Svensk lavin-airbag

Svensk lavin-airbag
Den löser antagligen inte ut automatiskt eller? Vem lyckas hinna med att lösa ut den mitt i en lavin? Vad händer om man löser ut den lite för sent, dvs när du redan sitter fast? Knäcker den nacken på åkaren då?

Tanken är god och som koncept-design ser det ut att vara ett lyckat projekt, men jag tvivlar på att den kommer i närheten av en produktionslinje.

//Dr. Snow (Inte negativ, bara realistisk.)

Svensk lavin-airbag
det har funnits liknande lösningar för motorcyklar i flera år, men jag har väldigt svårt att lavinen kommer "ta hänsyn" till att man har en ballong runt huvudet.

de laviner jag har sett skulle nog krossa den ganska omgående =)

Svensk lavin-airbag
Intressant tanke det där.

Utlösningsfunktionen att dra i stropparna som hänger ner på bröstet liknar ju funktionen som finns på ABS-ryggsäckarna, alltså lär väl inte den ställa till med större problem än den skulle göra på ryggorna (som verkat ha blivit erkända som en bra lösning). Att lösa ut den för sent, när man redan är begravd, är väl inte helt sannolikt eftersom man ju måste upp med händerna och rycka i stropparna, något som skulle kunna tänkas bli lite svårt när man är begravd i massa snö och troligen rätt fast i den position man råkat hamna i, så nackbrytning vid uppblåsning känns inte som en stor risk.

Hey Centralbyråkraten, du som har bra koll på lavinräddningslösningar, vad tror du om det här?

Svensk lavin-airbag
Dr_Snow sa:
Den löser antagligen inte ut automatiskt eller? Vem lyckas hinna med att lösa ut den mitt i en lavin? Vad händer om man löser ut den lite för sent, dvs när du redan sitter fast? Knäcker den nacken på åkaren då?

Tanken är god och som koncept-design ser det ut att vara ett lyckat projekt, men jag tvivlar på att den kommer i närheten av en produktionslinje.

//Dr. Snow (Inte negativ, bara realistisk.)
man märker ju helt klart om man håller på att hamna i en lavin. okej en 75 årig gubbe/ tant kanske inte har sådan reflexer/egenskaper att hinna dra i stropparna. men du har nog d ska du se

Svensk lavin-airbag
men räcker bärigheten för en såpass liten ballong då? ABS-ryggan verkar ha lite större volym i kuddarna. Tanken verkar ju dock bara vara att ha huvudet över ytan och sen förlita sig på att kompisarna kan gräva loss.

Svensk lavin-airbag
Ser ju ut som den monterats på bärremmarna till ryggsäcken och torde ju då kunna hjälpa en del. Känns dock som att ryggan är en betydligt bättre lösning än denna nackkudde. Men skulle ju kunna vara ett hyfsta komplement.

Svensk lavin-airbag
Nu står det ju ingen volym någonstans men under utvecklingen av ABS systemet så framkom det att ballongerna måste vara minst 150 liter för att "lyfta" en vuxen skidåkare ur lavinen. Vid snö med högre densitet så kan volymen vara något lägre.

ABS-systemet fungerar enligt principen att stora föremål hamnar högt upp i käglan och små föremål djupare. Genom att öka volymen på den som åker med lavinen så hamnar offret på så vis ytligare än han/hon skulle gjort utan ABS-funktionen.

Om man har detta i åtanke så verkar den svenska versionen vid första anblick vara på tok för liten för att det ska fungera.

Tanken är god men det behövs lite mer utveckling innan den kommer att fungera.

Dr_Snow din fundering kring om man hinner utlösa den tror jag inte att det är några bekymmer med. Det visar just ABS-systemet att det inte är några problem med. Däremot vad som händer om den utlöses för sent, då man redan ligger fastlåst i snömassorna. Det känns som något de måste ta tag i innan den börjar massproduceras.

Svensk lavin-airbag
Hmmmm vad händer om man trillar i lavinen? Då kan ju knappast denna lilla flygkudde lyfta upp en till ytan så du flyter vidare i lavinen.

Svensk lavin-airbag
En fundering om alla dessa "fiffiga" självuppblåsande ting. Om man mot förmodan hamnar under snön med den och den skulle börja läcka är det ju inte direkt friskluft i den utan din eventuella luftficka blandas upp med syrefattiga mindre hälsosamma avgaser från airbagen.
Anders

Tillbaka
Topp