Visa din Lavin!

Visa din Lavin!
Lutningsgrad på lavinprognoser.se då, verkar ha min karta som grund? https://www.lavinprognoser.se/sa-laser-du-lavinprognosen/legend-lutningskarta/
Någon annan kanske vet något för Norge.
varsom.no
Lutningskartor, observationer, lavinprognoser osv. Finns som app och är helt utmärkt. Även "vanlig" folk kan lägga in sina observationer, tex om man har sett en lavin eller hört whumpf ljud osv
edit: Verkar som att inte all info finns på webben. Kan inte se observationer och lutningskartor. men de finns i appen

Visa din Lavin!
Såhär ser det ut i appen.
Suveränt. Men bara Norge,såklart.

Bilagor

• Screenshot_20260307_192800_Varsom.webp
    Screenshot_20260307_192800_Varsom.webp
    93.8 KB · Besök: 43
Visa din Lavin!
varsom.no
Lutningskartor, observationer, lavinprognoser osv. Finns som app och är helt utmärkt. Även "vanlig" folk kan lägga in sina observationer, tex om man har sett en lavin eller hört whumpf ljud osv
edit: Verkar som att inte all info finns på webben. Kan inte se observationer och lutningskartor. men de finns i appen
Ja, appen är bra. Man kan lästa ned kartorna så man har de offline också.

Har flera gånger både sommar och vinter använt mig av kartorna för att mer i detalj se var jag befinner mig och vad lutningen är.

Enkelt att lägga in egna trackloggar i nättläsar versionen för att se var man varit också.

Visa din Lavin!
Lavinprognoser har Lantmäteriets karta som grund. Samma med Min Karta. Men i lavinprognoser kan man få fram lutning mesans man i Min Karta kan rita en rutt. 🙈
Aha, inte båda funktionerna på samma ställe? Vilken miss.
En riktig bra grej i varsom appen är också att man får lutning och höjd vid cursorn. Helt utmärkt för att kolla en rutt. Sånt skulle man önska sig i sverige också...
I alperna har väl bergfex lutningskartor?
Bergfex har lutning, iaf via hemsidan. I Schweiz även https://map.geo.admin.ch eller Swisstopo-appen.

Visa din Lavin!
Skida täcker Norge och Alperna...
Lavinprognoser, Lutning och turer

Edit: Kollade i Appen, Skida täcker typ hela världen med lutningskartor. Lavinprognoser dock inte i alla länder. Men Norge, sverige, Alperna och Kanade såg jag iaf

Senast ändrad:
Visa din Lavin!
Många laviner i Kittel idag. Den största begravde en del av övre transportsträckan från hotell-liften till nationella. Bilden tagen från nedre transportsträckan, skidpatrullen syns vid den övre:
IMG_0066.webp

När lavinen gick var skidpatrullen på väg upp i liften med käppar för att spärra av området som inte längre bedömdes säkert.

Visa din Lavin!
Många laviner i Kittel idag. Den största begravde en del av övre transportsträckan från hotell-liften till nationella. Bilden tagen från nedre transportsträckan, skidpatrullen syns vid den övre:Visa bilaga 44450
När lavinen gick var skidpatrullen på väg upp i liften med käppar för att spärra av området som inte längre bedömdes säkert.
Rätt bedömning onekligen👍
Se upp folks, nu kommer dom lömska vår- slask lavinerna.

Visa din Lavin!
Rätt bedömning onekligen👍
Se upp folks, nu kommer dom lömska vår- slask lavinerna.
Rätt bedömning, men det skavde nog att de var lite sena och alltså inte hade stängt av ännu. De hade dock full uppsikt över lavinen när den gick från liften så de kunde direkt konstatera att det inte fanns några människor i närheten.

Min egna bedömning för dagen var inte bra. Hade lämnat transceivern hemma denna dag då jag åkte ensam för att råda bot på bakfyllan. Det händer kanske två gånger per år att jag inte har transceiver.

Visa din Lavin!
Htx_1.webp
Htx_2.webp
Just hemkommen från Zillertal, vågade inte åka mycket utanför pisten när de såg ut så här på många ställen. Hade kommit nya när man passerade samma ställe ett dygn senare å. Såg dock inga live.

Visa din Lavin!
Visa bilaga 44666Visa bilaga 44667Just hemkommen från Zillertal, vågade inte åka mycket utanför pisten när de såg ut så här på många ställen. Hade kommit nya när man passerade samma ställe ett dygn senare å. Såg dock inga live.

Såg också i lördags en liknande som gått högt upp i den fina grytan mellan Hochzillertal och Hochfügen, ett stort släpp ända ner till jorden (och litet till). Möjligen var den sprängd iofs. Trots det syntes en hel del som var långt utanför pisterna i Hochfügen.

Visa din Lavin!
Vassi Insteg idag. Fjärrutlöst, inge åkt med.

När man träffar på folk som ska upp på Vassi. Och frågar dom om dom läst Lavinprognosen.
"Och man får som svar Insteget är lungt"....

Är samma typ av folk som även ska upp i Insteget åka ned i Sadeln på Nordals vid liknande förhållanden.
Å säger samma sak när dom har med sina barn i släptåg utan utrustning.
Bjuder på även på bild ifrån när hela Insteget på Nordals å östra delen av Sadeln släppte för nån vecka sen

Sprid gärna te folk som ni vet brukar vara runt Gränsen. Å gillar att undvika ta till sig av Prognosen.
Så hoppas vi på en vår utan nått händer💙

IMG_20260324_133636.webp
IMG_20260324_133628.webp
IMG_20260324_133623.webp
IMG_20260324_133626.webp
IMG-20260311-WA0012.webp
IMG_20260311_132527.webp

Visa din Lavin!
Vassi Insteg idag. Fjärrutlöst, inge åkt med.

När man träffar på folk som ska upp på Vassi. Och frågar dom om dom läst Lavinprognosen.
"Och man får som svar Insteget är lungt"....

Är samma typ av folk som även ska upp i Insteget åka ned i Sadeln på Nordals vid liknande förhållanden.
Å säger samma sak när dom har med sina barn i släptåg utan utrustning.
Bjuder på även på bild ifrån när hela Insteget på Nordals å östra delen av Sadeln släppte för nån vecka sen

Sprid gärna te folk som ni vet brukar vara runt Gränsen. Å gillar att undvika ta till sig av Prognosen.
Så hoppas vi på en vår utan nått händer💙

Visa bilaga 44801Visa bilaga 44802Visa bilaga 44804Visa bilaga 44803Visa bilaga 44806Visa bilaga 44805
Hatar om folk säger "det är lungt" när man frågar hur nånting är. Oftast frågar man inte efter deras bedömning, utan efter info ang förhållanden för att grunda sin egen bedömning på det. Eller iaf som hjälp. Dvs jag förvänta mig svar i form av "vindpackat", "lös, inga tecken av vind", "gammal snö, inga tecken på laviner", "sprickbildning" osv osv...

Visa din Lavin!
"Enligt SOS Alarms kartkoordinater har lavinen gått längst inne i dalen Vassivaggi, på en fjällsida mellan bergen Vassecohkka och Vuoiddasriida, eller på intilliggande fjället Gorsacohkka. Det handlar alltså inte om skidliftsystemet i Riksgränsen, utan om offpist-terräng cirka 8 kilometer från skidliftarna."

1774441990423.webp

Visa din Lavin!
Gillar inte att döma hårt i efterhand i någon form av vad var det jag sa. Men, om lavinprognosen är "riktigt illa", där rörelser över 25 grader undviks och observationer talar för svåra situationer undrar jag varför det bara är en 3a i prognosen.

1774442435634.webp

Visa din Lavin!
Gillar inte att döma hårt i efterhand i någon form av vad var det jag sa. Men, om lavinprognosen är "riktigt illa", där rörelser över 25 grader undviks och observationer talar för svåra situationer undrar jag varför det bara är en 3a i prognosen.

Visa bilaga 44820
Dom tänker kanske att folk borde kunna läsa. På varenda utbildning eller video som behandlar ämnet så konsterar man att 3 de facto är den farligaste graden (då flest dör) och man tycker att alla som vistas i den terrängen borde veta om hur allvarligt det är. Förstår dock vad du menar, kanske inte hade kostat något att sätta en 4.

Visa din Lavin!
Dom tänker kanske att folk borde kunna läsa. På varenda utbildning eller video som behandlar ämnet så konsterar man att 3 de facto är den farligaste graden (då flest dör) och man tycker att alla som vistas i den terrängen borde veta om hur allvarligt det är. Förstår dock vad du menar, kanske inte hade kostat något att sätta en 4.
I så fall räcker det med en skala med 1-3. Så alla förstår ansvaret när det är en trea. Kommunikationen här är tydligt otydlig.

Visa din Lavin!
Det tycks röra sig om 5 pers som "dragits med" i lavinen.
Samtliga oskadda.

Skönt, och det innebär att jag fortsatt kan hävda att någon toppturare aldrig någonsin dött i en lavin i Sverige (beroende på definition - det kan vara 1-2 toppturare som dött)

Visa din Lavin!
Samtliga oskadda.

Skönt, och det innebär att jag fortsatt kan hävda att någon toppturare aldrig någonsin dött i en lavin i Sverige (beroende på definition - det kan vara 1-2 toppturare som dött)
En skadad som fått åka till sjukvård med helikopter enligt DNs källa

Visa din Lavin!
Enligt polisen är ytterligare två personer skadade och förs med helikopter från platsen.

De skadade ska vara tre av de fem personer som uppges ha dragits med i lavinen.

Enligt inre sjukvårdsledningen för ambulansen i Norrbotten ska två personer vara lindrigt skadade.

Visa din Lavin!
Samtliga oskadda.

Den här listan är inte helt komplett. Bla saknas det en topptursolycka med ett gäng från Björkliden som gick på topptur på andra sidan Torneträsk, i början av 90-talet eller slutet av 80-talet.

Nog får jag ihop ett par toppturslaviner?

Visa din Lavin!
Hänger inte riktigt med.
Menar du att det beror på vad definitionen av död är? Borde inte den definitionen vara ganska uppenbar, eller? 🤔

Kanske handlar mer om definitionen på toppturare? Man tror att någon är en helt vanlig person men så plötsligt ska det hudas istället för att ta liften som en vanlig dödlig… 🤨

Visa din Lavin!
Kanske handlar mer om definitionen på toppturare? Man tror att någon är en helt vanlig person men så plötsligt ska det hudas istället för att ta liften som en vanlig dödlig… 🤨
Kanske det. Då är följdfrågan, kan inte skoteråkare räknas som toppturare?
Beror säkert på, men jag har tex åkt skoter för att slippa en lång anmarsch, för att seda slänga på laggen vid bergets fot. Är jag då skoteråkare, toppturare, eller både och?
Och Brallo gör det för att nå Mjölkvattsfjället bla..

Visa din Lavin!
Den här listan är inte helt komplett. Bla saknas det en topptursolycka med ett gäng från Björkliden som gick på topptur på andra sidan Torneträsk, i början av 90-talet eller slutet av 80-talet.

Nog får jag ihop ett par toppturslaviner?

Jo, det stämmer att någon enstaka toppturare dött i lavin; typ en eller två (jag har för mig att vi haft den här diskussionen förut?)

Min poäng är att toppturare är mycket lavinmedvetna men extremt underrepresenterade i olycksstatistiken.

Däremot skidåkare i anläggning, turåkare och framför allt skoteråkare (som den här gången) är betydligt mer lavindrabbade.

Svenskar i Alperna är även ruskigt överrepresenterade i lavinolyckor 🫣

Visa din Lavin!
Jo, det stämmer att någon enstaka toppturare dött i lavin; typ en eller två (jag har för mig att vi haft den här diskussionen förut?)

Min poäng är att toppturare är mycket lavinmedvetna men extremt underrepresenterade i olycksstatistiken.

Däremot skidåkare i anläggniHHur ng, turåkare och framför allt skoteråkare (som den här gången) är betydligt mer lavindrabbade.

Svenskar i Alperna är även ruskigt överrepresenterade i lavinolyckor 🫣
Undrar hur det omvända ser ut.
Utländska offer i svenska laviner?

Visa din Lavin!
Att det är få som blir tagna av laviner i Sverige kan ha ett samband mellan rätt få berg nära där folk bor.

Tittade på Strava global heat map och som jag trodde så ser det inte ut att vara så mycket aktivitet förutom Snasahögarna, Riksgränsen, Keb och några få andra turer.

Visa din Lavin!
I så fall räcker det med en skala med 1-3. Så alla förstår ansvaret när det är en trea. Kommunikationen här är tydligt otydlig.
Kan hålla med lite om det här. Artiklar och kommunikation är att det är extrem fara. Gå inte ut på fjället i princip. Men det är fortfarande "bara" 3 på skalan? Igår stod det att prognosen visade på att det skulle bli 4 idag. Men sen är det ändå 3. Vet att man ska läsa texten etc. men signalvärdet blir hur man än vänder på det fel i mina ögon.

Visa din Lavin!
Dog tyvärr tre personer i laviner i Schweiz i fredags. Här kom någon undan med livet i behåll i torsdags (inte läst någon rapport om skadeläget). Dagen innan var det 4:a och hade gått flera flak i liknande vädersträck.
Bra påminnelse om att det är bra att ha koll på terrängen, även om man bara dyker upp för att åka puder då och då. Speciellt på ställen med mycket klippor att ramla ner över.
Svårt att se exakt i bilden, men en person skråade in nära brottkanten uppe till vänster, löste ut ett flak och drogs med över klippan. Såg en grop nedanför, verkar som de grävt upp personen. Var nog som tur är ganska mjuk landning iaf efter ymnigt snöfall i veckan.
IMG_8754.webp

1775387916095.webp

Tillbaka
Topp