Utbyggnad av liftsystemen i världen

Vad är det för tramsargument? Nej så ser det inte ut överallt men det är ju inte lervälling och blockterräng överallt heller.
Förbudet slår dessutom mot helt vanliga svenskar som hade kunnat ge sig ut i naturen på ett nytt sätt i sina hemtrakter. Oavsett dina domedagsprofetior.
Nu flyttar du på målstolparna igen.

Jag är helt ointresserad av debatten kring allemansrätten eller de juridiska aspekterna av elcyklar. Det jag har kommenterat, och det som startade den här diskussionen, var din vision om en ”rejäl boost för sommarturismen i fjällen” riktad till ”äldre och ovana vandrare i utsatt terräng”.

Jag tror ingen i tråden har argumenterat för att el-cykel ska vara förbjudet i terrängen i Sverige.

Ja märkligt nog, för det är ju just förbudet som är grundproblemet som jag tog upp.

Jag och andra har argumenterat för att det inte är så enkelt eller fantastiskt som du verkar tro.

Det är enkelt att justera praxis så att elcykling blir tillåtet som i Norge. Ungefär som vanlig cykling är tillåten som nu. Sen får man se vad som händer. Kanske bara att en mängd helt vanliga svenskar runt om i vårt vackra land hittar ett nytt sätt att ta sig ut i naturen.

Det blir garanterat ingen förändring till det bättre om man förutsätter det värsta.

Ja märkligt nog, för det är ju just förbudet som är grundproblemet som jag tog upp.

Det är enkelt att justera praxis så att elcykling blir tillåtet som i Norge. Ungefär som vanlig cykling är tillåten som nu. Sen får man se vad som händer. Kanske bara att en mängd helt vanliga svenskar runt om i vårt vackra land hittar ett nytt sätt att ta sig ut i naturen.

Det blir garanterat ingen förändring till det bättre om man förutsätter det värsta.
Har du cyklat i de svenska fjällen? Vandrat mycket i de svenska fjällen? Vandrat runt svenska skidanlägg som Sälen på sommaren?

Har du cyklat i de svenska fjällen? Vandrat mycket i de svenska fjällen? Vandrat runt svenska skidanlägg som Sälen på sommaren?

Många frågor, krav på ”bevis”, förhörsliknande inlägg etc. Jag frågade först men har inte fått några svar.

Ingen i detta forum har nog cyklat under de förhållanden jag beskriver, för det är förbjudet i Sverige. Jag har gjort det i Alperna. Och förbudet gäller inte bara i fjällen utan hela landet.

Många frågor, krav på ”bevis”, förhörsliknande inlägg etc. Jag frågade först men har inte fått några svar.

Ingen i detta forum har nog cyklat under de förhållanden jag beskriver, för det är förbjudet i Sverige. Jag har gjort det i Alperna. Och förbudet gäller inte bara i fjällen utan hela landet.
Så eftersom jag inte har cyklat el-cykel i Sverige men har cyklat mtb utan motor i Sverige och Norge i olika typer områden så kan jag alltså inte ens ha en åsikt om möjligheterna för att el-cykel skulle bli stort i de svenska fjällen och runt skidområden utan stora investeringar.

Att jag också bor i Norge, där el-cykel faktiskt är tillåtet, och ser hur det det har blivit här spelar alltså inte heller någon roll.

Vad spelar det för en roll vad jag tycker om naturvårdsverkets tolkning av allemansrätten angående förbjudet om el-cyklar på stigar?

Utan att ta ställning i frågan kring elcykel eller inte tror jag inte ett slopat förbud skulle leda till någon större anstormning av cyklister i fjällen.

Idag kan mna välja på korta, anlagda leder nära anläggningarna eller långa, naturliga fjällstigar ute på fjället.

Fjällstigarna består i princip av sten eller spång. Lägger med två bilder från Jämtlandstriangel som har ganska snällt underlag as far as fjällcykling goes.

Man kan hitta korta partier med flow men mestadels ser det ut som på bilderna eller värre. De som pallar med det underlaget cyklar redan i fjällen, men för många blir underlaget alldeles för stökigt. Inget vetenskapligt underlag men jag har testat att ta med fru, barn och kompisar och inte fått jättemycket tack efteråt för de fina utflykterna jag tar med dem på 🤔

Bilagor

• Bild 1.webp
    Bild 1.webp
    683.3 KB · Besök: 5
  • Bild 2.webp
    Bild 2.webp
    769.8 KB · Besök: 5
Tillbaka
Topp