Salomon Guardian 16 eller Marker Duke EPF till en all mountain skida som ligger åt big mountain.

sunkenn
0 inlägg
sunkenn 0 inlägg 6 år sedan

Som rubriken säger så är det en skida jag tänkt ha till så gott som allt utom att slingra mellan träden i mindre backar men det är en Völkl Katana som är en 12cm längre än mig så den går ju åt big mountain hållet tycker jag och de är väll de jag har lite i tanken nu när jag funderar på att köpa den modellen.

Bindningarna jag väljer mellan är Salomon Guardian 16 eller Marker Duke EPF då jag vill ha möjligheten att tura men det kommer vara en väldigt liten del av åkningen.

Tycker själv att jag är en hygglig åkare men väldigt dåligt insatt i de materiella när de gäller detta.

Vilken bindning eller tänker jag helt fel och de ska vara någon annan än dessa?

Svar

Officerider
174 inlägg
Officerider 174 inlägg 6 år sedan

intressant!
Sitter själv och funderar på just detta.
Rent spontant tycker jag Guardian är lite väl dyr, men å andra sidan så är den lägre, dvs man står närmre skidan.
Fast nu har ju Duke gjort sina skruvfästen bredare, dvs kraftöverförelsen är bättre.
Hoppas att någon som kan detta bättra skriver vidare i denna tråd

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 6 år sedan

Fördelar med Guardian är 26mm höjd vilket är ungefär som en vanlig bindning och att den går att växla mellan turläge och åkläge utan att kliva ur bindningen. Guardian är något tyngre och lite mer oprövad.

Marker Duke är 36mm hög men har justerbar höjd på plattan så den går även att använda med turpjäxor med gummisula. Duke har bredare mellan skruvarna vilket ev gör att den fungerar bättre med bredare skidor.

Var en del barnsjukdomar med Duken i början så frågan är om Salomon också kommer att ha problem i början eller om de har gjort en bra produkt direkt. Tror inte heller att det är nått större problem att kliva ur bindningarna för att växla läge då man troligen vill kliva ur för att sätta på hudarna (även om det går att göra det utan att ta av sig skidorna). Turar man mycket vill man nog ändå köra Dynafit.

Skulle tippa på att bägge fungerar alldeles utmärkt för de flesta. Det som är frågetecknet är väl mest hur mycket den lägre höjden på Guardian påverkar åkningen jämfört med Dukes bredare montering. Svaret får vi nog först när nån har provåkt bägge på likadana skidor.

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 6 år sedan

Guardian har väl också reglerbar AFD i höjdled, däremot glider den inte i sidled som Duke om jag förstått saken rätt. Så officiellt är den bara godkänd för alpinpjäxor och Salomons egna turpjäxor med någon hård plastyta som liggaer an mot AFDn. Finns en tråd på TGR om detta där någon officiell person uttalar sig. Hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte, någon annan som vet?

MrLarsen
113 inlägg
MrLarsen 113 inlägg 6 år sedan

DrJ :

Guardian har väl också reglerbar AFD i höjdled, däremot glider den inte i sidled som Duke om jag förstått saken rätt. Så officiellt är den bara godkänd för alpinpjäxor och Salomons egna turpjäxor med någon hård plastyta som liggaer an mot AFDn. Finns en tråd på TGR om detta där någon officiell person uttalar sig. Hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte, någon annan som vet?

Tror ikke det er AFDn som er justerbar, men hele tådelen, sånn som på sth-driver tåa. Har ikke fått sett skikkelig på mine enda, men er ikke nærvøs for barnesykdommer som duke'n hadde, representanter og team-kjørere hos salomon og atomic har jo kjørt rundt på guardian i hvertfall 2 sesonger nå..

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 6 år sedan

Exakt, fast AFD men hela tådelen är justerbar i höjdled men en skruv upptill, precis som STH Driver-modellerna.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
DrJ
489 inlägg

Ok, men vad tror ni, har det någon praktisk betydelse att AFDn inte är rörlig i sidled? Gillar mina korsband...

MrLarsen
113 inlägg

DrJ :

Ok, men vad tror ni, har det någon praktisk betydelse att AFDn inte är rörlig i sidled? Gillar mina korsband...

Hvis du har vibramsåler og ikke hardplast i afd-området er det vel ikke spesielt bra. Turer du på vanlige pjäxor ( jeg turer på dalbello krypton pro tongue ), så er det ikke noe problem, tvert imot kanskje bedre.

Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 6 år sedan

DrJ :

smile

Skafte
29 inlägg
Skafte 29 inlägg 6 år sedan

Vad sägs ni om Marker Tour F12? Lättare än duke (~1 kg) och DIN 12 är förmodligen nog för många..

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Har precis monterat en Atomic Tracker 16 och måste säga att jag gillar känslan i bindningen. Nu ska jag bara montera den andra oxå ... och hoppas på sikidkörning nästa helg.

Men jag ser faktiskt två uppenbara naktdelar med bindningen som jag inte var riktigt medveten om när jag köpte dem. Dels den fasta AFDn (blev faktiskt överraskad att den inte var rörlig). Vet inte hur stor praktiskt betydelse det har. Inga problem att justera bindningen till en tursko med Vibramsula, men som sagt, hade kännts bättre med rörlig AFD.

Det andra är att hälhöjaren bara har två lägen. Jag är van att använda alla tre lägena mina Dynafit, men det kanske mest är en vanesak...

Men de här två punkterna gör ju faktiskt att Duke fortfarande är ett alternativ. Dock tycks möjligheten att lossa/låsa hälen utan att ta av skidorna vara klockren! Stort plus för denna funktion.

Jag tror absolut att Marker Tour F12 kan vara ett alternativ om man inte absolut behöver en +12 bindningmoch/eller kör "aggresivt"! ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 6 år sedan

Tycker det är lustigt och lite paradoxalt att atomics friåkningspjäxa är höjd 5 mm just för att man ska få bättre vridmoment på breda skidor samtidigt som dom marknadsför bindningen som lägre för att man inte vill stå så högt upp och få vridmomentet. Dessutom känns det som att guardian kan döda flexet under foten lite mer än duken pga metallstag. Sen känns gå/åk reglaget som en leksak för 5 kr i plast som känns som att den kan gå sönder bara man tittar lite grinigt på den. I övrigt känns bindningen solid.

snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 6 år sedan

Har åkt guardian och den gamla duken. Tyckte absolut att den gamla duken fungerade bra, men guardian ger en mer solid känsla i åkningen. Att kunna byta från skid- till gåläge och tvärtom kommer vissa nyttja och andra kanske inte. Ser dock ingen nackdel med att funktionen finns.

Salomon/Atomic Citera
DrJ
489 inlägg

Mountain_Man :

Men jag ser faktiskt två uppenbara naktdelar med bindningen som jag inte var riktigt medveten om när jag köpte dem. Dels den fasta AFDn (blev faktiskt överraskad att den inte var rörlig). Vet inte hur stor praktiskt betydelse det har. Inga problem att justera bindningen till en tursko med Vibramsula, men som sagt, hade känts bättre med rörlig AFD.
/MM

Jo, är lite förvånad att det inte diskuterats mer på olika forum, en turbindning som inte fungerar optimalt med många turpjäxor?!
Personligen kör jag med Marker F12 vilket jag tycker fungerar fint, men jag är ganska lätt, åker inte så mycket och inte speciellt aggressivt... smile Funderar dock lite på att uppgradera till ett par dedikerade turlagg med techbindning och ett par vardagsskidor och då funderade jag på Guardian, men nu tror jag nog att jag behåller mina F12.

Vattendroppe
Online 3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 6 år sedan

Jag har aldrig åkt på Guardian, men en sak jag skulle känna mig fundersam över om jag funderade på att skaffa en är det faktum att det "platta" turläget verkar ha rätt mycket framåtvinkel. Personligen tycker jag att onödigt mycket framåtlut är ett härke när jag turar, så jag funderar över hur den fungera om man föväntar sig göra en tur på platten så att säga?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 6 år sedan

DrJ :

Jo, är lite förvånad att det inte diskuterats mer på olika forum, en turbindning som inte fungerar optimalt med många turpjäxor?!

En sak jag tänker på är att om du väljer guardian/tracker så har du redan prioriterat utförsåkningen och övergett tanken på en lätt set up. Dessutom kommer ju fler och fler alpina friåkningspjux med ett gåläge och ärligt talat är den enda fördelen jag kan se med turpjäxor ihop med guardians/dukes/trekkers en längre steglängd (och prioriterar du redan utförsåkningen så är oddsen för att du väljer en turpjäxa före alpinpjäxor med/utan gåläge minimal).

Dessutom ville de säkert minimera riskerna med ömtåliga AFD's som duken led av i unga år. Mindre rörliga delar minskar risken för haveri.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 6 år sedan

Jag är helt inne på Jarles linje. Jag tror man tagit ett tydligt ställningstagande. Den här bindningen skall du kunna huda upp till start på tävling med, typ. Inga långa flacka anmarscher (som Vattendroppe var inne på) och inga turorienterade pjäxor med vibram över hela sulan.

Jag är nog inte den enda som väntar på en F12-utmanare eller något annat väldigt lätt alternativ som resultat av brainpickande med Fransson...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
DrJ
489 inlägg

Jo det är väl sant, tycker bara att det stått väldigt lite om det och jag tror att precis som MM så är inte alla medvetna om den skillnaden.
Och en Guardian light känns väl som ett rätt naturligt steg? Men det lär väl dröja några år.

Vattendroppe
Online 3030 inlägg

Carled :

Inga långa flacka anmarscher (som Vattendroppe var inne på) och inga turorienterade pjäxor med vibram över hela sulan.

Jag är nog inte den enda som väntar på en F12-utmanare eller något annat väldigt lätt alternativ som resultat av brainpickande med Fransson...

Kamvandringar och dylikt har också en tendens att kunna vara rejält flacka... Det kanske inte är så vanligt, men där det förekommer tror jag man skulle kunna ångra sitt val med guardian över en duke t ex tongue

De har ju signat greg hill också, tror det är flera som har sina pengar på en techbindning från salomon.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 6 år sedan

Vattendroppe :

Jag har aldrig åkt på Guardian, men en sak jag skulle känna mig fundersam över om jag funderade på att skaffa en är det faktum att det "platta" turläget verkar ha rätt mycket framåtvinkel. Personligen tycker jag att onödigt mycket framåtlut är ett härke när jag turar, så jag funderar över hur den fungera om man föväntar sig göra en tur på platten så att säga?

Det är väl en av dom grejer som hamnar lite på Guardians minuskonto. Framåtvinkeln är inte speciellt stor men ändå, helt platt hade ju självklart varit det bästa. Det blir lite bättre med en pjäxa med gåläge, då tycker jag det nära på är försumbart.

Överhudtaget tycker jag diskussionen kring bindningar som Guardian/Tracker, Adrenalin och Duke blir lite felaktig. Många är fortfarande fast i villfarelsen att tro att dom är turbindningar i samma klass som till exempel Tour F12 eller rent av techbindningar, vilket blir jäkligt knasigt och fel. Kalla dom för friåknings- eller sidecountrybindningar istället så tror jag fler får huvudet runt hur dom egentligen är tänkta att användas.

DrJ :

Och en Guardian light känns väl som ett rätt naturligt steg? Men det lär väl dröja några år.

Jag har väldigt starka misstankar om att det kommer en Guardian 13 till nästa vinter... Men med samma konstruktion i övrigt så den borde inte vara nämnvärt mycket lättare.

Vattendroppe :

De har ju signat greg hill också, tror det är flera som har sina pengar på en techbindning från salomon.

Hill själv har väl erkänt att dom jobbar på skidor och pjäxor just nu, och att eventuella bindningar ligger längre fram i i tiden, om ens alls. Men jag skulle bli jäkligt förvånad om Salomon inte tog fram en inom några få år trots det. På pappret låter det som en suverän combo med Salomons bindningskunskap och friåkningstänk i techformat. Samma gäller förstås Marker om dom någon gång skulle tänka i samma banor.

I like big dumps and I cannot lie Citera
DrJ
489 inlägg

Glisseur :

Vattendroppe :

Hill själv har väl erkänt att dom jobbar på skidor och pjäxor just nu, och att eventuella bindningar ligger längre fram i i tiden, om ens alls. Men jag skulle bli jäkligt förvånad om Salomon inte tog fram en inom några få år trots det. På pappret låter det som en suverän combo med Salomons bindningskunskap och friåkningstänk i techformat. Samma gäller förstås Marker om dom någon gång skulle tänka i samma banor.

Vet inte om fler techbindningar med nuvarande standard skulle tillföra så mycket. Eller tror ni att dom vågar sig på tech 2.0? Det hade ju varit intressant.

barnbacken
13 inlägg
barnbacken 13 inlägg 6 år sedan

Glisseur :

... Många är fortfarande fast i villfarelsen att tro att dom är turbindningar i samma klass som till exempel Tour F12 eller rent av techbindningar, vilket blir jäkligt knasigt och fel. Kalla dom för friåknings- eller sidecountrybindningar istället så tror jag fler får huvudet runt hur dom egentligen är tänkta att användas.

Ni värderar alltså F12 betydligt högre än tidigare nämnda? Känns skönt då jag med fruktansvärt dåligt koll just köpt F12.

MrLarsen
113 inlägg

barnbacken :

Ni värderar alltså F12 betydligt högre än tidigare nämnda? Känns skönt då jag med fruktansvärt dåligt koll just köpt F12.

Til lengre turer med flate anmarsjer, ja. Til hard kjøring nedover i krevende terreng, nei. Gitt at du sammenligner F12 og Guardian/Tracker altså..

Men til lengre turer med flate anmarsjer hadde jeg jo valgt tech-bindinger over F12. F12 faller i kategorien "hvis du ikke har penger til egne turpjäxor med techsåler"..

chrtur
676 inlägg
chrtur 676 inlägg 6 år sedan

Glisseur :

Överhudtaget tycker jag diskussionen kring bindningar som Guardian/Tracker, Adrenalin och Duke blir lite felaktig. Många är fortfarande fast i villfarelsen att tro att dom är turbindningar i samma klass som till exempel Tour F12 eller rent av techbindningar, vilket blir jäkligt knasigt och fel. Kalla dom för friåknings- eller sidecountrybindningar istället så tror jag fler får huvudet runt hur dom egentligen är tänkta att användas.

Håller helt med! Men undra ens om företagen bakom bindningarna ens har förstått det? wink

It is a magical world Hobbes Let us go exploring Citera
DrJ
489 inlägg

Från TGR av Marshal Olson :
" just put a scarpa maestrale RS in a guardian.
DO NOT use a rockered AT sole in a guardian without belt grinding the sole thinner. there is MASSIVE friction otherwise... as in your toe will not release if you run an unaltered rockered AT sole with your normal din setting.
tecnica cochise will work perfectly without modification. "

Bara för att förtydliga om det är någon mer än jag som funderat i dom banorna.

Angående F12 så tycker jag nog att den fungerar bra istället för Baron/Duke, åtminstone för mig som åker max 3v/år. Rätt mycket smidigare än techbindningar när det är mestadels liftburen åkning som gäller. Sen får jag väl se hur länge den håller, men jag är ingen person som kör sönder grejor.

DrJ
489 inlägg

http://www.wildsnow.com/8495/salomon-gu … ckcountry/

Mer info. Vete f_n varför jag läser dom här trådarna när jag inte ska köpa någon bindning i år... smile

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (6 år sedan)

Glisseur :

Vattendroppe :

Det är väl en av dom grejer som hamnar lite på Guardians minuskonto. Framåtvinkeln är inte speciellt stor men ändå, helt platt hade ju självklart varit det bästa. Det blir lite bättre med en pjäxa med gåläge, då tycker jag det nära på är försumbart.

Man får väl bygga någon hemmagjord grej som gör att bindningen inte kan haka i hakarna till dess att man ska gå en tur på platten.

Glisseur :

Jag som har dynafitsetup oxå skulle ju aldrig välja Guardian om jag skulle behöva gå på platten. Sen så är det väl så att man tar mindre risker desto längre från snabb hjälp man är, eller? och därför klarar sig på dynafit istället för guardian i de tillfällena.
Vi dödliga har ju inte en helikopter/snowcat/en drös guider med oss när vi går på tur en längre bit från systemet...

Åk mer jobba mindre! Citera
jonny
171 inlägg
jonny 171 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad jonny (6 år sedan)

DrJ :

Från TGR av Marshal Olson :
" just put a scarpa maestrale RS in a guardian.
DO NOT use a rockered AT sole in a guardian without belt grinding the sole thinner. there is MASSIVE friction otherwise... as in your toe will not release if you run an unaltered rockered AT sole with your normal din setting.
tecnica cochise will work perfectly without modification. "

Bara för att förtydliga om det är någon mer än jag som funderat i dom banorna.

Angående F12 så tycker jag nog att den fungerar bra istället för Baron/Duke, åtminstone för mig som åker max 3v/år. Rätt mycket smidigare än techbindningar när det är mestadels liftburen åkning som gäller. Sen får jag väl se hur länge den håller, men jag är ingen person som kör sönder grejor.

Och på Wildsnow så skrivar Marshal:
" the SCARPA fails MISERABLY. there is a TON of friction of the toe agains the AFD with the boot clicked in with appropriate forward pressure. DO NOT use a scarpa rockered AT sole in a guardian unless you belt grind the sole.
the cochise tech boot passes no problem, but requires the to raised all the way, giving the boot/binding negative ramp. "

Negativ ramp med Cochise låter sådär...

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Lou skrev något som jag tyckte var väldigt intressant, och verkligen passar in i den här tråden.
"I've thought quite a bit about this AFD and recommended boot issue. It's really kind of a chuckle. In backcountry skiing we have a huge population of skiers who either lock out their release on tech bindings, or ski bindings such as Duke dialed up so high that most safety release is obviated. Then we're going to niggle about a stationary vs side sliding AFD? I'm willing to dialog about it, but during actual use in the field it's not much of an issue.
Lou"

Jag blir alltid nyfiken när jag pratar med folk som kör "hårt och aggressivt" på deras techbindningar. Sen när jag frågar hur de kör tådelen så blir ofta svaret....
-låst.

Är det så att techbindningstådelen är så pass dålig i att hålla i skon när den inte är låst, att man helt enkelt väljer att skiten alltid sitter på framför att den hoppar ur vid fel tillfälle.. (läs mach-schnell nedför Mount Doom)?

Det här är verkligen något som får mig att bli rädd för techbindningar. Inte för att jag kommer att droppa tior och bara straightlina, men det är heller inget som de kunder jag har pratat med gör.

Sj kör jag mina Dukes på 14-15 och mina FKS på 13. Det kanske är lite höga världen, men jag vet ju iaf att skiten sitter fast, OCH att när jag kraschar så löser det ut...eftersom jag inte har låst bindningen.

Fördelarna med techbindningar är ju vikten. Sen kommer jag inte på något mer.

Detta kanske borde bli en egen tråd...vad vet jag? Jag kände för att lufta det hela iaf.

Jag frågade en av de Hendryx frälsta som hade duckat sina dynafit på ett par Haendryx variant feta och styva, och skrev att han körde sina häldelar på 4a. Jag blev såklart väldigt nyfiken i detta och skrev ett mail om hur han ställde in resten, samt hur han har upplevt sin setup. Hoppas att svaret kommer snart smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Vattendroppe
Online 3030 inlägg

PNyberg :

En hel hög med text.

Jag har aldrig mina tådelar låsta när jag åker, men jag kan nog inte tas för en agressiv åkare heller. Har dock svårt att se att det egentligen skulle vara något problem... Jag har stått på i diverse slagiga underlag, hårda pucklar och allt vad man kan hitta för underlag under våråkning i Alperna och uppe vid Riksgränsen dagen efter all lätt snö blåst bort och aldrig, inte ens en endaste gång, haft problem med tjuvlös efter att jag "fått till" inställningen. Inte ens vid 3-metersdrop ner på halvdant underlag...

Tills det att jag har fått motsatsen bevisad tänker jag tro att alla som "behöver" åka med sina tådelar låsta gör det pga
a) psykologiska skäl, de vågar helt enkelt inte testa utan tådelen låst
b) handhavandefel, uttrycket "dynafiddle" har inte uppkommit utan anledning
c) att de använder bindningarna till bredare skidor än vad de är avsedda. De nya radical-bindningarna med bredare stoppers (och den vita vertical FT12) har betydligt styvare fjädrar i tådelen än de gamla, gråa vertikal etc.

