7TM Power Tour - Har du problem med hälhöjarna?

AndT

Ny medlem
En lite undran om det är fler än jag som har upplevt problem med hälhöjarna? Förbereder mig för ett snack med säljaren.
När jag turar och klättrar på högsta läget så viker dom sig bakåt hela tiden. Jag har fått fixera hälhöjarna med ståltråd för att kunna fortsätta. Bindningarna är fem dagar gamla och har inte direkt imponerat......

mitt problem är att hela hälhöjaren ramlade av och försvann!

bra bindning att tura med men kass om man står på i resorten.

fjädern som håller klacken bakom hälen är alldeles för svag så jag har vridit ur pjäxan så att den fått fula jack i plasten kring tån... utlösnings funktionen är faktiskt bara störande, fått skruva upp den på nästan max för att den inte skulle tjuvlösa...

Tappade du hela stålbygeln? Sköt den iväg när du gick på den eller hur gick detta till? Kanske läge att ha hjälm på uppvägen också.

Jag har också lyckats vrida ur ett par gånger men eftersom jag satt DIN-9 från början så har jag ännu inte lyckats lösa ut den. Dock ännu så länge bara gjort pudervurpor. Planerar med seriösa pistvurpor senare på säsongen.

Skall få två nya plastbakdelar med hälhöjare med posten om några dagar efter att jag påpekat problemen. Det anmärkningsvärda är att Garmont USA (och tillverkaren http://www.telemarking.de/index-start.html) på sin FAQ tipsade om att fila i plastspåren på bindningen för att göra djupare spår och således låsa hälhöjaren på högsta nivån. Således ett känt problem som har med designen att göra och inget som jag accepterar. Snackade med fler folk som också hade hälhöjare som vek ner sid under normalt användande, kanske ett litet varningens finger, hur svårt skall detta vara att åtgärda..... Dock verkar det som om vissa användare aldrig har upplevt det.

Jag byter mina överdelar mot vanliga 7tm Power när jag inte turar. Jag har flera par bindningar men har man inte det kan man ju köpa en 7tm NR som är lite billigare. Funkar hur bra som helst.
Om du vrider ur utlösningsfunktionen så du nog fundera lite över tekniken Då vrider du sannolikt runt skidan med kraft, vilket i längden ger stora påfrestningar på knän och fotleder. Jag hade samma problem när jag gick upp på riktigt feta lagg, men efter att jag la om tekniken och nu låter skidan svänga så som den är avsedd, på flex och skärning istället för av min muskelkraft så kan jag köra feta lagg i alla fören på DIN 6,5 trots 82kg och kraftfull åkstil.

ritchard sa:
mitt problem är att hela hälhöjaren ramlade av och försvann!
Problemet med dom underdimensionerade hälhöjarna hjälps inte av att dom sitter på fotdelen och inte på en hälkloss skruvad i skidan. Jag uppfattar det som att bygeldelen lätt får snebelastning, med hävstång, när jag går på skrå. Det är säkert det som gjorde att du tappade dina. Dom krokar helt enkelt ur sitt plasthål.

Jag har under mina många dagar på andra bindningar bara lyckats med något liknande vid ett tillfälle. Då var det en G3 hälhöjare av mellanmodell som böjdes och fick kasseras.

Tillbaka
Topp