jibbing historia?

jeppenator

Aktiv medlem
jibbing historia?
jag ska göra ett engelska arbete om jibbing historia och några av dom fränsta jibbarna i världen
var kan man hitta sån info och historia??

jibbing historia?
det var en gång några gäng med skidåkare spridda runt om på olika platser i världen under 1990-talet, ja på nästan varje skidort faktiskt. Några var puckelåkare, andra var portåkare, andra var kids som bara lekte och hade skoj - några till sina prestigeinriktade racingföräldrars företret. Under denna tidsera var snowboard den stora innegrejen och det som de flesta barn och tonåringar önskade sig i julklapp. hur som helst eftersom antalet unga skidåkare minskade började de få kvarvarnde haka på sina snowboardåkande kompisar och upptäckte att de också kunde göra samma saker som sina kompisar och åka i "snowboard-landet" (och många blev även bortkörda därifrån pga att de åkte just skidor). till en början fanns inga twintips utan man tog gamla tävlingskidor - oftast slalom eftersom de var kortast- eller puckelskidor. man började värma och böja till bakändan på skidorna själv för att underlätta baklängeslandningarna. efter en tid uppmärksammades detta av skidföretagen och salomon släppte den första 1080 skidan- den första massproducerade twintipskidan.

för mer info beställ gamla nummer av åka skidor och andra tidningar eller nåt...

jibbing historia?
nej jag har hört att det va en fattig kille som fick en gammal å ruten snowboard i julklapp av sin pappa.
Så när han en dag skulle göra 50-50 på en rail knäcktes den på lägnden så han funderade ett tag på vad han skulle göra så tillslut.
Komm han på att han skulle montera bindningarna på lägnden å vipps så va twintipen född.

jibbing historia?
Kolla runt på de olika åkarnas Team-hemsidor och kolla deras "profil" kollade lite på armadas hemsida förut. Där finns info om alla teamåkarna. Sedan kan man kolla i åka skidor för att få egna uppfattningar, men kom ihåg! Kolla källan.

Viktor

jibbing historia?
canadian air force eller liknande heter de som "startade" jibbingen. där ingick t ex vincent dorion, jf cusson, jp auclair m.m. sök på google eller liknande efter canadian air force, så kanske det kommer upp något.

jibbing historia?
nu sitter jag här igen me samma fråga 1,5 år senare.. kan nån ge mig lite mera hjälp denna gång om vart jibbingen faktiskt kommer ifrån och vem/vilka som fört sporten fram till idag? nån måste ju ha lite fakta om detta

jibbing historia?
jeppenator sa:
nu sitter jag här igen me samma fråga 1,5 år senare.. kan nån ge mig lite mera hjälp denna gång om vart jibbingen faktiskt kommer ifrån och vem/vilka som fört sporten fram till idag? nån måste ju ha lite fakta om detta
1,5!??

jibbing historia?
Är la bara att freestyla lite, din lärare lär ju inte ha någon koll iallafall..Så får sig dina polare ett gott garv efter lektionen också..Finns ju aldrig något roligare än att blåsa läraren..

jibbing historia?
ja, en filmstudie vore på sin plats.
börja med filmer ifrån 90talets början och jobba dig frammåt.
utvärdera varje film efter att du ett den och sammanställ dom.

vet dock inte på vilken nivå du pluggar. men på högskola utgår lärarna att eleverna gör egna studier för att få fram resultat. för allt behöver inte så på någon hemsida...

men om det nu är högstadie/gymnasie så kan det inte bli annat än bra!
lycka till

jibbing historia?
lite mer info tack? ska göra en annan liten grejj.. men hittar inte mycket..

typ att canadian airforce me typ candid å vincent dorion å dom va först.. sen utvecklades allt till större hopp och andra skidor

jibbing historia?
skidnarkoman sa:
ett tips: byt ämne och välj något enklare... som t ex mobiltelefonens historia och utveckling istället.
bad jag om förslag på andra arbeten att skriva om?
jag vill skriva om skidåkningen å tänker göra det:)

haha inne på 3je arbetet om skidåkning nu.. ska ha lite basic facts om hur sporten grundades.

vet att de va typ 98 då jon böjde upp sina alpinskidor som twintipsen kom
sen ville skidåkarna vara i "snowboard landen" som fanns så dom började hoppa och raila dom också precis som snowboardåkarna

salomon släppte första fabrikstillverkade twintipen, de va teneighty nångång 2000

sen har de utvecklats mer och mer med mera stilrena trick och mera komplicerade rails.
nya sätt att snurra och ta grabara uppfins hela tiden och sporten växer mer och mer.

nån som har mera fakta än så som jag bör da med?

jibbing historia?
jeppenator sa:
fråga Jon Olsson vettja, han har ju vart med sen starten. Han hade inte råd med twintip så han böjde upp tailar ibak på sina skidor så han kunde åka/landa switch

jibbing historia?
har för mej att dom första twintipsen var i en bondfilm men dom tog aldrig patent på det vilket var synd för dom för då hade dom vart riktigt rika idag. men som sagt i nån bondfilm ska dom tydligen åka på twins.

jibbing historia?
v-larsson sa:
har för mej att dom första twintipsen var i en bondfilm men dom tog aldrig patent på det vilket var synd för dom för då hade dom vart riktigt rika idag. men som sagt i nån bondfilm ska dom tydligen åka på twins.
I hennes majestäts hemliga tjänst (On her majesty secret service) kanske?

Senast ändrad:
jibbing historia?
tror att grabarna kom från någon puckelpist åkare som gjorde mute typ.. har för mig att den historian var med någonstans.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp