Pris för stugstädning?

Gone skiing

Aktiv medlem
Pris för stugstädning?
Har precis tillsammans med min bror startat städfirma i fjällen för att kunna sälja lägenheten i storstan och byta hi-tech löneslavjobb mot lo-tech jobb i bergen som egen chef.

Är ju alltid bra att ha lite koll på marknaden, vad betalar ni för en slutstädning av en fjällstuga? Skulle även uppskatta om ni skriver hur stor stuga är/hur många bäddar? Är priset utan RUT, innan RUT eller efter RUT? Vad betalar ni för en avsyning?

Pris för stugstädning?
Typ 1500 SEK. Två sovrum. Jag har inte funderat på RUT.
Gillar när det ingår i stughyran.
Tack för svar. 🙏
Tycks som om jag lagt mig på en bra prisnivå. Tyvärr är det inte helt enligt reglerna att städningen ingår i stughyran och samtidigt få RUT-avdraget på 50%. För att allt ska vara korrekt utan problem med Skatteverket ska det vara en transaktion mellan hyresgästen och städbolaget.

Pris för stugstädning?
Spännande livsförändring och kul om ni lyckades kombinera lo-tech med hi-tech så det finns en digital upplevelse. Jag tycker det rätt värdelöst att ringa eller mejla för kolla tillgänglighet och boka.
Vi betalde sist 1025:- för avresestäd, 2 sovrum, en toalett och 54kvm. Inklusive Rut.
Vi har skött bokningen som stugägare för att säkerställa Rut i tron att ägaren endast är berättigad.

Pris för stugstädning?
kul att ni startat städfirma i "fjällen" (man blir ju lite nyfiken på var, då fjällen är 1/3 del av landet)

Jag kan tänka mig att det finns en stor marknad för att städa åt AirBnb värdar, kanske även åt Stugknuten, Booking mfl?

privatpersoner som använder platformarna behöver ofta någon som städar boendet

lycka till!

Pris för stugstädning?
Spännande livsförändring och kul om ni lyckades kombinera lo-tech med hi-tech så det finns en digital upplevelse. Jag tycker det rätt värdelöst att ringa eller mejla för kolla tillgänglighet och boka.
Vi betalde sist 1025:- för avresestäd, 2 sovrum, en toalett och 54kvm. Inklusive Rut.
Vi har skött bokningen som stugägare för att säkerställa Rut i tron att ägaren endast är berättigad.
Det är den som bor där för tillfället som är berättigad RUT oavsett om man äger lägenheten eller bara hyr över helgen. Stugägaren är egentligen bara berättigad RUT om det är i samband med att denne är där. Det är ju dock svårt för skatteverket att kontrollera om det rör sig om en ensam stuga.
Jag kommer knappast ifrågasätta om en stugägare hävdar att denne bor där hela tiden och vill ha städat varje vecka. Det är Skatteverkets uppgift, inte min.

Pris för stugstädning?
IDP tar 1850:- innan RUT och 964:- efter RUT för vår stuga i Ramundberget, 4 rum och 75kvm, inkl allt. Stämmer att RUT kan man endast få om stugägaren själv beställer/betalar för städning, inte om eventuell förmedlare gör det. Det som är bäst med IDP i Ramundberget är att de ordnar med nycklar direkt med anläggningen (så jag behöver inte koordinera det själv), samt att de har standardpriser inkl framkörning. Jag har tidigare bett om offert för städning av andra firmor och det är alltid "vi får se vad det kostar när vi kommer fram, plus att det är 2 timmar framkörning".

Pris för stugstädning?
35 €/timme blir 4 timmar för 1500 SEK. Det är ju knappast helt orimligt för dem som gör ett gediget arbete.
Hur många hyreslägenheter finns det till exempel i Åre?

Om varje lägenhet städas en gång i veckan i 4 timmar, alltså 16 timmar per månad, hur många städtimmar blir det bara i Åre?
Hur många städare behövs för att sköta detta arbete?
Du märker säkert att en sådan ekvation är helt omöjlig.
Även om kunden skulle betala en miljon för slutstädningen, läggs det inte mer än en eller två timmar per vecka på att städa en hyreslägenhet.

Pris för stugstädning?
Slutstädning för lgh med två dubbelrum , ett kök/allrum och ett badrum i Österrike kostade 95 euro i förra veckan. Obligatoriskt men separat redovisat.
Lokal skatt 112 euro (OT här men apropå annan tråd). Ganska saftigt.

Pris för stugstädning?

No such thing as a free lunch​

Det betyder troligen att du betalar överhyra och inte har möjlighet att sänka boendekostnaden med att städa själv
Nej. Eller, menar du, att man kunde kanske köpa litet billigare starköl i systembolaget, om jag städar litet, lägger flaskorna in till hyllorna osv.? Om jag vill bara ta 48 burkar Mariestads, inte städa alls, jag borde betala något extra? Och igen nej.

Om jag betalar för boendet, jag betalar allt för boendet: el, vatten, värme, städning osv. Också parkering vig boendet!

Pris för stugstädning?
När gjordes det senast? NIttonhundra ...
Frågar du mig så gör jag alltid ett gediget arbete.
Hur många hyreslägenheter finns det till exempel i Åre?

Om varje lägenhet städas en gång i veckan i 4 timmar, alltså 16 timmar per månad, hur många städtimmar blir det bara i Åre?
Hur många städare behövs för att sköta detta arbete?
Du märker säkert att en sådan ekvation är helt omöjlig.
Även om kunden skulle betala en miljon för slutstädningen, läggs det inte mer än en eller två timmar per vecka på att städa en hyreslägenhet.
Jag är medveten om den ekvationen men du överdriver en del, väldigt många gäster väljer att städa stugan själv.
Vi har valt att lägga oss på en hög nivå vilket innebär att den som bara anlitar oss en eller två gånger gör en väldigt bra affär. Vi städar allt, bara en ordentlig ugnsrengöring och rengöring av spisfläkten samt att tvätta bort diverse ingrodda fläckar runt om hela huset tar ett tag när det inte är gjort på länge.
Vi räknar med att en städning kommer gå betydligt fortare när vi har städat samma stuga ett par gånger men den första gången vi städar en stuga tar det oftast en bra bit mer än 4 timmar då det ofta finns en hel del som inte har rengjorts på år.
Vi fakturerar fast pris, samma pris oavsett om städningen skulle ta en eller tio timmar.

Pris för stugstädning?
Frågar du mig så gör jag alltid ett gediget arbete.
Det tvivlar jag inte på. Men väldigt många stugstädningar jag har sett resultatet av har definitivt inte gjort det. En blick under soffan och man hittar både dammråttor och leksaker. Har hänt så pass ofta att det känns som att det är satt i system. Och det är inte konstigt för det är antagligen bara en av tio som klagar. Genom att slarva hinner de med fler på bytesdagen och det där klagomålet kan de hantera dagen efter när personalen ändå inte har något att göra.

Vi fakturerar fast pris, samma pris oavsett om städningen skulle ta en eller tio timmar.
Det är ju väldigt snällt av er, men som kund hade jag förväntat mig att den första riktigt grundliga städningen kostar mer. Sen kan ni ju ha som policy att om kunden köper en grundstädning och tio normala städningar under en säsong så bjuder ni på den tionde.

En annan tjänst ni kan sälja är städbesiktning för de som väljer att städa själva. Ni kommer ju att veta bättre än någon annan vad ni ska titta efter - och kan åtgärda det direkt.

Lycka till! Hoppas verkligen att det kommer att gå bra för er.

Tillbaka
Topp