Bindningar till Salomon El Dictator?

Entoft

Medlem
Tja!
Jag går i tankarna att beställa ett par Salomon El Dictator men kan inte bestämma vad jag ska köra med för bindning.

Just nu står det mellan Salomon STH16, Marker Jester eller en Marker Duke. Är ganska sugen på att köra på Duken för att kunna köra lite kortare turer men hur mycket sämre är Duken jämfört med de två andra bindningarna när det kommer till att kötta på utför?
Jag är helt ny när det gäller att tura med hudar så vet inte hur mycket jag kommer använda turfunktionen på Duken, men är samtidigt jävligt sugen på att börja ta mig längre ut i offpisten med hjälp av stighudar men vill samtidigt inte kompromissa med egenskaperna utför.

STH16 och Jester verkar båda vara bra bindningar för friåkning och skulle säker också fungera. Så om någon där ute har en åsikt om vad som är ett bra bindningsval till ett par El Dictator får ni gärna dela med er :)

Jag är 182 cm lång, 78 kg och kör ganska snabbt och aggressivt

Duken går helt ok att køtta med. Har flera kompisar som monterat duke på lika køttiga och æven køttigare skidor æn El Dictator.
Saken ær dock den att duken kostar MKT och den slits relativt fort. Nu har jag iofs inte någon større koll på om Marker har fixat de problemen som i stort sett alla har haft på de svarta dukesen dvs att højdjusteraren på tådelen skruvas ner nær man droppat eller kørt på hårt. Har æven sett många svarta dukes gå i stycken efter løjliga tama krasher men jag hoppas verkligen att de har bytt vissa komponenter nær de bytte færg på dom...

Annars gillar jag duken hel ok. Jag skulle iaf aldrig tura med någon annan bindning æn duken (æven om duken ær rætt kass på just turarbiten om man jæmfør med andra bindningar) før att den kænns bættre utfør, mer vridstyvhet helt enkelt.

Duke suger röv att tura långt med. Enligt mig är den helt klart bättre på vägen ner än på vägen upp men det är väl det du är ute efter så kör på Duke. Jag har både Duke och STH 16 och tycker egentligen inte att Duken är så mycket sämre på vägen ner. Bra kompromiss helt enkelt.

Det finns anledningar till att duke ofta brukar kallas för "Marker Puke", "Marker Kuk" etc :) Men som sagt den gör det den är till för och jag är nöjd med den även att jag ofta svär på vägen upp och saknar mina Fritschi som jag använder för rena turdagar.

Tack för svar, tror det blir en STH16 då det nog blir ganska tungt med duke. Får ta och och skaffa trekkers om det ska turas lite (lär bli ganska tungt det med).
Känns bra att återvända till salomon bindning efter några säsonger på markers utbud :)

Entoft sa:
Tack för svar, tror det blir en STH16 då det nog blir ganska tungt med duke. Får ta och och skaffa trekkers om det ska turas lite (lär bli ganska tungt det med).
Känns bra att återvända till salomon bindning efter några säsonger på markers utbud :)
Tycker du ska tänka om! Hur långa/korta turer har du tänkt göra? Tycker inte det är några problem med vikten på duken, har gått drygt 3 timmar + 1 timma till när jag kom ner och tycker det gick skitbra. Man kanske inte kan rejsa upp men kör man lite träning på försäsongen är det nemas problemas. Har f.ö shoguns under fötterna också så det är inte lättaste skidorna heller. Trekkers känns bara onödigt klumpigt, platskrävande och allmänt jobbigt.

Om du inte ska ha Duken så äter STH 16 en jester till varge mål mat om dagen ;)

Sen är det bara kortare turer du ska på, så kan du ju alltid bara køpa ett par beggade trekkers/snøskor

Senast ändrad:
Gudrunnator sa:
Entoft sa:
Tycker du ska tänka om! Hur långa/korta turer har du tänkt göra? Tycker inte det är några problem med vikten på duken, har gått drygt 3 timmar + 1 timma till när jag kom ner och tycker det gick skitbra. Man kanske inte kan rejsa upp men kör man lite träning på försäsongen är det nemas problemas. Har f.ö shoguns under fötterna också så det är inte lättaste skidorna heller. Trekkers känns bara onödigt klumpigt, platskrävande och allmänt jobbigt.
Det är ju inte dukens vikt som är problemet, El dictator väger mer än 1 kg mer per par än Shogun som du nu ju anser inte vara några lättviktare (fast de är rätt lätta...)
Funderar man på att tura så kanske man ska fundera på en helt annan skida än dictator, det finns andra köttiga skidor som inte väger sååå mkt (om skipass info stämmer).

Jag har bara kört jättelite med Jester, och favoriserar STH16 klart (det är ju jag som har skrivit den enda recensionen...), men det mesta talar ju för STH16. Den är billigare, lättare att justera, och tenderar att hålla bättre. Jag skulle verkligen inte rekommendera dig till att tura med Diktatorerna, det är inte någon lätt skida... Jag har för mig att de väger 2,6kg styck (lite mindre än skipass anger, men jag reserverar mig för att ändra i efterhand!).

Ska du köra Diktatorerna som de är tänkta att åkas så tror jag bara det är STH16 som kommer vara hel i slutet av säsongen!

JL76 sa:
Gudrunnator sa:
Entoft sa:
Det är ju inte dukens vikt som är problemet, El dictator väger mer än 1 kg mer per par än Shogun som du nu ju anser inte vara några lättviktare (fast de är rätt lätta...)
Funderar man på att tura så kanske man ska fundera på en helt annan skida än dictator, det finns andra köttiga skidor som inte väger sååå mkt (om skipass info stämmer).
Vad jämför du med när du säger att shoguns är lätta? Tänker mer på dynafit när jag tänker lätta skidor, kanske är ensam om det...

Gudrunnator sa:
JL76 sa:
Gudrunnator sa:
Vad jämför du med när du säger att shoguns är lätta? Tänker mer på dynafit när jag tänker lätta skidor, kanske är ensam om det...
Jag skrev RÄTT lätta,
Shoguns är rätt genomsnittliga i sin sin storleksklass (gotama osv) eller kanske lite lättare och det tycker jag inte är tungviktare, men visst dynafit och turspecifika skidor är mycket lättare men de är ju liksom en helt annan grej.

snej sa:
koppen89 sa:
Om du inte ska ha Duken så äter STH 16 en jester till varge mål mat om dagen ;)

Sen är det bara kortare turer du ska på, så kan du ju alltid bara køpa ett par beggade trekkers/snøskor
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=196371

Samma kopp??
Fick du isf reda på att sth16 var så mkt bättre än jester?
;-)
har bara hört goda saker om STH16!
Beställde igår äntligen ett par och ska äntligen få testa de!

Marker har ett förjävligt rykte hos mig, kommer aldrig att rekommendera dom till någon!
Första gången jag demokörde en duke så gick den efter halva åket bak till maxinställningen på pjäxlängden vilket resulterade i en helvetes vurpa!
Plus att dom flesta jag känner med griffon/jester alltid fått något problem, en polare vart till och med skadeskylldig då hans skistopper på hans Jester brast vid landningen på ett stort hopp, skidan fortsatte rakt ner på parkeringen och in i en halvny bil och krossade ena lyktan :S
Så Marker... NEJ!

Edit: Kan ha vart en griffon han hade nu när jag tänker efter, men ändå.

Senast ändrad:
Bra beslut! Men hur mycket väger du nuförtiden? Kör du fortfarande med hyffsat stora pjäxor?

Många som vid en första anblick kan tyckas köra med väldigt hårda bindningar har ganska små pjäxor, vilket gör att det behövs högre DIN. Sen väger jag typ 10 kg mer också... Och jag brukar ha bindningarna runt 10. På offpist- och GS-skidor kör jag 11-12. I parken har inte ens jag STH16, där kör jag STH14 Driver och FKS155...

Så om du ska använda dem, se till att ställa in dem 100% korrekt, gör några extra knäböj och käka som du aldrig käkat förut!

Tillbaka
Topp