145cm bräda för parkåkning?

Kung_Petter

Ny medlem
Har köpt en Bataleon The Enemy 164 nu. Det är en jättehård bräda så den lämpar sig bättre för tuff piståkning m.m
Tänkte då att det kanske funkar att använda min gamla mjuka sköna lilla bräda till park/ jibbning. Kan det vara något eller kommer det bli helt konstigt med en så kort bräda nu när jag är 1.90cm lång?

Vad tycks? Är det något att satsa på eller bör jag försöka sälja den o skaffa en annan billig skitbräda som e lite längre att jibba med?

jag tycker att 145 är lite för kort till någon som e 190, även om du bara ska åka park, men du kan ju alltid försöka ;P

man brukar väl säga runt 30 cm kortare vid jibb skulle ja tro.. men den funkar säkert!

haha om du är 190 lång och har tänkt köra på en bräda som är 145 så kan jag bara säga att du inte borde göra det. Jag själv är 172 och kör på en 151 lång bräda, funkar uber.

ja om du är väldigt lätt så funkar det ju att köra på en kortare bräda men om du är normalbyggd så känns det lite väl kort.

Jag är ca. 185cm lång och väger runt 90kg (försöker gå ner i vikt) och jag har samma fråga.
Skall skaffa mig en ny bräda och funderar på om jag skall skaffa mig en 158 eller en 162?
Min senaste bräda var 162 så ja undrar om mitt åkande kan bli sämre om jag tar en 4cm kortare (2cm i aktiv åklängd) Jag kör MYCKE park och stora hopp!

Skandinaven, om du tyckte att längden på din förra bräda var helt perfekt kör på 162an. Men om du känner att 62an känns lite för lång kör på 158an..

Och till peetteerr, funkar säkert om du bara vill "buttra" osv. Men kommer nog kännas väldigt ostabilt i hopp osv. Skulle satsa på något längre, kan ta mig själv som exempel. Jag kör bara park, är ca 175cm lång och kör på en 156cm bräda. Det funkar prima, hade dock inte velat nå något längre än så.

Okej, Tack så mycket. Ska testa den någon dag och avgör om det var helt värdelöst sen. Ska annars sälja den för 500-1000kr till min bror så det blir ju kanske en ny jibb bräda för de slantarna då.

Jag är inte så tanig, väger 80kg så den lilla brädan kanske inte håller för mig?

Raent sa:
Skandinaven, om du tyckte att längden på din förra bräda var helt perfekt kör på 162an. Men om du känner att 62an känns lite för lång kör på 158an..

Och till peetteerr, funkar säkert om du bara vill "buttra" osv. Men kommer nog kännas väldigt ostabilt i hopp osv. Skulle satsa på något längre, kan ta mig själv som exempel. Jag kör bara park, är ca 175cm lång och kör på en 156cm bräda. Det funkar prima, hade dock inte velat nå något längre än så.
Man vänjer sig vid allt, så är det ju. Före jag körde på min 162 körde jag på en 159 om jag minns rätt och den tyckte jag var perfekt, 162 känns ibland lite lång men jag har vant mig vid det, den kändes underlig mest för att den var längre än min gamla och även för att den var bredare. Om jag skall vara ärlig så är det ju mycket fast på imagen, heh! Jag vill inte se ut som en fjant på en löjligt liten bräda så jag skall väl gå till affären o ställa mig på ett par brädor o kolla hur det verkar. Lite fjantigt kanske men jag gillar inte alls folk som åker med på tok för korta brädor och klarar därför av att rotera som ekorrar fångade av en tornado. Så lösningen är att om jag ser fånig ut när jag poserar med en 152:a framför mig så köper jag en 162 ;)

Om du nu tycker så så köp den långa brädan men det låter grymt fjantigt att bry sig om att ha en viss läng på brädan bara för att vara cool.

Tillbaka
Topp