Skidor för svenska förhållanden, med mina krav

assr

Aktiv medlem
Hej!
Jag har behov av en skida som funkar bra ute i det eventuella pudret, men som kanske inte alltid hittar till detta (det är ju ändå svenska fjäll vi talar om..)
Skidan ska därför funka bra i pisten, som på morgonen kan bestå av underbar manchester och på eftermiddagen är uppåkt.
Is ska inte vara ett problem.

Jag bör väl tillägga att jag även gillar att hoppa en del och även landa baklänges.. så att skidan är aningen uppböjd bak, eller helt TT, är ju ett plus, om det för den delen inte drar ner åkkvalitén markant :)

Jag har tittat på följande skidor:

Head Monster serien, t.ex. 88
Dynastar Legend serien, t.ex 8800, 8000 eller PRO Rider
Völkl Mantra
Völkl Karma (om jag kan få tag på ett par:p)
Mojo90

Bindningar är också ett plus om jag kan få några tips. (under ca 1500spänn)

Om mig:
jag är 182cm lång, väger 75kg med utrustning på.
20 år gammal. ganska stark i ben och vader, tar en bit över 150kg i benpress.
Jag gillar att åka på ett mellanting mellan skär och sladd, så jag får en större sväng.
Detta skulle kunna bero på att jag de senaste åren åkt med ett par Salomon Streetracer 8 med runt 13m radie. Jag känner nu att jag inte utvecklas längre med dessa skidor, och att de svänger på tok för snabbt. Pjäxor; Head Edge 9 heatfit (om det nu spelar ngn roll)

Svenska backar jag gillar, som referenser;
Specialen i Tandådalen/Hundfjället - carving
Ravinerna i Åre (östra och västra) - offpist
Hummelbranten i Åre - slaggig/pucklig med mycket snö

Tack på förhand/ Hans

Senast ändrad:
Head Monster serien, t.ex. 88 - Tja, varfor inte?Tråkigt i puder dock
Dynastar Legend serien, t.ex 8800, 8000 eller PRO Rider - Go for PR!
Völkl Mantra -Ser jag som bästa valet av de du har!
Völkl Karma (om jag kan få tag på ett par:p) - För smala för pow, grymma annars!
Mojo90 - Inte en aning

Jag tycker helt klart att Mantran är ditt bästa val, i 184 (?).

så 177 skulle alltså kännas för kort?
tänkte direkt att 177'an skulle vara perfekt..

varför köra på 184an? - viktfördelning?

Att ta 150 i benpress låter väldigt lite. Du menar inte knäböj?

Jag är av samma storlek som dig och åker på völkl mantra 184. Den passar mig perfekt. Härlig i pisten, har tillräckligt med lyftkraft utanför, och finkar även i sämre förhållanden.

Att småhoppa och landa baklänges funkar utmärkt, men om du ska vara i parken är nog uppbökningen bak för liten.

Jag skulle absolut inte välja 177:an

assr sa:
så 177 skulle alltså kännas för kort?
tänkte direkt att 177'an skulle vara perfekt..

varför köra på 184an? - viktfördelning?
För att 177 antagligen blir för mjäkigt... Men ska du jibba mycket hade jag sett mig om efter riktiga twintips, å andra sidan har du skrivit på freeride-delen så jag misstänker at det inte är prioriterat.

skiersdown - jag menar såklart stående knäböj, my bad

Okay, tack för tipsen. Bindning? DIM över 14 och wide stopppers de viktigaste kraven?

Tror du att du behöver över 14 i din? Tänk på att du inte väger så mycket. Max 16 skulle jag säga.

//H

nu är det så att jag har ganska schyssta priser på head monster 88 år07/08 och legend myth.rider här i uppsala.
tänkte inte köpa det på conrad för det blir bara en vinst på några hundralappar.

vilken av de skidorna samt vilken längd skulle ni säga är bäst?

mythic rider;
sidecut 122-88-110 med 178cm längd
radie 21m med 178cm längd
längder; 172 / 178 / 184 / 189

monster88
Sidecut 126/88/112 med175cm längd
radie 19.2 med 175cm längd
längder; 164 / 175 / 186

Med dina val du har nu skulle jag välja M88 i antingen 175 eller 186 beroende på vilka egenskaper du uppskattar och vart du vill att skidorna ska gå bäst.

Ang. bindningsval tycker jag inte att du ska ge dig på över DIN 14 om du inte har koll på vad det handlar om, det är mycket som kan gå käpprätt... Kolla på Salomon 914 Lab, ett mellanting mellan 914 och 916 - starkare konstruktion än 914 men knävänligare fjäder än 916.

Snödjup

Tillbaka
Topp