Nybörjare på topptur, frågor....

Hej
Jag är nybörjare på det här med toppturer, gjorde min andra topptur häromdagen upp till Gaustatoppen. Tog knappt 3 timmar i härligt solsken.
Nu undrar jag med tanke på andra toppturer jag vill göra. Skulle min topptur upp till Gaustatoppen bedömas som en lätt medel eller som en svår topptur? (Funderar på min fysiska status). Och jag är även nyfiken på när man känner av höjden då det var lite jobbigare precis i slutet, eller om det bara var den fysiska ansträngningen som jag kände av. Hade även lite strul med att bindningen släppte när det var isigt, vilket får mig att fundera på om jag har lite för breda skidor för hårt underlag?
Så är det någon med lite kunskap att dela med sig av hade jag varit tacksam...
/ P.S

Jag har inte gått upp till Gaustatoppen men utifrån denna beskrivelsen skulle jag ranka den som en lätt topp.

Å andra sidan skulle jag inte säga att en topp med dubbla höjdmeterna är dubbelt så svår, handlar mer om att gå upp i sin egen takt. Tittar jag på kartan ser det ut att den brantaste biten är på slutet så helt naturligt att den biten var jobbigast. Ju brantare det blir desto bättre att gå sakta, kortare steg.

Omöjligt att veta om du hade för breda skidor om du in säger hur breda skidor du gick med. Jag tycker toppturskidor som är breda fram och bak (+135 mm) (inte nödvändigtvis på midjan) ökar belastningen på vaderna.
Sen om det är isigt så hjälper skarjärn väldigt mycket.

Har inte varit där men verkar på många sätt vara en lätt tur utan navigeringsproblem eller transport etapper. Rätt kort för höjd metrarna utan att vara speciellt brant.

Finns dock många toppturer i Norge som har liknande stigning och svårighet.

Man får ju en rejäl känsla av deja vu här – du ställde ju exakt samma fråga med nästan identiska detaljer (strul med bindningar osv.) för två år sedan? Antingen har du fastnat i en tidsloop på Gaustatoppen eller så trollar du oss lite.