30 år och trist?

HAWK

Ny medlem
30 år och trist?
Då har man minsann gått och blivit gubbe då! Man har blitt 30 bast! Lite tankar kring ålder, ett ämne som flera verkar relatera till vid en hel del inlägg.

Här på freeride kan man emellanåt uttyda ett visst förakt mot ”de-där-dryga-30+-som-inte-åker-utan-bara-snackar-nördarna” (eller är det avundsjuka?).
Nu vet jag iofs att inga här över 30 tar åt sig det minsta av kidz som lackar till när intellektet inte räcker till. Dessutom verkar vissa tro att det finns samband mellan skrivkunnighet och passivitet på berget vilket inte lämnar stort hopp över till dessa.
Givetvis vill man som vilsen grabb sätta gubbarna på plats! Jag var lika dan när jag var tjugo:
-Öh gubbe, på me laggen så ska vi se om du snackar så mycket sen!
Det lyckades ofta. När det inte gör det så går det ofta riktigt åt helvete. Förutom att bli ifrånåkt på berget riskerar man att gå ensam hem från after-skin och förlora allt. Varför?

Medan man själv super sig rejält full och står böjd mot en gitta och snackar om vilka coola åk man haft under dagen så kommer gubbsen!
De börjar med att köpa baren. De fortsätter med att dricka drinkar och sprit man aldrig hört talas om. De häver ur sig fraser om ditt och datt som man inte förstår och pratar om ställen man hitintills bara läst om. De dansar på borden samtidigt som dom gärna snackar sömnad med damgänget vid bordet bredvid. De strippar och sjunger och lovar bestämt alla storögda 18-åriga tjejer att dom kommer få hundra gånger roligare om dom kommer på deras förfest istället för klassens.
Nästa dag, första kabinen upp står sedan gubbsen, något rödögda, med några handgranater i ryggan och är redo för en ny dag i outpisten.

Hur detta går ihop sig? Ålder. Man har helt enkelt varit med om mer, sett mer, gjort mer, rest mer, åkt mer, druckit mer, knullat mer, läst mer, förstår mer. Alla dessa faktorer samlas liksom åren på hög och allt kan plockas fram när som och övergripande ligger en stor portion självdistans.

Så alla ni som inte vill bli äldre eller tror att det är tråkigt, misströsta inte, det blir bara bättre!

/ Hawk, brantåkare. Ser fram emot 40 och cyklar fortfarande på bakhjulet när jag tar hojen till affären!

30 år och trist?
Hej hej! ingen fara med att fylla många år, ser du. Så länge kroppen håller så ska den aktiveras och varför inte ha kul under tiden? jag är långfärdscyklist med turer i Nya Zeeland, Australien och genom kina som meriter på mitt CV. Europa står på tur härnäst. Jag skriver detta inlägg för att jag helt håller med ovanstående skribent. Det blir roligare med åren ty erfarenheterna gör en ju till den man är och ju mer man vill utvecklas, desto mer ska man sysselsätta sej med. Jag har som jobbande lärare haft sportlov en hel vecka och har tillbringat tiden i Hemsedal och lärt mig snöbrädaåkandets svåra konst till fullo...Nåja!!!..jag var med på den tiden när det var förbjudet enligt lag att åka skateboard på gatorna, så tekniken satt där, i ryggmärgen. Jag kan nog säga att jag hade lika kul som ynglingarna för övrigt i backen. Jag har inte anammat livstilen, men det går bra ändå. Trots att jag fyller 38 år i år.....Tack för mej och stå på er gubbar och kärringar. Det är inte förbjudet att ha kul när man är gammal!

30 år och trist?
Drömmen är att bli som en gammal flickväns morfar.

Han är i alperna en vecka varje år på egen hand å åker lagg, dryga 80 bast gammal.

Det är stort det!

Hoppas att själv vinna erfarenheter så att man kan med stolthet kan kliva över 30 gränsen om sisådär 8 år.

30 år och trist?
Haha, du kände dig så gammal att du var tvungen förklara vad som är fördelarna med att vara över 30...

>> RR <<

30 år och trist?
Och det är inga dåliga tankar heller! Tankar som liknar ren fakta tycker jag det ser ut som!

/GNU/ 35år och fortfarande ett spännande liv!

30 år och trist?
jepp, det aer raett, man blir aeldre, visare, faar mer erfarnehet, kan snacka mer skit, vet var klitoris sitter och saadan skit. vad man inte blir aer snyggare, snabbare och laeker inte lika fort. vad aer daa poaengen? kanske att alla aaldrar har sin faegring och att man skall pasa paa att utforska varje aar till fullo. att man i sin ungdom kan kosta paa sig det daer ryggbrottet medan man som lite aeldre kan kosta paa sig att betala boeter foer en soffa utkastad fraan andra vaaningen!!! nae allvar. att bli gammal aer nagot jag vaeljer att goera laangsamt men det betyder inte att jag inte kommer att foersoeka spraenga graenser saa fort jag passerat vissa aalders linjer. Just D saeger "jag fyller inte aar. jag fyller dag". Foer oevrigt Gattis Hoeken........hellre du aen jag.

LeX

30 år och trist?
Hm, kul inlägg. Jag är tjej och över 30. Har aldrig mått dåligt av det, livet blir bara bättre. Men visst gör det ondare att ramla. Typiskt svenskt att bry sig om åldern förresten. I Kanada åkte tanter och farbröder långt över 60 med hjälm och i skogen. Snackade med ett par 55+ i liften som började med bräda när dom var 45. Nu var dom båda sugna på telisar. Inse fakta, vi som verkligen älskar skidåkniing slutar inte med det bästa som finns bara för vi bir äldre!

30 år och trist?
när man kommit in i det stadie att man måste bevisa för sig själv och alla andra att man fortfarande har ett liv så är det illa
(med det inte menat att man itne kan åka skidor.. det kan ju vara hur som helst med.)

30 år och trist?
Det där har du fått om baktassen Punkartomte. Det skönaste med att nått dom där åren är att man skiter fullständigt i att bevisa något för andra längre!

30 år och trist?
Skulle inte kunna ha sagt det bättre själv ....
Det är få förunnat att förstå att vi som är runt trettio har varit med längre och har därför bättre rutin på det mesta ... tänk på det kids.... INNAN .... ni nästa gång utmanar en trettio-taggare ...

Stort Grattis till en mogen (?????? relativt begrepp!!!!!) ålder .....

30 år och trist?
Ja, själv har jag inte långt kvar tills jag fyller en miljard sekunder. Eftersom mitt liv är så innehållsrikt och spännande och det händer saker hela tiden är det lite jobbigt att hålla ordning på allt som hände ett visst år. Nej, här måste det räknas i sekunder om det skall räknas alls. Varje sekund tillvaratas till fullo och i mitten av maj har jag förvaltat en miljard av dessa lagom stora tidsenheter. Då blir det fest.

En annan fördel med sekundräkning är att man kan fira födelsesekund hela tiden i praktiken.

Än så länge har jag dock inte levt fler sekunder än Barnevik få kronor i pension.

HWC HitMe

30 år och trist?
Jätteskönt att någon står upp för oss gubbar, skönt. Jag gillar inte heller det här föraktet som finns på Freeride ibland. Inte för att jag tar åt mig, det gör jag faktiskt inte, men jag vill ändå skriva lite här. Och jag vet att ingen annan tar åt sig heller som är 30+.

Uttrycket:

"-Öh gubbe, på me laggen så ska vi se om du snackar så mycket sen! "

Känner jag också igen. För att avhjälpa det brukar jag gömma jag mig hela dagen för att sedan gå till afterskin och berätta om hur radikala rännor jag kört, då blir kidsen tysta. Jag börjar med att köpa balla drinkar som jag kan: Gröna Hissen och grejer (Såg det på Café Operna en gång). Fernet Branca smakar oxfjärt så det brukar jag också beställa in lite. Efter ett tag brukar jag häva ur mig fraser om ditt och datt som kidsen inte förstår och prata om ställen de hitintills bara läst om. Inte för jag har varit där, men man måste kompensera åldern ibland *haha*.

Ingen brukar komma fram och prata med mig, men för att åtminstone få nån uppmärksamhet ställer jag mig på bordet ibland innan SunWing stänger. En gång råkade mina skidbyxor tyvärr spricka i grenen och en hel klassresa från Finspång tittade storögt och skrattade ut mig. Jag försökte med

-"Jamen, hörrni, häng med mig upp på rummet istället!",

Men ni förstår kanske hur det gick, de kom inte med trots att jag sa att det skulle vara 100 gånger roligare hos mig... Det brukar dock aldrig vara så, de flesta tycker det är asballt när jag ställer mig och tjoar på bordet. Sen brukar jag lunka hem lite lätt illamående och intala mig själv "nästa gång kommer det att funka, nästa gång..."

Dagen efter mår jag alltid som ett h-vete. Man är ingen ungdom längre. Dock är jag en man av principer, så jag slänger mig upp på morgonen i gondolen oavsett hur mycket mitt huvud bultar. Senare kan man smyga in på Olympia och gömma sig hela dagen.

Hur detta går ihop sig? Ålder. Man har helt enkelt varit med om mer, sett mer, gjort mer, rest mer, åkt mer, druckit mer, knullat mer, läst mer, förstår mer. Alla dessa faktorer samlas liksom åren på hög och sliter ner kroppen. Övergripande är dock att jag skulle aldrig ta åt mig om nån tyckte jag var gammal.

Så stå på er nu, låt ingen trycka ner er. Kidsen har inget att säga till om!

/ RRagnar, brantåkare. Ser fram emot 40 och tycker att Loket var bättre än Kronér!

30 år och trist?
Ålder är vår tids största och mest missvisande generalisering.
Jag är till exempel yngre än min lillebrorsa, klokare än min far och är närmare döden än både mormor och morfar. Jag har dessutom börjat pensionsspara och tjuvröka.

Later

30 år och trist?
Nja, jag tror det är mer åldersnojja när 20-25åringar säger "ååh vilka töntar 30+arna är när dom förnekar att dom är gamla å grå, vilket både dom och vi vet att dom är..." Eller, det är inget jag tror! Det är något jag vet av egen erfarenhet. Men oroa er inte barn, åldersnojjan kommer förmodligen att gå över för er också...

30 år och trist?
Själv blir jag bara bättre med åren.

Snyggare, starkare, rikare.
Bättre på att älska, bättre på att snacka och bättre på att köra bil.
Och mina forna bedrifter framstår som så mycket större ur ett
historiskt perspektiv.

Det är lite som att vara full faktiskt - och det är ju aldrig fel.

30 år och trist?
Cosmique e brant, Manchys har bara så bäst drag och det coolaste som finns är att ha gjort tre säsonger i cham - men nu funderar jag på att hänga in ett par veckor i Verrpan. Pluggar ju så jag kan inte åke en hel säsong till, det är inte lätt att vara ung, fattig och dum. Men jag har gjort säsong. Tre stycken. I cham. Och cosmique är brant. Och i cham finns den bästa åkningen i världen. I cham finns också det bästa åkarna i världen. Så är det bara. Det vet ju alla. De intelligentaste varelserna finns också i cham. Och cosmique är brant. Och jag har gjort säsong. Tre stycken. I cham. ChamoniiiX e bara så bääääst va! Och de bästa åkarna finns där. Behöver du fråga varför de bästa åkarna och de bästa åken i världen finns i cham? Då är du dumbedidum dum. Usch och fy. När jag åker i cham blir mina pollare impade när jag också har spons. När jag åker cosmique. Cosmique är brant. Jämför man med Hammarbybacken är det brantare. I cham hänger alla coola kidz och pollare. Det är häftigt att stjäla. Alla coola pollare med spons i cham stjäl pantflaskor och skidor. Bäst där med! Och smartast. Ibland går vi till spelhallen eller åker och handlar i Sallanches, så säg inget om att jag inte sett mig omkring. Varför skall man förresten se sig omkring när det bara är så bäääst i cham. De bästa åkarna finns där. På chambre neuf kan man stjäla ölslattar för jag har varit fattig skibum. I cham. Tre säsonger. Och jag vill bara säga en sak: Cham är klart världsbäst i hela världen för alla som helt enkelt inte varit med om något, inte sett något, gjort något, rest något, åkt något, druckit något, knullat något, läst något, förstått något och dessutom hajjat att det inte är en merit att ha hål i huvudet och liten k*k!

30 år och trist?
Man kan jämföra människors åldrande med vin. En del blir bara
bättre med åren, men sedan finns det vissa som blir ättika. Fast
ättika är inte så tokigt efter lite sprit. Kontentan; Är du gammal och
sur; drick mer sprit.

30 år och trist?
GNU - "Det där har du fått om baktassen Punkartomte. Det skönaste med att nått dom där åren är att man skiter fullständigt i att bevisa något för andra längre!"

va?!! vad mumlar du om?! jag sa att det var illa om man behövde bevisa det för sig själv och andra

30 år och trist?
"vad man inte blir aer snyggare" (Lex)

Är man kille så blir man ballare och ballare med åren. Coolast är man nog vid ca 55-60. Är man tjej så gäller detta tyvärr inte i samma grad.

30 år och trist?
hmmmm ball och ball. du menar att man faar stoerre plaanbok och kan daerfoer inta mer giftiga substanser (Fernet) saa man tror man aer coolare. men det aer klart. om du nu tycker det aer baettre att vara 55+ saa aer det bara att boerja bete sig saa. skaffa dig lite aader braack och ett sabbat foerhaalande saa ger det sig nog.

du skall foeresten inte klanka ner paa damerna. bara foer att kvinnor aer mer estetiskt fullaendade individer i ung aalder aen maen vilket daerfoer medger ett stoerre foerfall saa behoever det inte betyda att man maaste tappa i livstil. som sagt kolla 40-taggarna som klaemmer lagg i skogen.

det daer med att vara gammal och graa aer ju heller inte raett. vad saegs daa om att vara ung och graa? passar inte det? saa laenge man har haar saa aer det ju lungt. och de utan skaffar ju 90-talets "come-over" dvs aaldrande hip-hop skalle. propps paa Aschberg foer att han koer raett stuk.

30 år och trist?
Jag skulle kunna svara även på det, men jag tror det vore bortkastade ord... Förmodligen skulle det dröja nåt år innan du begriper vad jag menar...

Sen skulle man kunna skriva någon absolut sanning om att det finns folk i alla åldrar som är både äldre och yngre i sinnet än på personbeviset, men det vore ju inte lika kul att skriva om...

30 år och trist?
ja, det kan du ju göra om du vill.. men jag är ju bara 16 år så jag skulle ju förmodligen inte förstå vad en 35 åring som du mumlar om för jag är ju inte lika mentalt utvecklad som du.
Men å andra sidan så kanske det är du som inte förstår! ditt svar hade ingenting med vad mitt inlägg handlade om.
och snälla, skippa "åh vad jag är överlägsen och förstår mer" snacket. jag är inte impad.

(haha ojsan lite fel med ålderna där ja.. men då är jag ju bra ännu yngre och förstår ännu mindre?)

30 år och trist?
Punktomte, du ljuger om din ålder. På din profil står det att du är
sexton, men här säger du dig vara sjutton. Det kommer aldrig att
hålla när du kommit fram till kassan på bolaget.

30 år och trist?
Livet, i alla fall mitt liv har bara blivit bättre och bättre ju äldre jag blivit. Känns skönt att kunna samla erfarenheter och välja mer fritt utifrån vem man är. Förstår inte alla åldersnojjor! Jag kommer dock aldrig gå så långt att jag börjar kalla mig gumma när jag fyller 30. Gubbe får du stå för själv! En fråga... Hoppade du direkt från pojke, grabb, kille till gubbe? Har du missat fasen "man" eller kommer det efter 40? Jag bara undrar eftersom män är ju så otroligt mer spännande än både pojkar och gubbar? En del säger att de blir fegare i backen ju äldre de blir. Har tagit mer stryk och får mer respekt är ett annat sätt att uttrycka det på. Hur är det för dig? Gå nu inte och hamna i nån ålderskris!! Lycka till med att överglänsa grabbsen! Ett tips är att inte ragga för mycket på 18-åringar. Det tolkas lätt som desperat och verklighetsflyende!

30 år och trist?
Tam-tara-tam…det var ju kul att det tog lite skruv iaf.

Min ”noja” kära vänner ter sig inte på annat sätt än att, som jag säger i inlägget, det bra blir bättre och bättre.
Att jag själv kallar mig gubbe beror på att jag kallade trettioåringar gubbar när jag var tjugo och eftersom jag inte har noja är jag i princip tjugo och därmed kallar män gubbar då alla över tjugo är män medan alla under är ynglingar och svarar till pojkvasker som jag också är eftersom ålder bara är siffror. Inte sant grabbar!?

/ Hawk

Ps I Götet är alla hanar gubbar, tom goa sådana Ds

30 år och trist?
Precis som du uppenbart har insett är åldern ett dåligt sätt att fastställa en individs egenskaper med. Det finns tjugoåringar som både fysiskt och fysiskt är mer gubbe än jag som har uppnåt det dubbla i födelsedagar...

Som jag brukar säga:

- Det finns kärringar i alla åldrar och av båda könen!

That´´s all kids! / MM

30 år och trist?
Visst, kan hålla med om åkningen. Något lär man sig väl efter fler lagda år på nacken, 26 själv. Men det där med spriten undrar jag om det inte är en dröm. För något år sen slog det mig plötsligt att mina dagar efter blivit till ett helvete. Inget funkar: Benen bär inte, hjärnan ligger en tjugo meter efter (vare sig jag går till hörnbutiken för chips eller står på skidor), ögonen svider, munnen stinker bajs (och det går inte att borsta bort), hungern suger, och så vidare...

Är därför imponerad av folk som klarar aktiviteter dagen efter. Fast å andra sidan har jag sparat en sjuhelvetes massa pengar sen denna upptäckt av bakfyllans baksidor, så är nog rätt nöjd ändå.

Tillbaka
Topp