Jag kör med horisontal på 9 och vertikal på 8 på mina hardside. Var jag kommer hamna på mina sideseth får framtiden utvisa, förmodligen kommer jag börja på 8/7 (horisontal/vertikal) och arbeta mig uppåt därifrån.

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (6 år sedan)

Vattendroppe :

PNyberg :

En hel hög med text.

b) handhavandefel, uttrycket "dynafiddle" har inte uppkommit utan anledning

Så sant som det är sagt. Jag hade problem tills jag förstod ett inställningsfel (pjäxan riktades inte rakt bakåt mot piggarna så det blev olika tryck på olika sidor fram) och vips så har mina bindningar aldrig tjuvlöst igen smile

Vattendroppe :

Jag kör med horisontal på 9 och vertikal på 8 på mina hardside. Var jag kommer hamna på mina sideseth får framtiden utvisa, förmodligen kommer jag börja på 8/7 (horisontal/vertikal) och arbeta mig uppåt därifrån.

Om du klarar dig på 8, varför väljer du då inte Marker f12? eller fritchi?

Vattendroppe
Online 3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (6 år sedan)

LawndartGustav :

Om du klarar dig på 8, varför väljer du då inte Marker f12? eller fritchi?

För att [alla vanliga anledningar till att techbindningar är bättre än traditionella turbindningar]? Eller har jag missat något?

Jag har alltså vare sig duke eller guardian på några av mina skidor, båda paren är dynafistade tongue

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 6 år sedan

aha smile

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

blister har talat. Läs detta ang ståhöjden på guardian/tracker

Generiskt citat som alla gillar! Citera
DrJ
489 inlägg

Intressant, känns som att endast 4 mm mindre stackheight inte är så mycket att skryta med. Dessutom tyngre än Duke och fast (i sidled) AFD.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Glisseur (6 år sedan)

PNyberg :

Den vise Marshal har helt klart en poäng. Å andra sidan, lägre ståhöjd borde ändå vara bra i vilket fall som helst, oavsett hur tjocka ens skidor och pjäxsulor är.

Dessutom, att diskutera halvt irrelevanta detaljer och millimetermått är väl halva poängen med det här forumet...

I like big dumps and I cannot lie Citera
AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 6 år sedan

PNyberg :

Bra Artikel. Känns spontant som att fördelarna med Guardian är mindre än vad specifikationerna visar. Dvs ståhöjden är i praktiken marginellt lägre och att det inte är jätteenkelt (på gott och ont) att växla mellan låst och upplåst häl med staven.

Bägge bindningarna har helt klart sina fördelar, men initialt framstod det som att Guardian hade bara fördelar och inga nackdelar mot Duken. Men Guardian verkar helt klart vara en bra bindning.

LawndartGustav
1096 inlägg

Efter att ha kollat på blisters foton förstår jag inte rikitigt det här med att gå på platten, är ju nära inpå platt på skida... var det den där svarta plastgrejen på hälhöjaren som var för hög? Jag hade fattat det på ett helt och hållet annat sätt smile

LawndartGustav
1096 inlägg

Någon som vet hur det är med höjden på Dalbello Virus Tour?? den e ju i princip platt under, om man behöver slipa lite, hur mkt isf?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (6 år sedan)

LawndartGustav :

Efter att ha kollat på blisters foton förstår jag inte rikitigt det här med att gå på platten, är ju nära inpå platt på skida... var det den där svarta plastgrejen på hälhöjaren som var för hög? Jag hade fattat det på ett helt och hållet annat sätt smile

Jag antar att du syftar på följande: När man lossar på hälen fäller man in hälhöjaren under foten ( hälen på skon). Plastbiten på hälhöjaren bygger ungefär en cm för att att skon inte ska låsas fast i hakarna igen. Dvs med den här konstruktionen går det inte att ha skon helt plant i gåläge utan det blir alltid en viss höjning på hälen.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
LawndartGustav
1096 inlägg

Precis. Det lät värre än det var helt enkelt smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook