10C med stenhårt underlag och lite socker på toppen. Första riktiga åkdagen (som inte varit plogpatrull) på 10 år. Härligt, men det kommer kännas i kroppen imorgon 😅
Rätt otroligt också att man knappast behövde trängas i backen eller köa, trots att varenda P-plats var upptagen.

Läste att man öppnade de sista liftarna i Tegefjäll nu så att man kan nå Lillåstugans Våffelcafé.
Är inte det lite sent att öppna först nu?

Ni som är i lite mer i Alperna; stämmer det att man där har öppet fler nedfarter hela säsongen, oavsett om folk åker där särskilt mycket? Den uppfattningen har jag iallafall fått.

Man får lite känslan att Skistar håller öppet som mest kring sportlov och påsklov, men därefter stänger igen mer och mer (t.ex. Duved och Björnen).
Kan tycka att en skidort som gör reklam för att man har ex antal nedfarter och liftar ska hålla öppet dessa från och med att man har snö tills att man stänger ner för säsongen.

Mitt intryck från alperna är att om man inte lyckas ha hela anläggningen öppen så beror det på snöbrist eller tekniska problem. Man håller t ex inte vissa liftar stängda bara för att det är lågsäsong med färre gäster.
Sanning med modifikation. Håller med om att det oftast gäller under huvudsäsong. Under för- och eftersäsong kan vissa liftar eller pister hållas stängda, åtminstone vissa dagar. Dessutom vanligt att del av skidområde stänger tidigare på våren även om snöläget knappast är orsaken.

Men vanligaste orsaken att liftar står i Alperna är ju väder eller lavinsituation. Som i dag tex, föhnstorm med upp mot 120 km/h (33 m/s) i byarna.

Ni som är i lite mer i Alperna; stämmer det att man där har öppet fler nedfarter hela säsongen, oavsett om folk åker där särskilt mycket? Den uppfattningen har jag iallafall fått.

Man får lite känslan att Skistar håller öppet som mest kring sportlov och påsklov, men därefter stänger igen mer och mer (t.ex. Duved och Björnen).
Kan tycka att en skidort som gör reklam för att man har ex antal nedfarter och liftar ska hålla öppet dessa från och med att man har snö tills att man stänger ner för säsongen.
I alperna (Limone) brukar de även reducera lifkortspriset om delar av anläggningen är stängd. Oavsett om orsaken är snöbrist eller dålig sikt.

Befinner mig i alperna nu på min årliga 3,5 veckas resa. Lite klent med snö här och där men som vanligt bra pister. En del holländare börjar trilla in men fortfarande hanterbara köer.

Man kommer inte ifrån att det blir mycket "turistiskt". Anpassat efter tillresande familjer och par som vill ta sin årliga skidsemester. Konstigt vore det väl annars. Men det flyter på även om höftartrosen och morgonstelheten gör sig påmind mer för varje år.

Men vi ha iaf tur med vädret! :)

Befinner mig i alperna nu på min årliga 3,5 veckas resa. Lite klent med snö här och där men som vanligt bra pister. En del holländare börjar trilla in men fortfarande hanterbara köer.

Man kommer inte ifrån att det blir mycket "turistiskt". Anpassat efter tillresande familjer och par som vill ta sin årliga skidsemester. Konstigt vore det väl annars. Men det flyter på även om höftartrosen och morgonstelheten gör sig påmind mer för varje år.

Men vi ha iaf tur med vädret! :)
Varför just 3,5 vecka? Funderar själv på att åka ner lite längre period nästa år men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Ska man va på samma ställe? Ska man ha bil och köra runt? etc

Varför just 3,5 vecka? Funderar själv på att åka ner lite längre period nästa år men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Ska man va på samma ställe? Ska man ha bil och köra runt? etc
Det beror ju lite på smak, preferenser och var det finns rimliga Multi-skipass.
Några här på forumet kör ski-around Schweiz med prisvärda Magic Pass, andra kör ski-around västra Italien med Scandinavian Skipass 6 alporter.
I Österrike finns ett gäng olika multi pass för den som vill stanna lägre

så svaret på frågan: nej, stanna inte på samma ställe. Bil är en klar fördel (kanske campervan?!)

Senast ändrad:
Det beror ju lite på smak, preferenser och var det finns rimliga Multi-skipass.
Några här på forumet kör ski-around Schweiz med prisvärda Magic Pass, andra kör ski-around västra Italien med Scandinavian Skipass 6 alporter.
I Österrike finns ett gäng olika multi pass för den som vill stanna lägre

så svaret på frågan: nej, stanna inte på samma ställe. Bil är en klar fördel (kanske campervan?!)
Ska man köra runt så blir förstås bäst med ett multipass!

Magic Pass har ju magiska St. Luc! Och Grimentz-Zinal. Och en massa andra mer eller mindre kända.

Samt en ett par orter jag tittat på:
Lauchernalp med åkning från 3100 och mäktig fallhöjd samt Evolene.
Små system förvisso men stor åkning antar jag.

Lauchernalp-Löschtental som by? Liten förstås. Är Evolene större?

I italien hittar jag bara fyra orter i Scandinavian Skipass (bra pris för pensionärer!); Pila, Crevacol, Chamois och Champorcher.
Verkar vara roliga orter, bäst är då Pila?
Chamois lockar med bilfritt och lugnt och skönt och schysst hotell.
Turligt nog finns rescencioner av alla dessa fyra här på Freeride.

Ska man köra runt så blir förstås bäst med ett multipass!

Magic Pass har ju magiska St. Luc! Och Grimentz-Zinal. Och en massa andra mer eller mindre kända.

Samt en ett par orter jag tittat på:
Lauchernalp med åkning från 3100 och mäktig fallhöjd samt Evolene.
Små system förvisso men stor åkning antar jag.
Ett tag sen jag var i Lauchernalp, fin åkning med stora ytor och otroliga vyer! Sydvänt, så kan bli lite slaskigt i nedre delarna framåt vårkanten. Åkte alltid över dagen så ingen koll på "byn", kändes mest som lite hus inklämda längs vägen bara. Nog bättre att bo nere i huvuddalen?
Lauchernalp-Löschtental som by? Liten förstås. Är Evolene större?

I italien hittar jag bara fyra orter i Scandinavian Skipass (bra pris för pensionärer!); Pila, Crevacol, Chamois och Champorcher.
Limone och Macugnaga är de femte och sjätte, ligger lite mer off jämfört med de andra.

Universums mest erfarne alp-husbils-campare finns ju här på Freeride igen och han brukar avråda från vintercamping med husbil i alperna om man inte vet exakt vad man gör... :)

Skulle själv satsa på den stora mängd prisvärda boenden som ännu finns i de lägre dalarna runt om i alperna, men ändå inom kanske 30 minuters räckhåll med bil från dalstationerna i de bästa skidorter som finns på denna jord. Eller tåg, eller buss. Människor som bor i alperna vet inte hur bra de har det. Jo, Kalle vet. :ROFLMAO:

Då får du kolla noggrannare för legendariska Limone Piemonte ingår i kortet (favoriten för alla pensionärer som bor på Rivieran).
Även Macugnaga ingår i Scandi Pass, men de har dessvärre drabbats av kabinbaneolycka (30 dec) och det ser tveksamt ut om de kommer kunna öppna alls i år (risken finns tyvärr att detta blir ytterligare en nedlagd Italiensk pärla :censored:

För någon vecka sedan var jag i Aostadalen och Limone där jag träffade en hel del husbilsfolk (både svenskar med Scandi Pass och europeiska puderjägare)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp