Ang radie puderskidor

v-larsson

Aktiv medlem
Ang radie puderskidor
Hej!

Ær 14 meter en læmplig radie før anvændning av en puderskida i Alperna en vinter?
Inte jættevass puderåkare men ser fram emot att utvecklas. Blir skidan tråkig med så kort radie?
Kanske inte givit all info som behøvs men påminn mig om dte behøvs mer.

Mvh Viktor

Ang radie puderskidor
Hur har du tänkt att åka? Många tycker kanske att 14m är alldeles för lite, andra tycker det är lagom.

Hade nog inte valt 14m om planen var att straightlina allt som kom i sikte men för skogsåkning och jibb kan det vara bättre lämpat.

Ang radie puderskidor
Jarle sa:
Hur har du tänkt att åka? Många tycker kanske att 14m är alldeles för lite, andra tycker det är lagom.

Hade nog inte valt 14m om planen var att straightlina allt som kom i sikte men för skogsåkning och jibb kan det vara bättre lämpat.
Jag kommer førsøka åka allt som kommer framfør mina skidspetsar, dock ær jag inte den typen som stright-linar direkt. Ær Armada JJ en læmplig alperna ksida?

Ang radie puderskidor
Jag tycker du till exempel ska ha Völkel Gotama, lätt rocker och en lätt manövrerad skida som fungerar i dem flesta förhållandera midjan ligger på 106 och radien 26 i längden 178.
14 meter tycker jag låter lite...

Ang radie puderskidor
Min åsikt:

Radien är helt irrelevant på puderskidor - så länge du inte carvar pist.

Jag har ett par puderlagg med 58 meters radie som svänger mer än ett par allroundlagg (100mm midja) på 25 meters radie. Hur? Tack vare shapen!
I puder och blandad terräng är radien lika relevant som färgen. (Förutom det faktum att ju rakare skidan är ju stabilare och mindre "hooky" blir den)

Som one-quiver-ski för alperna hade jag kikat på något 105-120mm midja, tiprocker, radie på 18-30 meter och med en medlestyv flex.
För en renodlad puderskida handlar det för min del bara om rätt shape, och det är något som är svårt att sätta mått på...

Ang radie puderskidor
Nojlas sa:
Min åsikt:

Radien är helt irrelevant på puderskidor - så länge du inte carvar pist.

Jag har ett par puderlagg med 58 meters radie som svänger mer än ett par allroundlagg (100mm midja) på 25 meters radie. Hur? Tack vare shapen!
I puder och blandad terräng är radien lika relevant som färgen. (Förutom det faktum att ju rakare skidan är ju stabilare och mindre "hooky" blir den)

Som one-quiver-ski för alperna hade jag kikat på något 105-120mm midja, tiprocker, radie på 18-30 meter och med en medlestyv flex.
För en renodlad puderskida handlar det för min del bara om rätt shape, och det är något som är svårt att sätta mått på...
Och som vanligt säger jag emot dig Noljas.

Men svängradien är personlig. Har kört med allt från 14 meter till 62 meter radie. Och en skida med 14 meter är sjukt kul som allroundskida då den funkar sjukt sjukt bra i pist oftast.

Men instämmer att en skida med 18-30 är en bra allroundskida. Och att shapen har allbetydelse. Älskar ju fortfarande Spatulan! Och dne har ingen svängradie...

Sen vill jag gärna se att du svänger mer än mig på din DPS Noljas ;)

Edit: Typ som du skrev när jag läser om och gör rätt..

Senast ändrad:
Ang radie puderskidor
Skidan kommer endast anvændas till puder och uppkørd offpist, resterande åkning kommer troligtvis ske på mina park-skidor. Frågan rakt ut!

Jag ær 175cm lång och væger runt 75 kg. Jag har tittat på en armada jj i 185 från 2010. Ær det en skida jag kan utvecklas med? Kænns som att den ær lagom allround i den kategorin jag tænker anvænda dem i. Som sagt inte så jættestora erfarenheter i puder/offpist men kommer åka både skog och øppnare åkning.

Tack før bra svar så långt:)

Ang radie puderskidor
Som första-säsongare eller relativt ovan åkare med bara en skida då kan det vara okej att gå på en skida med så pass tajt radie. Att bara bränna pist just för att det är så fint när det är nypistat och liknande ofog som vissa pysslar med, det blir bra mycket mer givande än om man gör det med en skida med radie uppåt 30m.

Nu har du däremot ett par parkskidor (som kan vara lika risiga i pist som ett par riktigt bökiga puderlagg..) och du säger att puderlaggen skall gå i lössnö och uppkörd offpist. I lössnö kan du ha lite vad som helst, där vill de flesta bara ha ett bra flyt. Några vill sedan ha liten skärning för att kunna ösa, några vill ha mjukt och svängigt för att kunna leka/köra kortsväng. De fina dagarna spelar det mindre roll om du kör på JJ eller säg Völkl Kuro, du kommer flyta och du kommer ha skitkul... typ. De sämre dagarna däremot, då blir en lekfull, centrerad skida med mycket skärning inte alls lika enkel i hanteringen. Som Nojlas nämnde, istället för att braka på lekande lätt kommer skärningen börja diktera hur det skall åkas, vilket blir jobbigt.

Jag har kört JJ några få åk i lössnö som precis började bli uppåkt och det klarar den jättebra, bara att sikta och släppa på, inga som helst problem med flytet. Dock gillar jag inte den centrerade positionen och den korta skärningen, när det var hårdare saknade jag verkligen mina Lotus 120, som nästan är def. av trygghet...

Dock måste man inte ha svängradie på 30+ för att få en gångbar storabergsskida. Rossi S7 är ett utmärkt exempel på en skida med rolig och kort svängradie som funkar riktigt bra i varierade förhållanden. Framgången beror givetvis på formen, och som Hasse och Nojlas varit inne på tidigare, utformningen (inte bara skärningen) är allt på en bra skida!

Ang radie puderskidor
Carled sa:
Som första-säsongare eller relativt ovan åkare med bara en skida då kan det vara okej att gå på en skida med så pass tajt radie. Att bara bränna pist just för att det är så fint när det är nypistat och liknande ofog som vissa pysslar med, det blir bra mycket mer givande än om man gör det med en skida med radie uppåt 30m.

Nu har du däremot ett par parkskidor (som kan vara lika risiga i pist som ett par riktigt bökiga puderlagg..) och du säger att puderlaggen skall gå i lössnö och uppkörd offpist. I lössnö kan du ha lite vad som helst, där vill de flesta bara ha ett bra flyt. Några vill sedan ha liten skärning för att kunna ösa, några vill ha mjukt och svängigt för att kunna leka/köra kortsväng. De fina dagarna spelar det mindre roll om du kör på JJ eller säg Völkl Kuro, du kommer flyta och du kommer ha skitkul... typ. De sämre dagarna däremot, då blir en lekfull, centrerad skida med mycket skärning inte alls lika enkel i hanteringen. Som Nojlas nämnde, istället för att braka på lekande lätt kommer skärningen börja diktera hur det skall åkas, vilket blir jobbigt.

Jag har kört JJ några få åk i lössnö som precis började bli uppåkt och det klarar den jättebra, bara att sikta och släppa på, inga som helst problem med flytet. Dock gillar jag inte den centrerade positionen och den korta skärningen, när det var hårdare saknade jag verkligen mina Lotus 120, som nästan är def. av trygghet...

Dock måste man inte ha svängradie på 30+ för att få en gångbar storabergsskida. Rossi S7 är ett utmärkt exempel på en skida med rolig och kort svängradie som funkar riktigt bra i varierade förhållanden. Framgången beror givetvis på formen, och som Hasse och Nojlas varit inne på tidigare, utformningen (inte bara skärningen) är allt på en bra skida!
Av ditt inlægg att dømma så tycker du det ær ett bra val med Armada skidan?

Ang radie puderskidor
Eh, näe? Jag rekommenderar isf. S7'an. För mig är JJ för centrerad, för kort och för mjuk! Jag är 174/72kg, kör dock troligtvis hårdare än dig.

Ang radie puderskidor
Dynafit Stoke e typ bra i det mästa men grymt bra i puder!
Kom inte ihåg midjan och sånt.....

Ang radie puderskidor
Rent generellt gäller att skidköp inte är nåt giftermål/förhållande.
Hittar du nåt du tror passar dig till ett bra pris och inte har chans att testa så kan du om du har pengarna över köpa för att senare sälja utan större förlust, skidorna blir inte ledsna. Testa först är alltid att föredra dock.

Ang radie puderskidor
Absolut, och för dig rekommenderar jag mycket hellre S7 än JJ, speciellt om du vill utvecklas med skidan. Möjligheterna till att bli en grym storabergsrippare är bra mycket större med ett par S7 än med JJ under pjäxorna!

Ang radie puderskidor
Carled sa:
Absolut, och för dig rekommenderar jag mycket hellre S7 än JJ, speciellt om du vill utvecklas med skidan. Möjligheterna till att bli en grym storabergsrippare är bra mycket större med ett par S7 än med JJ under pjäxorna!
Men en JJ känns säkrare om det finns switchåkning/landning på schemat.
En hög med andra alternativ på fräsiga skidor som du helt kan bortse från om du vill, en del bredare och smalare också
Moment Night Train/Bibby pro
Line Sir Francis Bacon, med tiprocker till nästa säsong. Kanske t.o.m en EP Pro skulle kunna vara något
Salomon Czar, lyckad kompromiss mellan stora berg och jib/lek
Atomic bent chetler
4FRNT CRJ eller kanske en EHP om du vill ha något bitigare
Head Jimi, något tung dock
Völkl Chopsticks
Elan Boomerang, kommer också i kortare längd tills nästa år
Osv, finns rätt många modeller i kategorin du letar :)

Senast ändrad:
Ang radie puderskidor
Vi har väl alla olika definitioner av att utvecklas som åkare, men switchåkning och baklängeslandning i pow står väl inte jättehögt upp hos de flesta? Utan att ha åkt varken Bibby Pro, CRJ och SFB hade jag hellre tagit någon av dem än JJ på grund av utformning och bättre recensioner.

Czar får bambukärna till nästa säsong vilken förhoppningsvis gör den lite lekfullare. Om det blir bra väder blir det Stryn nästa vecka och då skall nya Czar testas. Även switch!

Ang radie puderskidor
Ingen som har testat salomon el-dictator? verkar vara en grym skida men den har ju en radie på närmare 50 m, och hur blir de när man kör i tighta områden och med längden på skidan?

Senast ändrad:
Ang radie puderskidor
Carled sa:
Vi har väl alla olika definitioner av att utvecklas som åkare, men switchåkning och baklängeslandning i pow står väl inte jättehögt upp hos de flesta?
Förmodligen är andelen åkare som uppskattar bra switchegenskaper på puderskidor förhållandevis liten men då jag själv tycker det är kul och anser det vara en viktig egenskap tar jag ändå upp det.

Det där med Czaren är ju helt klart intressant, tror vi måste ha en djupare diskussion om det senare

Tillbaka
Topp