bygga skidor

bygga skidor
Hej,

Jag och några polare ska sätta igång ett projekt och bygga våra egna skidor under hösten 2008. Vi tänkte bygga egen press etc. men undrar om det är någon av er här på forumet (eller någon ni känner) som byggt skidor. Jag vill väldigt gärna komma i kontakt med denna person (dessa personerna). Maila mig på solteszkris@gmail.com

Om ni bor i Lund/Malmöområdet är ni välkomna över på en fika, såklart.

mvh,
Kristian Soltesz

bygga skidor
Höhö, måste ju bara visa mina tjockisar :-)

nx6qs.jpg

r91ths.jpg

2jes4k4.jpg

Men antar att ni ska dra ihop något mer seriöst... tror det finns en kille här på freeride från Piteå som byggde ett par rätt läckra med fibernät av något slag...

bygga skidor
JAg och en kompis hade som projekt arbete i 3:an på gymnasiet att bygga et par egna skidor..
vi vart klara med dom för några veckor sen och han ta några åk innan snön försvann,,

så vi har en del information om ni vill ha . vi har även run 200 bilder över projektets gång från hur vi byggde våran press till hur vi till lyckades få klat dom och åka lite.

vi vart båda väldigt förvånnade över att vi lyckats få till ett par skidor..
men de är ett riktigt roligt projekt, och om man lyckas tillverka skidor på rätt sätt så ger det verkligen ett grymt resultat =)

kontakta gärna oss om ni vill ha mer infrmation

Unknown_Telemark

eller

gurraaaa

här på freeride..

bygga skidor
aa jag och unknown telemark har byggt hela vintern. hur mycket tid och pengar hade du tänkt lägga ner på det? har du tillgång till maskiner som hjälp?

chilla 5min kommer snart lite bilder

bygga skidor
javisst.. bilder ska vi fixa så fort vi får tid..
klart skidorna funkade bra..
dom var lite mjukare än ett par vanliga , men annars funkade dom precis som vanliga twintip skidor =)

bygga skidor
extrem i åre har det mesta man behöver..
extreme.se
tror jag adressen är..

vi beställde material därifårn, och dom har allt man behöver för att bygga egna skidor, just i materialväg för själva skidan.

bygga skidor
Hej,

Nu är byggandet på G igen. Har haft lite tid och ritat ner press etc. i CAD och börjat rota efter komponenter. Planen är att skaffa en blog-liknande sida där det går att följa spektaklet. Uppdatering inom snar framtid.

bygga skidor
Någon som handlat från

1. www.boardbuildingsupply.eu
2. www.skibuilders.com

och har kommentarer på

a. kvalité
b. leveranstider
c. service

?

Speciellt nyfiken på om någon köpt trä till kärnor från boardbuildingsupply?

/Kristian

bygga skidor
Boardbuildingsupply.eu är ett seriöst företag, har beställt därifrån. Tog ett tag för betalningen att gå igenom och för killen som driver företaget att kolla om han fått pengarna och skicka grejerna, men när det va skickat gick det ganska fort.. Tog ungefär 2 veckor från det att vi beställde. Nackdelen var att de va dyr frakt som fan. Vi köpte fiberglas, epoxy, sidewalls, basunderlag och översta plastlagret och betalade 1500kr för det, varav 500 var frakt.

Men nu ska vi bara få tag och fixa till en träkärna och sen ska vi börja sätta ihop skidorna, pressen är redan byggd :)

bygga skidor
Simon - ladda gärna upp lite bilder allteftersom projektet fortlöper. Även kul om du skriver hur det går.

Själva har vi precis gjort klart värmaren till skidpressen och skaffat allt material och alla verktyg vi behöver för att bygga den. CAD-ritningarna för mallar är utskrivna på A3 och vi väntar på en dag med fint väder då vi har tid att fräsa alla profiler.

bygga skidor
simon_l sa:
vi kommer lägga skidan rätt i pressen utan andra skydd än plast och vi endast kommer ha en massa tvinnar till att pressa
Alltså att ni struntar i luftrören? Funderat på detta innan också.. Kommer man få ett lagon jämt tryck då? Menar.. Mallen måste ju vara perfekt format efter skidans för för att det ska bli ett tryck över hela....

solteszkristian sa:
Själva har vi precis gjort klart värmaren till skidpressen och skaffat allt material och alla verktyg vi behöver för att bygga den.
Ni ska alltså pressa under värme? Ända skillnaden blir väl då att skidorna härdar under kortare tid? Och i så fall... Hur många skidor har ni planerat att göra? Samt.... Hur varmt ska ni ha den på?

Kul att det är många som verkar bygga lagg nu. Har själv tänkt att börja i höst.

bygga skidor
Det härdar snabbare under värme och enligt skibuilders.com (och deras epoxi-expert-källa) ökar även hållfastheten. Jag kan inte så mycket om epoxi, men att bygga en värmare kostade typ 500 kr, så det kan vara värt ett försök.

I första upplagan bygger vi tre par skidor. Sedan blir det en stunds utvärdering innnan vi förhoppningsvis börjar på nästa generation.

(Nu börjar vår press ta form. Översidan och lite slipning kvar bara... Har varit dålig på att ta bilder till bloggen, men lovar bättring.)

Tillbaka
Topp