Armada TST 183 eller 192 - Snabb hjälp eftersökes

mannebrother

Ny medlem
Hej!
Jag behöver hjälp att välja längd på Armada TST 12/13.

- Nuvarande skidor: inga
- Vikt: 70
- Längd: 180-181
- Åkstil: 70% pist 30% offpist (offpist=50% på slingor i skog/vegetation mellan pistade backar och 50% puderäventyr en bra bit utanför pisten). Jag är lekfull och gillar att hoppa på naturliga hopp i och utanför backarna. Åker inte mycket park.
- Erfarenhet: Åkt skidor 2-3 veckor varje år sen jag var 10 år gammal.

Jag har läst det mesta jag kan komma över men är fortfarande inte helt klar med vad jag ska välja.

183 eller 192 för mig?

183 så länge du inte gillar större dropp än 6m kanske =) eller har en förkärlek till stora svänga off piste...

LawndartGustav sa:
183 så länge du inte gillar större dropp än 6m kanske =) eller har en förkärlek till stora svänga off piste...
Droppar max 5.5 meter ;P så det borde vara lugnt.
Men det börjar luta mot 183an mer och mer. Jag har riktigt dåliga upplevelser från för stora skidor.

Har du själv erfarenhet av skidan i givna längder?

Tack!

mannebrother sa:
LawndartGustav sa:
Droppar max 5.5 meter ;P så det borde vara lugnt.
Men det börjar luta mot 183an mer och mer. Jag har riktigt dåliga upplevelser från för stora skidor.

Har du själv erfarenhet av skidan i givna längder?
Tack!
Jag äger den själv i 175, ifall du undrar om något.

Senast ändrad:
Jag har ett par 183:or som jag köpte förra säsongen. jag är 179cm 84kg
Första intrycket var att dom upplevdes väldigt kort! eftersom den bredaste punkten ligger långt in . Men när man väl kör dom är det dock inget som stör. Dom är riktigt lättåkta och lekfulla i både offpist och pist. Klockren skida som funkar till allt.
hade jag kört mer utomlands på större ytor hade jag velat ha 192 eller storebror JJ. Nu blir det mest trång skogsåkning hemma i sverige så då är det kul med lite kortare och kvickare.
Skulle nog våga påstå att dom upplevs minst 10cm kortare än en icke rocker skida i samma langd. Men den fantastiska geometrin gör att dom går som tåget ändå.

Hoppas det hjälpte dig eller kanske det förvirrade ännu mer :)

Dronken sa:
Jag har ett par 183:or som jag köpte förra säsongen. jag är 179cm 84kg
Första intrycket var att dom upplevdes väldigt kort! eftersom den bredaste punkten ligger långt in . Men när man väl kör dom är det dock inget som stör. Dom är riktigt lättåkta och lekfulla i både offpist och pist. Klockren skida som funkar till allt.
hade jag kört mer utomlands på större ytor hade jag velat ha 192 eller storebror JJ. Nu blir det mest trång skogsåkning hemma i sverige så då är det kul med lite kortare och kvickare.
Skulle nog våga påstå att dom upplevs minst 10cm kortare än en icke rocker skida i samma langd. Men den fantastiska geometrin gör att dom går som tåget ändå.

Hoppas det hjälpte dig eller kanske det förvirrade ännu mer :)
Tackar för det! Precis sån här information jag är ute efter.

Jag är ju ganska lätt och mätte mig igår igen, exakt 180. Blir betydligt mycket mer svensk skog än utomlands och stor vid djupsnöoffpist.

Kommer nog beställa 183cm idag.

Tillbaka
Topp