Störs Transcivers av komradio?

BalanceBoy

Ny medlem
Jag har hört att mobiltelefoner kan störa en transciver, åtminstone när den är i sökläge. Vet ej om detta stämmer...

Men det jag undrar är, stör inte komradioapparater en transciver? Om jag inte minns fel så använder transcivers 457khz som frekvens medan komradioapparater ligger på 446khz.

Är detta nära nog för att påverka?

Bra fråga.
Jag får testa men en komradio sänder inget när man inte håller in sändknappen så om man inte talar i komradion under ett sök ska det rimligtvis inte störa, En mobiltelefon håller kontakt med en basstation mer eller mindre hela tiden (det kan man höra om man lägger mobilen nära en radio några timmar).

Och hur är det egentligen med mobiltelefoner? De flesta bergsguider jag pratat med i Schweiz säger att de inte stör, medan jag fick höra på en lavinkurs i Sv. att mobiltfn stör transceivern.

Jag har vid flera tillfällen märkt att min DTS Tracker får "spökspikar" om man håller den nära min Cobra komradio. Jag tolkade det iaf som att det radion som störde, men beteendet är samtidigt så pass oregelbundet och sällsynt att det är svårt att säga om det verkligen har med radion att göra. Vid sökning utanför räckvidden piper sändaren ibland till och visar ett stort avstånd på displayen väldigt snabbt för att sedan bli tyst igen. Det är riktigt störigt om det är ett skarpt läge och man letar efter en signal. När man får in rätt signal försvinner felvisningen omgående dock och det är inga problem att se att det är en riktig signal man har fått in. För att vänja sig vid beteendet bör man öva sökning där man är klart utanför sändarens räckvidd initialt.

Barryvox visade samma typ av beteende i den aktuella situationen.

Jag har gjort lite enklare tester med mobiltelefon och trancivers!

Analoga transivers av äldre modell gav utslag när man höll mobilen nära, så har man en sådan är det bärt att den som söker inte har sin mobil igång, det reagerade bara när man var innob en meter. däremot att söka efter en tranciver som hade en mobil bredvid sig var inga problem, men det är bättre att vara på den säkra sidan! Digitala trancivers reagerade inte alls på mobilen.

Mobiltelefoner stör, det finns till och med exempel på när digitala transcievers har slagits av när mobiltelefoner har funnits i närheten. Man bör hålla mobiltelefon och transa åtskillda med minst 50 cm.

Komradio stör inte ut, så där är det lugnt.

BalanceBoy> De vanligaste komradioapparaterna för privatbruk ligger inte på 446kHz utan i ett smalt band kring 446MHz, långt bort alltså.

Men, både lavintransceiver, komradio och mobiltelefon är radioutrustning i grund och botten. De innehåller mottagare och sändare. En stark sändare kan påverka en mottagare om de är nära varandra även om frekvenserna skiljer sig åt. Mottagare bli helt enkelt överstyrd om det är för mycket energi in till antennen/mottagaren. Så om du sänder med din komradio eller pratar i mobilen kan det tänkas att en lavintransceivern påverkas när den är i sökläge.

När transceivern är i sändningsläge skall det nog till mycket uteffekt från en komradio eller mobiltelefon för att transceivern skall bete sig underligt (säkerligen upp emot många hundra watt) så den aspekten kan man bortse ifrån.

Vad gäller mobiltelefoner så sänder de nästan inte alls i passningsläge. Mobilen uppdaterar sig mot nätet kanske någon gång varannan timme och det tar inte mer än någon sekund. Så en mobiltelefon i passningsläge borde inte ha någon effekt på en lavintransceiver i sökläge. Om man däremot pratar i telefonen samtidigt som man håller på att leta efter sin kompis som ligger där ute någonstans kanske man skall överväga att lägga på och koncentrera sig på sökandet i stället...

Att man hör knäppar och att en digital transceiver kan ge ett utslag med avståndsindikation när man håller dem nära elektrisk utrustning beror på att mycket elektronik är "smutsig" i elektromagnetisk mening (de är helt enkelt bredbandiga radiosändare med låg effekt). En dator är ju typexempel på utrustning som strålar en hel del i ett ganska brett frekvensspektra och då kommer självfallet en viss del av den utstrålade energin hamna där transceivern lyssnar. Transceivern kan ju då om det vill sig illa tolka det som en annan transceiver och ge en indikation.

Lite snabba tester här hemma visar att om jag har transceivern (Barryvox i analogläge) i sökläge och lägger den mycket nära prylar som innehåller någon form av dator (laptop, mobiltelefon, komradio, klocka osv) så ökar brusnivån markant. Man hör till och med skillnader i bruset när man navigerar runt bland menyerna i mobilen! Men, man behöver bara flytta transceivern några centimeter innan det extra "bruset" försvinner. När mobilen var i samtalsläge, hördes dessutom det klassiska GSM "tacka tack tacka tack..." vilket är LF-detektering i högtalaren (försvan också när mobilen flyttades bort en kort bit).

Så, om man tänker sig att mobilen är i passningsläge och att man inte sänder med sin komradio så blir nog alla moderna påslagna elektriska prylar som man har på sig likvärdiga störkällor (inklusive GPS och MP3-spelare). Här har ju en analog transceiver en fördel och det är att man som människa ganska enkelt hör skillnad på det regelbundna pipen från en transceiver jämfört med de oregelbundna störningarna.

För att kommentera MnO:s upplevelser med Cobran, så visade det sig att min Cobra (årsmodell "inköpt nyligen") har en regelbunden snabbt tickande störning när den placeras dikt an mot transceivern (gissningsvis så är det strömsparfunktionen). Man hör dock direkt att det inte är en annan transceiver som sänder och särar man på Cobra och transceivern bara någon centimeter så försvinner effekten. Det blev heller inga konstigheter i transceivern när Cobran sände.

För att tillföra lite perspektiv så visade det sig att till och med mitt armbandsur "störde" transceivern när man tände belysningen... (igen så var klocka och transceiver dikt an).

Om man är orolig så skall man helt enkelt öva transceiversök med många störkällor i närheten och bilda sig en egen uppfattning om de påverkar sökandet någonting. Det är ju skillnad mellan olika märken av transceivers också.

Som en slutparentes, om någon är intresserad så har Europeiska standardiseringsinstitutet, ETSI, specifikationer på vad en lavintransceiver skall uppfylla. Den kan ni hitta här :

http://webapp.etsi.org/workprogram/Report_WorkItem.asp?WKI_ID=3502

Man måste dock registrera sig först, men det går ju fort :-)

men en komradio ställer du ju ändå om på olika kanaler som använder oliak frekvenser så det är ju inte altid det störs isåfall.

Tillbaka
Topp