ska vi ta o reda ut det här litegrann.....
Wilson Flip: 2 backflips, en 360°
dvs:
I första backflipen gör man en 180°, vilket innebär att man kommer ur volten baklänges som en frontflip och tittar uppåt i backen. ur detta läge fortsätter man sedan in i en till volt, en framåtvolt med 180° så man kommer ner framåt i backen, som en backflip. man fördelar alltså 360°n jämnt genom hela dubbelvolten.
Ju mindre hopp man gör det här tricket i, desto mer måste man ta i för att komma runt, vilket kommer göra att man "snålar" lite på inverteringen, och corkar ut wilson flipen mer och mer. det är här man börjar se att 2 volter + 360° faktiskt blir en 1080° när den är utcorkad och man aldrig riktigt är helt upp och ner.
Det tricket Mike gör över pipe-gapet i TBC är en wilson flip som han tar i så pass mycket på att han gör nästan klart 360°n efter första volten och fortsätter sen in i den andra volten, men eftersom han spunnit så fort i första volten så kommer den andra bli sned, vilket gör att vissa inte tycker den är en volt längre. Jag skulle säga att hans Wilson Flip då blivit en Risky Flip: backflip 360 (dspin 720) + backflip, men han gör den mer utcorkad = dubbelcork 1080.
Sen ljuger vinkeln en del, eftersom den e filmad lite från ovan/sidan, så egentligen är han inte speciellt utcorkad, han e nästan upp och ner, prova att pausa o kolla ordentligt.
Så, in conclusion, så är Wilson Flip, Risky Flip och dubbelcork 1080° i grunden samma trick, bara med variationer i hur strikt det utförs. ju mindre upp och ner man är, desto svårare är det att komma ner på fötterna, och ni ser ju hur Mike har problem med landningen, jag upplevde samma sak på JOI när jag tränade det här tricket och hur man kunde variera det.
hoppas det där löste saken lite grann.
J