Länkade produkter
Armada VJJ
Black Diamond Amperage
1 recensioner, betyg 4
DPS Yvette 112RP Hybrid
1 recensioner, betyg 5
K2 Remedy 102
Line Sir Francis Bacon Shorty
2 recensioner, betyg 5
Moment Bella
Nordica Nemesis
2 recensioner, betyg 4
Rossignol SAVORY 7
2 recensioner, betyg 4,5

Ultimata vilken-skida-tråden wife edition

Pillard
3114 inlägg
Pillard 3114 inlägg 5 år sedan

För några år sen knåpade jag ihop en väldigt omfattande vilka-skidor-tråd för mig själv och fick grym hjälp. Nu är det frun som behöver hjälp och för husfridens skull kan jag inte komplettera med film som jag gjorde med mig själv. Den fakta jag däremot har är denna:

Nuvarande skidor - Idag åker hon på Atomic Access 161 och upplever dem som roliga och lättåkta men för instabila och otrygga när det börjar gå undan lite. Av den anledningen fyllde vi på skidgarderoben inför säsongen med Black Diamond Amp 165. Nu börjar hon tycka att Ampen är för tung och hon blir för trött. Efter att ha testat runt lite kommer vi fram till att det nog snarare är styvheten som är för hög snarare än den faktiska vikten. Efter en dag på hårt före i lite mer fart så verkar ampen funka klart bättre men den behöver helt klart mer insats för att komma till sin rätt.

För skoj skull passade vi på att testa av lite testskidor i Ramis och kunde konstatera att Rossi Savory 7 162 och SFB 165 är för sladdriga, K2 Remedy 159 är riktigt bra och Nordica Nemesis 161 är alldeles för styv (kändes som Ampen säger hon)

Om en månad drar vi till Japan och jag vill hitta en så pass bra kompromiss som bara går. Vad vore vettigast?

Skidor vi nu klurar på är Remedyn, Yvette 112, kanske Shiro jr eller ja vadå? Vi vill ha tag i något som är lättåkt, bär ordentligt i japan och som är mer stadigt än Accessen.

För att beta av det gamla vanliga så är hon 153 cm och väger ca 53 med bra fysik. Tekniken är inte fulländad alls men hon jobbar på det. Det vi vill åt är de bästa möjliga verktygen medan tekniken slipas.

Svar

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 5 år sedan

Om du inte skulle till Japan hade jag sagt Extrem P100 W. Men nu säger jag Rockett 115 eller Elans Bliss

Von_vettet
144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 5 år sedan

Kanske även Line Pandora? Annars kör flickvännen på Skilogik Rockstar som hon tyckte funkade kalas när vi var där förra vintern, men kortaste längden för dem är 168, så det kanske inte passar?

Lycka till!

Pillard
3114 inlägg

Hm intressant. Hur är de i relation till Access och Amp i styvhet? Vilken ligger de närmast så att säga?

Pillard
3114 inlägg
Pillard 3114 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Pillard (5 år sedan)

Edit: dubbelpost och vonvettet hann emellan också. Men följdfrågan gäller dig med smile

Daniel-LAB
203 inlägg
Daniel-LAB 203 inlägg 5 år sedan

Armada VJJ är det som gäller om du frågar min tjej... I Japan-pow och skogsåkning kommer VJJ vara kanon!
Ska ni köra stora berg eller 80% pist finns det andra skidor som är bättre.
TSTw är en bra allroundskida som går fint i pisten och bra i offpisten. Är inte lika lekfull och lättåkt som VJJ.

Puderslaktarn
182 inlägg
Puderslaktarn 182 inlägg 5 år sedan

Otippat att daniel lab tipsar om armada!
Körde ni remedy 117 eller 102?
Annars finns rossignol star som syrran gilla!

Von_vettet
144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 5 år sedan

Kan tyvärr inte uttala mig om varken access eller amp, dock är Rockstar'en en ganska poppig i mitt tycke. Kanske ligger runt 4-5.5 i styvhet (om man använder Skiflex-index) uppskattningsvis.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 5 år sedan

Årets Pandora är samma bygge som Sick Day 110, dvs pintail, stor nos, bra rocker fram och knappt någon bak. Om SFB kändes sladdrig så kommer Pandoran kännas väldigt trygg, men kanske tråkig om hon gillade Remedy som ju är en klassisk pudertwin (förutsätter att ni testade 117 om det är Japan som hägrar?) med en mer lekfull approach.

Pillard
3114 inlägg

Vi provade faktiskt remedy 102, fanns inget annat i Ramis. Hur är tidigare års Pandora i flex? Den skidan har lockat i flera år annars.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 5 år sedan

102:an har väldigt mycket mindre rocker än 117, i Japan har hon förmodligen roligare på 117 (och allt kommer vara enklare) skulle jag säga.
Har tyvärr dålig koll på tidigare års Pandora.

Kan tilläggas att en polare kör Sick Day 125 i Japan just nu, han hade velat ha ännu bredare.

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Eric_W (5 år sedan)

Ingen som nämnt R2 108 än?

Väldigt smidig och lättåkt utan att kännas allt för vek.
Kört den 3 dagar än så länge och har bara positivt att säga om den.
Går helt ok i pist (risig sådan). Väldigt lekfull och välbalanserad.
Verkar dessutom duga i Japan/Mika, om man heter Mike Douglas iallafall. ;-)

edit: finns i kort längd också!

Rädda träden. ät en bäver Citera
KaitsuH
568 inlägg
KaitsuH 568 inlägg 5 år sedan

Tje!

Frun hade tidigare Völkl Auras. Tyckte dem mycket. Nu har hon Armada TST:s 165. Hon tycker, att Tst:s är lättare att åka, flyter bättre jovisst, men håller inte alls så väl på isen. Men hon är mycket nöjd med Tst:s (hon är 160, 5? kilos). Vi var just en vecka i Stubaital, körde både pist ok offpist.

KaitsuH Citera
Pillard
3114 inlägg

Många intressanta tips än så länge. TSTw har varit en contender länge, precis som Pandora. Remedy 102 blev ju en sådan baserad på att den kändes bra. Hur är skillnaden på 17 och 102 förutom de uppenbara i bredd och rocker?

Grunden är väl att hon skulle föredra en skida nånstans runt 110midja egentligen.

Man kan ju också nämna att testandet i Ramis endast var i hård pist så puderegenskaperna är ju helt borttagna där.

Finns det inte någon som har en uppfattning om DPS Yvette? Eftersom hon är lite osäker i skogen (precis som jag själv var tills jag fick tag i mina Bibbys wink) och där verkar ju Wailer ha varit riktigt suverän och min tanke är ju att Yvette 112 skulle kunna ge samma effekt för henne?

Daniel-LAB
203 inlägg
Daniel-LAB 203 inlägg 5 år sedan

Fundera ett slag på om du/ni vill ha skidor tillverkade i Kina eller i Europa. Tycker du att det låter bättre med skidor tillverkade på en fabrik med gott rykte i Österrike istället för Kina, så ska ni välja Atomic, Armada eller Salomon framför K2, Line och Völkl. Sedan finns det andra märken också såklart... ;-)

När det gäller "lättåkthet" i skogen är VJJ att föredra framför TSTw. Min tjej och jag har åkt mycket med både TST och JJ (samtliga versioner, både i Alperna och SWE/NOR) och är helt överens om att JJ (och VJJ) är riktigt lättåkta och lekfulla i skogen, kräver minimalt med kraft och flyter på av sig själva utan att man behöver jobba särskilt hårt eller ha kanonbra teknik.

TST (och TSTw) är helt klart valet om man bara skall åka offpist ibland, någon gång emellanåt. Går mycket bra i pist, men kräver lite mer benstyrka offpist. Stabilare i landningar efter dropp, då bakänden på skidorna håller emot bättre än JJ. Klart bättre carving-skär när det är hårt.

Ingen skida är tyvärr bäst på allt...

miol11
Online 124 inlägg
miol11 124 inlägg 5 år sedan

Svårt att föreslå vad andra skall ha för skidor .......men min sambo (som också är osäker i skog offpist) kom iallafall fram till Moment Reagan efter att hå testat rätt många skidor.
Vi köpte dom förra året på Alpint såg att det fortfarande verkar finnas kvar i längd 158 168......Annars kanske Moment Bella kan vara nåt är väl i princip en Bibby för kvinnor. Min Sambo gillade dom också

mountainbear
46 inlägg
mountainbear 46 inlägg 5 år sedan

Völkl one eller Kiku?
Ja, jag gillar Völkl...

Nallen Citera
DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan

Yvette är väl samma skida som wailer 112 men annan färg? Och wailern tyckte jag var riktigt rolig och lättåkt. Jag körde hybrid för att få lite mer dämpning men skulle nog köpa pure om jag skulle köpa idag.

Pillard
3114 inlägg

Var skidorna är byggda lägger jag inte jättemycket energi på. Dessutom är väl Völkl tillbaka i Europa igen?

Moment Reagan körde hon för två år sen men den var för stor då i 168. Antagligen skulle den kunna funka bra idag men den är ju lite mastig för det piståkande som ändå kommer att bli av. Bella däremot verkar ju jäkligt bra. Är det någon som har bra koll på Moments modeller numera? Om den i flex och upplevelse är som en damvariant av Bibby kunde den ju vara riktigt nice.

Völkl Kiku har också varit uppe för diskussion. Hur är den i känslan? Måtten ser ju lovande ut.

Är Yvette samma som wailer eller är den dam-anpassad på något mer sätt än färgen?

Joris
14 inlägg
Joris 14 inlägg 5 år sedan

Von vettets flickvän här.. Åkte som sagt på rock staren förra året och är jättenöjd! Kul och lekfull skida som har en del popp i sig och inte särskilt styva. Funkar ändå förvånansvärt bra i pisten så länge det inte är väldigt isigt och brant i hög fart, då släpper kanterna. Är 170 lång och ca 65 kg, så lite större än din fru, och åkte på 178 cm. Efter resan har jag nu införskaffat mig ett par hellbents, så skulle nog inte rekommendera att gå ner så mycket i bredd än 117. Din fru är ju dock lite mindre så så länge hon håller längden uppe kan hon säkert klara sig på en lite smalare skida utan att sjunka. Har även ett par aura, alldeles för smala för Japan och antagligen för hårda, de kräver sin åkare om vi säger så. Annars en bra och stabil skida. Kikun är rolig också! Kan dock kanske också vara lite hård och smal? Är roligare med en lite mjukare skida med kortare svängradie i all skog smile personligen skulle jag inte kört på VJJ, för ojämna i flexet för mitt tycke och lite för mjuka för att funka i pist. Linne pandors kan säkert vara jättebra! Har hört mycket fint om dom men tyckte de var lite för korta i längsta längden. Så ja det jag vill säga är väl att försök välja en skida som är lite mjukare, med hyfsat jämt flex, inte för stor svängradie, längd på ca 10 cm längre än vad hon är (blir lätt dyktendenser annars i så mycket snö tyckte jag) och en bredd på iaf över 112. Hoppas jag kunnat bidra med lite mer! Hon får gärna höra av sig själv om hon vill veta mer smile

mountainbear
46 inlägg
mountainbear 46 inlägg 5 år sedan

Kiku:n finns till ett riktigt bra pris hos Conrad just nu. Fjolårsmodellen...

Nallen Citera
Maxen99
110 inlägg
Maxen99 110 inlägg 5 år sedan

Om black diamond amp va för styv så kanske hon ska testa black diamond element. De har amma mått men elementen är mjukare.

Chris84
30 inlägg
Chris84 30 inlägg 5 år sedan

Jag skulle verkligen rekommendera Moment Bella. Min tjej har kört på den i några veckor nu och hon är grymt imponerad. Otroligt lättåkt, poppig och har bra flyt i pudret.

I stort sett alla tjejer som testat Bellan under skidtesterna har vart väldigt nöjda med dem.

/C

Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Max_Faktor (5 år sedan)

Yvette har snarlika mått som den lättare (och mer turinriktade?) voile charger.
Läste TS inlägg om tunga skidor och trötta ben av BD amp.

charger

PS Vad har Ni tänkt för bindning?

Edit: måtten liknande för längd 178/181 cm men verkar skilja sig i kortare längder så charger går nog bort som Japan skida. Fast min fru tycker att charger i kort längd är kul i skogen som komplement till aura och kiku.

Pillard
3114 inlägg

Ja Chargern såg lite väl smal ut faktiskt. Som bindning har vi tänkt att behålla en Baron. Det är möjligt att vi byter ut dessa mot tech om nåt år eller så ifall turandet ökar.

Hasse_Lindborg
2926 inlägg

Pillard :

Ja Chargern såg lite väl smal ut faktiskt. Som bindning har vi tänkt att behålla en Baron. Det är möjligt att vi byter ut dessa mot tech om nåt år eller så ifall turandet ökar.

Tycker fortfarande hon skall upp på mer bred. När åker ni? Och vilken sullängd har hon? Har ev ett par pontooner du kan få låna i rätt längd wink

Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 5 år sedan

Hasse_Lindborg :

Pillard :

Tycker fortfarande hon skall upp på mer bred. När åker ni? Och vilken sullängd har hon? Har ev ett par pontooner du kan få låna i rätt längd wink

Instämmer i att den troligen är för smal. Eftersom jag bara åker bräda är jag nog den med minst praktisk erfarenhet av nödvändig bredd på skidor men eftersom det handlade om damer och damskidor så kan man fråga allmänt vad som är fatskis om man väger 53 kg.
här är en kul artikel

Pillard
3114 inlägg

Hm, en pontoon låter ju helt klart intressant för Japan. Vi åker från sthlm den 24 jan och från tokyo den 28e. Hon har väldigt korta sulor numera på 276mm

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (5 år sedan)

Kollar med tjejen om hon vill låna ut de då wink Vi skall själv iväg runt där...

//H

Pillard
3114 inlägg

Coolt, det vore ju grymt i så fall. Ska ni till Niseko också?

supercross
150 inlägg
supercross 150 inlägg 5 år sedan

Träffade en tjej i Frankrike som åkte på ett par Salomon Rockette.
Hon tyckte att de var väldigt roliga lättåkta och tillräkligt stabila. Hon var ca: 170cm lång och körde på 178cm långa.
Kollade på skistore att de finns i 164cm med, kanske något att kolla upp eftersom alla verkar gilla Salomons Rocker och Quest serie.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

Pillard :

(...)
Finns det inte någon som har en uppfattning om DPS Yvette? Eftersom hon är lite osäker i skogen (precis som jag själv var tills jag fick tag i mina Bibbys wink) och där verkar ju Wailer ha varit riktigt suverän och min tanke är ju att Yvette 112 skulle kunna ge samma effekt för henne?

FYI, Yvette är exakt samma skida som Wailer 112RP - enbart färgen skiljer.

www.dpsskis.com Citera
Pillard
3114 inlägg

Ah, det där sista har jag varit lite nyfiken på.

Kan nån förresten förklara fascinationen vid att alltid slänga in nåt turkost/rosa/guldfluff på precis alla skidprylar för damer?

Pillard
3114 inlägg

Efter några dar i Japan kan vi iaf konstatera att VJJ är klart smidigare än Ampen men vi väntar på att 168-yvette ska komma tillbaka i skidhyran så vi kan byta smile

moneysister
4 inlägg
moneysister 4 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad moneysister (5 år sedan)

Hej hej,

Jag tänkte att det var lämpligt vid det här laget att presentera mig, the wife, och passa på att recensera alla provåkta skidor i år. Kanske kan detta hjälpa någon framöver som funderar på nya skidor. Utgångspunkten var ju att Ampen var för styv/jag för klen för att orka ha skidorna mer än för något enstaka åk; därför provade bland andra – som Pillard skrev i första inlägget –

Rossignol Savory 7 162 cm upplevde jag som nervösa och "kraftlösa", fick inget gensvar vid tryck/sväng.
Line SFB,165 cm var ännu mer nervösa och trista att åka på.
K2 Remedy (102 i midjan) 159 cm var en riktigt rolig skida, den var följsam och stabil – men det var ju också den smalaste och kortaste skidan, kan tilläggas.
Nordica Nemesis, 161 cm var den skida som mest påminde om Ampen, det vill säga var för styva.

Jag provade också Armada VJJ 165 cm i Japan nu, den var trevlig! En rolig skida att åka på, följsam och trygg. Helt klart en skida jag skulle rekommendera den som vill ha en lekfull men stabil skida.

Slutligen provade jag DPS Yvette 168 cm, som jag nu har köpt(!), den var snäppet vassare än VJJ även om min uppfattning var att de två var relativt lika. Den största skillnaden var nog att VJJen emellanåt dök medan Yvetten gav mig en surf-känsla och ständigt låg ovanpå snötäcket. Jag kan tillägga att jag märkte av en skillnad (även om det är en marginellt liten sådan) mellan Griffon Demo-bindningarna som jag hade när jag provade dem och mina Marker Baron. Demobindingarnas lättare vikt till fördel där, skulle jag påstå. Jag försökte också att åka runt lite i pist med Yvette (eftersom det just den dagen mest var midjedjupt puder annars smile och kan inte klaga på något annat än att den får bredlagshack i högre hastigheter.

Jag önskar nu bara att Moment och Extrem hade haft några hyrskidor tillgängliga så hade jag varit fullständigt nöjd i mitt beslut därefter. Jag tror att både Bella och Project 100 w skulle ha varit intressanta skidor för min del.

Tack till er alla som kommit med förslag! Även om jag själv inte varit involverad i det här har jag förstått av alla diskussioner vi har haft hemma att det funnits en del inlägg, hälpsamt och tacksamt!

Hasse_Lindborg
2926 inlägg

Extrem borde ju ha testskidor i den längd? Det hade de i Åre på skidtesten i alla fall...

moneysister
4 inlägg
moneysister 4 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad moneysister (5 år sedan)

Hej igen,

Jag har ju redan hittat skidor nu men eftersom jag nyligen fick chansen att prova ett par Moment Bella 162 cm så tänkte jag uppdatera med några rader om den, om det kan komma till någon nytta för någon annan framöver...

(Här vill jag tillägga att underlaget var slaskigt, vilket gör att jag inte vet hur jag skulle uppfattat den i något "normalare" underlag. Jag provade under samma helg K2 Remedy igen och tyckte att den var riktigt trevlig, men inte LIKA trevlig som sist då det var mycket hårdare underlag.)

Om Bella:
Min absolut första tanke var att det här kanske var de bästa skidorna so far, det var stabilt och tryggt under fötterna samtidigt som de var lättsvängda och ganska lekfulla. Jag var förvånad över hur lätt det kändes trots att skidorna ser så klumpiga ut (i relation till mina nuvarande Yvette 168 cm). En nämnbar punkt här är också att de där skillnaderna i centimeter mellan Yvette 168 och Bellas 162 nog bidrog till det hela. Jag åkte på skidorna i några timmar och märkte allt eftersom tiden gick att jag uppfattade någon tröghet som jag inte kan definiera riktigt mer än så. Jag var också ganska trött i benen vid lunch, det kan helt enkelt vara så att jag inte är tillräckligt stark för att behärska skidorna till fullo.

När jag senare under samma dag bytte till mina egna skidor så kunde jag efter några svängar bli lycklig över att Yvette är så otroligt enkla att ha i alla underlag och lätta i sig att det nog var där skillnaden låg; Bella är ganska styva och dämpade medan Yvette känns väldigt lätt – båda skidorna var dock lekfulla!

Det är alltid svårt att jämföra när det inte sker samtidigt, men jag kan tro att jag skulle kunna påstå att VJJ och Bella relativt lika sina egenskaper.

Jag är idag väldigt tacksam för att jag har Yvette just nu, det passar mig i min utveckling och med mina behov idag – men nästa gång det är dags att köpa nya skidor kommer jag absolut överväga nummer 2 på favoritlistan: Moment Bella 162 cm!

Nu vill jag prova Extrem Project 100w-skidorna också för att ha bockat av den på listan också för att kunna påstå att jag provat alla, för mig, relevanta skidor för säsongen. smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook