2016/2017 Marker Jester 16 ID- Problem AFD "glidplatta"

eriC1

Aktiv medlem
Hej har ett problem jag inte lyckas lösa. Skulle ställa in mina nya Jester 16 ID bindingar efter mina nya pjäxor med tursula och började skruva höjden på tådelen. Men den var nästan urskruvad på ena bindningen vilket resulterade i att jag lyckades vrida ett varv åt fel håll och skruven blev helt urskruvad, och glidplattan lossade helt.

Jag har nu provad allt möjligt för att försöka få dit den igen, men skruven vill verkligen inte gå in i hålet med muttern, själva vinkeln är för brant när jag försöker slida ner den på plats. Lite svårt att förklara men länkar lite bilder. Har provat att bända skruven uppåt med en mejsel, men de känns som de är flera millimeter kvar innan den ens lyckas hamna på banan igen och börja dra i muttern.

Någon som vet hur man ska lyckas få dit den igen? Har ju fått av den, känns som de borda gå å få dit den igen? Märklig konstruktion, man ska väl kunna byta platta utan att lossa och montera isär hela bindningen? Det enda som skulle funka som jag kommer på är om skruven skulle gå att dra fram så att den inte var i vägen för plattan när den trycks på plats, men skruven verkar sitta där den sitter eller ska den gå att trycka ur?

Senast ändrad:
Inte för att jag vet hur just den där bindningen är konstruerad, men jag skulle gissa på att "muttern" sitter i någon form av flytande upphängning för att kunna ändra vinkel på skruvinfästningen när man skruvar upp eller ner plattan. Det måste det vara iom att skruvens vinkel på ett eller annat sätt ändras när plattan flyttas. Om du inte har tänkt på det är muttern sannolikt i fel vinkel. Jag skulle föreslå följande:

Gänga i en annan skruv i muttern. Det kan vara nån tumgänga om du har otur eftersom Marker är amerikanskt, men det märker du snart. Vålda inte i någon tum i mm eller tvärtom bara, för då är AFD:n snart kex. Gör "rent" gängorna med skruven om du har dragit lite snett där under dina försök. Rikta sedan in muttern så att skruven får samma vinkel som den i tådelen. Lossa försiktigt med skidan stående på tippen så att vinkeln behålls. Skruva i den ordinarie skruven.

Om det inte funkar kanske du måste fixera muttern i rätt läge efter att du har riktat in den. Antingen med en droppe svagt plastlim, eller med något annat som sen dras loss. Har du inte bråttom fungerar något med mycket socker i, tex juice eller läsk som får torka. Sockret blir klibbigt nog för att hålla muttern på plats men lossnar lätt när det behövs. Annars kanske det funkar med att lösa socker eller florsocker i t-sprit om du har bråttom.

Senast ändrad:
Jag skulle då inte dra mig för att demontera bindningen från skidan (det är väl bara de två bakre skruvarna som måste lossas även på ID-versionen?) för att på så sätt komma åt att styra gängstången underifrån.

MnO sa:
Problemet är inte muttern, utan att skruven är ivägen när jag vill trycka tillbaka plattan i sitt spår. Provat att glida ner den i spåren utan muttern i, men vinkeln är helt fel och skruven tar i infästningen i plasten.

Enda sättet att få dit den igen med eller utan mutter är om den långa skruven gick att lossa/dra bak, annars är den i vägen för att glida plattan på plats igen. Väldigt märkligt, känns som att skruven sitter där den sitter, eller ska de gå att vålda ur den ur bindningen?

xSooLx sa:
Jag skulle då inte dra mig för att demontera bindningen från skidan (det är väl bara de två bakre skruvarna som måste lossas även på ID-versionen?) för att på så sätt komma åt att styra gängstången underifrån.
Jag kommer inte ihåg exakt hur bindningen ser ut nu då jag inte har den framför mig. Men gängskruven sitter där den sitter i sin bana och skulle inte gå att rucka mer för att man tog loss bindningen, vad jag kunde se i alla fall. Drar mig gärna för att montera av i onödan. Det går bara att rucka skuven nångon mm upp och ner, det gäller även om bindningen är loss, vad jag kan se!

eriC1 sa:
Men gängskruven sitter där den sitter i sin bana och skulle inte gå att rucka mer för att man tog loss bindningen, vad jag kunde se i alla fall. Drar mig gärna för att montera av i onödan. Det går bara att rucka skuven nångon mm upp och ner, det gäller även om bindningen är loss, vad jag kan se!
Även om den inte går att styra i höjdled kanske man kommer åt den låsning i längsled som måste finnas där på något sätt, borde vara en fläns i ett styrspår eller ett c-clips e.dyl..

Jag vet som sagt inte heller hur den där mekanismen är konstruerad, men av det sätt som du beskriver problemet på skulle jag fortfarande inte dra mig från att skruva loss bindingen från skidan... Den är ju bara att skruva tillbaks igen.

xSooLx sa:
eriC1 sa:
Men gängskruven sitter där den sitter i sin bana och skulle inte gå att rucka mer för att man tog loss bindningen, vad jag kunde se i alla fall. Drar mig gärna för att montera av i onödan. Det går bara att rucka skuven nångon mm upp och ner, det gäller även om bindningen är loss, vad jag kan se!
Även om den inte går att styra i höjdled kanske man kommer åt den låsning i längsled som måste finnas där på något sätt, borde vara en fläns i ett styrspår eller ett c-clips e.dyl..

Jag vet som sagt inte heller hur den där mekanismen är konstruerad, men av det sätt som du beskriver problemet på skulle jag fortfarande inte dra mig från att skruva loss bindingen från skidan... Den är ju bara att skruva tillbaks igen.
De är nog så som du säger att den kan lossa i längsled då. Har bara lite noja med montera av och på efter ett gängpaj på ett par gamla lagg, så drar mig gärna för de på dessa helt nymonterade skidor . Ska prova lite mer tricks så vad som kan göras ! Tack för input

Inte säker på att jag förstår helt men ett råd kan man ju alltid komma med...
Hade problem med en idiotkonstruktion (på en propp till ett handfat men det har ju ingen roll) men lyckades lösa det med ett sugrör som jag satte på skruven som jag inte kunde hålla för att kunna trä på muttern. Skar en skåra i sugröret för att kunna få till rätt tjocklek för skruven. Kan kanske funka - eller inte.

Har fixat det nu, blev att jag fick lossa de två bakre skruvarna på tådele av bindningen och knacka loss bindningen och då gick det att fixa skruven i rätt vinkel och få på muttern.

Nu till frågan, då jag är lite av av bindnings-nojare: - jag tog hjälp av en jag känner på en verkstad och jag kommer verkligen inte ihåg om vi peta i lim eller inte igen på dessa två skruvar innan vi skruva dit igen. Men om så inte var fallet och jag inte vill lossa igen för å dubbelkolla, räcker limmet som var innan på originalmonteringen för å täta för eventuell fukt? Var mkt lim i och runt hålet. Säkert hade vi på lim igen men kommer bara inte ihåg hur vi gjorde och vill helst inte lossa igen och limma på nytt just in case!

Senast ändrad:
Nytt lim som gäller. Backade du i skruvarna när du satte i dem igen?

Jarle sa:
Okiey bra då vet jag! Vad menar du med backa i skruvarna?
Förresten hur är det med av och på skruvningar? Förstår att de skiljer sig mellan material och hur försiktig man är när man skruvar i, men vissa jag hört med säger att man kan skruva av och på hur många gånger som helst i samma hål, medan vissa verkar dragit sönder gängor redan efter ett par gånger? // Bindningsnojaren

eriC1 sa:
Jarle sa:
Förresten hur är det med av och på skruvningar? Förstår att de skiljer sig mellan material och hur försiktig man är när man skruvar i, men vissa jag hört med säger att man kan skruva av och på hur många gånger som helst i samma hål, medan vissa verkar dragit sönder gängor redan efter ett par gånger? // Bindningsnojaren
3-5 gånger brukar gå, men redan andra gången man skruvar i samma hål krävs försiktighet. Det går definitivt inte att skruva i och ur hur många gånger som helst. Be den som påstår detta att skruva i och ur 100 gånger och återkom med svar i den här tråden hur det gick :) Ska man byta bindning ofta krävs gängade inserts.

eriC1 sa:
Jarle sa:
Att skriva motsols tills du känner att skruvens gängor glider i gängornatt som skapades i skidan vid första monteringen. Mindre risk att dra sönder gängorna på det viset.

Tillbaka
Topp