Såga i plasten i en tredelad pjäxa?

Pillard

Aktiv medlem
Jag har en lång följetång av problem med innerskor och pjäxor men nu har jag landat in i att en lösning för min del skulle kunna vara att helt enkelt sätta mini-Dremeln i skalet. Vad tror ni, kommer det orsaka några problem?

Roxa skal.webp

Just de här kanterna hamnar precis ovanpå de väldigt hårda kanterna i innerskon.
Zipfit.webp

Vad jag kan se borde det vara riskfritt att såga bort kanske 5mm brett och några cm på längden just där det trycker. Skalets tunga kommer fortfarande att överlappa skalet ändå så det borde inte bli nåt snöläckage in. Men kan den "bärande" strukturen i skalet påverkas negativt?

Vill du prova en mindre permanent lösning så kan du ändra radien på plasten för att minska trycket. Varmluftspistol och något lämpligt cylindriskt föremål för att flytta och hålla plasten på plats funkar.

Ett tredje alternativ är att ge sig på kanten på innerskon med lämpligt trubbigt föremål, typ gummiklubba med en träkloss som mothåll

Vill du prova en mindre permanent lösning så kan du ändra radien på plasten för att minska trycket. Varmluftspistol och något lämpligt cylindriskt föremål för att flytta och hålla plasten på plats funkar.

Ett tredje alternativ är att ge sig på kanten på innerskon med lämpligt trubbigt föremål, typ gummiklubba med en träkloss som mothåll
Hm! Ja jag har tänkt på att försöka trycka plasten där men bootfittern verkar inte ha varit så sugen på det. Frågan är vad jag skulle kunna hitta för cylindriskt föremål som passar där.

Att banka på linern ska jag definitivt testa

Hm! Ja jag har tänkt på att försöka trycka plasten där men bootfittern verkar inte ha varit så sugen på det. Frågan är vad jag skulle kunna hitta för cylindriskt föremål som passar där.

Att banka på linern ska jag definitivt testa
Olika spritflaskor brukar funka rätt bra! Finns ju dessutom i lite olika dimensioner

Jag tror att jag har hittat en bra konstruktion som kommer träffa rätt. Då kvarstår frågan, hur doserar jag varmluftspistolen?
Undvik att köra på värmepistolens högsta läge, utan håll dig till ett första läge om det finns. Håll pistolen ca 30 cm från området du värmer, jag brukar "vifta" lite med värmepickan för att det inte ska blir för hårt kört.
Hur lång tid är lite en fråga om fingertoppskänsla, bokstavligt, kan du vidröra plasten i flera sekunder är den oftast lite för kall, blir plasten blank eller bubblig har du kört för länge/nära/varmt, men säg att kanske 3 minuter brukar vara tillräckligt. I sämsta fall är det inte värre än att plasten går tillbaka och du får göra om processen

Jag inser dock att jag måste in under den där damasken. Punkten jag vill åt är där under. Så frågan är väl om tyget kommer smälta men det är väl nåt man kan leva med :)

Ser ut att vara ganska tunn plast, så om tyget smälter har du kört för hårt. Kan däremot vara värt att vara lite vaksam på att nitarna där inte blir för varma bara, de kan ha en förmåga att leda ännu mer värme in i plasten

Jag inser dock att jag måste in under den där damasken. Punkten jag vill åt är där under. Så frågan är väl om tyget kommer smälta men det är väl nåt man kan leva med :)
Damasker brukar klara relativt mycket värme, klistret kan mjukas upp och eventuellt behöver du applicera nytt.

Kör försiktigt med värmen och häll varmluftspistolen i rörelse. Du vill få plasten genomvarm, känn med fingrarna på insidan för att avgöra om det är nog. Olika plaster är olika medgörliga och går tillbaka olika mycket. Om minnet och ögonen inte sviker mig jobbar du med en polyamid, vilket blir anmärkningsvärt formbart.

Att ändra radien på tredelade skor är en smidig procedur. Ta i beaktning att plasten blir tunnare närmare kanten

Damasker brukar klara relativt mycket värme, klistret kan mjukas upp och eventuellt behöver du applicera nytt.

Kör försiktigt med värmen och häll varmluftspistolen i rörelse. Du vill få plasten genomvarm, känn med fingrarna på insidan för att avgöra om det är nog. Olika plaster är olika medgörliga och går tillbaka olika mycket. Om minnet och ögonen inte sviker mig jobbar du med en polyamid, vilket blir anmärkningsvärt formbart.

Att ändra radien på tredelade skor är en smidig procedur. Ta i beaktning att plasten blir tunnare närmare kanten
Grilamid anger de själva. Men den ska väl vara rimligt formbar vad jag vet

Du kan ju också klippa bort öglorna för snören längst ner på innerskon. Det gjorde jag på mina intuition när jag hade tryckpunkt på liknande ställe som du. Det räckte för mig iaf. Och jag snörar som du och använde dom ändå inte.

Jag tror dock att de öglorna så att säga ”försvinner” mellan de betydligt tjockare sömmarna. Jag tror inte riktigt man förstår just hur hårt det är just där omkring och hur mycket det bygget på höjden. Jag är förvånad att inte fler har problem

Grilamid kräver hög värme! Räkna med upp till 150C, att jämföra med exempelvis Fischers vacuumfit-plast som blir formbar vid blygsamma 80C.

Samtidigt är smältpunkten för Grilamid förhållandevis låg vilket gör att spannet att jobba med är ganska litet. Detta gör Grilamid ganska svårarbetat utan vettig temperaturmätning. Tryckningarna i Grilamid blir dock helt permanenta även med ganska kort tid för fixering.

Jag skulle värma till dess att man precis börjat ana att plasten blir glansig, detta sker vid ca 155C vilket är aningen högre än optimalt men bör inte påverka hållfastheten nämnvärt. Undvik att gå högre, då börjar det bubbla. Strax under 180C smälter plasten.

Eventuellt kan dessa tryckningar göra så att pjäxan kollapsar något lättare men den risken får nog ses som ganska liten, undvik att trycka mer än nödvändigt.

Bra input. Frågan är bara om jag borde skära bort damasken just där jag vill trycka? Annars kommer jag ju inte kunna se hur varm den blir

Sådär! Då var det testat och den initiala upplevelsen är häpnadsväckande bra. Vi får se om det håller i sig efter åkning i pjäxorna ikväll också. Det enda jag noterade som ett problem egentligen är att när jag höjer skalet över fotryggen skapas ett veck där ryggen möter skaftet så att säga. Detta kanske är ett problem. Och i ett tvådelat skal skulle jag verkligen bli orolig. Men i ett tredelat skal är det ju ändå i huvudsak plösen som tar framåtflexet, varför detta knappt borde spela in.

Den andra utmaningen är ju att lyckas bygga en konstruktion som kan trycka på ytan jämnt och bra. Hockeypuckar i botten, glasburk och lite annat har fått agera läst under värmning men helt klart är att det hade varit att föredra med nånting som kan ge en jämn och rak linje. Om detta inte blir helt bra nu så får jag bygga nåt mer avancerat. Är trä för mjukt eller borde det kunna funka trots värmen?

Lästverktyg i trä fungerar utmärkt. Urmodern till cutom-pjäxor: Strolz, använder lästverktyg i trä, där man klistar på kork på tryckpunkter.
1771843146876.webp

Lästverktyg i trä fungerar utmärkt. Urmodern till cutom-pjäxor: Strolz, använder lästverktyg i trä, där man klistar på kork på tryckpunkter. Visa bilaga 44113
Jag visste ju att skomakare använder trä men jag blev lite misstänksam när man ska hetta upp så pass men jag får gå loss på några hårda ekbitar som ligger här hemma i värsta fall :)

Sådär! Då var det testat och den initiala upplevelsen är häpnadsväckande bra. Vi får se om det håller i sig efter åkning i pjäxorna ikväll också. Det enda jag noterade som ett problem egentligen är att när jag höjer skalet över fotryggen skapas ett veck där ryggen möter skaftet så att säga. Detta kanske är ett problem. Och i ett tvådelat skal skulle jag verkligen bli orolig. Men i ett tredelat skal är det ju ändå i huvudsak plösen som tar framåtflexet, varför detta knappt borde spela in.

Den andra utmaningen är ju att lyckas bygga en konstruktion som kan trycka på ytan jämnt och bra. Hockeypuckar i botten, glasburk och lite annat har fått agera läst under värmning men helt klart är att det hade varit att föredra med nånting som kan ge en jämn och rak linje. Om detta inte blir helt bra nu så får jag bygga nåt mer avancerat. Är trä för mjukt eller borde det kunna funka trots värmen?
Trä fungerar ypperligt och används flitigt.

Bakkappans rörelse är inte att försumma på en tredelad pjäxa, om den blir hindrad av modifikationen hade jag försökt få till en jämnare övergång. Eventuellt kan bakkappan behöva modifieras i någon utsträckning och det kommer bli svårt att inte påverka bakkappans rörelseförmåga pga friktion men det går säkert att få till en väl fungerande lösning.

Här ser man det lilla vecket som blir. Precis ovanför niten. Jag märkte absolut inget av det vid åkning igår iaf. Däremot var det som natt och dag i övrigt. Nästan så att jag började fundera på om jag ska stoppa i lite mer kork runt nederdelen av foten. Nu när det hårda trycket är borta kan man ju börja finlira med den formbara delen av innerskon. Men jag misstänker också att plasten kommer att krypa tillbaka lite grann så kanske inte förivra sig.

Roxa veck.webp

@Pillard som jag skrev i en annan tråd föreslår jag att du slipar ner boot boards för att åka volymen över insteget! Är typ 1A åtgärd för detta. Skulle inte det funka är nya boot boards inte särskilt dyrt! Känns lite vanskligt att såga i pjäxan innan du provat mer reversibla åtgärder.

@Pillard som jag skrev i en annan tråd föreslår jag att du slipar ner boot boards för att åka volymen över insteget! Är typ 1A åtgärd för detta. Skulle inte det funka är nya boot boards inte särskilt dyrt! Känns lite vanskligt att såga i pjäxan innan du provat mer reversibla åtgärder.
Ja och den har varit borta sen länge. Det var den första lösningen återförsäljaren testade. Och det blev bättre men räckte inte. Boot boarden är alltså helt borta och ersatt av en häldel och en tådel. Jag fick även förvånande svar från Roxa att det var helt riskfritt att slipa ner plasten. Jag har ju dock kört på att trycka istället.

Jag har lyckats bra med att forma en sån kant av grilamid med bara varmluftpistol och tjocka handskar. Dynafit Hoji pro tour. Svetshandskar hade jag, men det går nog med andra grejor. Grythandske kanske. Jag värmde sakta och kände då och då för att se om det gick att böja, det verkar sammanfalla med att det ser lite blankt ut. Sen är det bara att böja och hålla tills det svalnat lite, det blir hårt rätt snabbt, eller i vart fall tillräckligt snabbt för att man inte ska hinna bränna sig.

Mina Hoji har fått smaka duktigt med värmepicka.
Är det någon som klarar av att åka dom där utan Boostersrap?
Fan dom har ju flex som en ordinär stålbalk 😩
IMG_1082.webp

Ja och den har varit borta sen länge. Det var den första lösningen återförsäljaren testade. Och det blev bättre men räckte inte. Boot boarden är alltså helt borta och ersatt av en häldel och en tådel. Jag fick även förvånande svar från Roxa att det var helt riskfritt att slipa ner plasten. Jag har ju dock kört på att trycka istället.
Missade att du redan fixat med boot boards. Men kul att du hittat en till möjlighet att komma tillrätta med problemet! Hoppas det går hela vägen för dig!

Japp! Nu har perfektionisten vaknat. Allt för ofta hänger jag ett antal timmar i pjäxor utan att åka speciellt aktivt. Däremot stå i jobbiga vinklar till och från. En punkt jag inte blir klok på är den klassiska punkten bakom lilltån. Det finns egentligen utrymme här. Det klämmer inget i Intuition men med Zipfit klämmer det. Zipfit är väldigt tunna just här så det är nog inte för trångt utan för hårt. Hur fan kan jag lösa problemet? Hårt tryck bygger upp svullnad här på min fot. Spontant tänker jag vaddera innerskon men den ska ju ut och in ur skalet hela tiden

Japp! Nu har perfektionisten vaknat. Allt för ofta hänger jag ett antal timmar i pjäxor utan att åka speciellt aktivt. Däremot stå i jobbiga vinklar till och från. En punkt jag inte blir klok på är den klassiska punkten bakom lilltån. Det finns egentligen utrymme här. Det klämmer inget i Intuition men med Zipfit klämmer det. Zipfit är väldigt tunna just här så det är nog inte för trångt utan för hårt. Hur fan kan jag lösa problemet? Hårt tryck bygger upp svullnad här på min fot. Spontant tänker jag vaddera innerskon men den ska ju ut och in ur skalet hela tiden
Menar du "knogen" där lilltån fäster i foten? I så fall punkttryck skalet just där. Eller menar nu nästa bakre punkt, den s.k. sjätte tån? I så fall tryck skalet där också.

Men vet du vad? Jag undrar om inte din fot hamnar för långt fram i skalet av flera anledningar.

Den första spoilern är trycket över vristen. Om hela foten förpassades bakåt, vore det ett ickeproblem, enär fotbladet från sidan sett är typ en kil, och även uppifrån sett...

Får du verkligen hela din häl in i hälfickan? Är du bara lite för bred någonstans i hälregionen, så kommer din fot aldrig tillräckligt långt bak.

Nu är jag bara en armchair quarterback, men jag misstänker att dina problem över vristen härstammar längre bakifrån... Och där ska du isf fokusera, dvs kanske hellre bredda/trycka skalen för att kunna få hälen djupare bakåt.

Som sagt bara mina två hundradels dollar av värde...

Senast ändrad:
Menar du "knogen" där lilltån fäster i foten? I så fall punkttryck skalet just där. Eller menar nu nästa bakre punkt, den s.k. sjätte tån? I så fall tryck skalet där också.
Instämmer i detta. Jag som har väldigt beniga fötter punkttrycker alltid dessa två knölar och ofta även fotknölar och ibland även tryckningar/slipningar för stortån.

Tillägg: Så här ser mitt verktyg ut för att punkttrycka, använder magneter för att lokalisera punkten.
Svar i tråden 'Skaffa verktyg för att modda pjäxor'
https://www.freeride.se/forum/threads/skaffa-verktyg-for-att-modda-pjaxor.151479/post-1300988

Senast ändrad:
Mitt problem är dock att det inte trycker här jämt. Och rent krasst trycker det inte när jag kör intuition, som bygger mer i tjocklek. Så boven i dramat verkar snarare vara att jag får en extra förhårdnad på foten av att det blir för hårt, inte brist på utrymme egentligen. Tänk att ni gnuggar den där knölen mot något hårt. Så helst skulle jag ju vilja bygga på linern med något mjukt men inuti funkar ju inte eftersom foten ska i och ur hela tiden och det kommer lossna. Utanpå linern blir ju samma problem.

Mitt problem är dock att det inte trycker här jämt. Och rent krasst trycker det inte när jag kör intuition, som bygger mer i tjocklek. Så boven i dramat verkar snarare vara att jag får en extra förhårdnad på foten av att det blir för hårt, inte brist på utrymme egentligen. Tänk att ni gnuggar den där knölen mot något hårt. Så helst skulle jag ju vilja bygga på linern med något mjukt men inuti funkar ju inte eftersom foten ska i och ur hela tiden och det kommer lossna. Utanpå linern blir ju samma problem.
Om du tror att det finns plats nog, kan det vara värt att prova något liknande:
Hade problem på samma ställe, fick skalet tryckt och det hjälpte. Men hade redan gått så långt att det tog månader att bli av med smärtan och använde då ett sånt skydd i vanliga skor.

Nu när jag löst mina egna pjäxor helt ok så måste jag börja hantera dotterns. Ni som jobbat mycket med att trycka pjäxor, hur är det att trycka ut juniorrace-pjäxor? Beställde hem nya till dottern och det är ett elände över lag. Hon behöver massa utryme i toe-boxen och det finns ju generellt inte. Hon klagar på att de nya (samma modell som de gamla) klämmer längs med sidan. Det kan vara så att det bara är en fråga om att innerskon måste få ge med sig lite men om det visar sig vara skalet, går det ens att göra några varaktiga tryckningar i sådana pjäxor? Dalbello kallar materialet för DB Hyperlite iaf.

Nu när jag löst mina egna pjäxor helt ok så måste jag börja hantera dotterns. Ni som jobbat mycket med att trycka pjäxor, hur är det att trycka ut juniorrace-pjäxor? Beställde hem nya till dottern och det är ett elände över lag. Hon behöver massa utryme i toe-boxen och det finns ju generellt inte. Hon klagar på att de nya (samma modell som de gamla) klämmer längs med sidan. Det kan vara så att det bara är en fråga om att innerskon måste få ge med sig lite men om det visar sig vara skalet, går det ens att göra några varaktiga tryckningar i sådana pjäxor? Dalbello kallar materialet för DB Hyperlite iaf.
Generellt har ju racepjäxor tjockare plast så att det inte bara går att trycka utan även slipa bort material med en Dremel men jag har ingen aning om detta gäller även junior.

Min lekmannamässiga erfarenhet av att göra mer plats i tåboxen med tryckningar är att det är svårt, trycker man en tå så brukar det bli mindre plats för de andra. Kanske har jag inte tillräckligt sofistikerade verktyg eller så fegar jag med värmen i den lite tjockare plasten i tåboxen. Eller så krävs det helt enkelt Dremel+tryckningar för att göra hela tåboxen större.

Jag fick till en downsize’ad pjäxa så att den passade som en handske en gång men det var så mycket jobb med tåboxen att jag la projektet med den andra pjäxan på is. Jag hade ändå köpt pjäxorna nästan gratis begagnat så jag återgick helt enkelt till pjäxor i rätt storlek. Kanske får jag någon gång tid, ork och inspiration att göra färdigt även den andra pjäxan.

Jag kan inte erinra vilken plast hyperlite är men med det at sidan så är det inga större konstigheter att göra mer plats i tåboxen.

Fixera pjäxan väl för att slippa att stommen i pjäxan hittar på dumheter. Ta fram det stora tålamodet när du värmer tåboxen, använd gärna något för att begränsa värmespridning (exempelvis en filtsula eller liknande för att inte blåsa på andra delar av pjäxan om du kör varmluftspistol). Se till att pressverktyget har rätt form för aktuell för. Var försiktig så att du inte skadar plasten i hälkoppen (om du använder den som mothåll) när du trycker.

Tryck inte mer än vad bindningar har utrymme för.

Tillbaka
Topp