32 Ultralight

Kaskar

Aktiv medlem
32 Ultralight
Står i valet och kvalet mellan dem och Lashed men experterna (kassöskorna på OneOff) säger att Ultralight blir jävligt kall och att Lashed är ett bättre alternativ. Jag tror de tycker så mest för att de inte verkar har några av 10/11 års Ultralight inne och de vill kränga iväg skit oavsett vad det är.

Är det någon som kört på dem och har några åsikter?

32 Ultralight
OneOff har helt rätt!
Jobbade tidigare med att sälja 32s. Både Lashed och Ultralight.
Ultralight och lashed skulle jag säga har samma prestanda. Provar man båda så har dom ungefär samma flex och form. Visst Ultralight är något lättare, men det gör ändå ingen skillnad på 20 gram eller så när du har en 7kg bräda på fötterna. Plus att ett par Ultralight kan du räkna som slut efter några veckors åkning eftersom dom endast består av skum. Därför förstår jag även om dom blir kalla. De har inget väderskyddande skal som Lashed har.
Kör för tillfället på lashed och är helnöjd. Jämför du vikter på boots så hamnar nog ändå Lashed antagligen top10 på världens lättaste boots ändå.

hoppas du gör rätt val! ;)

32 Ultralight
Ej provat Ultralight men Lashed är grymt sköna och håller grym kvalitet.

Onödigt fredagsvetande:

- Lib Tech Skatebanana 09/10, 156cm + Burton Cartel Medium 09/10 = 4.8kg
- Ride DH2 D.F.C 08/09, 155cm utan bindning = 2.65kg

Mvh
Peter

Senast ändrad:
32 Ultralight
okej, jag som trodde att det var lördag nu=)

Men då får jag väll fortsätta med lite onödigt lördagsvetande:
-Burton Custom 158 08/09 + Burton cartel M 08/09 = 4801g
-Never Summer Evo 151 10/11 + Union contact M/L 10/11 = 4366g

32 Ultralight
Roligt med lite viktinfo, svårt nog att hitta på nätet. Är det någon mer som har viktinfo på utrustning så pusha på med infon :-)

Mvh
Peter

32 Ultralight
Men nu hade jag en Burtonbräda, Burton fix + Burton Triads (+roller fodral och boots) som exempel, vilket kom upp till ganska spot-on 10kg! Men kul att du nämner det. Jag tror nämligen att vi, med den tilllagda vikt faktan i denna tråd, kan konstatera att Burton tillverkar sina produkter av bly! :o

32 Ultralight
Ja det är jävligt fattigt mEd info tillverkarna lämnar ut. Eftersom jag har 45or är jag intresserad av längder på blota men det är i princip omöjligt att få reda på. Jag förstår ju att längder blir ganska relativa eftersom längd på sula och "total" längd är olika saker. Men ändå.

Exempel med Lashed är ju att en 45 jämfört med en Burton Ruler bara är några millimeter längre men den har en mycket spetsigare häl vilket ju ökar risken för heel-drag. Min första tanke var att jag måste köra old school och sanda bort lite.

32 Ultralight
Ja tyvärr är det nog bäst att jämföra i affären och se vilken som passar bäst med bindningar etc. Annars om du vill tänka om helt med bootsen och inte har väldigt breda fötter, så skulle jag isåfall rekomendera Salomon F22 alt. F24. 24 har bara hårdare flex. Grejen med dessa är att dom inte har någon innerboot och därför sparar man ungefär en storlek i längd. Perfekt om man har runt 45 men vill ha en normalbred bräda. Vet att Deeluxe också har liknande boots, men är inte riktigt hemma på hur dom är.Burton har lite annan funktion, att dom är mer uppåtlyfta i fram och bak, vilket reducerar toe/heel-drag. Även bindingar gör viss skilnad. Vissa är mer upplyfta från brädan än andra, vilket också gör att du måste luta mer för att det ska ta i.

32 Ultralight
Jag har normala fötter så smalare modeller funkar nog inte på mig.
Fick tips om Nike-dojjor idag men det tar vi i en annan tråd :)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp