a-kassa i utlandet

TopDog

Ny medlem
a-kassa i utlandet
är det någon som vet om man kan få a-kassa ersättning om man är utomlands, har läst runt lite men blir mest bara mer konfunderad. Om det är nån som har lyckats med detta konststycke så hojjta till. Jag skulle kunna tänka mig å jobba lite där nere och stämpla upp till dom 75% jag jobbar nu eftersom jag inte tror man kan hitta några andra jobb där, Men jag vet inte om det är mycket svart jobb där nere å då bör man ju inte kunna få a-kassa. jag åker inte ur a-kassan för att jag inte är arbetssökande om jag nu inte kan få något jobb där nere?

så ändrade lite på det eftersom jag skrev det första när jag kom hemifrån att ha jobbat långnatt och såg att det kunde misstolkas.
Vilket många måste ha gjort eftersom dom antyder på att döda mig me nackskott och huvud avslitningar =)

a-kassa i utlandet
Snackade faktist om detta igår med en kille som lyckats med konststycket =)
Dock var han inte utomlands så om det finns nån hake när man säsongar vet jag inte... I alla fall hade han gjort så här: Gått till arbetsförmedlingen och bett om papper om A-kassa. Du måste ha jobbat minst 20 timmar i veckan ett visst antal månader för att vara behörig, tror det ligger runt 6 månader. Sen tar man med blanketterna till sin förra arbetsgivare som skriver under. Tillbaks till a.f.m igen och lämna dem. Sen hade han i stort sett inte gjort ett skvatt under tre månader men ändå inkasserat A-kassa under denna tiden. Ev var man tvungen att skicka nån jobbansökan under tiden men det hade varit en minimal ansträngning som krävdes för att få ut pengarna... Det e ju klart värt ett försök så lycka till....

a-kassa i utlandet
så här funkar det, du kan åka o säsonga utomlands men måste ha en adress först i landet som du ska säsonga i innan du kan få någon ersättning, sverige bolar över dig till landet som du säsongar i, o det är dem som betalar ut din ersättning ,så du måste besöka arbetsförmedlingen på orten du säsonga på istället för hemma som nu. men du MÅSTE säga till dem på arbetsförmedlingen i sverige innan du sticker, annars kan du missta din ersättning + bli utkastad från din a-kassa för evigt, så mitt råd är stick ner till nuvarande arbetsförmedling så kommer dem hjälpa dig med papper o sådan skit som ska fyllas i

a-kassa i utlandet
Du Anders Fröderberg (TopDog) jag trodde att det släktet var
utdött som höll på att snylta på A-kassan? Något mer
konstruktivt borde du väl kunna hitta på ... eller? Du sabbar
min bild av 20-25 åringar idag, trodde ni hade mer stake än
så! Vad säger dina arbetskamrater på Posten i Nässjö om
detta? Det kanske är OK på din arbetsplats ..... vad vet jag?

Jag kanske är gammal och mossig som inte förstår att det
gäller att hitta smarta genvägar där jag själv kan vinna på det
....!?

a-kassa i utlandet
skäms!
känner ett antal personer som lagt upp sina säsonger med hj av a-kassa under årens lopp, fejka samtal till arbetsförmedlaren från nån glaciär i AUS att man är hemma i stan. nån pyntar för er era små glin! tänk tanken ut!
jag? aldrig! har alltid jobbat för det! städat, polerat bilar, diskat, sålt sylt och obstler(!), packat bröd, plockat vin, slipat lagg, tills jag fick fabrikskontrakt och blev rik. närå. Vänj er för fan! No free rides in Nature. skärp er!
vicket lurad jävla jackass tänker ni.
men jag är clean, så clean
ärligt

a-kassa i utlandet
När man betalar så jävla mycket skatt som man måste göra i Sverige så är det fan helt rätt att man får tillbaka lite..

Man får se det som skatteåterbäring.

a-kassa i utlandet
Hej Macce! Visserligen har dina föräldrar betalat skatt så då borde dom få chansen till lite skatteåterbäring
men du som är 20 år ... hmmm!?

a-kassa i utlandet
Har jobbat som ett svin sen jag var knatte, och lik förbannat måste jag betala när jag går till tandläkaren.

Betydligt bättre att en skidåkare får pengarna, än att nåt gammalt sossesvin köper pojksnopp för pengarna i Thailand.

Ps. För att finasiera min säsong har jag jobbat sen i maj och sålt min älskade bil.

a-kassa i utlandet
Macce ... Synd att du inte hunnit lära dig vad ett
tandläkarbesök EGENTLIGEN kostar!

Om du själv jobbat ihop dina pengar (vilket är förståndigt!)
förstår jag inte varför du sympatiserar med A-
kassesvindleriet?

Din jämförelse med vilka som ska få pengarna kan jag inte
säga emot ... men håll med om att din metafor
är ganska långsökt!

a-kassa i utlandet
Ok då.. lite långsökt var den väl, men jag kommer precis från tandläkaren och inte nog med att han tog några 1000 så gjorde det ont också.

Var lite grinig..

Tycker dock att skattepengarna kunde användas bättre.

a-kassa i utlandet
Ja jävlar i min lilla låda Macce, livet är fanimej inte lätt för en stackars hårt arbetande barnarbetare i Sverige nuförtiden. Antar att du verkligen vet vad "jobba som ett svin" innebär efter att ha småknegat lite på somrarna och bor hemma hos föräldrarna. Saker och ting kostar kosing i den här världen och om du (precis som Ola säger) verkligen visste vad ett tandläkarbesök egentligen kostar så tror jag även du skulle inse hur sjukt priviligierad du (och alla vi andra är) som har den sociala trygghet som trots allt finns i Sverige. Kom igen och gnäll när du är 65 och sitter med en utsliten rygg om att du har jobbat häcken av dig utan att få nånting för det.

Men jag håller med, tandläkare är inget annat än onda sadister som njuter av att plåga andra männsikor.

a-kassa i utlandet
A-kassa är för förlorare.

Man lackar ju på sån här skitmetalitet.
Tror folk att pengar växer på träd i detta land? "Det är ju någon annan som betalar... Då är det gratis."
Tänk lite längre.

Idioter!

C

a-kassa i utlandet
Om nu systemet finns där får man ju utnyttja det också, eller? Är man arbetslös ser jag ingen anledning till att inte ansöka om A-kassa, det vore ju bara jävligt korkat. Ola och Gafferx ni kanske hellre lever under existens minimum när ni blir arbetslösa än att gå på a-kassa. Isf tycker jag ni är jävligt korkade. Klart man försöker med alla tänkbara medel tills man får ett nytt jobb.

a-kassa i utlandet
Vet inte om du menar att du ska fuska med a-kassan. Om det är det du menar så tycker jag att du ska avstå. För tänk efter var kommer pengarna ifrån. Eller snarare vem/vilka.

Något som däremot funkar är om du jobbar och sparar pengar för en säsong, sen jobbar när du gör din säsong, och är av naturliga själ är arbetslös när du kommer hem. Så kan du tillgodoräkna dig arbetat tid utomlands och få a-kassa tills du hittar nytt jobb här hemma.

Så till alla med fast jobb, hej o hå, som inte vågar chansa och åka. Smällen behöver inte bli så stor när man kommer hem igen. Våga vara craäsjy.

Om du ska arbeta utomlands så är det nog smartare att skippa svartjobbet och betala skatt. Sjukförsäkringar, pengar tillbaka på liftkort, fördelarna är många. Skatten får du ju tillbaka på återbäringen ändå om du bara jobbar 4-5 mån.

Att byta till en utländs arbetsförmedlig/a-kassa har jag ingen erfarenhet av.

a-kassa i utlandet
Dave Spruce ... "Utnyttja systemet" är just den springande
punkten! Vad betyder det? Tror du att vi vill ta bort hela A-
kassesystemet? Nog har väl även du förstått vad denna tråd
handlar om ... eller har du inte läst hela debatten!?

a-kassa i utlandet
kidds, gör vad ni vill några år. verkligheten hinner ikapp er tro mig. har man börjat lattja runt i bidragssystemen vill man fortsätta. respekt? ingen överhuvudatget! jag har aldrig levt på nåt existensminimum var så säker, och int eför att farsan var rik eller nåt annat. kan erkänna att under många år var största problemet hur man fick ihop till nytt ett kit för säsongen och tillräckligt med deg för träning tävling och resor. och det var inte pga a-kassan som det gick. har f ö aldrig fått a-kassa. attidyderna är jävligt typiska i er ålder. känner igen mig lite men jag var fan i mig ärligare både mot min ogivning och mig själv

a-kassa i utlandet
Okej, alla är eniga om att det är åt helvete fel att ta ut a-kassa när man säsongar. Själv tänkte jag via de eminenta högskolorna i Visby och Blekinge dryga ut kassan genom att under min säsong läsa på distans och få studiemedel för fempoängskurserna Machiavellis Fursten (finns faktiskt, dom låter sig tydligen inte hindras av att boken är typ 80 sidor lång) och grundläggande mattematik, den sistnämnda får jag läsa trots att jag läst matte A-F på gymnasiet. Eftersom jag kan matte och läst Fursten 2ggr räknar jag väl med att lägga ca 1h/vecka på detta, men få några sköna lappar i studiestöd. Hur ser ni på det? Egentligen lika slappt, men troligtvis mycket mindre kontroversiellt.

Peace

a-kassa i utlandet
Studiestöd får du under en livstid 240 veckor, sen är det slut. Använd de veckorna till att läsa meningsfulla utbildningar .Någon gång kanske du vill ändra inriktning i livet och behöver en ny utbilning.Förövrigt håller jag med Ola

a-kassa i utlandet
min tanke var inte att uppmana någon till att fuska till sig a-kassan , men det är grymt svårt att få ett jobb från sverige i typ alperna, man måste i princip fixa jobb på plats o då kan det vara skönt att kunna få hjälp med att kunna köpa mat o få tak över huvudet innan man har fått jobb. men visst folk som suger på akassan pga att dem inte orka jobba är det synd om väldigt synd om.
men för dem som behöver hjälp som har blivit arbetslösa så är det skit bra att det finns hjälp att få man betalar ju inte dit för nöjet, det är ju en sorts trygghet

a-kassa i utlandet
Bra poäng från föregående skribent. Har dock vetat att jag vill bli "banker" sen jag som storögd femåring såg Wallstreet för första gången, så blir nog inte mycket velande mer än vilka corporate valuation kurser man ska välja sista två åren på Handels (nu lär väl pajkastningen ta fart på riktigt). Är mer intresserade av de moraliska aspekterna i att plocka ut studiestöd för lätta kurser som troligen kommer minska snarare än öka min samhällsnytta.

a-kassa i utlandet
Har du rätt till a-kassa här hemma i Sverige? Om så är fallet så kan du prata med din handläggare på AF, inom EU har du rätt att ta med din a-kassa. Men det innebär att du skall anmäla dig på arbetsförmedlingen där du kommer vara. Du skall aktivt söka jobb så som man ska här hemma. Tänk på att din närmaste AF kan ligga långt ifrån stället du vill vara på.
Systemet skall inte utnyttjas på fel sätt men om du söker jobb aktivt så är det helt ok.

a-kassa i utlandet
haha va trevligt att det blev en sån het diskution, mitt förra inlägg här på freeride fick jag inga svar på. Men nu va det annat ljud i skällan...det är ju inte så att jag betalar pengar till a-kassan för skojjs skull, utan jag betalar dit för att när jag inte har något jobb, å behöver hjälp med pengar. Ska jag få det, eller måste man vara utpräglad fuskare för att få det. Har bara tänkt å ha det när jag är där nere för jag vill inte ha ett 100% arbete utan få ut så mycket som möjligt av resan.
förstår att du är sur ola rockberg är man 41 bast å aldrig använt sig av a-kassa då skulle jag också undra vart mina pengar gick till, du måste ju ha betalat en hel förmögenhet dit. vi kan bara hoppas på att en vacker dag så är alla som du ola. Alla tar sig själv i sista hand å alla lever i fred... peace love and understanding på dig

a-kassa i utlandet
TopDog>> Hur f-n kan du leva med dig själv?
Tycker du på allvar att alla ska arbeta och betala pengar till A-kassan för att sedan ha rätt att sticka iväg och säsonga och att de som inte utnyttjar den bara är suckers? Vad tror du skulle hända om alla arbetande svenskar fick för sig att detta var ok?
Jag har ingen aning om hur mycket pengar man får ut i A-kassa men låt säga att man får ut 8000kr/mån. Om du roar dig i alperna i 5 månader betyder det att hela sveriges arbetande befolkning givit dig 40000kr, detta är pengar som skulle kunna användas till något mycket bättre. Varför inte bara råna ett par pensionärer direkt? Om folk som du bara orkade lyfta på sina slappa nintendo-arslen och jobba som hederliga människor skulle man istället kunna se till att t.ex. barn som behöver extra hjälp med att lära sig skriva skulle få det i skolan och andra goda saker som idag närmast liknas vi utopier. (hur är många av inläggen gällande A-frames och "teneighty v.s. fujative" skrivna egentligen?)

Jag är själv inte mycket äldre än du och måste säga att folk i vår ålder som är friska nog att åka skidor inte borde ha några problem med att snåla lite på utgifterna, jobba lite mera och spara ihop pengar under sommar och höst för att ha råd att åka skidor. Skidsäsonger är ingen mänsklig rättighet, det är däremot utbildning och mycket annat som det är menat att vi alla ska bidra till genom att arbeta.

Om jag skulle springa på dig i vinter är det mycket möjligt att jag skulle slita huvet av dig på en gång, men du behöver inte vara orolig eftersom du verkar vara på väg till Chamonix och jag själv tänkte tillbringa vintern/våren på behörigt avstånd på en annan kontinent, detta blir möjligt genom att jag för tillfället både pluggar och jobbar.

41åriga Ola är väl f.ö. en av hjältarna i den generation som sett till att vi har den sociala trygghet som vi har i dagens sverige.

Med vänliga hälsningar skattebetalarna

a-kassa i utlandet
okej Gelendesprung eftersom du inte har någon aning om va du snackar och jag varken orkar har tid eller vill förklara omständigheterna med dig, sen dessutom att du likt en brunstig mopedmusche fjunig yngling hotar med att "slita huvet av mig" gör dig bara mer patetisk (du skulle antagligen ändå bara gå gråtande ur den fighten)

....antar att du inte får några studiebidrag för att plugga...för det är ju skattebetalarnas pengar.

peace love and understanding som sagt ...medelandet verkade inte gå fram till alla så jag skriver det igen.

a-kassa i utlandet
TopDog!

-Först skriver du att du sagt upp dig för att åka skidor.
Sedan tycker du att du har rätt till a-kassa eftersom att du är "arbetslös"....

Låter verkligen välförtjänt, eller....???!

a-kassa i utlandet
Nackskott på snyltarna!

Inte lönt att diskutera med någon som är så seg i skallen som TopDog, så nu går jag till jobbet! Ja jag jobbar natt på en jävla chokladfabrik för att försörja säsongen!

a-kassa i utlandet
ojoj hett ämne månge verkar tro att a-kasse systmet bara används av sånns som verklingen behöver pengar.
Själv insåg jag sanningen för länge sedan och nu ger jag inte mina pengar till folk som åker på semester för dom.Det är ju mycket roligare att spara dom själv och åka på semester själv i stället.

Men jag tror att man kan få a-kassa för att åka till nått land och söka jobb i tex 2 månader, sedan måste du hem och reduvisa vart du sökt och så vidare sen kan du åka i väg 2 månader till.
Man kan ju söka lika mycekt jobb när man åker skidor några timmarr om dan i stället för att pillra i naveln.

Men passa dig om du träffar på någon så kallad solidarisk människa så ska du nog inte vända ryggen till för då kommer nog ett nack skott :)

a-kassa i utlandet
Enklast att få stopp på snyltaren är väl ett mail till hans arbetsgivare och kopia till det fackförbund som han möjligen är med i.

Ingen d-jla snyltare skall få del av mina skattekronor.
Så passa dej snyltis.

a-kassa i utlandet
nej men då kanske jag kan få del i mina egna skattepengar.... sen är det för övrigt inte olagligt att söka a-kassa isåfall hade vi nog inte haft det.

a-kassa i utlandet
Tänkte bara informera om att a-kassa ger ersättning vid ofrivillig arbetslöshet, alltså inte om man säger upp sig! (Om man inte har riktigt bra skäl och goda kontakter med handläggarna)

a-kassa i utlandet
Ungdomar!

Jag har med intresse läst ovanstående, och naturligtvis blir man lite betänksam. Förra säsongen hade vi här på FR en tråd som kom att handla om attityder i stor och smått.

TopDogs rader "förstår att du är sur ola rockberg är man 41 bast å aldrig använt sig av a-kassa då skulle jag också undra vart mina pengar gick till, du måste ju ha betalat en hel förmögenhet dit", uppvisar ju utåt sett en omogenhet och brist på eftertanke som jag i o f s inte tror är så unik i den aktuella åldergruppen.

Jag måste konstatera att jag personligen aldrig ens kommit på tanken att "använda" mig av a-kassan till något som den inte är avsedd för, d v s kontantstöd vid arbetslöshet. Ni vet att kunna betala hyra, mat, transporter och andra triviala vardagsting. Nu gör ju inte det mig till mönstermedborgaren nr 1, och faktum är att jag vet ju inte ens vad jag talar om. Jag har alltså aldrig uppburit A-kassa i någon form.

Nån skrev att verkligheten alltid kommer ikapp en. Om man inte aktivt, hela tiden, försöker revidera sina attityder riskerar man tunga överraskningar i framtiden.

Detta hindrar nu inte alls att man "slarvar" runt några år, sommarjobbar, gör säsonger, ev även jobbar lite svart om så krävs, ser sig om. Jag anser dock att ta med sig a-kassan till alpländerna med med försatsen att "söka jobb" där nere ekar rätt tomt. Uppenbarligen tillåter systemet det, men ärligt, är det verkligen sanningen. Jag tror åkningen och livet kring det inte är förenligt med seriöst jobbsökande, d v s i arbetsförmedlingens mening. Men visst, jag har haft fel förut.

Alltså, ge tusan i att utnyttja system och utveckla era attityder, men ha kul.
Ska väl inte behöva vara så svårt, va?

Ciao!

Eder,
Ace DG

a-kassa i utlandet
Denna debatt har bara bidragit till att ge mig ytterligare ett bevis för att detta land är långt ute på glaciären. Att attityden har förskjutits från; hur kan jag vara solidarisk mot de som inte har det lika bra som jag >> vad har jag "rätt" till är uppenbar. Hur ska det gå när HELA befolkningen är förtidspensionärer eller arbetslösa?

Dags att premiera människor med ambition som kan driva det här landet framåt och sluta dalta med fuskarna. Om man ertappas med att fuska med a-kassan så ska man fan inte ha möjlighet att få a-kassa resten av livet!

ETT BARN SOM FÖDS I INDIEN HAR INTE RÄTT TILL NÅGONTING FRÅN SAMHÄLLET, MEN NI VERKAR TYCKA ATT NI HAR RÄTT TILL IALLAFALL ETT PAR SÄSONGER!!!

inför etik och moral som huvudämne i grundskolan, och får man inte godkänt så kan man fan få stanna där!

Tillbaka
Topp