Bästa försäsongsåkning

kappakomplett
366 inlägg
kappakomplett 366 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad kappakomplett (2 veckor sedan)

Funderar på att starta säsongen tidigt i år med en åkning i slutet av november (i Europa, kanske jag ska tillägga...).
Var finns det bäst förutsättningar då? (Har varit i Zermatt och Saas Fee och åkt tidigare off season.).

Det finns väl några glaicärer i Österrike med åkning:

Sölden? Var där i vintras och det var rätt krångligt att komma upp till glaciären, en massa byten av lifter och gondoler. Hur fungerar det när det inte är snö (utom på glaciären)?

Stubai? Har aldrig varit där, hur är åkningen längd och lutningsmässigt?

Mayrhofen?

Kaprun? Var där för många många år sedan, minns som att det var väldigt liten lutning på glaciären, väldigt flack åkning.

Fler ställen??

Svar

MP1
80 inlägg
MP1 80 inlägg 2 veckor sedan

Mitt tips är att boka flyg till Zurich. Sedan avvakta och se var snön faller. Då har du slagläge till större delen av Alperna. Snow-forecast, Wepowder veckorna innan. Boende brukar vara lätt då.

Det är hyfsade odds för att hitta bra snö utanför glaciärerna (som brukar fått för mycket snö då, och är stängda, om det varit torrt blir det ju glaciäråkning).

Orter som brukar vara tidiga m natursnö är Obergurgl, i samma dal som Sölden. Går bra att kombinera de två orterna. Brukar vara bra i slutet av november. Engelberg kan funka. Håller man sig i Österrike finns det Kaprun, Hintertux, Stubai, Pitztal, alla nära Sölden/ Ubergurgl och har ok glaciärer.

Vissa år kommer det en tidig "snökanon" som under vintern kan ge Gävle-Stockholm mycket snö. När Medelhavet är varmt i nov-dec, om det kommer kall luft från söder (jo, det låter osannolikt men det händer) får sydvästra delen av Italienska Alperna snö. Sestriere, Via Lattea, Aosta upp till Cervinia (som ligger högt och ofta är riktigt tidigt).

Är man beredd på att chansa bokar men resan till Milano. Nära till dessa orter. Men en gång gjorde vi det i november. Blev 4-5 timmar i bil till Österrike pga värme i Italien.

kappakomplett
366 inlägg
kappakomplett 366 inlägg 2 veckor sedan

MP1 skrev:

Mitt tips är att boka flyg till Zurich. Sedan avvakta och se var snön faller. Då har du slagläge till större delen av Alperna. Snow-forecast, Wepowder veckorna innan. Boende brukar vara lätt då.

Det är hyfsade odds för att hitta bra snö utanför glaciärerna (som brukar fått för mycket snö då, och är stängda, om det varit torrt blir det ju glaciäråkning).

Orter som brukar vara tidiga m natursnö är Obergurgl, i samma dal som Sölden. Går bra att kombinera de två orterna. Brukar vara bra i slutet av november. Engelberg kan funka. Håller man sig i Österrike finns det Kaprun, Hintertux, Stubai, Pitztal, alla nära Sölden/ Ubergurgl och har ok glaciärer.

Vissa år kommer det en tidig "snökanon" som under vintern kan ge Gävle-Stockholm mycket snö. När Medelhavet är varmt i nov-dec, om det kommer kall luft från söder (jo, det låter osannolikt men det händer) får sydvästra delen av Italienska Alperna snö. Sestriere, Via Lattea, Aosta upp till Cervinia (som ligger högt och ofta är riktigt tidigt).

Är man beredd på att chansa bokar men resan till Milano. Nära till dessa orter. Men en gång gjorde vi det i november. Blev 4-5 timmar i bil till Österrike pga värme i Italien.

Ok! Tack. Bröt foten i Obergurgl i mars i år så det känner jag till... samt Sölden. Fast Sölden har ju en väldigt krånglig väg upp till glaciären. Typ en timme upp om jag minns rätt.

Tvekar på Italien, även om jag tror dig på ditt ord. Har varit i Sauze D'Oulx några ggr och det brukar knappt vara snö i januari i Via Lattea.

Hur är försäsongsåkningen i Stubai? Bättre än Sölden? Är det lutning på glaciären?

iSooLi
816 inlägg
iSooLi 816 inlägg 2 veckor sedan

kappakomplett skrev:

Hur är försäsongsåkningen i Stubai? Bättre än Sölden? Är det lutning på glaciären?

Var där en tid i mitten/slutet av november för fem år sedan. Har ingen aning om det var ett representativt år, men jag upplevde det inte som man åkte på glaciär eftersom det fanns gott om natursnö, även ospårat! Övre halvorna i både Stubai och Sölden var helöppet och puder fanns som sagt att hitta, men det var lift ner till dalarna som gällde.

Flög till Munchen, bodde billigt på Gasthof Post utanför Innsbruck och hade hyrbil så jag varvade Stubai och Sölden en dryg vecka. Det var ju enklare/närmare att ta sig till Stubai från där jag bodde så jag åkte lite mer där.

The older I get, the faster I was. Citera
PatrickSthlm
129 inlägg
PatrickSthlm 129 inlägg 2 veckor sedan

Så här i valtider så känns det ju högst omiljövänligt att chansa på alperna och vaska värdefulla utsläppsrätter. Avblås alla planer på alperna och lid med oss andra under skidtestarveckorna i Skistars system. Det ska vara en härdande start på säsongen. Helst ska det bara vara 2-3 backar öppna i åre, mulet, regnigt alternativ svinkallt och alla snökanoner på full mutter placerade med munstyckena riktade mot sittliften.

kappakomplett
366 inlägg
kappakomplett 366 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad kappakomplett (2 veckor sedan)

PatrickSthlm skrev:

Så här i valtider så känns det ju högst omiljövänligt att chansa på alperna och vaska värdefulla utsläppsrätter. Avblås alla planer på alperna och lid med oss andra under skidtestarveckorna i Skistars system. Det ska vara en härdande start på säsongen. Helst ska det bara vara 2-3 backar öppna i åre, mulet, regnigt alternativ svinkallt och alla snökanoner på full mutter placerade med munstyckena riktade mot sittliften.

Har gjort mitt när det gäller försäsong i Åre... skidtestarhelg och sånt. Det var mörkt hela dagen... isigt... hur folk med kan med å "testa" breda off-pistskidor runt Lucia i Åra och rapportera resultat med "straight-face" är för mig en gåta. Sen blir man ruinerad om man tar två glas vin på kvällen... 160 kr/glas för ett vin som kostar 140 kr/flaska....det är ÅRE.

Lars_Ilis
448 inlägg
Lars_Ilis 448 inlägg 2 veckor sedan

Skidtestarhelgen i Lindvallen ;-)

Anzom
558 inlägg
Anzom 558 inlägg 2 veckor sedan

Lars_Ilis skrev:

Skidtestarhelgen i Lindvallen ;-)

Den är underskattad! Förra året var det puder hela helgen. Perfekt försäsongsställe iom gräsbotten smile

Den som väntar på något gott.... Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook