Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

1. Vad heter det fjärran berget vid pilen?
2. Vad är det mest känt för?
1739122056354.webp

Mount Ventoux?
Tour de France brukar passera eller ha etappmål där ganska ofta.
Mont Ventoux är korrekt!
En stigning i klass HC (Hors Categorie) som är en av de klassiska och allra tuffaste av dem som ofta är med i Tour de France. Det är en fruktad stigning, inte bara pga att den är 20 km lång med en fallhöjd på 1539 m och en genomsnittlig stigningsprocent på 7,7, utan även för att berget ligger ensamt utanför Alperna utsatt för väder och vind, där den övre delen ser ut som ett månlandskap.
Andra kända stigningar på Touren av samma dignitet är t ex Col du Tourmalet i Pyreneerna (för övrigt också en skidort: La Mongie) och Col du Galibier i Alperna.
Nedan en bild från Mont Ventoux i Tour de France 2021.

Din bild @xhib !

1739129815209.webp

Senast ändrad:
Då tar vi en cykelrelaterad bild till.
Bilden är tagen en liten bit från målet på en bergsetapp på en stor cykeltävling några timmar innan målgången. Vad heter orten som även är en ganska känd skidort?

IMG_0190.webp

Eh...Pointe de Bouchet? Den känns bekant på något sätt och jag har inte sett supermycket av alperna.

Annars Mont Pourri? Sen har jag inte fler kvalificerade gissningar. 😅

Präxis, Aiguille Verte på 4121 möh är högst, med Grand Montets nedanför.

Din bild @Seppuccu
Whew. Det var m.a.o. lite lättare än jag trodde. Blev rätt lurad av perspektivet där; trodde det var taget typ från nedanför Aguille du midi, men då är det taget från Brevent/Flegere eller?

Kul att ta hem det här för en gångs skull! Återkommer med foto ikväll. Ska hitta något så svårt att ni spyr. :LOL:

Whew. Det var m.a.o. lite lättare än jag trodde. Blev rätt lurad av perspektivet där; trodde det var taget typ från nedanför Aguille du midi, men då är det taget från Brevent/Flegere eller?

Kul att ta hem det här för en gångs skull! Återkommer med foto ikväll. Ska hitta något så svårt att ni spyr. :LOL:
Bilden tagen från La Balme, toppstation i La Cluzas.

Bilder-så-svåra-man-spyr gillar vi. De överlåter vi med varm hand till @PisteCarver . 😄

Ok ok, jag kan inte bärga mig (pun not intended).

Kanske inte blir kräksvårt ändå, men det har i alla fall inte varit med innan och man verkar i alla fall inte få direkt träff vid bildsökning. :) Så...var är detta? Området, eller skidorten - som faktiskt kan skymtas i bilden, om man tittar riktigt, riktigt noga.
1000009033.webp

Tillbaka
Topp