Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ett ganska trevligt offpiståk, även om jag oftare knallar en bit i början och håller höger. Problemet att göra det en pist är att man nog behöver bygga en ytterligare bro över susar.Läste boken Åre Offpist och såg detta åk "Riprännan".
Jag brukar tycka att "Lillskutans lågzon" där ser ganska häftig ut och en svart nedfart där vore häftig.
Hade Riprännan kunnat göra till en pist? Man tar ju Fjällgårdsexpressen upp (som inte fanns när boken gjordes) så inga nya liftar krävs.
Är väl kanske om man måste fixa lite nere vid Susabäcken med någon träbro så nedfarten kan vara öppen även på vårkanten.
Vad tror vi?
Allt utom hoppbacken är 1 miljard kbm kanonsnö. Sedan OS har allt stått avstängt, inklusive matarlift och väntar på att smälta bort, om ett år eller två. Snacka om slöseri.Kollar på OS och är imponerad av anläggningen i Livigno.
Hade man haft plats för allt detta i Bräcke?
(Kanske inte Big Air då)
Faktakollen:Allt utom hoppbacken är 1 miljard kbm kanonsnö. Sedan OS har allt stått avstängt, inklusive matarlift och väntar på att smälta bort, om ett år eller två. Snacka om slöseri.
Källa: https://alpinemag.com/volume-artificial-snow-winter-olympics-milan-cortina-great-pyramid-giza/To ensure homogeneous competition surfaces, the organizing committee of Milano-Cortina 2026 has planned to produce about 2.4 million cubic meters of artificial snow, requiring nearly 948,000 m3 of water, including 580,000 m3 only for the site of Livigno Mottolino — the Olympic snowpark with half-pipe and Big Air.
These figures, certainly lower than those mobilized during the 2022 Beijing Games (where more than 2.7 million cubic meters of water were used for snow), remain extraordinary.
Intressant faktakoll.
Allt utom hoppbacken är 1 miljard kbm kanonsnö. Sedan OS har allt stått avstängt, inklusive matarlift och väntar på att smälta bort, om ett år eller två. Snacka om slöseri.
Shit, och vi som har lämnat.Du tror inte att de har tänkt täcka över rest-snön och försöka spara till nästa försäsong?
PS Gianna Nannini, känd från dina videos, kommer till Livigno den 4/4!
Shit, och vi som har lämnat.
Bara nedredelen av hoppbackens snö räcker till alla pister i Livigno nästa år. Obs. Ej faktakollat.
Borgmästaren i Livigno slår sig för bröstet och säger att Ungdoms-OS med 2000 deltagare 2028 kan återutnyttja OS - anläggningarna. Blir tjockt täcke i 2 år.
Till ungdoms-os är senaste löftet....Inga spår av den länge utlovade transporttliften tvärs över dalbotten ännu? Eftersom det tydligen är totalt omöjligt att få dalens skidbussar att gå någorlunda förutsägbart och/eller tätt mellan dalstationerna... Oj, nu kapar vi Åre-tråden. Kanske dags för en ny och mer generell "lift-tråd".
Vad är oddsen på att man ska komma överens med 30+ markägare att få dra en skitlång lift tvärs över?Inga spår av den länge utlovade transporttliften tvärs över dalbotten ännu? Eftersom det tydligen är totalt omöjligt att få dalens skidbussar att gå någorlunda förutsägbart och/eller tätt mellan dalstationerna... Oj, nu kapar vi Åre-tråden. Kanske dags för en ny och mer generell "lift-tråd".
Väntar bara på att någon expert här ska posta en komplett lista på alla 30 markägare i Livigno och även borgmästarens skostorlek. Det finns garanterat någon på Freeride som har inside-info från OS afterski om varför liften dröjer.Vad är oddsen på att man ska komma överens med 30+ markägare att få dra en skitlång lift tvärs över?
Det finns garanterat någon på Freeride som har inside-info från OS afterski om varför liften dröjer.
Utan krav på detaljer; hur brukar markägande generellt se ut i Alperna?Väntar bara på att någon expert här ska posta en komplett lista på alla 30 markägare i Livigno och även borgmästarens skostorlek. Det finns garanterat någon på Freeride som har inside-info från OS afterski om varför liften dröjer.
GIanna Nanini, Salvatore Guiseppi, Doratelli Gumroni, Julius Cesar, Emporio Armani (äger 25 lotter). Borgmästarens skostorlek 37.Väntar bara på att någon expert här ska posta en komplett lista på alla 30 markägare i Livigno och även borgmästarens skostorlek. Det finns garanterat någon på Freeride som har inside-info från OS afterski om varför liften dröjer.
Ber om ursäkt för att jag glömde bifoga källförteckning till mitt skämt. Jag ska genast gå och faktakolla min humor så att jag inte förstör ordningen i din Excel-fil igen.GIanna Nanini, Salvatore Guiseppi, Doratelli Gumroni, Julius Cesar, Emporio Armani (äger 25 lotter). Borgmästarens skostorlek 37.
Varsågod att faktakolla. Favoritsyssla? Speciellt när metaforer används. Men bara att konstatera att besserwisserstilen sitter i sedan många år.
VI hade en intern diskussion om hur länge det skulle ta och vem som skulle förstöra stämningen här igen, när jag blev lite mer aktiv på forumet igen. Vi hade ganska rätt på båda punkterna. Det finns ju människor som man definitivt inte vill umgås med. Ibland får man dom som grannar och har lite svårt att slippa dom, ibland är det lite lättare.Ber om ursäkt för att jag glömde bifoga källförteckning till mitt skämt. Jag ska genast gå och faktakolla min humor så att jag inte förstör ordningen i din Excel-fil igen.
Hoppas husbilslivet bjuder på muntrare stunder än den här tråden – eller är det kemtoan som strejkar och drar ner stämningen där nere? Keep on truckin’!
Efter mitt besök v12 så känner jag att snökanoner i Susabäcken hade vart en grym grej.Läste boken Åre Offpist och såg detta åk "Riprännan".
Jag brukar tycka att "Lillskutans lågzon" där ser ganska häftig ut och en svart nedfart där vore häftig.
Hade Riprännan kunnat göra till en pist? Man tar ju Fjällgårdsexpressen upp (som inte fanns när boken gjordes) så inga nya liftar krävs.
Är väl kanske om man måste fixa lite nere vid Susabäcken med någon träbro så nedfarten kan vara öppen även på vårkanten.
Vad tror vi?
Apropå Susbäcken så läste jag i årets upplaga av Magasin Åre att nedfarten Västra Ravin till Fjällgården kallades Ådaln och var en populär nedfart förr. Där anordnades även Årebragden.Efter mitt besök v12 så känner jag att snökanoner i Susabäcken hade vart en grym grej.
Den är lite av en gatekeeper till många bra åk
Det är absolut en utmaning, men behöver inte vara oöverkomligt.@n_sandstrom och @NyslipadeKanter Exakt hur tänker ni er att man ska kunna anlägga dels en pist och dels en snökanonanläggning i en bäckravin som funkar som huvudsaklig avrinning för ett kalfjäll? Ingen som kommer ihåg översvämningen i halva byn 2024? Det är dom krafterna vi pratar om som ska igenom just den bäckravinen. Jag är genuint nyfiken över hur det ska gå till.
En pist är lika "fin" som en parkeringsplats. Ja, det behövs för att göra av folk nånstans, men läggs helst på platser som ändå bara är skräp.Apropå Susbäcken så läste jag i årets upplaga av Magasin Åre att nedfarten Västra Ravin till Fjällgården kallades Ådaln och var en populär nedfart förr. Där anordnades även Årebragden.
Undertecknad har tidigare uttryckt åsikten att man där hade kunnat anlägga en svart nedfart (och låta Östra förbli offpist).
Kruxet är såklart lavinrisk och smältvatten mot våren.
Men det hade varit en riktigt fin pist.
Har du åkt där eller tittat på Google Maps?Från Rödkullens topp mot 720
Har man funderat på en nedfart här eller hade det funkat? Såg "hacket" in i skogen och tanken slog mig.
Då hade man kunnat komma från Rödkullens topp/bort från Ullådalsliftarna och kommit till 720, korsningen framför den (bort mot VM-8an) och ner till Bräcke.
Känns som ett ganska litet projekt men hade gett ny åkning och fler vägval.
Har åkt i Rödkullen många gånger, men det var på Google Maps jag såg "hacket" in i skogen och kom på tanken.Har du åkt där eller tittat på Google Maps?
Lär dröja minst 2 år innan den detaljplanen är godkänd och man kan börja bygga nya tusenmetern.Släpp alperna nu och återgå till Åre!!
Får vi upp nya tusenmetern till nästa säsong? Och är det bättre förutsättningar för snö där än i tväråvalvet? Var lite tunt där när jag var uppe vecka 12![]()